مهجوریت قرآن

معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) حقیقت مهجوریت قرآن را ترک مسائل مهم قرآنی و اسلامی و عمل برخلاف آن دانسته است.(۱) امام برای مهجوریت قرآن، ابعادی چند برشمرده اند از جمله: تدبر در قرآن کریم؛ حضرت امام شرایطی چون طهارت روح و پاکی از پلیدی طبیعت را برای درک حقایق قرآن و فهم آن لازم می داند و توجه بیش از حد به الفاظ و عبارات قرآن و تلاش برای پایان رسانیدن سوره ها در هنگام تلاوت را از نمونه های آشکار مهجوریت در تدبر در قرآن می شمارد(۲) و بر این باور است که قرآن باید در تمام شئون زندگی، اعم از مسائل عبادی، سیاسی و اجتماعی وارد شود.(۳) ایشان یکی از اقسام مهجوریت قرآن را عمل نکردن به دستور ها و فرمان های الهی قرآن می داند(۴) و مسائلی مانند بی توجهی به ابعاد هدایتی و تربیتی قرآن در دعوت به وحدت و نهی از اختلاف در میان مسلمانان و حکومت های اسلامی رها کردن حکومت عدل الهی و پایه گذاری انحراف از دین خدا را از نشانه های مهجوریت قرآن می داند.(۵) امام خمینی (س) عوامل موثر در مهجوریت قرآن را به دو بخش اصلی تقسیم می کنند:

۱- عوامل فرهنگی و اجتماعی: امام خمینی (س) غفلت مفسران از بیان جهات عرفانی، اخلاقی و اجتماعی قرآن را از عواملی می داند که سبب شده مردم قرن ها از حقایق قرآن محروم شوند.(۶) به اعتقاد ایشان فرهنگ نادرست بهره بردن از قرآن و آداب و رسوم غلط از عوامل مهجوریت قرآن است؛ یعنی مردم به قرآن، بیشتر برای استخاره، تبرک و مجالس مردگان توجه می کنند یا برخی اهل ظاهر، بیشتر عمر خود را صرف تجوید و جهات لغوی و آرایه های ادبی می کنند.(۷)

۲- عوامل سیاسی: یکی از نقشه های استعمار، منزوی کردن قرآن است آنان چون قرآن را سد راه اهداف استعماری خویش می دیدند، می کوشیدند با سوء استفاده از بی اطلاعی مردم مسلمان و نسل جوان از قرآن، از همه سو به قرآن یورش ببرند(۸) و دیگری تحقیر سیاست و سبک شمردن آن برای علما، به منظور دور کردن آن از صحنه سیاست و گاهی نیز قدرت های شیطانی به واسطه حکومت های منحرف که به دستورهای اسلام عمل نمی کنند، برای محو کردن قرآن و اثبات مقاصد شیطانی خود، قرآن را به خط زیبا چاپ می کنند و از این راه عقاید ضد قرآن را ترویج می کنند.(۹)

(۱) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۶، ص۳۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. مظلومند

(۲) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۲۰۲-۲۰۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ تذکر بی بهره؛ خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۴۹۹ و ۵۰۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. هم و همت، روز ختم

) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۶، ص۳۹-۳۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. شئون زندگی

(۴) خمینی، روح الله، کشف الاسرار، ص۲۲۰، تهران، بی تا.

(۵) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۶، ص۳۴ و ج۲۱، ص۳۹۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. اصل سیاسی، طاغوتیان

(۶) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۹۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. بالجمله، کتاب

(۷) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۱۹۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ استخاره؛ خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۹۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. مجلس مردگان

(۸) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۶، ص۳۳۶ و ج۱، ص۴۱۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹. سد راه، از جلو خود

(۹) خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۹، ص۶۳۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.

. انتهای پیام /*