بیوک علیزاده عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی:
هرچند امام در جامعه ما و درمیان توده مردم به عنوان یک مرجع تقلید شناخته می شد و مراجع علی العموم متخصص در فقه هستند اما آن بزرگوار نه تنها مکتب فقهی جدید ابداع کرد بلکه یک فیلسوف صاحب مکتب فلسفی و یک عارف صاحب مشرب نو بود
چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۹:۵۵
اندیشه های فلسفی امام خمینی/2
آنچه که در پی می آید، دومین بخش از گفت و گو با دکتر بیوک علیزاده عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی است که به بررسی جایگاه اندیشه های فلسفی امام خمینی می پردازد. در این بخش مواجهه امام خمینی با مخالفان فلسفه و عرقان در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد بررسی می گیرد
سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۹:۹
اندیشه های فلسفی امام خمینی/3
سومین بخش از گفت و گو با دکتر بیوک علیزاده عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی به بررسی اندیشه های فلسفی امام خمینی می پردازد. در این بخش منابع، استادان، روش تدریس فلسفه امام خمینی و رابطه متقابل اندیشه های فلسفی، عرفانی و فقهی ایشان مورد بحث قرار می گیرد
دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
روز نخستین حکومت الله
رأی گیری درباره جمهوری اسلامی از روز جمعه ۱۰ فروردین ۵۸ آغاز شد و دو روز ادامه یافت و امام خمینی در ساعات اولیه رأی گیری در محلّه چهارمردان قم رأی دادند و روز ۱۲ فروردین رسماً روز جمهوری اسلامی ایران اعلام گردید.
یکشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۸:۰
جایگاه قدس ایران در زندگی امام برگرفته از گفته ها و خاطرات فرزندان امام راحل و دوستان و یاران امام
دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
خدمت مخدره محترمه والده مصطفی - ابقاها الله و صبرها - سلام می رساند ان شاءاللَّه تعالی شماها به سلامت و سعادت به سر برید. اینجانب بحمدالله تعالی سالم هستم.
دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵
امام در زندگی شخصی و خانوادگی فرزندانشان دخالت نمی کردند (غیر از ارشادات و نصایح کلی) و خود فرزندان را در برنامه ریزی ها و انجام کارها آزاد می گذاشتند؛ مثلاً حتی در اسم گذاری نوه ها دخالتی نمی کردند.
دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰
از ویژگیهای برجستۀ یادگار امام در برخورد با اشخاص و جریانات فکری و سیاسی جامعۀ آن بود که به جز مسأله تبعیت محض و آگاهانه از ولایت به عنوان یک اصل مترّقی و در عین حال اصل تعبّدی شرعی، در سایر مسائل از مطلق نگری و مطلق انگاریِ اشخاص و پدیده های سیاسی و اجتماعی شدیداً امتناع می ورزید
چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی از جمله شاگردانی بود که در سایه تعالیم آن بزرگ مرد جهان اسلام و بشریت، حضرت امام خمینی(س) درس مبارزه با دشمنان دین و درس ایثار و درس فنا شدن در جان جانان را آموخت.
چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰
امید است خدمتهای شما که به قول خودتان پر زحمت و کم استفاده است در پیشگاه مقدس مقبول باشد که ارزش همان است و بس. کوشش کنید اکنون که با توده جوان محتاج به هدایت سر و کار دارید آنها را نجات دهید از این منجلاب، و معنویات را با زبان شیرین خودتان به آنها بفهمانید.
یکشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
جنایتکاران عفلقی که در جنگ جبهه ها و بویژه جبهه «فاو» خود را عاجز می بینند و سراسیمه به هر دری می زنند و برای نجات خود به هر حشیشی متوسل می شوند، به جنایت مفتضحانه دیگری دست زدند که آبروی نداشته آنان را در مجامع جهان آزاد بر باد داد و آن فاجعه هوایی اخیر بود که جمع کثیری از هموطنان عزیز ما را به شهادت رساندند.
شنبه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۷:۰
رویارویی جدی انقلاب با غرب دین ستیز
انقلاب اسلامی ایران مربوط به یک نقطه خاص نمیشود و هر کسی که احساس می کرد در ایران یک جریان در حال نضج گرفتن است که می تواند به منافع کل مسلمانان کمک کند، با جان و دل حاضر بود برای این انقلاب فداکاری کند و بر این اساس بعد از انقلاب اسلامی ایران، زنان در انگلیس و فرانسه با پوشش اسلامی به سر کلاس رفتند
شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۸:۰
رویارویی جدی انقلاب با غرب دین ستیز
ملل مسلمانان دریافتند که شاخص اصلی انقلاب اسلامی به عنوان حرکتی اصیل و نیرومند در برابر مخالفین اسلام، سیره نظری و عملی امام خمینی (س)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، است که فتوای اعدام سلمان رشدی، مؤلف کتاب آیات شیطانی یکی از وجوه این سیره بوده است
پنجشنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۸:۳۰
طلیعه پیروزی؛
در این لحظه حساس که به لطف خداوند مبارزات قهرمانانه شما سدهای استبداد و استعمار را یکی پس از دیگری می شکند و انقلاب اسلامی شما شکوفه ها و میوه های خود را آشکار می سازد، لازم می دانم، ضمن ابراز تشکر و قدردانی از یک یک شما برادران و خواهران، چند نکته را یادآوری نمایم.
سه شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۸:۰
روش حکومتی حضرت امام در نقطه مقابل روش حکومتی شاه قرار داشت. امام استراتژی لبخند به داخل و اخم به خارج را اتخاذ نمود و تا آخر به این استراتژی پایبند بود. امام مردم را جانشین خدا در زمین و آنان را خانوادۀ باریتعالی میدانست
شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
روز بیستم بهمن، یک روز پیش از آنکه آخرین یورش انقلاب آغاز شود و در ظرف چند ساعت بساط 2500 سال ستم پادشاهان را از ایران برچیند، امام خمینی در بیاناتی خطاب به اعضای شورای هماهنگی اعتصابها ضمن تأکید بر اهمیت نقش اعتصابها در پیشبرد انقلاب، با اطمینان دادن به مردم از پیروزی قریب الوقوع، از آنان خواست که تا آخرین مرحله پیروزی نخستین یعنی اخراج بیگانگان از کشور استواری نشان دهند.
شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵
ما بلیت تهیه کردیم، در حدود 50 نفر ایرانی بودیم و 150 نفر هم خبرنگار خارجی با ما بودند که آمدیم به ایران. در ایران قرار شد که من اول پیاده شوم و وضع سالن را ببینم که چه جوری است. آمدم پایین و دیدم، و بعد با آقای عمو [مرحوم آیت الله پسندیده برادر بزرگ حضرت امام] برگشتیم به داخل هواپیما و به همراه امام پیاده شدم.
چهارشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰
نکتۀ بدیع این استقبال که از دید خبرنگاران خارجی نیز دور نماند، این بود که در این مراسم، از پلیس و نیروهای انتظامی خبری نبود و مردم با رشد اجتماعی و بلوغ سیاسی خود توانستند بزرگترین استقبال قرن را ـ به تعبیر اغلب خبرگزاریها ـ اداره کنند
چهارشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
حدود یک هفته بختیار مانع ورود حضرت امام شد. بچه ها شب و روز نداشتند، مانع تراشی بختیار خیر و برکتی هم داشت و آن اینکه ما فرصت تدارک بهتری برای ورود امام پیدا کردیم.
سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰
آزادی در ایران نیز به عنوان یک آرمان سیاسی بلند و مقدس در تمام ادوار تفکر سیاسی معاصر، مطرح بوده است. کمونیستها، ملیّون و حتی مذهبیون سختآیین، در تعهد ورزیدن بدان تردیدی نداشتند.جای تردید نیست که آزادی ارزش و مفهوم مسلط در سیاست معاصر ایران در اندیشه و عمل بوده است
دوشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۸:۳۰
آیت الله نور مفیدی: امام تعریف اصل وحدت را در این جهت خلاصه نمی کرد، بلکه در بعد بزرگتری هم در فرمایشاتشان مساله وحدت را می دیدند و آن وحدت مستضعفان در مقابل مستکبران بود که حتی تعبیرش این بود که حزب مستضعفان جهانی باید تشکیل بشود
یکشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
مهمترین نهاد در آغاز انقلاب
از اقدامات مهم شورای انقلاب قبل از پیروزی، مذاکرات با مقامات نظامی و نیروهای مسلح، دیدارهای دیپلماتیک، ترتیب دادن مسافرت دکتر بختیار به پاریس برای ملاقات امام خمینی و مأموریت انتخاب رئیس دولت موقت بود
یکشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۹:۳
فردای روز درج مقاله توهین آمیز «استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات، درس های حوزه علمیه قم تعطیل شد و جمعیت انبوهی از مردم به همراهی طلاب در اعتراض به این مقاله و به منظور جلب همصدایی مراجع و اساتید حوزه علمیه قم، به منازل آنان مراجعه کردند. شب هنگام فریاد انبوه جمعیت در مسجد اعظم و شعار «درود بر خمینی» و مرگ بر حکومت پهلوی خاطره 15 خرداد 42 را در اذهان زنده می کرد
پنجشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۸:۱۰
حضرت امام مخالف سرسخت تک قطبی شدن جهان بود و دست به برنامه هایی برای ارتقا سطح معارف در این زمینه می زد. وی خط مشی «نه شرقی نه غربی» را ارائه داد.
شنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
حضرت امام(س) علم آموزی را عبادت و از حوائج ضروری و اولیه زندگی افراد می شمارند. آن بزرگوار همچنین، مردم را به قیام عمومی برای ریشه کن کردن مشکل بی سوادی، که آن را در کشوری همچون ایران مایه شرم می داند، فرا می خواند.
شنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
آذرماه سال 1361 آنگاه که گزارش هایی از برخورد های برخی از انقلابیون به نام اسلام و انقلاب انجام می گرفت؛ حضرت امام خمینی (س) فرمانی را صادر کردند که بار دیگر چهره انسانی از اسلام را برای جهانیان و آیندگان به نمایش می گذاشت. آنچه که در پی می آید حاصل گفت و گویی تفصیلی با حضرت آیت الله سید حسین موسوی تبریزی دادستان وقت کل کشور درباره فرمان هشت ماده ای است که تقدیم حضور خوانندگان گرامی می شود.
چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
همانطور که می دانیم امام خمینی انقلاب اسلامی را در کشور ایران رهبری و به ثمر رساند که از بسیاری جهات با انقلابهای دیگر متفاوت است
سه شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
انقلاب ایران و بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران، چالشی غیرقابل پیش بینی برای نظام بین الملل بود و بررسی برخورد سیاسی جمهوری اسلامی ایران با نظم سیاسی بین المللی در دوره ی بیست و یک ساله ی 1357 - 1378 نشان می دهد که برداشت ایران اسلامی از سیاست برون مرزی و تعامل با نظام بین الملل در قبل و بعد از انقلاب، دارای یک سلسله تفاوتهای ظریف بوده است.
سه شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده:
بدون تردید قیام و نهضت اصلاح گرانه اجتماعی نیازمند مبانی فکری، اعتقادی خاصی است که زمینه ایدئولوژیک حرکتهای اجتماعی را برتابد.
چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴
امام خمینی و فرهنگ عاشورا؛
امام با پیوند بین عرفان و حماسه؛ عزّت و اقتدار سیاسی، شجاعت و صلابت و نیز فداکاری در عرصه های دفاعی را از منظر معارف معنوی مورد توجه قرار داد و در سیرۀ عملی و نظری خویش، آن را پیاده کرد.
سه شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹