آیا امام خمینی به تحزّب و تشکل پایبند بود؟

شکل گیری احزاب و تشکل های صنفی و سیاسی پیامد و لازمه حق تعیین سرنوشت میباشد، که در این ساز و کار، احزاب نقش واسطه را برعهده دارند و افراد با ایجاد احزاب و سر و سامان دادن به نظرات و خواسته های خود، اولاً هیئت حاکمه را به وجود می آورند و ثانیاً خواسته های خود را جامه عمل می پوشند.

عناوین مطالب سیاست

نقدی بر بازتاب شکست عملیات کربلای چهار

نقدی بر بازتاب شکست عملیات کربلای چهار

بخشی از پیش فرض های موجود و پذیرفته شده در جامعه ایران درباره جنگ ایران و عراق، در ذیل سه موضوع کلی قابل تعریف است. ددمنشی و تجاوزگری دشمن بعثی در عراق که تصوّر هرگونه جنایتی را از سوی عراقی ها در زمان جنگ امکان پذیر کرده است. باور نسبت به مظلومیت و غربت رزمندگان که تصور وقوع هر نوع وضعیتی را برای آنها از جمله شهادت غریبانه، امکان پذیر کرده است. پرسشها و ابهامات موجود درباره برخی وقایع و مسائل جنگ.

توصیه های امام به نمایندگان مجلس در باب رعایت اخلاق اسلامى و ارزشهاى انسانى

توصیه های امام به نمایندگان مجلس در باب رعایت اخلاق اسلامى و ارزشهاى انسانى

چرا که در کشورى که مردم براى اسلام و حکومت اسلامى و اجراى قوانین نورانى قرآن کریم و قطع ظلم و ستم به هر نحو و از هر نوع باشد قیام کرده اند و شما را به مجلس فرستاده اند، مجلسى که منعکس کننده اقوال و احوال و طرز روحیه و افکارتان است لازم دانستم به حکم وظیفه و اخوت اسلامى به بعضى از آنها اشاره کنم. و این امورى است که اسلام و اخلاق اسلامى و ارزشهاى انسانى و ملتهاى متعهد اسلام از آنان خصوصاً و از همگان عموماً توقع دارند.

سیاست از نگاه ملاصدرا و امام خمینی (س)

سیاست از نگاه ملاصدرا و امام خمینی (س)

ملاصدرا و امام خمینی معتقد هستند که اسلام آخرین و کامل ترین دین الهی است که فرامین آن به صورت مجموعه قوانین عبادی سیاسی، برای تنظیم امور معاش دنیا و سعادت آخرت نازل شده است؛ و برای اجرایی شدن فرامین الهی احتیاج به حکومتی اسلامی است که در صدر اسلام، پیامبر اکرم صلوات الله علیه در رأس آن حکومت قرار داشت.

کوشش کنید که حکومت بر قلوب کشورهاى خودتان بکنید نه حکومت بر ابدان

کوشش کنید که حکومت بر قلوب کشورهاى خودتان بکنید نه حکومت بر ابدان

امام خمینی در دیدار برخی از اعضای هیئت دولت در روز 13/ 12/ 1359 بیان داشتند: شما کوشش کنید و به دوستان خودتان بگویید که کوشش کنند که قلوب مردم را به دست بیاورند. همان طورى که در صدر اسلام قلوب مردم متوجه به حکومت بود. حکومت صدر اسلام؛ حکومت بر قلوب بود. و لهذا با جمعیت هاى کم بر امپراتوری هاى بزرگ غلبه کردند.

امام و سیاست اخلاقى

امام و سیاست اخلاقى

حاکم اسلامى باید بکوشد تا همواره پایبند اصولِ اخلاقى باشد و از حدودِ آن تجاوز نکند، این کار گرچه دشوار مى نماید؛ اما شدنى است. تنها راه حفظ اقتدارِ سیاسى و تأمین مصالحِ واقعى نظام اسلامى در درازمدّت، پایبندى به اصولِ اخلاقى و دورى گزیدن از هرگونه فریبکارى به هر قیمتى است و هیچ دولتمرد مسلمانى نمى تواند این اصل را نادیده بگیرد. سخن آخرِ امام براى حفظ اقتدار سیاسى و تأکید ایشان بر اخلاق باید همواره نصب العین ما باشد.

اسباب کارآمدى قدرت و حکومت از منظر امام خمینی(س)

اسباب کارآمدى قدرت و حکومت از منظر امام خمینی(س)

بنابراین حفظ کارآمدى و توان حکومت در ایجاد و حفظ این عقیده در مردم که نهادهاى سیاسى موجود، شایسته ترین نهادها براى جامعه است، ارتباط مستقیمى در حمایت و پشتیبانى مردم و مشروعیت و حقانیت حکومت در نزد آنان دارد. حضرت امام نیز در اشاره به این مطلب مى گویند: «اگر مردم پشتیبان یک حکومتى باشند، این حکومت سقوط ندارد. اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمى باشند آن رژیم از بین نخواهد رفت.» (صحیفه امام؛ ج 8، ص 372)

تذکر مهم امام به شورای نگهبان و اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام

تذکر مهم امام به شورای نگهبان و اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام

تذکرى پدرانه به اعضاى عزیز شوراى نگهبان مى‏ دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پر آشوب کنونى نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم‏گیری ها است. حکومتْ فلسفه عملىِ‏ برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلى و خارجى را تعیین مى‏ کند. و این بحث هاى طلبگى مدارس، که در چهارچوب تئوری هاست، نه تنها قابل حل نیست، که ما را به بن‏ بست هایى مى ‏کشاند.

توصیه امام به مسئولان: مردم را همراه خودتان نگه دارید

توصیه امام به مسئولان: مردم را همراه خودتان نگه دارید

براى خاطر حفظ یک کشورى، براى خاطر استقلال یک کشورى که باز یک قدرتهایى نیایند دوباره در کشور ما و بخواهند چه بکنند؛ باید مردم را نگه دارید. هر کدام در هرجا که هستید مردم را همراه خودتان نگه دارید. و مردم را با هم جوش بدهید... مردم ما واقعاً خوب اند. شاید نظیر ملت ایران در هیچ جا نباشد. ماها بدیم. آنها خیلى خوب اند.

معیارهاى مؤلفه خدامحورى در استراتژی رهبری امام خمینی (س)

معیارهاى مؤلفه خدامحورى در استراتژی رهبری امام خمینی (س)

رسالت استراتژیکى که حضرت امام ترسیم کردند، ناشى از فرهنگ غنى اسلامى است و بر محور یکتاپرستى و توحید دور مى زند؛ خدامحورى نیز بر مبناى فرهنگ متخذ از ایدئولوژى امام است به گونه اى که در این فرهنگ، ایشان خود را نیازمند هیچ عاملى غیر از خدا نمى دانند و به پیروان خودشان نیز توصیه مى کنند که در مقابل عوامل مادى و فیزیکى تنها به قدرت خداوند اتکا نمایند.

امام خمینی(س): انتقاد و هدایت آری، کارشکنی هرگز!

امام خمینی(س): انتقاد و هدایت آری، کارشکنی هرگز!

از نمایندگان متوقع است که مراعات آداب اسلامى در محاورات بشود؛ و انگیزه آن یافتن حق و راه حل باشد و این امور در محیط دوستى و صفا چون بحثهاى علمى در محیط مدارس فقاهتى که مقصود، یافتن واقعیت نه تحمیل عقیده است، آقایان را بهتر و آسانتر به حقیقت مى ‏رساند و مجادلات با حال غضب و عصبانیت انسان را از واقع دور مى ‏کند.

تنها اعلامیه بدون «بسم الله»  امام

تنها اعلامیه بدون «بسم الله» امام

پس از تسخیر لانه جاسوسی در ایران، کارتر رئیس جمهور آمریکا، رمزی کلارک (دادستان کل) و ویلیام میلر را جهت ملاقات با امام اعزام داشت که با پیام قاطعانه حضرت امام مجبور شدند از ترکیه و بدون اخذ نتیجه بازگردند.

سیاست در سیره عملی حضرت امام(س)

سیاست در سیره عملی حضرت امام(س)

حضرت امام نقل می فرمودند که آن مردک انگلیسی وقتی صدای اذان را شنیده بود، پرسیده بود: این چی می گه؟ گفته بودند که دارد اذان می گوید، پرسیده بود که این اذان که به سیاست انگلیس کاری ندارد؟ گفته بودند: نه، کاری نداره. آن مردک هم گفته بود: حالا که به سیاست انگلیس کاری نداره، آن قدر بگه تا خسته بشه.

قطار انقلاب در ایستگاه مهر 57/ نخستین سخنرانی امام در فرانسه

قطار انقلاب در ایستگاه مهر 57/ نخستین سخنرانی امام در فرانسه

امام خمینى (س) متواضعانه خطاب به تمامى اقشار ملت به پا خاستۀ ایران مى فرمایند: «من که یک طلبه هستم، دیْنم را ادا مى کنم.»

امام خمینی: مملکت اسلامى را به طاغوت نکشید

امام خمینی: مملکت اسلامى را به طاغوت نکشید

مملکت اسلامى است، نه طاغوتى. مملکت اسلامى را به طاغوت نکشید. من خوف این را دارم که- خداى نخواسته- اگر این امور زیاد انباشته بشود، یکوقت همان مسائلى پیش بیاید که مردم با طاغوت عمل کردند. طاغوت براى خاطر اینکه پسر کى بود و نوه کى بود که نبود؛ براى اعمالش بود. اگر اعمال ما هم یک اعمال طاغوتى باشد، براى خود باشد، نه براى ملت، دعوا بکنیم سر خودمان، نه براى مصالح ملت، این همان طاغوت است. منتها به یک صورت دیگرى درآمده، اما طاغوت است. طاغوت هم مراتب دارد.

جایگاه مردم در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س)

جایگاه مردم در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س)

از مجموعۀ رهنمودهاى ایشان چنین استنباط مى‏ شود که پس از اتکا و اتّکال به خدا، محور اصلى و نقش ‏آفرین در پیروزى انقلاب و شکل ‏گیرى حکومت اسلامى در ایران حضور و پشتیبانى مردم بوده است که امام همواره بر آن تأکید داشته ‏اند. امروز نیز که قویترین پشتوانه انقلاب و نظام همان مردمند بدون تردید حفظ وحدت و حضور دائمى آنها اصل مهم و کارساز در تداوم و بقاى نظام و انقلاب اسلامى خواهد بود.

امام خمینی: اسلام اقتضاى مى کند که مصالح همه در نظر گرفته بشود

امام خمینی: اسلام اقتضاى مى کند که مصالح همه در نظر گرفته بشود

اسلام اقتضاى این را مى کند که مصالح همه در نظر گرفته بشود و على السواء هم در نظر گرفته بشود. همه اهل این مملکت هستند، حق دارند در این مملکت و شما هم وکلاى این مملکت هستید و مى خواهید خدمت بکنید. هر یکى تان وکیل همه هستید و هر یکى تان باید مصالح همه مملکت را در نظر بگیرید.

اصول بنیادى اخلاق مسئولان در آرای حضرت امام خمینی(س)

اصول بنیادى اخلاق مسئولان در آرای حضرت امام خمینی(س)

منظور از اصول بنیادى اخلاقى مسئولان، صفات و ویژگى هایى است که در اخلاق و رفتار مدیران و مسئولان نظام اسلامى نقش بنیادى دارد و در سخنان امام خمینى بر آنها تأکید شده و لزوم داشتن آنها براى مسئولان حکومتى توصیه گردیده است.

جامعه توحیدى و اسلامى از منظر امام خمینى(س)

جامعه توحیدى و اسلامى از منظر امام خمینى(س)

امام خمینى در تبیین خود از جامعۀ توحیدى، همان گونه که جامعه را به طور کلى به انسان تشبیه مى کند، جامعۀ توحیدى را نیز به انسان متعادل، عادل و کامل شبیه مى داند.

صفحه 4 از 10 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >