کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا
مقتل نگاری در آیینه تاریخ
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: مقاله

پدیدآورنده : یزدی مطلق، محمود

محل نشر : تهران

زمان (شمسی) : 1375

زبان اثر : فارسی

مقتل نگاری در آیینه تاریخ

مقتل نگاری در آیینۀ تاریخ 

محمود یزدی مطلق

السلام علیک یا اول قتیل من نسل خیر سلیل من سلاله ابراهیم الخلیل صلی الله علیک و علی ابیک اذ قال فیک: قتل الله قوماً قتلوک

‏موضوع بحث ما مقتل‌نگاری در آئینه تاریخ است، چنان که از نامش پیداست، گفتاری است بسیار مفصل که شامل معرفی بیش از یک هزار اثر در این زمینه می‌باشد. به زبان پارسی و تازی از شیعه و سنی با مباحث جنبی که تحقیقی گسترده و زمانی طولانی را می‌طلبد. که در اینجا به کلیاتی از آن اشاره می‌شود: ‏

‏این بحث شامل سه بخش می‌باشد به شرح ذیل: ‏

بخش اول: مقتلنگاری

‏مقتل نویسی عبارت است از ثبت روایات و قصص شهادت اما حسین(علیه‏‏‌‏‏السلام) و یارانش و توصیف واقعه حزن‏‏‌‏‏انگیز کربلا به منظور تبیین و تداوم بخشیدن مکتب تشیع از نسلی به نسل دیگر.‏

‏علی‌هذا، مقتل‏‏‌‏‏خوانی و یا به عبارت دیگر، مرثیه‏‏‌‏‏خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و گریستن بر آن حضرت و گریاندن و به سوگ نشستن آن بزرگوار هم عبارت خواهد بود از بیان این فاجعه مولمه به خاطر اهدافی که بعداً به آن اشاره خواهد شد.‏

‏تاریخ مقتل‌نگاری همزمان با ظهور واقعه کربلا شروع شده و همچنان ادامه دارد. شیخ الطایفه، محمد بن حسن طوسی متوفی 460 هـ.ق در کتاب الفهرست، ما را از کتابی به نام «مقتل الحسین(ع)» خبر می‌دهد که توسط اصبغ بن نباته که از خواص اصحاب  حضرت علی بن ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 3صفحه 97

‏ابیطالب(ع) بوده است و بعد از آن حضرت هم در قید حیات بوده تألیف شده است.‏‎[1]‎‏ اسماعیل پاشا بغدادی از: مقتل الحسین(ع) تألیف جابر بن یزید جُعفِی متوفی 128 هـ.ق نام برده است.‏‎[2]‎‏ ابن ندیم از چهار کتاب به نام «مقتل الحسین(ع)» یاد کرده است به شرح ذیل: ‏

‏1- مقتل ابو مخنف، لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سلیم ازدی که جد ابومخنف یعنی مخنف بن سلیم از اصحاب حضرت علی(ع) بوده و از پیامبر اکرم(ص) روایت کرده است. ‏

‏2- مقتل الحسین بن علی(ع) تألیف ابوالفضل نصر بن مزاحم مِنقَری متوفی 157 هـ.ق‏

‏3- مقتل الحسین(ع) تألیف ابوعبدالله محمد بن عمر واقدی شیعی متوفی 207هـ.ق‏

‏4- مقتل الحسین بن علی(ع) ابو عبدالله محمد بن زکریا بن دینار غلابی.‏‎[3]‎

‏شیخ طوسی علاوه بر آنچه ذکر شد، نام نه کتاب دیگر را به عنوان مقتل الحسین(ع) ذکر کرده است و خود نیز کتابی تألیف داشته موسوم به مقتل الحسین(ع).‏‎[4]‎

‏شیخ منتخب‏‏‌‏‏الدین (قرن پنجم) از «مقتل الحسین(ع)» نام می‌برد که تألیف سید نجم‏‏‌‏‏الدین محمد بن امیر کآبن ابی‏‏‌‏‏الفضل جعفری قوسبینی است.‏‎[5]‎‏ (قوسبینی. کِآ =کیا)‏

‏در قرن ششم هجری یکی از شاگردان جارالله زمخشری موسوم به ابوالمؤید موفق خوارزمی متوفی 568 هـ.ق مقتل خوارزمی را نوشت. ‏‎[6]‎

‏ابی‏‏‌‏‏القاسم محمود بن مبارک متوفی 592 هـ.ق مقتل الامام الحسین بن علی(ع) را نوشت. ‏‎[7]‎

‏تا این که در قرن دهم هجری به روزگار سلطنت سلطان حسین بایقرا در هرات، ملاحسین واعظ کاشفی متوفی 910 هـ.ق گویا اولین مقتل را به زبان فارسی نوشت به نام «روضة الشهداء»‏‎[8]‎‏ در سال 908 هـ.ق بنام میرزا مرشدالدین عبدالله نوۀ دختری سلطان حسین میرزا و پس از او محمد بن سلیمان بغدادی متخلص به «فضولی» متوفی 968 هـ.ق کتاب روضة الشهداء را به زبان ترکی ترجمه کرد و به نام«حدیقة السعداء» مرسوم داشت. ‏‎[9]‎

‏صاحب ریاض العلماء در قرن دوازدهم هجری از شش کتاب بنام «مقتل الحسین(ع)» یاد کرده است.‏‎[10]‎‏ و سید اعجاز حسین کنتوری تعداد نه کتاب را که موسوم به مقتل الحسین(ع) می‌باشد در فهرست خود آورده.‏‎[11]‎‏ و صاحب ذریعه بالغ بر هفتاد «مقتل ابی عبدالله الحسین» را معرفی کرده است.‏‎[12]‎‏ ‏

‏خلاصه آنکه حادثۀ جان‏‏‌‏‏سوز عاشورا از همان آغاز تاکنون بر تارک تاریخ ثبت شده و در هر ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 3صفحه 98

‏دوره‌ای با بازنویسی مجدد یاد آن واقع تجدید و گوشه‌ای از حقایقش آشکار می‌گردد. ‏

بخش دوم: مقتلخوانی

‏باید گفت که مرثیه‏‏‌‏‏خوانی و بیان حکایت شهادت امام حسین(ع) و یارانش از روزگار رسول خدا معمول گشته است و شیعه این درس را از رهبر عالیقدر اسلام آموخته، چون به موجب اسناد و مدارک تاریخی معتبر و موجود در منابع خاصه و عامه، جبرئیل برای رسول خدا مرثیه خواند و از حادثه کربلا خبر داد و آن حضرت گریه کرد، و پیامبر اکرم(ص) نیز جهت فاطمه(س) و علی(ع) از شهادت فرزندش حسین(ع) خبر داده است و گریه کردند.‏‎[13]‎‏ ابن‌عساکر متوفی 571 هـ.ق چنین می‌گوید: ‏

«عن ام الفضل بنت الحارث، انها دخلت علی رسول الله صلی الله علیه و سلم فقالت: یا رسول الله انی رأیت حلماً منکراً اللیلة. قال: و ما هو؟ قالت: انه شدید. قال: و ما هو؟ قالت: رأیت کأن قطعة من جسدک قطعت و وضعت فی حجری!! قالت: فقال رسول الله(ص): رأیت خیراً، تلد فاطمة ان شاء الله غلاماً فیکون فی حجرک. قالت: فَوَلَدَت فاطمة الحسین فکان فی حجری کما قال رسول الله(ص) فوضعته فی حجره. ثم حانت منی التفاته فاذا عینا رسول الله تهریقان الدموع. قالت: قلت یا رسول الله بأبی انت و امی مالک؟ قال: أتانی جبرئیل علیه السلام و اخبرنی ان امتی ستقتل ابنی هذا. فقلت هذا؟ قال: نعم آتانی بتربة من تربته حمرا.»‏ البته ابن‏‏‌‏‏عساکر در همین زمینه، روایات متعددی نقل کرده است.‏‎[14]‎‏ ‏

‏تمام امامان پاک علیهم السلام بر مصیبت حسین(ع) گریسته‌اند و پیروان خود را بر بزرگداشت عاشورا وادار کرده‌اند. ‏

‏علاوه بر این در روایات ائمه معصومین علیهم السلام ثواب زیادی برای عزاداری حضرت سیدالشهدا و اصحاب گرامیش و گریه کردن بر آن حضرت تعیین شده است که مرحوم علامه مجلسی بخشهایی از این روایات را گرد آورده‌است.‏‎[15]‎‏ ‏

‏از این روی شیعه به پیروی از پیشوایان مذهبی خود، پیوسته به روضه و روضه‌خوانی و عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) ابراز علاقه کرده است. چون این سنت حسنه، از متن اسلام جوشیده است و از آن جدا نبوده و جدا هم نخواهد شد.‏

‏محدثین به نقل احادیث مرویه از معصومین در این باب در حلقات درس خویش می‌پرداختند، شعرا و ادبا عرب و عجم، ترک زبان و هندی زبان خاموش ننشستند و به یاد فاجعه کربلا و رثای ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 3صفحه 99

‏اباعبدالله الحسین(ع) و فضائل اهل‌بیت(ع) قصائدی سرودند از جمله: فرزدق، همام بن غالب متوفی 110 هـ.ق‏‎[16]‎‏ کمیت بن زید اسدی متوفی 126 هـ.ق‏‎[17]‎‏، سید اسماعیل حمیر متوفی 173 هـ.ق‏‎[18]‎‏، دعبل بن علی خزاعی متوفی 246هـ.ق‏‎[19]‎‏. پیشوای شافعیان محمد بن ادریس شافعی متوفی 204 هـ.ق که مراثی متعددی درباره حضرت امام حسین(ع) دارد و برخی از آنها را سید جلیل احمد بن محمد بن احمد خافی حسینی در کتاب ‏«التبر المذاب فی بیان ترتیب الاصحاب»‏ آورده است و از آن جمله است، قصیده‌ای که با این مطلع شروع می‌شود: ‏

تأوّه قبلی و الفؤاد کئیب   و ارَّق نومی فالسهاد عجیب[20] 

‏متأسفانه نگارندۀ این سطور تاکنون از نسخه خطی کتاب «التبر المذاب...» اطلاعی حاصل نکرده است. جز آن که در دانشگاه تهران ضمن مجموعه شماره 7507 صفحه 298 بندی از این کتاب نقل شده است.‏‎[21]‎‏ و کتاب‌نامه دانشوران تنها به نام آن اکتفا کرده است.‏‎[22]‎‏ صاحب بن عباد متوفی 385 هـ.ق وزیر معروف و شاعر آل بویه اشعاری در مدح اهل‌بیت و رثاء امام حسین(ع) در ضمن مناقب دارد که در اعیان الشیعه آمده است.‏‎[23]‎

‏ابوزید محمد بن علی غضایری رازی متوفی 436 هـ.ق که قاضی نورالله شوشتری او را جزو شعرای عجم دانسته و قطعه‌ای از اشعار او را که در مدح پنج تن(ع) است ذکر کرده: ‏

مرا شفاعت این پنج تن بسنده بود   که روز حشر بدین پنج تن رهانم تن 

بهین خلق و برادرش و دختر و دو پسر   محمد و علی و فاطمه و حسین و حسن

آیا کسی که شدی معتصم به آل رسول  زهی سعادت تو لاتخف و لاتحزن[24]

‏در قرن ششم شاعر علایقدر و عارف بزرگ و استاد مسلم شعر فارسی حکیم سنائی غزنوی و قوامی رازی و دیگران قطعاتی به یاد امام حسین(ع) و یارانش سروده‌اند و در سده‌های هفتم و هشتم هجری شاعر بزرگ پارسی گوی سیف فرغانی در زمینه فاجعه کربلا قطعه‌ای سروده که هنوز هم میان دوستداران امام حسین(ع) معمول است: ‏

ای قوم درین عزا بگریید   بر کشتۀ کربلا بگریید

با این دل مرده، خنده تا چند   امروز درین عزا بگریید

فرزند رسول را بکشتند   از بهر خدای را بگریید

از خون جگر سرشک سازید  بهر دل مصطفی بگریید

وز معدن دل به اشک چون در   بر گوهر مرتضی بگریید


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 3صفحه 100

با نعمت عافیت بصد چشم    بر اهل چنین بلا بگریید

دل خستۀ ماتم حسینید   ای خستهدلان هلا بگریید

در ماتم او خمش مباشید   یا نعره زنید و یا بگریید

تا روح که متصل به جسم است  از تن نشود جدا بگریید

بر جور و جفای آن جماعت   یک دم ز سر صفا بگریید...[25]

‏در قرن نهم هجری ابن حسام خوسفی و در قرن دهم محتشم کاشانی و دیگران اشعار معروفی سرودند.‏‎[26]‎

‏بیشتر این اشعار در مجالس سوگواری خوانده میشد و دوستداران اهل‌بیت می‌گریستند. در عهد صدارت افضل بن بدرالدین، در مسجد حسینی قاهره، بوریا فرش می‌شد، شعرا مرثیه‌هایی را که به یاد مظلوم کربلا و شهادت امام حسین(ع) سروده بودند، در میان ناله و زاری مردم می‌خواندند. در عراق عرب، ری، خراسان و دیگر بلاد اسلامی مراسم سوگواری باشکوهی تشکیل می‌شد. عبدالجلیل قزوینی نام گروهی از بزرگان حنفی مذهب را آورده که در روز عاشورا، عزاداری می‌کردند و حکایات جالبی در این زمینه نقل کرده است.‏‎[27]‎‏ ‏

بخش سوم: هدف از مقتل‌نگاری و مرثیه‌خوانی چیست؟

‏هر منصفی که به خطبه‌ها و سخنان امام حسین(ع) و یارانش از آغاز نهضت تا لحظه شهادت و به گفتار اسیران کربلا از عصر عاشورا تا مراجعت به مدینه دقت کند. اهداف عالیۀ این مبارزان راه خدا را درخواهد یافت. ‏

‏در مقتل‌نگاری و مرثیه‏‏‌‏‏خوانی عاشورا، تبیین این هدفها و تحکیم و استمرار بخشیدن به آنها منظور بوده و هست که سرفصل برخی از آنها به شرح ذیل می‌باشد: ‏

‏1- اجتماع دوستداران اهل‌بیت(ع) در مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) فرصت مناسبی است تا تعهد خویش را نسبت به امر عقیدتی و مذهبی خویش تجدید و تحکیم کنند.‏

‏2- تشکیل مجالس باشکوه عاشورای حسینی، خود عامل مهمی است در ایجاد و تحکیم وحدت میان یک جامعه اسلامی.‏

‏3- شرکت در مجالس عزای حسینی و گریه کردن بر فاجعۀ عظمای کربلا، خود بازتابی است از یک جامعۀ رو به رشد در قبال سنن نامعقول جامعۀ به غفلت کشیده شده، چون در سنن نامعقول، ‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 3صفحه 101

‏هیچگونه محتوای فکری و عاطفی وجود ندارد، و زیان این امر بر هیچ عاقلی پوشیده نیست. ‏

‏4- وقایع عاشورا و خطابه‌های آتشین رزمندگان و اسیران، حاوی مجموعه‌ای از عقاید تشیع و آرا فلسفی ناب و کلامی و عرفانی میباشد. در این خطابه‌ها به مسئولیت فرد و جامعه نسبت به اعمال و رفتارش اشاره شده است و به خوبی نشان دادند که این مبارزه بر اساس اصل عدل و حسن و قبح عقلی استوار است. ‏

‏5- در قیام عاشورا، از اصل اختیار و آزادی، حریت و استقلال انسان دفاع شده است و با اندیشۀ جبر و پوچی مبارزه شده است. ‏

‏6- نهضت عاشورا بر پایه لعن ظلم و مخالفت با ظالم که از اصل «تبری» نشأت گرفته است مبتنی می‌باشد و عاشورائیان پیوسته با مفاسد اجتماعی مبارزه می‌کنند. ‏

‏7- گریه کنندگان بر امام حسین(ع) پیوسته در جستجوی انسان برتر و فضیلت اجتماعی و آرزوهای بزرگ و بالاخره مفهوم بخشیدن به زندگی هستند. ‏

‏8- در عاشورا، شفاعت و شفاعت‌خواهی مطرح است که از ویژگی‌های تشیع است. ‏

‏9- تعلیمات عاشورا، ناظر به واقع‌گرائی فلسفی و توبه و رجوع الی الله و بازگشت به اصل خویش و نیل به وصول حق است. ‏

‏10- عاشورا عامل مؤثری است جهت اقامۀ نماز و تمشّی احکام دین. ‏

‏1- عاشورا تأکیدی است بر حفظ آداب دینی از قبیل حلّیت‌خواهی از دیگران قبل از مرگ، وصیت کردن، توبه کردن، تلاوت قرآن، روزه داشتن، امر به معروف و نهی از منکر، دعا کردن در هر حال، فی الشدة و الرخاء، وفای به عهد، صداقت و...‏

‏12- عاشورا، مکتب عشق است و عرفان و بیرون آمدن از خود فراموشی و گام نهادن به دریای نور و صفا و وضو گرفتن از چشمه عشق.‏

‏ ‏

هر چه گویم عشق از آن باشد فزون  مطلقست از کیف و کم و چند و چون

راست گویم عشق مصداق حق است در حقیقت عشق حق مطلق است

گرچه مطلق لیک اصل و مصدر است  بر نبوت بر ولایت سرور است 

زین سبب فرمود فخر عالمین  که حسین است از من و من از حسین[28]

‏13- عاشورا نشان داد که شهامت و فداکاری و از خودگذشتگی زنان در دفاع از حق، تا چه‏


مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 3صفحه 102

‏حد می‌تواند در پیشبرد اهداف عالیه امام(ع) کمک رساند. ‏

‏14- در بعد اجتماعی، عاشورا نیز نقش مهمی داشته است، چون می‌بینیم تجدید خاطرۀ عاشورا بصورت یک عمل میهن‌پرستانه در ایران درآمد و موجب شد تا کشور در برابر عثمانیهای متجاوز و ازبکها، متحد و یکپارچه شود.‏

‏نهضت مناقبیان که در قرن چهارم و پنجم در عراق و طبرستان بودند در کوی و برزن و بازار مدح ائمه اطهار را می‌خواندند و در آنها به برخی از اصول عقاید خویش اشاره می‌کردند، از جمله تنزیه باری تعالی، عدل، توحید، عصمت ائمه اطهار، معجزات آنها و داستان جنگهای آنان، کتاب «النقض» منبع خوبی است پیرامون این موضوع.‏‎[29]‎

‏15-عاشورا، عامل مهمی شد در پدید آوردن یک حرکت فرهنگی، هزاران ادیب و شاعر و مورخ و محدث و... به بیان واقعه کربلا پرداختند و هر یک از خود آثاری بدیع و ارزنده پدید آورند. ‏

‏16- عاشورا، منشأیی شد تا مردان و زنان خیراندیش و نیکوکار به تأسیس بنگاههای خیریه اقدام کنند، به فقراء اطعام نمایند، هزاران تکیه و حسینیه در نقاط مختلف بلاد اسلام بسازند و موقوفاتی برای آنها تعیین کنند، سقّاخانه‌ها و آب‌انبارها بسازند و...‏

‏17- عاشورا، الهام‌بخش هنر مذهبی گردیده است و خلاقیتها در این زمینه شکوفا شد، تصویرها و نقاشی‌ها بر کاشی‌کاریها و در کتابها و در و دیوارها و غیره به صورتی بسیار پدید آمد. ‏‎[30]‎

‏و صدها آثار و فوائد دیگر که این مختصر گنجایش ذکر آنها را ندارد.‏

‎ ‎

مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 3صفحه 103

 

مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورادفتر 3صفحه 104

  • - شیخ طوسی، محمد بن حسن متوفی 460 هـ . قالفهرست، افست از روی چاپ اسپرنگر، مشهد، دانشگاه مشهد، 1351 شمسی: 63
  • - بغدادی، اسماعیل پاشا بن محمد امین ایضاح المکنون فی الذیل علی کشف الظنون. بغداد، مکتبه المثنی (بی تا)، 2 / 540
  • - ندیم، محمد بن اسحاق، متوفی 380هـ.ق الفهرست، (تهران، 1350 شمسی) مکتبه اسدی:  121 و 106 و 105
  • - الفهرست طوسی: 228 و 158 و194 و 347 و 230 و 304 و 17
  • - منتجب الدین، علی بن عبیدالله رازی (قرن پنجم هجری)فهرست اسماء علماء الشیعه و مصنفیهم، بیروت، دارالاضواء، 1406 هـ.ق: 457
  • - مشار، خانبابا فهرست کتابهای چاپی عربی ایران (تهران، بی نا) 1344 هـ.ش: 890
  • - ایضاح المکنون: 2 / 540
  • - نفیسی، سعید تاریخ نظم و نثر در ایران و در زبان فارسی، تهران، کتابفروشی فروغی، 1344 ش: 1 / 246
  • - همان مدرک: 1 / 437
  • - افندی، میرزاعبدالله اصفهانی (قرن 12 ق)ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، قم، مکتبه آیت الله مرعشی، 1401 هـ.ق: 1 / 77 و 4 / 426 و 5 / 512 و 5 / 229 و 5 / 176 و 5 / 35 و 4 / 254
  • - کنتوری، سید اعجاز حسین نیشابوری، متوفی 1286 هـ.ق کشف الحجب و الاستار عن اسماء الکتب و الاسفار، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی، 1409 هـ.ق: 544 و 545
  • - تهرانی، شیخ آقا بزرگ، متوفی 1388هـ.قالذریعة الی تصانیف الشیعة، تهران، اسلامیه، 1393 هـ.ق: 22 / 22 -29
  • - فیروزآبادی، سید مرتضی حسینی فضائل الخمسة من الصحاح  الستة و غیرها من الکتب المعتبرة عند اهل السنة، بیروت، اعلمی، 1393هـ.ق: 3 / 323 -272
  • - ابن عساکر، علی بن حسن شافعی، متوفی 571 هـ.ق ترجمه ریحانة رسول الله الامام المفدی فی سبیل الله الحسین بن علی(ع) من تاریخ مدینه دمشق، بیروت، مؤسسه محمودی، 1398هـ.ق: 183
  • - علامه مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، متوفی 1111 هـق بحارالانوار الجامعة الدّرر اخبار الائمة الاطهار، بیروت، مؤسسه الوفا، 1403هـ.ق: 44 با 34 /  278 -296
  • - حَنَّا الفاخوری تاریخ ادبیات زبان عربی، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران، طوس، 1361 ش: 231 و 220
  • - کمیت بن زید اسدی متوفی 126هـ.ق شرح الهاشمیات، به قلم محمود رافعی، مصر (بی تا) 1329 ه: 72 -66
  • - حمیری، سید اسماعیل بن محمد، متوفی 173 هـ.ق دیوان السیدالحمیری، بیروت، الحیاة (بی تا): 74 به بعد
  • - نعمه، عبدالله الادب فی ظل التشیع، بیروت، دارالتوجیه الاسلامی، 1400هـ.ق: 163 به بعد
  • - شرح این قصیده را در مقاله آقای محمد جهاد، در مجله «رسالة الحسین(ع)» شماره 1 سال 1، 1411 هـ.ق تحت عنوان الامام الشافعی و قصیدته فی ریحانة الرسول(ص) را ببینید.
  • - دانش پژوه، محمد تقی بن احمد (معاصر)فهرست نسخه های خطی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، دانشگاه تهران، 1357 ش: 16 / 600
  • - جمعی از دانشمندان دورۀ قاجار نامه دانشوران ناصری، قم، دارالفکر (بی تا): 9 / 298
  •  - امین، سید محسن اعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1403 هـ.ق: 3 / 358
  • - شوشتری، قاضی نورالله مجالس المؤمنین، چاپ سنگی، تهران 1299 هـ.ق: 508
  • - صفا، ذبیح الله، متولد 1290 شمسی تاریخ ادبیات در ایران، تهران، دانشگاه تهران، 1353 شمسی: 3 / 142
  • - ابن حسام خوسفی، محمد بن حسام متوفی 875 هـ.ق دیوان محمد بن حسام خوسفی. مشهد، اداره کل حج و اوقاف و امور خیریه استان خراسان، 1366 شمسی: 227 و 214 و 178 – 175 و...
  • - قزوینی رازی، عبدالجلیل بن ابی الحسین (قرن ششم هـ)النقض. تصنیف حدود 560 ه.ق، تهران (بی تا) 1371 هـ.ق: 402 و 403
  • - صفی علیشاه اصفهانی، حاج میرزا حسن متوفی 1316هـ . قزبدة الاسرار به نقل از دیوان او، تهران، مطبوعاتی صفی علیشاه، 1336 شمسی: مقدمه /  9
  • - النقض: 252 و 228
  • - چلکووسکی، پترجیتعزیه (نیایش و نمایش در ایران)ترجمه داود حاتمی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1367 شمسی: 138 به بعد