در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
مرحوم شهید بهشتی برخلاف رأی برخی دیگر از افراد مجلس خبرگان در مخالفت با هر گونه استثنایی درباره اعمال شکنجه قاطع می ایستد با این نگاه که اگر اینجا یک زاویه کوچک باز کنیم؛ معلوم نیست عاقبت سر از کجا در آوریم و اگر اینجا مسئله ای را در حدی پذیرفتیم؛ معنایش این است که از مبنا عدول کرده ایم. طوری که بخواهد دستگیری صورت بگیرد.بعد پرونده تشکیل شود.بعد اشخاص برای پر کردن پرونده به طور غیرمترقبه مورد پرسش هایی قرار بگیرند بدون اینکه بدانند در قبال آن باید چه پاسخی بدهند.بعد طوری شود که با اعمال فشارهای جسمی و روحی ناچار شوند مطالبی را اظهار کنند که علیه آن ها اقامه خواهد شد در حالی که نه خود نسبت به صحت آن مطالب عقیده دارند و نه حتی طرف مقابل که پرس و جو میکند.اصلا فضای دیگری شکل می گیرد. سر چشمه شاید گرفتن به بیل / چو پر شد نشاید گرفتن به پیل
امام را از موقعی که به یاد دارم، میان کتابهایشان می دیدم. گاهی اوقات می شد وقتی برای چای بردن به اتاق ایشان می رفتیم، می دیدیم کتابهای زیادی را نیمه باز در اطرافشان چیده و مشغول مطالعه هستند. کتابها به قدری زیاد بود که خودشان پشت کتابها دیده نمی شدند. امام اکثر اوقات در خانه بودند و همیشه مشغول مطالعه و تنها یک ساعت و نیم به غروب مانده برای تدریس از منزل بیرون می رفتند.
ملت ایران بداند که دست پلید دولت در فعالیت است که مسیر نهضت اصیل و شکل گرفته و عمومى ایران را تغییر دهد و یکى از شاهکارها همین دامن زدن به لزوم جشن است که در پرتو آن خون پاک ملت اسلام را لوث کند و نهضت عظیم اسلامى را به سستى بکشد یا خداى نخواسته محو کند. ملت ایران بیدار است و راه خود را یافته و با هوشمندى مى داند که هر نغمه با هر اسم، او را از مسیر خود که قیام ضد شاهى است منحرف کند شیطانى است.
مراسم پر فیض دعا و نیایش واحیاء لیلی قدر و سوگواری شهادت مظلومانه مولای متقیان امیر مومنان علی ابن ابیطالب علیه السلام در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزاری می شود.
امام خیلی با عاطفه و مهربان بودند؛ خصوصاً نسبت به بچه ها خیلی علاقه مند بودند. با یک بچه کوچک مثل همان بچه رفتار می کردند. حتی می گفتند: «من وقتی در حسینیه می روم، اکثراً به بچه ها نگاه می کنم». گاهی اوقات که می دیدند بچه ها در اثر فشار جمعیت و گرما ناراحت می شوند، می گفتند: «من خیلی ناراحت می شوم که اینها را در این شرایط به حسینیه می آورند. اینها صدمه می خورند و اذیت می شوند».
تأکید امام بر رای مردم و رای اکثریت یعنی میزان مشروعیت خواست و رای ملت مسلمان است و در واقع حضرت امام بین ولایت فقیه و مشروعیت او و مشروعیت رای مردم جمع کردند. امام رای مردم را به عنوان جزء مشروعیت و جزءالعله در مشروعیت می دانستند و در یک نظام پلکانی مشروعیت اول از ناحیه شارع است و تقوا و عدالت ولی فقیه را شامل می شود و در پله دوم بخشی از مشروعیت او در ازای رای اکثریت ملت می دانستند.
امام بر انجام مستحبات و ترک مکروهات، تکیه فراوانی داشتند؛ به طوری که به هیچ وجه مستحبی را ترک نمی کردند و مکروهی را انجام نمی دادند. مستحباتی را که قبل از نماز وجود دارد و باعث می شود که ثواب نماز بیشتر شود، حتماً انجام می دادند. ایشان همیشه قبل از نماز عطر استعمال می کردند و مهر نماز ایشان خاک کربلا بود و با اینکه دندان های امام مصنوعی بود، قبل از نماز آن ها را از دهان خارج می نمودند، ابتدا مسواک می کردند و بعد نماز می خواندند.
نشست «نظریه خطابات قانونی از دیدگاه امام خمینی (س)» با سخنرانی حجت الاسلام مسیح بروجردی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. وی در این نشست گفت: امام معتقد بودند انسان باید در متن جامعه هدایت شده و رشد کند نه در انزاوی عارفانه. حکومت باید تشکیل شود تا عدالت اجتماعی را برقرار کند و در این شرایط جامعه، انسان هدایت شود. در حقیقت اسلام از طریق حکومت خواسته به هدایت انسان در دل اجتماع بپردازد.
تواضع، به معنای «فروتنی، افتادگی و دوری از خودبرتربینی» است که از جمله اوصاف برگزیدگان و مؤمنان است. انسان موحد که خدای بلند مرتبه را سرچشمه کمال می داند و باور دارد که هر نعمتی از جانب خداوند است، در برابر دیگر انسان ها فروتنی می نماید و هرگز خود را از دیگران برتر نمی شمارد. البته این به معنای اظهار عجز و زبونی نیست؛ بلکه مؤمن در عین خاکساری و افتادگی، توانمند و عزّتمند نیز هست؛ اما در برابر دیگران جانب فروتنی را برمی گزیند.
ما مهمان های خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی. ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه، ضیافة اللَّه با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم. ما که خودمان را می شناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می کند و ما را میهمان و خودش را می زبان ما قرار می دهد.
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در راستای ترویج هرچه بیشتر اندیشه های امام در دو بخش، در دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان حضور پیدا کرده است.
امام تمام کارهایشان از نظم کافی برخوردار بود. بعد از چند روز که آن جا (نجف) ماندم، متوجه شدم که در هر ساعت چه برنامه هایی دارند. حتی وقتی به ایشان نگاه می کردم، می دانستم که ساعت چند است. گاهی از خانم درباره برنامه روزانه آقا می پرسیدم، می گفتند: اگر برنامه یک روز آقا را بگویم شما می توانید آن را در 360 روز ضرب کنید. امام دقیقاً روی نظم و برنامه عمل می کردند به من هم توصیه زیادی در مورد نظم و برنامه ریزی داشتند.
از آنجا که نماز جمعه پایگاه بزرگ سعادت و سیاست اسلام و میعادگاه مردم حزب اللَّه است، دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه سراسر کشور با کسب اجازه از محضر حضرت امام- مد ظله- برادرانه به حضرات آیات و حجج اسلام ائمه محترم جمعه و ستادهای نماز جمعه سراسر کشور تذکر می دهد: از معرفی افراد به عنوان کاندیدا و موضع گیری له یا علیه اشخاص و استفاده انتخاباتی از تریبون نماز جمعه خودداری نمایند.
حضرت امام در بخشی از سخنانشان بیان داشتند: مسئله دیگر اینکه ممکن است برداشتهاى اشخاص با ما مخالف باشد و ما باب اجتهاد را نمى توانیم ببندیم. همیشه اجتهاد بوده، هست و خواهد بود، و حال آنکه مسائلى که امروز پیش آمده است با مسائل سابق خیلى فرق مى کند. و برداشت ها از احکام اسلام مختلف است. ما نباید بر سر برداشت ها دعوا بکنیم.
تخصص ویژه امام در علوم عقلیه موجب شد که ایشان در همان عنفوان جوانی تنها پاسخگوی اشکالات و شبهات عقلی نسبت به اسلام در حوزه علمیه قم باشند و در آن روز اگر کسی نسبت به مسائل دین اشکالی داشت و برای حل آن به قم رجوع می کرد، با اینکه علمای زبردست و طراز اول در قم می زیستند، او را برای برطرف کردن اشکال و ابهام به حضور امام راهنمایی می کردند.
امروز روزى نیست که در خانه نشست و دعا خواند؛ روز مبارزه است. روزى است که دشمن به دین حمله مى کند و ما باید در مقابل بایستیم؛ و من تا آخرین قطره خونم مى ایستم؛ و شما هم باید به همه بگویید و در منابر به مردم برسانید که خطر، دین را تهدید مى کند. اگر ما کارى به دولتی ها نداشته باشیم، آنها کار دارند. خطر به قدرى زیاد است که هر کس درک کند، نمى تواند راحت بنشیند؛ و علت اینکه اگر بعضى ساکت بوده اند، مطلب را نفهمیدند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.