حوادث ناشی از طوفان شن و برخورد یک هواپیما و یک چرخ بال و کشته شدن 8 نظامی باعث شد نیروهای آمریکایی با شکست و سرافکندگی خاک میهمن عزیزمان را ترک کنند.
امام خمینی(س) پس از نگارش کتابهایی نظیر شرح دعای سحر، مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، شرح چهل حدیث، سر الصلاة و آداب الصلاة، در فضای سال های دهه 1320 به نگارش کتاب کشف اسرار پرداختند که ردیه ای بر جزوه اسرار هزار ساله علی اکبر حکمی زاده می باشد.
در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است. ایشان در ادامه، دلایل بدبختی مسلمانان و ملت ایران را تشریح می کنند و در قسمت دیگری، مسؤولیت سنگین علما و روحانیان را برشمرده و عواقب زیانبار غفلت سیاسی آنها را متذکر می شوند. در ادامه، ایشان صریحاً علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومی فراخواندند.
این جانب براى بزرگداشت این شخصیت علمى و مجاهد، که از مفاخر حوزه هاى علمیه و از مراجع دینى و متفکران اسلامى بود، از روز چهارشنبه سوم اردیبهشت به مدت سه روز عزاى عمومى اعلام مى کنم، و روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت را تعطیل عمومى اعلام مى نمایم، و از خداوند متعال خواستار جبران این ضایعه بزرگ و عظمت اسلام و مسلمین مى باشم.
امام شخص شاه را که در همان روزها طى سخنرانى اى گفته بود که: «ما کهنه پرستى و افکار ارتجاعى را مى کوبیم و...» مورد حمله قرار داد و با فراز زندۀ «مردک باز دست از حرف هایش بر نمى دارد و به افکار اسلامى نسبت کهنه پرستى و ارتجاعیت مى دهد» بار دیگر رسالت خویش را در راه بت شکنى دنبال کرد. این حملۀ صریح و کوبندۀ امام به شاه، بازتاب ژرف و شگفت انگیزى در محافل ملى و مذهبى ایران داشت.
یکی از جلوه های این رهبری پس از تبعید، پیام ها و سخنرانی های ایشان برای مردم و نوشتن نامه های سرگشاده خطاب به برخی افراد بود که روح تازه ای در کالبد مبارزات می دمید و خط را روشن می نمود. یکی از آن نامه های سرگشاده، نامه ایشان در تاریخ 26 فروردین 1346 خطاب به نخست وزیر وقت، امیر عباس هویدا، است.
استقبال بى مانند ملت ایران از امام و برپایى جشن باشکوه در مدرسه فیضیه، رژیم شاه را تا آن پایه نگران و بیمناک ساخت، که برخى از مقامات این پرسش را مطرح کردند که: «... نظر ساواک درباره تشکیل مجالس جشنى که قرار است بعد از ظهر امروز در مدرسه فیضیه قم و مدرسه عبداللّه خان واقع در بازار تهران برگزار گردد و به طور کلى درباره تظاهراتى که در چند روز اخیر به مناسبت مراجعت آیت اللّه خمینى صورت مى گیرد چیست...»
ما مى دانیم با هجرت مراجع و علماى اعلام مرکز بزرگ تشیع در پرتگاه هلاکت افتاده و به دامن کفر و زندقه کشیده خواهد شد، و برادران ایمانى عزیز ما در شکنجه و عذاب الیم واقع خواهند شد. ما مى دانیم با این هجرت، تغییرات و تحولات عظیمى روى خواهد داد که ما از آن بیمناکیم. ما عجالتاً در این آتش سوزان به سر برده و با خطرهاى جانى صبر نموده، از حقوق اسلام و مسلمین و از حریم قرآن و استقلال مملکت اسلام دفاع مى کنیم.
شاه کوشید که با سم پاشى ها و دورغ پردازى ها در سطح جراید و روزنامه ها اذهان توده ها را مشوب سازد و تا آنجا که ممکن است به ملت ایران بباوراند که امام با رژیم تفاهم کرده و «انقلاب سفید» را پذیرفته است و در نتیجه هم خمینى را طبق آرزوى دیرینۀ خود در میان مردم ساقط کند و هم نهضت را در هم بشکند.
دیرى نپایید که خانه و کوچه امام از جمعیت آکنده شد و براى تازه واردین دیگر جایى و راهى نبود. علماى قم همان شب خود را به منزل امام رسانیدند و با او ملاقات کردند. اساتید، فضلا و پاسداران و رهروان راه خمینى بسیارى شان بى عمامه و عبا و خیلى ها پابرهنه، در آن هواى اوایل بهار که تقریباً سرد است، در کوچه و حیاط منزل امام بهت زده به هر سو در حرکت بودند. زنگ تلفن منزل براى لحظه اى قطع نمى شد.
رأی گیری درباره نظام جمهوری اسلامی از روز جمعه 10 فروردین 1358 در سراسر ایران آغاز شد و به مدت دو روز ادامه یافت. در این رأی گیری 2 /98% رأی دهندگان به استقرار نظام جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند. حضرت امام خمینی طی پیامی مکتوب به ملت ایران، ضمن اشاره به ویژگی های آرمانی نظام جمهوری اسلامی از حضور گسترده مردم در رفراندوم تشکر کردند.
کم کم مردم و طلبه ها مى آمدند، مثل لشکر شکست خورده، جریان را تعریف مى کردند. اخبار وحشتناکى مطرح مى شد. امام همه را دلدارى مى دادند و جنبه هاى مثبت جریان را یادآور مى شدند با تأکید بر اینکه «حالا مبارزه جدّى شده است». خبر آوردند که حاج انصارى واعظ را هم بازداشت کرده اند. امام فرمودند: «موضوع خوبى است براى داغ شدن مبارزه»
در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ شمسی، مردم به دعوت و پیشنهاد رهبرشان پاسخ مثبت دادند و در این روز مبارک و مقدس با فریادی رعدآسا، به جمهوری اسلامی «آری» گفتند و با اکثریت ۹۸ درصد، نظام جمهوری اسلامی را برای اداره کشور برگزیدند و در سالهای بعد نیز با تحمل سختی ها و جنگ و جان نثاری، از آن نظام برگزیده پاسداری کردند و بر عهد خود با امامشان وفادار ماندند.
امام خمینی در پیامی در روز 22 اسفند سال 1341 خطاب به علما و روحانیون نوشتند: این جانب عید نوروز را به عنوان عزا و تسلیت به امام عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه- جلوس مى کنم و به مردم اعلام خطر مى نمایم. مقتضى است حضرات آقایان نیز همین رویه را اتخاذ فرمایند تا ملت مسلمان از مصیبت هاى وارده بر اسلام و مسلمین اطلاع حاصل نمایند.
امام خمینی در پیامی به مناسبت رحلت وی بیان داشتند: مرحوم مجاهد، سعید ارزشمند، ربانى شیرازى، که اکنون در جوار حق آرمیده و ما از برکات وجودش محروم شدیم از این اقلیت بود.
روز دهم اسفند 1357 یکی از تاریخی ترین روزها برای مردم قم به شمار می آید؛ از آن رو که حضرت امام از آن شب ظلمانی که او را به تبعید بردند و از آن پس یاد و نام او همواره زمزمه نیمه شب خداپرستان این مرز و بوم بود، بعد از بیش از 14 سال دوری اکنون داشت نزد این مردم باز می گشت.حضرت امام پس از ورود به قم، ساعت های زیادی طول کشید تا در ازدحام مردم بتواند وارد مدرسه فیضیه شود و با کلام گهربار خود آیه های حکمت و نور بر جان این مردم جاری سازد.
امام خمینی (س) که در درک وقایع و پند پذیری از آن، چه از سرگذشت گذشتگان و چه از تحولات دوران حیات پربارشان و به کارگیری این عبرتها و انتقال آن به جامعه همت منحصر به فرد و قابل تحسینی داشتند، به موارد متعددی از این باب چه در دوران مبارزه و قبل از پیروزی انقلاب و چه پس از آن اشاره دارند.
حجت الاسلام حاج شیخ فضل اللَّه محلاتى شهید عزیز را که من و شما او را مى شناسیم که عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و باید گفت یکى از چهره هاى درخشان انقلاب بود و در این راه که راه خداوند است تحمل سختیها نمود و رنجها کشید و با قامت استوار ایستادگى کرد، اجازه ورود در محضر شهداى صدر اسلام مرحمت نماید.
خطبه عقد حضرت امام خمینی(س) در روز 26 بهمن 1308 هجری شمسی (مطابق با 15 رمضان 1348 هجری قمری) با خانم خدیجه ثقفی فرزند آیت الله محمد ثقفی در حرم شاه عبدالعظیم منعقد شد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.