معنای استکبار در اندیشه امام الزاماً به معنای یک دشمن خارجی سلطه گر نیست؛ بلکه می تواند هم طبقه حاکمان داخلی و مستبد را شامل بشود و هم دولتهای مستکبر خارجی / قرائت مقام معظم رهبری از الگوی امام برای بسیاری از مسئولین با فهمهای متفاوتی روبه رو می شود. این امر نشانگر آن است که مقام معظم رهبری هم وقتی گفتمان امام را بازتعریف می کند، مسئولین آن را در قرائتهای خودشان قرار می دهند / باید به گونه ای سیاست خارجی حضرت امام را دوباره بازتعریف کنیم که نه به صورت کلی، بلکه بتواند در پدیده های مختلف سیاسی و سیاست خارجی و در عرصه های مختلف کاربرد داشته باشد و مورد استفاده قرار بگیرد
پنجشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۵۳
از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۵ دی ماه به مناسبت انتشار نامه تاریخی امام راحل در سال ۶۷ به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شد.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
در هنگامه انقلاب اسلامی، نگاه ها به بیت مرجعیت بود. مراجع عظام گاه همراهی هایی با روند پیروزی انقلاب داشتند و گاهی با احتیاط اقدام به صدور بیانیه ای می کردند. در این میان، امام خمینی به عنوان رهبر اصلی مبارزات، می کوشید تا ارتباط خود را با سایر مراجع حفظ کند. گرچه برخی اختلاف نظرها در ارتباط با فعالیت های انقلابی وجود داشت، اما ارتباط امام و سایر مراجع، تا پیروزی انقلاب بر اساس احترامی متقابل پیش رفت.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
مرحوم آیت الله خویی نیز اگر چه اهل سیاست نبود اما علیه مواضع سیاسی امام موضع گیری تندی نمی کرد و تا امام در نجف بودند، بین این دو مرجع روابط حسنه ای برقرار بود.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) نمایندگی قم برگزار می شود.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۴۴
به تبعیت از وعده الهی امام امت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، ضد حکام ظالم قیام کرد و نتیجه پیروزی حق بر باطل بود. امام امت نیز همانند پیامبر گرامی اسلام، میان امت مسلمان وحدت کامل و اخوت ایجاد فرمود. در اثر این اتحاد توانست نظام شاهنشاهی را ساقط کند و یک نظام جمهوری اسلامی تأسیس فرماید
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۱۳
ده روز از تبعید امام به عراق و حضور ایشان در شهرهای مختلف می گذشت که برای مجاورتی چند ساله در جوار مرقد مطهر حضرت امیر علیه السلام آماده شدند. پیش از این خبر به نجف رسیده بود و همه مهیای ورود ایشان شده و جمعی نیز در میانه راه به استقبال آمده بودند.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۷
تفاهم نامه همکاری های پژوهشی میان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به امضاء رسید.
سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
پنجمین نشست از سلسله نشست های مکتب امام خمینی(س) با عنوان «مکتب اصولی۲»؛
یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حضرت امام در بحث اعتبارات و ارتکازات، یک گام مباحث را به جلو برده است. لذا اگر ما بر این دیدگاه های اختصاصی و ابداعی حضرت امام تمرکز کنیم، می توانیم هم مسیر اجتهاد را منضبط تر، پویاتر و فعال تر کنیم و هم مکتب اصولی و فقهی حضرت امام را شناسایی و به حوزه ها عرضه کنیم و حوزه ها را از این جهت در یک مسیر آگاهانه تر فقهی و اصولی قرار بدهیم.
دوشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
ساختار نظام جمهوری اسلامی به رای مردم متکی است الان به گونه ای شده که حتی دفاع از مبانی امام خمینی هم کار دشواری است راهی نداریم جز اینکه به مواضع و مبانی حقیقی حضرت امام برگردیم
یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
به مناسبت۲۵ مهر، نامه به آیت الله گلپایگانی در باره وضع قوانین منطبق با احکام ثانویه در مجلس؛
نگارنده، در این نوشتار، ابتدا به مفهوم شناسی حکم اولیه و حکم ثانویه پرداخته و سپس ماهیت احکام حکومتی و بیان اولیه یا ثانویه بودن این نوع احکام را تبیین کرده است. محور بحث در این تحقیق مبانی فقهی و آراء مرحوم امام خمینی(س) می باشد.
یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۲۲
نظریه ولایت فقیه، نظریه جدیدی نیست و از قبل هم در میان فقها مطرح بود. میرزای بزرگ قمی و قبل از او، قاضی محمد سعید در همین زمینه دیدگاه هایی داشتند. همه آن ها معتقد بودند که حاکم و قاضی باید نیابت داشته باشد. یعنی قضاوت در جامعه باید بر اساس عدالت اسلامی باشد.
یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۲۴
امام خمینی بر مبنای مکتب علوی عمل می کرد / امام همان زندگی ساده طلبگی را حتی پس از پیروزی انقلاب و کسب قدرت ادامه داد / اگر مسئولان سبک زندگی شان را با اکثریت مردم هماهنگ کنند، این مشکلات به وجود نمی آید
یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۲۱
در روز ۲۳ مهر ۱۳۴۴؛
در روز ۲۳ مهر ۱۳۴۴ حضرت امام در میان استقبال بسیار گرم مردم و علما وارد شهر نجف شدند.
شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۸
نشست پنجم تبیین مکتب امام خمینی با عنوان «مکتب اصولی (۲)» با سخنرانی آیت الله احمد مبلغی در قم بر گزار می شود.
شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۱۸
امام خمینی از فیض کاشانی جلوتر رفته و نه تنها پایان نبوت را به وجود رسول الله (ص) معرفی نموده بلکه شروع نبوت به او دانسته است ، و میگوید: «بدان که نگین احدیت جمع که رسول الله باشد ، بر حلقه انگشتری است که حلقه انگشتر از آن نگین شروع میشود و سپس بدان ختم می گردد. به همین ترتیب هریک از دوره های نبوت انبیاء سلف مانند یک دایره است و همه این دایره ها به منزله ای نقطه ای تشکیل دهنده دایره حضرت ختمیه هستند و نگین آن، پیامبر خاتم (ص) است».
پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
در دیدار میهمانان سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی؛
قرار نیست در خلال گفت و گو یکدیگر را مجاب کنیم؛ قرار نیست کسی تن به عقیده دیگری بدهد. طبیعی است که نه من به واسطه ادلّه ظاهری تن به عقیده شما می دهم و نه شما به عقیده من، بلکه اینها بحث های آکادمیک است. گفت و گو برای مجاب کردن همدیگر نیست، بلکه برای پرداختن به دردهای مشترک و یافتن راهکار برای این مشکلات است.
پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۳۱
میهمانان سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور در حرم مطهر امام خمینی، ضمن تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دیدار کردند.
پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۰
پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۵۸
مردم که به شدت مخالف برگزاری این جشن ها بودند، به اعلام مخالفت در اماکن و معابر مختلف، پخش شب نامه، تهیه و توزیع اعلامیههای حضرت امام و شعار نویسی در معابر عمومی اقدام کردند و حتی به اقدامات قهرآمیز علیه این جشن ها دست زدند. رژیم شاه با دریافت این حقیقت که بیشتر مردم با برپایی جشن ها مخالفند، اقدامات امنیتی شدیدی را اعمال کردند، با این وجود مخالفتها و مبارزات ملت ایران با جشن های شاهنشاهی نه تنها از بین نرفت بلکه گاهی به شکل قهرآمیز نیز آشکار شد.
چهارشنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
در حالی که شاه و دارودسته اش با پول ملت فقیر و محروم ایران، به عیش و نوش مشغولند و در کنار سران و دیکتاتورهای دیگر کشورها غرق مستی و بی خبریند، امام خمینی(س) در خانۀ مسکونی محقرش، در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی(ع) در نجف اشرف، خون دل می خورد.
چهارشنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۵۰
معرفی کتاب؛
کتاب وحدت از دیدگاه امام خمینی(س)، مجموعه بیانات و نوشته های امام خمینی(س) درباره وحدت اسلامی است که از کتاب های چهل حدیث، صحیفه امام، کشف الأسرار، مناسک حج، ولایت فقیه و وصیّت نامه سیاسی - الهی، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)(ره)، استخراج و تنظیم شده است.
دوشنبه, ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۲۱
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه و خطیب شهیر قم است. آثار مختلف و متعددی از ایشان در حوزه های مختلف از جمله تاریخ اسلام و اهل بیت علیهم السلام مخصوصا حادثه کربلا منتشر شده است. ایشان می فرماید: «اسلام ناب» که در فرمایش حضرت امام هم بوده، عبارت است از اسلامی که هیچ اضافه ای نداشته باشد و همان اسلامی باشد که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رسیده است
یکشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰
پس از پیروزی انقلاب و حضور زنان مسلمان در عرصه های مختلف اجتماع، پرسش ها و استفتائات زیادی از امام خمینی شد، که بیشتر آنها درباره حکم حجاب در فقه اسلامی، مقدار، محدوده و چگونگی نوع پوشش در برابر نامحرم در عرصه های اجتماعی بود.
یکشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۱۸
سال 60 ترور مسئولان رده بالای نظام و مردم کوچه و بازار در دستور کار منافقان بود. پس از شهادت دکتر بهشتی و جمعی از بزرگان نظام در هفتم تیرماه، بمبگذاری در دفتر نخست وزیری، طرحی دیگر برای از پای در آوردن نظام نوپای اسلامی بود. با شهادت رجایی و باهنر، قوه مجریه کشور دچار آسیب بزرگی شد و به سرعت انتخاباتی دیگر برای برگزیدن سومین رئیس جمهور برگزار شد.
یکشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۴۸
در دیدار با دانشجویان ورودی امسال پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی؛
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: مجموعه مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) باید تمام اهتمام خود را در راستای جهاد تبیین و روایتگری مطلوب، آن گونه که رهبر فرزانه انقلاب بیان فرموده اند، به کار بگیرد.
شنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
در روز ۱۶ مهر ۱۳۵۷ حضرت امام از پاریس به نوفل لوشاتو نقل مکان کردند و آنجا اقامت گزیدند.
شنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲
امام خمینی(س) که از قبل هم متوجه برنامه های رژیم شاه برای اسلام زدایی از کشور و خطرات آن برای استقلال کشور شده بود و می دید که این برنامه در همین راستا و برای باز گذاشتن راه نفوذ پیروان مسلک بهائیت و گسترش روابط رژیم با صهیونیست ها، تدارک دیده شده است، در روشن ساختن اهداف واقعی رژیم شاه و بیان رسالت خطیر علما و حوزه های علمیه نقشی بی بدیل ایفا کرد.
شنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۱۴
هرچند موضوع اخلاق دارای ابعاد مختلف بوده و دیدگاه های حضرت امام (ره) در این زمینه بسیار گسترده است، در این نوشتار به اجمال به نظریات کلی امام (ره) به اخلاق اجتماعی در دو بعد نظری و عملی و به عبارت دیگر از نظریه تا عمل که شامل مبانی و رفتارهای سیاسی و اجتماعی است، اشاره می شود. ارتباط اخلاق نظری و اخلاق عملی در حیات آدمی بسیار عمیق و روشن است؛ به نحوی که رفتارهای فردی و اجتماعی انقلاب اسلامی و اخلاق اجتماعی در اندیشه امام خمینی (ره)؛ از نظریه تا عمل۳۱ انسان ناشی از پایه های نظری اخلاق دارد که در اندیشه او رسوخ کرده و استقرار یافته است.
جمعه, ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱