گزیده ای از کوثر
امام خمینی (س) برای افشای خیانت شاه و اطرافیانش به ایران و جامعۀ اسلامی، بر آن شدند که با ایراد نطقی حاد و اعلامیه ای سازنده، همگان را به مقابله با توطئۀ شاه و آمریکا، و حرکت و خروش فرا خوانند... رژیم شاه که از بالا گرفتن نارضایتی مردم و تحریک افکار عمومی، سخت وحشت کرده بود، دریافت که با بودن رهبر و پیشوای آگاهی چون امام خمینی (س) در ایران، نه تنها پیاده کردن طرحهای به اصطلاح اصلاحی شاه ممکن نیست بلکه اساس رژیم نیز در معرض زوال قرار دارد، لذا مصمم شد که با دستگیری و تبعید ایشان، خود را از مهلکه رها سازد.
سه شنبه, ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
به مناسبت سوم آبان؛
من شخصاً در هیچ بانکی یا مؤسسه یا شرکتی یا غیر اینها وجهی ندارم، و آنچه در بانکها یا بعض مؤسسات و غیرهما است، وجوه شرعیه است و هیچ یک از ورثۀ من در آنها حقی ندارند، و امر آنها پس از من با جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری ـ دامت برکاته ـ است و تحت نظر ایشان باید به مصارف شرعی برسد، و اگر خدای نخواسته برای ایشان حادثه ای رخ دهد، امر وجوه شرعیه با رهبر یا رهبرانی است که مجلس خبرگان تعیین می نمایند.
سه شنبه, ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۱۹
این دوره، قدمی است بسیار کوتاه برای معرفی این بزرگ مرد به نسل جوانی که خود توفیق درک حضور او را نداشتند.
دوشنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۷
دوشنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۵۳
در پی بازگشت آقای سید علی اکبر برقعی از کنفرانس صلح سوسیالیستها در «وین» به شهر قم و جسارت و توهین عوامل حزب توده به دین مقدس اسلام و مرجعیت شیعه در پوشش حمایت از آقای برقعی، شهر قم ملتهب شد. و مردم مسلمان طی اجتماعی خواستار دستگیری و مجازات وی شدند. نیروهای مسلح شهربانی برای خاموش کردن اعتراضات مردمی اقدام به تیراندازی به سوی آنان کردند...
دوشنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۷:۲۳
یکشنبه, ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
اول آبان؛ سالروز شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی؛
عالم ربّانی و حکیم الهی، فقیه و مفسّر محقّق آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(رضوان الله تعالی علیه) در آسمان پرستاره عالمان الهی، با عمری کوتاه ـ چهل و هفت سال ـ توانست شخصیتی بزرگ و کارنامه ای فاخر و پربرگ و بار از خود به یادگار بگذارد.
یکشنبه, ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
پیام امام خمینی در اول آبان ماه ۱۳۶۴ خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی
یکشنبه, ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰
شاگرد آیت الله بروجردی، آیت الله داماد و پدر/ دیدار با مراجع پس از دستگیری امام/ برخورد ساواک در تبعید اجباری حاج آقا مصطفی
شنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
سخنرانی در جمع گروهی از روشندلان (بصیرت قلبی ـ پاسخ به اتهامات ناروا)
و چیزی که می خواهم به شما آقایان عرض بکنم این است که ما امروز مبتلا هستیم به یک شایعه هایی که روی آن شایعه ها می خواهند این نهضت را نگذارند تحقق پیدا کند. یکی از شایعه ها، که شایعه سازان نشرش می دهند و گاهی برای ما می نویسند، گاهی در نطقهای اشخاص دیده می شود ـ حتی شنیدم که دیشب هم در مسجد امام[۱] یک آقایی همین معنا را گفته است ـ این است که فلانی اصلاً دست به او نمی رسد؛ هیچ کس نمی تواند با او ملاقات کند؛ فقط چند تا اهل علم، چند تا معمَّم. همین یک کانال است...
شنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۱۷
در شماره نخستِ مجموعه یادداشت های آشنایی و بازخوانی اصول اندیشه های امام خمینی، به اصل اعتقاد و اعتماد به وعده و نصرت الهی پرداختیم. اندیشه بنیادی دوم، اعتقاد و اعتماد به مردم و مردم باوری است که به نوعی در راستای همان اصل نخست است. چراکه وعده و نصرت الهی همیشه در پیوند با مردم و مردم داری و مردم باوری معنا پیدا می کند که در یادداشت پیشین به آن اشاره شد.
جمعه, ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
حضرت امام در دوران مبارزات و حکمرانی خود همواره برای موضوعات فراملیتی و بین المللی اهمیت ویژه قائل بودند و بعنوان یک عالم دینی نسبت به مسائل بین المللی از جمله مسائل بین المللی جهان اسلام اهتمام خاص قائل بودند.
جمعه, ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
معنای استکبار در اندیشه امام الزاماً به معنای یک دشمن خارجی سلطه گر نیست؛ بلکه می تواند هم طبقه حاکمان داخلی و مستبد را شامل بشود و هم دولتهای مستکبر خارجی / قرائت مقام معظم رهبری از الگوی امام برای بسیاری از مسئولین با فهمهای متفاوتی روبه رو می شود. این امر نشانگر آن است که مقام معظم رهبری هم وقتی گفتمان امام را بازتعریف می کند، مسئولین آن را در قرائتهای خودشان قرار می دهند / باید به گونه ای سیاست خارجی حضرت امام را دوباره بازتعریف کنیم که نه به صورت کلی، بلکه بتواند در پدیده های مختلف سیاسی و سیاست خارجی و در عرصه های مختلف کاربرد داشته باشد و مورد استفاده قرار بگیرد
پنجشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۵۳
از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۵ دی ماه به مناسبت انتشار نامه تاریخی امام راحل در سال ۶۷ به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی نامگذاری شد.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
در هنگامه انقلاب اسلامی، نگاه ها به بیت مرجعیت بود. مراجع عظام گاه همراهی هایی با روند پیروزی انقلاب داشتند و گاهی با احتیاط اقدام به صدور بیانیه ای می کردند. در این میان، امام خمینی به عنوان رهبر اصلی مبارزات، می کوشید تا ارتباط خود را با سایر مراجع حفظ کند. گرچه برخی اختلاف نظرها در ارتباط با فعالیت های انقلابی وجود داشت، اما ارتباط امام و سایر مراجع، تا پیروزی انقلاب بر اساس احترامی متقابل پیش رفت.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
مرحوم آیت الله خویی نیز اگر چه اهل سیاست نبود اما علیه مواضع سیاسی امام موضع گیری تندی نمی کرد و تا امام در نجف بودند، بین این دو مرجع روابط حسنه ای برقرار بود.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) نمایندگی قم برگزار می شود.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۴۴
به تبعیت از وعده الهی امام امت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، ضد حکام ظالم قیام کرد و نتیجه پیروزی حق بر باطل بود. امام امت نیز همانند پیامبر گرامی اسلام، میان امت مسلمان وحدت کامل و اخوت ایجاد فرمود. در اثر این اتحاد توانست نظام شاهنشاهی را ساقط کند و یک نظام جمهوری اسلامی تأسیس فرماید
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۱۳
ده روز از تبعید امام به عراق و حضور ایشان در شهرهای مختلف می گذشت که برای مجاورتی چند ساله در جوار مرقد مطهر حضرت امیر علیه السلام آماده شدند. پیش از این خبر به نجف رسیده بود و همه مهیای ورود ایشان شده و جمعی نیز در میانه راه به استقبال آمده بودند.
چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۷
تفاهم نامه همکاری های پژوهشی میان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به امضاء رسید.
سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
پنجمین نشست از سلسله نشست های مکتب امام خمینی(س) با عنوان «مکتب اصولی۲»؛
یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حضرت امام در بحث اعتبارات و ارتکازات، یک گام مباحث را به جلو برده است. لذا اگر ما بر این دیدگاه های اختصاصی و ابداعی حضرت امام تمرکز کنیم، می توانیم هم مسیر اجتهاد را منضبط تر، پویاتر و فعال تر کنیم و هم مکتب اصولی و فقهی حضرت امام را شناسایی و به حوزه ها عرضه کنیم و حوزه ها را از این جهت در یک مسیر آگاهانه تر فقهی و اصولی قرار بدهیم.
دوشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
ساختار نظام جمهوری اسلامی به رای مردم متکی است الان به گونه ای شده که حتی دفاع از مبانی امام خمینی هم کار دشواری است راهی نداریم جز اینکه به مواضع و مبانی حقیقی حضرت امام برگردیم
یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
به مناسبت۲۵ مهر، نامه به آیت الله گلپایگانی در باره وضع قوانین منطبق با احکام ثانویه در مجلس؛
نگارنده، در این نوشتار، ابتدا به مفهوم شناسی حکم اولیه و حکم ثانویه پرداخته و سپس ماهیت احکام حکومتی و بیان اولیه یا ثانویه بودن این نوع احکام را تبیین کرده است. محور بحث در این تحقیق مبانی فقهی و آراء مرحوم امام خمینی(س) می باشد.
یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۲۲
نظریه ولایت فقیه، نظریه جدیدی نیست و از قبل هم در میان فقها مطرح بود. میرزای بزرگ قمی و قبل از او، قاضی محمد سعید در همین زمینه دیدگاه هایی داشتند. همه آن ها معتقد بودند که حاکم و قاضی باید نیابت داشته باشد. یعنی قضاوت در جامعه باید بر اساس عدالت اسلامی باشد.
یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۲۴
امام خمینی بر مبنای مکتب علوی عمل می کرد / امام همان زندگی ساده طلبگی را حتی پس از پیروزی انقلاب و کسب قدرت ادامه داد / اگر مسئولان سبک زندگی شان را با اکثریت مردم هماهنگ کنند، این مشکلات به وجود نمی آید
یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۲۱
در روز ۲۳ مهر ۱۳۴۴؛
در روز ۲۳ مهر ۱۳۴۴ حضرت امام در میان استقبال بسیار گرم مردم و علما وارد شهر نجف شدند.
شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۸
نشست پنجم تبیین مکتب امام خمینی با عنوان «مکتب اصولی (۲)» با سخنرانی آیت الله احمد مبلغی در قم بر گزار می شود.
شنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۱۸
امام خمینی از فیض کاشانی جلوتر رفته و نه تنها پایان نبوت را به وجود رسول الله (ص) معرفی نموده بلکه شروع نبوت به او دانسته است ، و میگوید: «بدان که نگین احدیت جمع که رسول الله باشد ، بر حلقه انگشتری است که حلقه انگشتر از آن نگین شروع میشود و سپس بدان ختم می گردد. به همین ترتیب هریک از دوره های نبوت انبیاء سلف مانند یک دایره است و همه این دایره ها به منزله ای نقطه ای تشکیل دهنده دایره حضرت ختمیه هستند و نگین آن، پیامبر خاتم (ص) است».
پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
در دیدار میهمانان سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی؛
قرار نیست در خلال گفت و گو یکدیگر را مجاب کنیم؛ قرار نیست کسی تن به عقیده دیگری بدهد. طبیعی است که نه من به واسطه ادلّه ظاهری تن به عقیده شما می دهم و نه شما به عقیده من، بلکه اینها بحث های آکادمیک است. گفت و گو برای مجاب کردن همدیگر نیست، بلکه برای پرداختن به دردهای مشترک و یافتن راهکار برای این مشکلات است.
پنجشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۳۱