همسانی حضرت فاطمه با سایر معصومین در فضائل مطابق نظر امام خمینی/ نگاهی به آیه مباهله

آیۀ مباهله از یک‏ سو یکی از بالاترین فضیلت ‏ها را برای اهل‏بیت علیهم‏السلام، به خصوص حضرت زهرا علیهاالسلام ثابت می‏ کند و از سوی دیگر نمودار همطرازی فاطمه علیهاالسلام با پیامبر و سایر معصومین است؛ زیرا از نحوۀ بیان آیۀ مباهله که می‏ فرماید: «ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه‏ عَلَی الْکٰاذِبِینَ» به دست می‏ آید که در جریان مباهله، حضرت فاطمه با همسر و فرزندش، هم در اصل مدعا (این‏که حق با آنان است) و هم در دعوت به حق، با پیامبر اسلام شریک بوده‏ اند؛ زیرا کلمۀ «الکاذبین» به صورت جمع آمده است و اگر طرف دعوا و دعوت تنها شخص پیامبر می ‏بود، چنین تعبیری آورده نمی ‏شد.

عناوین مطالب اندیشه های قرآنی

قصص قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

قصص قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

قصص قرآن، داستان های عبرت آموز قرآنی از سرگذشت واقعی نیکان و پلیدان را می گویند.

مالکیت حقیقی خداوند از دیدگاه امام خمینی (س)

مالکیت حقیقی خداوند از دیدگاه امام خمینی (س)

مالکیت، یکی از عناصری است که در تعیین نوع نظام اقتصادی نقش بسزایی دارد.

مراتب قرآن در نگاه امام خمینی (س)

مراتب قرآن در نگاه امام خمینی (س)

قرآن کریم همانند ذات مبارک خداوند دارای حقیقتی ذو مراتب می باشد که در این مجال به تبیین و تفاوت های آن ها می پردازیم.

معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

معنای دقیق مهجور کردن قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

پیامی که در طول قرون اسلامی از آیه ۳۰ سوره فرقان برداشت شده است، بیان «نکوهش از مهجور کردن قرآن» است، که به عنوان شکایت رسول خدا (ص) در روز قیامت به محضر پروردگار عرضه می گردد. آیه «وقال الرسول یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» موجب شده است تا بسیاری پس از بحث از ماهیت مهجوریت قرآن، عوامل آن را بازشناخته و از مهجوریت قرآن کاسته و هر چه سریعتر خود و دیگران را از دایره این قوم مهجور کننده بیرون کشیده و خویش را از ننگ آن برهانند.

ویژگی های قرآن از منظر امام خمینی (س)

ویژگی های قرآن از منظر امام خمینی (س)

قرآن کریم دارای ویژگی های منحصر به فرد فراوانی می باشد که ذیلا به بخشی از مهم ترین ویژگی های قرآن از دیدگاه امام خمینی (س) می پردازیم.

ویژگی های انسان در نگاه امام خمینی (س)

ویژگی های انسان در نگاه امام خمینی (س)

انسان در جهان بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان اسلام تنها یک حیوان مستقیم القامة که ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می رود و سخن می گوید نیست؛ این موجود از نظر قرآن ژرف تر و مرموزتر از این است که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد.

حقیقت و ارکان استعاذه از نگاه امام خمینی (س)

حقیقت و ارکان استعاذه از نگاه امام خمینی (س)

پناه بردن به خدا را استعاذه گویند.

انحصار استعانت از خدا از دیدگاه امام خمینی (س)

انحصار استعانت از خدا از دیدگاه امام خمینی (س)

استعانت در دو معنای یاری خواستن و کمک جستن آمده است. در فقه از آن در باب های طهارت، صلات، جهاد، لقطه و قضاء به مناسبت سخن رفته است.

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با اعجاز قرآن

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با اعجاز قرآن

اعجاز قرآن از مباحث مهم علوم قرآنی، کلام اسلامی و ادبیات عرب است که به دلایل معجزه بودن قرآن می پردازد که در بین متکلمان به عنوان روشن ترین دلیل پیامبری حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) مطرح است.

اهداف قرآن از نگاه امام خمینی (س)

اهداف قرآن از نگاه امام خمینی (س)

قرآن مجید برای نزول خود اهدافی را ذکر کرده است. بخشی ناظر به بعد بینش و فکر انسان و بخشی دیگر به گرایش های انسان و بخشی هم رفتار انسان را مد نظر قرار داده است.

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با آداب ظاهری و باطنی تلاوت

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با آداب ظاهری و باطنی تلاوت

تلاوت قرآن کریم در آیات و روایات معصومین (علیهم السلام)، آدابی بر آن ذکر شده، از جمله آداب ظاهری و باطنی، که خود این دو قسم، تقسیماتی دارد و در این مقاله به تبیین آن ها خواهیم پرداخت.

نظر امام خمینی (س) در رابطه با آیه عرض امانت

نظر امام خمینی (س) در رابطه با آیه عرض امانت

آیه پذیرش امانت الهی توسط انسان را آیه امانت گویند.

اقسام متشابهات: محکم و متشابه از دیدگاه امام خمینی (س)

اقسام متشابهات: محکم و متشابه از دیدگاه امام خمینی (س)

تاویل قرآن در لسان آیات کریمه و روایات شریفه عبارت است از: معانی و مصادیقی از آیات کریمه که برای غیر راسخان در علم (نبی اکرم - صلی الله علیه و آله و سلّم - و ائمه اطهار - علیهم السّلام -) ظاهر نمی باشد و فهمیدن آن طبق اصول محاوره میسر نیست.

حقیقت تأویل از نگاه امام خمینی (س)

حقیقت تأویل از نگاه امام خمینی (س)

تاویل قرآن، واقع و حقیقت معانی آیات، در قالب علت غایی یا نتیجه یا وقوع خارجی عمل یا خبر است. کلمه «تاویل» در هفت سوره قرآن و هفده بار به کار رفته است. در آیه ۷ سوره آل عمران، ضمن تصریح بر تأویل داشتن آیات قرآن (همه یا فقط آیات متشابه) و این که تأویل آن را جز خدا کسی نمی داند، به «راسخان در علم» اشاره شده است؛ آنان از عمق جان ایمانشان را به الهی بودن تمام آیات باز می گویند (یَقُولُونَ آمنّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْد ربِّنا).

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با تحریف در قرآن

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با تحریف در قرآن

یکی از مسائل مهمی که در مورد قرآن مطرح بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است مسئله تحریف قرآن می باشد که پیوسته در حوزه قرآنی، ذهن هر مسلمانی بویژه دانشمندان این علم را به خود مشغول داشته، البته هر چند که همه آنها اعم از مسلمانان عادی و یا دانشمندانشان با نظر به دلایل عقلی و گواهی تاریخ ، یقین و اعتقاد بر عدم تحریف قرآن را دارند و معتقدند که این قرآنی که امروز در دست دارند عین همان قرآنی است که دیروز بر حضرت محمد (ص) نازل شده و چیزی از آن کم و زیاد نگردیده، اما در این میان عده ای از افراد کوته بین و ظاهر نگر و عده ای نیز بر اساس دشمنی شان به اسلام و قرآن، می گویند همانطور که کتابهای پیشین تحریف شده است این کتاب نیز تحریف شده و در این میان به ظواهر برخی از احادیث و روایتها نیز اشاره می کنند.

حقیقت تفسیر در نگاه امام خمینی (س)

حقیقت تفسیر در نگاه امام خمینی (س)

دانش شرح و تبیین آیات قرآن که از عهد نزول وحی با شخص پیامبر (ص) آغاز شده و پس از رحلت آن حضرت، بتدریج بسط و تنوع یافته و گرایشها و روشهای مختلف در این حوزه پدید آمده است . علاوه بر فراهم آمدن آثار فراوان تفسیری به عربی و فارسی و سایر زبانها، در طول چهارده قرن، مبانی و قواعد تفسیر نیز از دیرباز تدوین گردیده و به استقلال یا در مقدمه تفاسیر عرضه شده است.

تفسیر امام خمینی (س) از بسمله

تفسیر امام خمینی (س) از بسمله

آغاز امور با نام افراد برای انتساب کارها به آنان است، از این رو انسانها بعضی از کارهایشان را با نام افرادی آغاز می کنند که آنان را به بزرگی می شناسند و بدین وسیله امید رضایت آن بزرگ و جلب نظر او را دارند.

نظر امام خمینی (س) درباره تفسیر به رأی

نظر امام خمینی (س) درباره تفسیر به رأی

تفسیر با محوریت آراء و نگرش های غیر معتبر را تفسیر به رأی گویند. اشخاصی در واقع از قرآن، به منظور به نتیجه رساندن اهدافشان پلی ساخته و هیچگاه در فکر تفسیر قرآن نبوده اند، احادیثی نقل شده که مردم را از تفسیر به رای برحذر داشته است.

صفحه 1 از 5 1 | 2 | 3 | 4 | 5