قصص قرآن

قصص قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) درباره قصص قرآنی معتقد است بیان قصه های انبیا در قرآن به جهت بیان تاریخ و مجرد اخبار و قصه گویی نیست، آن چنان که در کتاب های تاریخی دیده می شود؛ زیرا قرآن کریم قصه و تاریخ نیست.(۱) بلکه کتاب توحید، معارف، مواعظ و حکمت ها و کتاب سیر و سلوک الی الله است. به اعتقاد ایشان این صحیفه الهی قصص انبیاء و اولیا و حکما را بیان و احوال کفار، قضایای فرعون و قارون و نمرود و شداد و اصحاب فیل و قضایای ابلیس ملعون را اشاره کرده است.(۲) به باور حضرت امام در این قصص قرآنی فواید بی شمار و تعلیمات بسیاری وجود دارد و به قدری معارف الهی و تعلیمات و تربیت های ربوبی ذکرشده و مرموز است که عقل را متحیر می کند.(۳) امام خمینی (س) معتقد است که بیان قصه ها در قرآن کریم با روش و اسلوب خاصی در بیان حقایق و معارف همراه است و اغراض خاصی را در این قصه ها دنبال می کند.(۴) نگاه امام به برخی قصص نگاه عمیق عرفانی و تأویلی است که در صدد بیان رازها و اسرار معرفتی نهفته در قصص قرآنی است؛ نظیر قصه حضرت موسی (ع) و خضر (ع) که گواه تواضع علمی و عشق به فراگیری و شوق به ترقی معرفتی در آن نهفته است.(۵) به باور ایشان، تکرار قصص انبیا الهی (ع) مانند آدم (ع)، موسی (ع)، ابراهیم (ع) و دیگر انبیاء (ع) بدین سبب است که این حقایق و معارف در قلوب سخت، تاثیر کند و قلب ها از آن پند گیرند. امام تاکید دارند که قرآن برای سعادت همه مردم و در همه زمان ها است و انسان نیز حالات مختلفی دارد، به گونه ای که نمی توان همه مردم را با یک روش دعوت کرد، بلکه باید این معارف با بیان مختلفی در ضمن قصه، با صراحت و گاهی به کنایه، رمز و مثال همراه با تکرار بیان شود تا تمام طبقات مردم در تمام زمان ها و مکان ها از آن استفاده کنند؛(۶) از این رو تفکر در قصه های قرآنی و عبرت گرفتن از احوال اشخاصی که سلطنت و ثروت داشتند، بهترین راه علاج مفاسد اخلاقی به شمار می رود.(۷)

(۱) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۸۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ تاریخ نیست؛ خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج۳، ص۴۵۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۵. تاریخی آن نیست

(۲) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۸۹-۱۸۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. کیفیت تربیت

(۳) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۸۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. مذکور و مرموز

(۴) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۸۷-۱۸۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ خصوصیات و لواحقی؛ خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج۳، ص۳۶۲ و ۴۵۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۵. احوال آدم

) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۹۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. خضر

(۶) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۸۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. استفادت کند

(۷) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۷۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۲ بهترین علاج؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۲، ص۴۵۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.

. انتهای پیام /*