نگاهی به وصیتنامه یادگار امام، حاج سید احمد خمینی (ره)

در بخشی از ‏‏وصیت نامۀ یادگار امام آمده است: به فرزندان عزیزم حسن و یاسر (رضا) و علی سفارش ‎ ‎ می کنم که متدین و باتقوی باشند و دوست دارم در حوزه ‎ ‎ علمیه قم درس دینی بخوانند و در موقعش متلبس به لباس ‎ ‎ روحانیّت شوند. معتقدم اینطور بیشتر محفوظ می مانند.

عناوین مطالب امام خمینی و انقلاب اسلامی

برگی از صحیفه/ تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی با پیام امام خمینی(س)

برگی از صحیفه/ تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی با پیام امام خمینی(س)

افرادى که صلاحیت تشخیص احکام و معارف اسلامى را ندارند، آیات قرآن کریم و متون احادیث را به میل خود تفسیر کرده و با آن مکتبها تطبیق مى نمایند و توجه ندارند که مدارک فقه اسلامى بر اساسى مبتنى است که محتاج به درس و بحث و تحقیق طولانى است و با آن استدلالهاى مضحک و سطحى، و بدون توجه به ادله معارض و بررسى همه جانبه معارف بلندپایه و عمیق اسلامى را نمى توان به دست آورد و من انتظار دارم محیط مجلس خبرگان از چنین رویه اى به دور باشد.

بررسی عملکرد و فعالیت های انجام شده در بیست و ششمین بزرگداشت حضرت امام خمینی (س)

بررسی عملکرد و فعالیت های انجام شده در بیست و ششمین بزرگداشت حضرت امام خمینی (س)

جلسه کمیته امور جوانان، دانشگاهیان و فرهنگیان ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام (س) امروز چهارشنبه برگزار شد.

انتقاد امام از برنامه های خبری رادیو تلویزیون

انتقاد امام از برنامه های خبری رادیو تلویزیون

من مدتهاست که وقتى مى‏ بینم رادیو- تلویزیون را هر وقتى بازش مى‏ کنم از من اسم مى‏ برد، خوشم نمى‏ آید. ما باید به مردم ارزش بدهیم، استقلال دهیم و خودمان کنار بایستیم و روى خیر و شرّ کارها نظارت کنیم. ولى اینکه تمام کارها دست ما باشد، رادیو- تلویزیون دست ماها باشد، اما آن بیچاره‏ ها که کار مى‏ کنند هیچ چیز دستشان نباشد، ولى ما که هیچ کاره هستیم دست ما باشد، به نظر من این صحیح نیست.

مفاهیم اساسى مؤثر بر تعامل مردم و حاکم در اندیشۀ امام خمینى (س)

مفاهیم اساسى مؤثر بر تعامل مردم و حاکم در اندیشۀ امام خمینى (س)

در بررسى هر سه مفهوم: مصلحت، قانون و عدالت دیدیم که امام خمینى در مقابل دیدگاه نخبه گرایانه، همۀ این مفاهیم را در دفاع از مردم و برقرارى تعامل بین حاکم و مردم مطرح و بیان کرده اند. جامعه، بر مبناى مصلحت و قانون و عدل، جامعه اى است که آحاد مردم، از تعدى به حقوق انسانى خود در مقابل دیگران در مقابل دولتمردان بیمه خواهند شد.

دخالت ننمودن سپاه در مسائل سیاسى‏

دخالت ننمودن سپاه در مسائل سیاسى‏

شما باید سعى کنید جهات سیاسى در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسى وارد سپاه شود، جهات نظامى آن از بین مى ‏رود. همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند، نه یک جنگنده غیر خدمتگزار، و با ارتشى ‏ها با برادرى رفتار کنند. مقصد یکى است؛ حفظ اسلام و کشور است، باید این مقصد را به پایان برسانید و بین خودتان و مردم و ارتش رفتار خوب داشته باشید.

امام(س) در اداره کشور و مدیریت جامعه از اندیشه های نو بهره می گرفتند

امام(س) در اداره کشور و مدیریت جامعه از اندیشه های نو بهره می گرفتند

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفتگویی درباره درباره نقش امام خمینی(س) در آشتی جهان مدرن با دین و همچنین اجتهاد در اندیشه امام اظهار داشت: امام نگاهشان این بود که با حفظ اصول دین و شریعت می توانیم پدیده های نوین علمی را بپذیریم و اسلام را با این شرایط جدید تمدنی تطبیق دهیم، خود امام هم در اداره کشور و مدیریت جامعه و سیاست از اندیشه های نو بهره گرفتند.

ثمرات تدبر قرآنی امام(س) در تدبیر و تعابیر سیاسی ایشان

ثمرات تدبر قرآنی امام(س) در تدبیر و تعابیر سیاسی ایشان

عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است می توان تاثیر قرآن را در لایه های مختلف مدیریتی امام دید به گونه ای که ایشان از تعابیر قرآنی در مدیریت کلان سیاسی بسیار بهره گرفتند.

امام، حوزه و سیاست از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی

امام، حوزه و سیاست از دیدگاه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی

امام درس اخلاق را در مدرسه فیضیه با حضور تعداد زیادی از طلاب و مردم عادی کوچه و بازار برگزار می کردند و مطالب درس اخلاق را در سطح مردم عادی بیان می کردند. طبق گفته بعضی از حضار درس اخلاق امام بسیار سازنده بود و گاهی صدای گریه و استغاثه در مسجد طنین انداز می شد به خصوص مواقعی که امام توضیحاتی درباره مسائل آخرت و معاد ارائه می دادند موجب تأثیر و تأثر فراوان حاضرین در مجلس می شده است.

حضرت امام(س) عمیقا باور داشتند که یکی از ملاک های عملی مشروعیت، مقبولیت مردمی است

حضرت امام(س) عمیقا باور داشتند که یکی از ملاک های عملی مشروعیت، مقبولیت مردمی است

برداشت من این است که حضرت امام(س) عمیقا باور داشتند که یکی از ملاک های عملی مشروعیت، مقبولیت مردمی است و همواره مشروعیت دینی را مکمل مقبولیت مردمی در نظام جمهوری اسلامی دانسته و این دو را دو روی یک سکه می دانستند. امام کاملا به این مساله باور داشتند که تشخیص و رای مردم در نظامی که ساختار اسلامی دارد، عین مصلحت نظام است و این امری نبود که فرعی یا عارضی باشد.

امام خمینی: مسئله قضا یک مسئله مهمی است که سر و کارش با همه حیثیت کشور است

امام خمینی: مسئله قضا یک مسئله مهمی است که سر و کارش با همه حیثیت کشور است

باید پرسنل این قوه تقویت بشود و این یک جهتش به عهده حوزه های علمیه سرتاسر کشور است و خصوصاً حوزه علمیه قم. مسئله قضا یک مسئله مهمی است که سر و کارش با همه حیثیت کشور است و مسلمانان است. و آن قدری که اسلام درباره قضا سفارش کرده است، شاید کمتر در چیزهای دیگر سفارش کرده باشد.

لزوم بازخوانی اندیشه های امام به دور از هیاهو

لزوم بازخوانی اندیشه های امام به دور از هیاهو

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی ایران در پیدایش و بقا و گسترش مرزهای خود وامدار اندیشه های امام خمینی است و منظومه فکری حضرت امام می تواند همچنانکه این انقلاب را به ثمر رساند، در پیشبرد اهداف و آرمان های اصیل انقلاب نیز موثر باشد.

مبادی فقه را تقویت کنید

مبادی فقه را تقویت کنید

فقه را تقویت کنید، مبادی فقه را تقویت کنید و این هم لازم است به اینکه آقایانی که لایق این کار هستند دعوت کنید، ازشان تقاضا کنید، که لازم نیست یک حوزه صد نفری یا دویست نفری باشد، حوزه از دو نفر شروع بشود بعد درست بشود وقتی برای خدا شد دو نفر باشد، ده نفر باشد، صد نفر باشد، اگر این کار بشود که هم حوزه علمیه باشد که جهات علمی خیلی درش قوی باشد، و هم اخلاقی باشد که جهات اخلاقی را القا بکند.

آیت الله یزدی: برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با حمایت همه اقشار مردم استقرار پیدا کرد

آیت الله یزدی: برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با حمایت همه اقشار مردم استقرار پیدا کرد

آیت الله یزدی در گفتگویی به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان بیان داشت: بحمدالله برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران و این نقطه از زمین، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با حمایت همه اقشار مردم اعم از مراجع، علماء، روحانیون، مردم، دانشگاهیان، بازاریان و کارکنان دولت و همه زنان و مردم؛ استقرار پیدا کرد.

انتقاد امام از برخوردهای ناسالم و تاکید بر تفکیک قوا/ عمل افراد و ارگان ها به وظیفه قانونی و مداخله ننمودن در امور یکدیگر

انتقاد امام از برخوردهای ناسالم و تاکید بر تفکیک قوا/ عمل افراد و ارگان ها به وظیفه قانونی و مداخله ننمودن در امور یکدیگر

باید همه این قوا دستشان را به هم بدهند، این یک واجب شرعی است برای همه؛ یک واجب شرعی است برای وکلای مجلس که با دولت، و با رئیس جمهور همراهی کنند، یک تکلیف شرعی است برای رئیس جمهور و دولت، که باید با مجلس همزبان باشند و هماهنگ باشند. اگر هماهنگ باشید ما بُردیم، و اگر بنا باشد هر کس از یک طرف بکشد، او بخواهد خودش را نمایش بدهد، هر کس یک طرف دیگر بکشد... فاسد می شود این کار.

عوامل قبول قطعنامه از سوى امام

عوامل قبول قطعنامه از سوى امام

خدا مى داند که اگر نبود انگیزه اى که همۀ ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام و مسلمین قربانى شود، هرگز راضى به این عمل نمى بودم و مرگ و شهادت برایم گواراتر بود. اما چاره چیست که همه باید به رضایت حق تعالى گردن نهیم. و مسلّم ملت قهرمان و دلاور ایران نیز چنین بوده و خواهد بود.

موج انقلاب

موج انقلاب

اینک انقلاب اسلامی در مرحله ‏ای از بالندگی، تکامل و اطمینان از ایفای نقشهای مؤثرتر در آینده قرار دارد که افکار عمومی بسیاری از مردم جهان را با هدفهای انسانی خویش همآوا گردانیده است.

آزادی مردم در انتخابات / مجاز نبودن استفاده از سهم امام در امر انتخابات

آزادی مردم در انتخابات / مجاز نبودن استفاده از سهم امام در امر انتخابات

باید مردم را برای انتخابات‏ آزاد گذاریم و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏ باشند و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد و در چنین اوضاعی هیچ فرد و گروهی و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعی نمی‏ تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید و برای غیر حوزه خودْ افرادی را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید

توصیه های حضرت امام به مسئولین نظام / جاه طلبی نتیجه مهذب نشدن نفوس

توصیه های حضرت امام به مسئولین نظام / جاه طلبی نتیجه مهذب نشدن نفوس

مقصد این است که اسلام جریان پیدا بکند، مقصد این نیست که من اجرایش کنم. از چیزهایی که انسان مبتلا به آن هست این شیطنت های باطنی که انسان به آن مبتلا هست این است که، دلش می خواهد خودش متصدی امر باشد. جریان امر اگر به دست دیگری بهتر واقع بشود، این ناراحت است، می گوید من خوب است باشم. این از شیطنت های باطنی انسان است. انسان به صورت مقدس مآبی طرحش می کند، من می خواهم به این ثواب برسم.

صفحه 7 از 50 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >