سیر مبارزات امام خمینی در آینه اسناد به روایت ساواک

گنجینه اسناد محرمانه

سیر مبارزات امام خمینی در آینه اسناد به روایت ساواک

سنگ بنای این مجموعه ارزشمند را پنجشنبه هفده شهریور هزارو سیصدو شصت و هفت هجری شمسی بنا نهادند که اندیشه تابناک یکی از بنیان گذاران آن هویت بیداری اسلامی است و صداقت و فداکاری دیگری، از عوامل اصلی توفیق انقلاب شکوهمند ملت ایران است. در آن روز یادگار امام (احمد خمینی )در نامه ای از امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص تنظیم و نشر آثار امام استفسار می نماید. در آن نامه که علت اصلی تشکیل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) است به امور مختلفی اشاره شده است که از آن جمله پرونده های امام در ساواک می باشند.

چهارشنبه, ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳
نحوه اجرای طرح و چگونگی طراحی عملیات

آبان پر خاطره

نحوه اجرای طرح و چگونگی طراحی عملیات

بعد از هماهنگی هستۀ سه نفره دانشجویان با موسوی خوئینی، دانشجویان دیگری نیز جهت همکاری دعوت شدند و هسته اصلی برنامه ریزی و طراحی عملیات شکل گرفت واز اوایل آبان ماه ۵۸ به طور مدام و مستمر جلسات برنامه ریزی و طراحی جزئیات عملیات تشکیل شد. به گفتۀ یکی از دانشجویان، با توجه به حساسیت موضوع، سعی می کردیم جلسات به طور کاملاً سرّی و در جاهای مختلف تشکیل شود چون اگر طرح ما لو می رفت از دوطرف تهدید می شدیم. یکی اینکه اگر گروههایی مثل منافقین یا چریکهایی فدایی از طرح، با خبر می شدند با توجه به انسجام و سازماندهی ای که داشتند زودتر از ما به اقدام مشابهی دست می زدند و ابتکار عمل را در دست می گرفتند. در طرف دیگر هم دولت موقت بود که با توجه به حساسیتی که در رابطه با امریکا داشت و اینکه به لحاظ قانونی هم مسئول امنیت سفارتخانه های خارجی بود اگر متوجه می شد بشدت برخورد می کرد، به همین دلیل تلاش می کردیم که جلسات به شکل کاملاً مخفیانه ای تشکیل شود.[۱] به گفتۀ وی در جلسۀ اول روی انگیزۀ کار بحث مفصلی شد و بعد طرح اولیه ای مطرح شد که بر اساس آن قرار شد که ابتدا جمعی از دانشجویان داخل سفارت امریکا شوند و کارکنان سفارت را به گروگان بگیرند و حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت در آنجا بمانند و بعد از آنکه صدای اعتراضشان به همه جا رسید، گروگانها را آزاد و سفارت را ترک کنند. در این جلسه همچنین پیش بینی شد که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
روند تصمیم گیری و عناصر مؤثر در آن

آبان پر خاطره

روند تصمیم گیری و عناصر مؤثر در آن

پیشنهاد اشغال سفارت امریکا توسط یکی از دانشجویان مطرح شد. بعدها ابراهیم اصغرزاده خود را طراح این فکر معرفی کرد. در این جلسه برخی از اعضا با این پیشنهاد مخالف ودند به علاوه دانشجویان مایل بودند که نظر امام را نیز در این مورد جویا شوند به این دلیل سه نفر از موافقین اصلی طرح تصمیم گرفتند که موضوع را به حجت الاسلام موسوی خوئینی (یکی از اعضای شورای رابطین دانشجویان با امام خمینی) در میان بگذارند. میردامادی در این مورد می گوید: از ابتدا و قبل از اقدام در صدد بودیم که در صورت امکان نظر امام را دریابیم راهی که به ذهنمان رسید این بود که مشورتی با آقای موسوی خوئینی ها داشته باشیم و اینطور هم بود که قبل از اشغال لانه بجز دانشجویان تقریباً تنها کسی که از قضیه مطلع بود آقای موسوی خوئینی بودند. با ایشان مفصلاً مشورت کردیم و تحلیل خودمان را گفتیم که مرکز توطئه علیه انقلاب را سفارت امریکا می بینیم و تصمیم به چنین کاری گرفته ایم و می خواهیم نظر امام را هم بدانیم تحلیلها را ایشان قبول داشتند اما دراین مورد که نظر امام را جویا شویم موافق نبودند. ایشان می گفتند ما از مجموعه نظرات امام اینطور درک می کنیم که امام قاعدتاً مخالفتی نباید داشته باشند، اما اگر از ایشان سؤال شود احتمالاً به دلیل محذوراتی شاید نتوانند اعلام موافقت کنند و احتیاج به سؤال نیست. البته سه روز قبل از ۱۳ آبان به مناسبت کشتار دانش آم

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴
علل و انگیزه های اشغال سفارت امریکا

آبان پر خاطره

علل و انگیزه های اشغال سفارت امریکا

زمینه موضوع به این صورت بود که در اولین سال و در روزها و ماههای آغاز پیروزی انقلاب که حکومت طاغوت فروریخته بود اما هنوز حاکمیت انقلاب فاقد تشکیلات مقتدر و توان لازم برای ادارۀ کشور بود، از یکسو استانهای مرزی کشور دستخوش حرکتهای جدایی طلبانه شدند و از سوی دیگر، در سایر استانها گروههای ریز و درشت ضد انقلاب دست به آشوب و فتنه زدند. اعتصاب، تحصن، درگیری و اغتشاش در ادارات وکارخانه ها و دیگر جاها، امری عادی و روزانه شده بود. شواهد و قراینی در دست داشتیم که این وضع طبیعی نیست. این احساس در بین دانشجویان وجود داشت که این کارها باید از جایی هدایت شود و این تصور به طور جدی در بین دوستان وجود داشت که این کارها به نحوی مستقیم یا غیرمستقیم به وسیلۀ امریکا هدایت می شود. به این دلیل بود که بحث اشغال سفارت امریکا پیش آمد به عنوان مرکزی که اگر اشغال شود، کل توطئه ها از بین خود خواهد رفت و همینطور هم شد. به طوری که وقتی سفارت اشغال شد، تمام اینگونه برنامه ها تعطیل شد و شور و شوقی گسترده در مملکت به وجود آمد که همه چیز را تحت الشعاع قرار داد. از سوی دیگر، پذیرفتن شاه از جانب امریکا به معنای متمرکز کردن برنامه ها علیه انقلاب اسلامی ایران حول محور شاه تلقی می شد. این تحلیل به این جهت بیشتر تقویت می شد که قبل از آن در یک مورد برنامه ریزی برای کودتا شده بود و در آن برنامه هم، کدهایی که به نظامیان برای ا

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
دکتر داود فیرحی: اساس مجلس، پذیرش اختلاف است

ضرورت تضارب و تعاطی افکار

دکتر داود فیرحی: اساس مجلس، پذیرش اختلاف است

در منشور برادری چند مطلب مهم وجود دارد، مطلب اول این هست که بالاخره در جامعه یک اختلافات گفتاری وجود دارد و این اختلاف گفتار هرچند که به نظر امام طبیعی است، باعث برخی سردرگمی ها و حیرت ها هم شده است و این خود بخشی از مسئله است که باید توضیح داده بشود. نکته دوم، آن طور که من از متن یادم هست برداشتی که آقای انصاری از اوضاع دارد امام آن برداشت را ندارد، در واقع امام می فرماید اصلاً باید اختلاف باشد، دلیلش هم برمی گشت به دو چیز، یکی ماهیت اجتهاد شیعه، که از قدیم الایام اجتهاد تکیه بر استنباط دارد، به خصوص در حوزه هایی که حوزه های فقاهتی هستند، نقد در آن جا حضور روشن و چشم گیری ندارد، مثلاً فرض بفرمایید، حرمت ربا، که این روشن هست. اما درباره بسیاری از مسائل در امور عمومی، مفهوم یا مبنای اجتهاد نشان می دهد که باید اختلافات را پذیرفت. دلیل دیگری که امام آنجا ارائه می کنند، این هست که ماهیت امر سیاسی، هم اختلاف برانگیز است، یعنی از جمله موضوعاتی که به لحاظ موضوعی و شناخت موضوع، هر چقدر که گفتگو صورت بگیرد، سرانجام نمی توانیم انتظار داشته باشیم که به یک نقطه نظر واحدی برسیم، امر سیاسی اصلاً ذاتش اینطوری هست. نکته بعدی که بسیار مهم است، اینکه نمی توان هیچ اختلافی را تعریف یا مدیریت کرد، مگر اینکه مبنای مشترکی داشته باشد، و به نظر امام این مبنای مشترک وجود دارد و همیشه هم باید آن را حفظ و صیا

شنبه, ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۴۱
پایگاه بصیرت

ضرورت تضارب و تعاطی افکار

پایگاه بصیرت

واقعاً روحانیت اصیل در تنهایی و اسارت خون می گریست که چگونه آمریکا و نوکرش پهلوی می خواهند ریشه دیانت و اسلام را برکنند و عده ای روحانی مقدس نمای ناآگاه یا بازی خورده و عده ای وابسته که چهره شان بعد از پیروزی روشن گشت، مسیر این خیانت بزرگ را هموار می نمودند. آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمومنین (علیه السلام) که در فراز مهم دیگر پیام حضرت امام(ره) پاسخ به شبهاتی است که توسط قائم مقام ایشان علیه انقلاب مطرح شده بود!

چهارشنبه, ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
‏از اختلاف مسلمین شدیداً متأثر بودند‏

عطر وحدت

‏از اختلاف مسلمین شدیداً متأثر بودند‏

آیت الله خمینی آنگاه که من افتخار محضرشان را در پاریس یافتم از این بابت که وقتی مسلمانان شیعه در ایران طی محرم سال گذشته ۱۳۵۷ در خیابانهای تهران برای استقرار یک جمهوری اسلامی متحمل شهدای فراوانی می شدند در عین حال مسلمانان شیعه و سنی هندوستان در همان ماه به خاطر اختلاف بر سر مسایل جزئی تعزیه به کشتار یکدیگر مشغول بودند، شدیداً اظهار تأسف و تأثر کردند

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
وحدت از دیدگاه عرفانی - دینی سیاسی امام خمینی

عطر وحدت

وحدت از دیدگاه عرفانی - دینی سیاسی امام خمینی

آحاد مردم را چون قطره هایی می بیند که چون فراهم آیند، دریا می شوند و کارهای سترگ از ایشان می آید: امام خمینی می نویسند: "یک جامعه ای که یک مقصدی دارد و می خواهد که آن مقصد را تا آخر ببرد و مقدماتش را فراهم کند و به نتیجه برسد، آن جامعه (و افراد آن) را می شود تشبیه کرد به قطرات و نهرها و سیل ها و دریاها. قطره های باران هر قطره ای وقتی از قطره های دیگر جدا باشد یک برگ را هم تر نمی کند

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
دامنه وحدت از دیدگاه امام خمینی

عطر وحدت

دامنه وحدت از دیدگاه امام خمینی

حضرت امام معتقد به تلاش برای وحدت مستضعفان جهان علیه مستکبران، وحدت پیروان ادیان الهی علیه شرک و الحاد و استکبار، وحدت امت اسلامی و کشورهای اسلامی برای مقابله با تهاجم دشمنان علیه اسلام، وحدت شیعه و سنی و دیگر فرق و مذاهب منسوب به اسلام در داخل جهان اسلام و وحدت ملتها با دولتهای اسلامی و همه ی اقشار اجتماعی در چارچوب حفظ اصول و ارزشها بود.

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
اربعین، بلوغ حرکت حسینی؛ فرازی از کلام احیاگر فرهنگ عاشورا در عصر حاضر

اربعین، بلوغ حرکت حسینی؛ فرازی از کلام احیاگر فرهنگ عاشورا در عصر حاضر

فرهنگ عاشورا اقتباسی است از زیارت شریف اربعین، که درطی آن امام صادق (ع)، آنرا آموزش می دهد. سیدالشهدا (ع) با بنیانگذاری فرهنگ عاشورا، این هدف را مد نظر دارد، که آدمی از نادانی وحیرت گمراهی نجات یابد. ایشان برای نجات مردم، هرگونه سازشکاری را که ازطرف مصلحت اندیشان ارایه می شد، به شدت رد می کرد. ‏‏‏پیام عاشورا، ایستادن در برابر جاهلیت همۀ اعصار و قرون می باشد، جاهلیتی که پلیدی گستر است و جانها را افسرده می کند و جسمها را به ذلت می کشاند. ‏

دوشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۰
سیاستهای دفاعی امام‏‏ ‏

هفته دفاع مقدس

سیاستهای دفاعی امام‏‏ ‏

‏‏رهبری و هدایت جامعه و فرماندهی کل قوا، بر عهده امام بود. سیاست امام دربارۀ‏‎ ‎‏جنگ، مورد قبول ما بود. همه با اطاعت به آنچه که فکر می کردیم ایشان راضی هستند،‏‎ ‎‏عمل کردیم. خودمان همه قانع بودیم و به راهی که امام انتخاب کرده بودند، اعتراضی‏‎ ‎‏نداشتیم.

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
یادها

یادگار ماندگار

یادها

پژوهش های تاریخی از آن جهت که حوادث برهه های تاریخی و اسناد مرتبط با آن را برای شناساندن روند پرفراز و نشیب نهضت تمدن ساز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، به پژوهش گران، تاریخ دانان و ملت های آزادی خواه جهان و عموم علاقه مندان به سیره و شخصیت امام(ره) بر عهده دارند، از اهمیت بالایی برخوردارند. در این راستا موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بهره گیری از توانمندی کارشناسان و محققین حوزه تاریخ، از ابتدای فعالیتهای خود، اقدام به جمع آوری اسناد و ثبت و ضبط و تدوین خاطرات شفاهی یاران حضرت امام(ره) نموده است و تا کنون موفق به چاپ و انتشار خاطرات شفاهی بسیاری از یاران امام و همراهان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و همچنین تاریخ محلی مناطق مختلف کشور اسلامی ایران، شده است.

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
دانشنامه امام خمینی (س)

یادگار ماندگار

دانشنامه امام خمینی (س)

دانشنامه امام خمینی دائره المعارفی اختصاصی است بر محور مدخلهای مختلف موضوعی در ارتباط با شخص امام خمینی (ره) به زبان فارسی و در حال ترجمه به دو زبان عربی و انگلیسی که از سوی موسسه در دست تهیه و انتشار است. دانشنامه امام خمینی(ره) شامل همه مباحث مربوط به حضرت امام خمینی (ره)، زیر مدخلهای مستقل، با رعایت قواعد علمی دائره المعارف نگاری معاصر درج می شوند. از لحاظ مخاطب ، این دانشنامه در ردیف دائرةالمعارف های عمومی جای می گیرد، عموم طبقات متوسط محققین را مخاطب قرار می دهد یعنی تنظیم مطالب آن به گونه ای است که عموم اهل مطالعه ، بتوانند از آن بهره گیرند؛ امّا از لحاظ سطح علمی ، در ردیف مراجع تخصّصی است و با استفاده از منابع علمی و اصیل فراهم می آید. اهداف اصلی تدوین دانشنامه حاضر، ارائه اطّلاعات بنیادین و علمی درباره امام خمینی (ره) به صورت مقاله های دائره المعارفی» است. سرفصلهای دانشنامه امام خمینی با مدخلهای مرتبط به شرح زیر است: - امام خمینی؛ (زیست نامه، خاندان، شخصیتهای مرتبط، اساتید، دوستان، شاگردان، یاران، منصوبان حکومتی، نمایندگان). - آثار؛ (آثار قلمی، آثار گفتاری، آثار تقریری). - آثار درباره؛ (کتابها (کتاب شناسی ها، کتابهای مرجع و ... پایان نامه ها، مقاله ها). - اماکن (زادگاه، اقامتگاهها، محلهای تدریس، تبعیدگاه، زندان، مرقد، مقرّ زمامداری و رهبری). - نهادها و مؤسسات؛ (نهاده

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
اهداف

یادگار ماندگار

اهداف

آموزش دانشگاهی در موسسه توسط پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی انجام می شود و تا کنون دانشجویان زیادی از این پژوهشکده فارغ التحصیل شده اند. یکی از وجوه وابعاد عملکردی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) را می توان در برنامه ها و فعالیّتهای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی مشاهده کرد، که اجمالاً به سه محور از این برنامه ها اشاره می شود : الف – تربیت محقق ودانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد ودکتری تخصصی در پنج حوزه الف-تاریخ انقلاب اسلامی ب-فقه ومبانی حقوق اسلامی ج-جامعه شناسی انقلاب اسلامی د-اندیشه سیاسی در اسلام ذ- عرفان واندیشه امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی که هر ساله در این راستا دانشجو پذیرش می کند، این روند در طی چندین سال به تعداد ۷۰۰ دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد ودکتری رسیده است که کارهای پژوهشی وعلمی مرتبط با اهداف این مرکز آموزشی را دنبال می کنند . این فارغ التحصیلان امروزه در مراکز ، نهاد ها، وسازمان های جمهوری اسلامی مشغول به خدمات علمی واجرایی می باشند . ب- حمایت از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق این هدف، این مرکز آموزشی با دارا بودن وگرد آوری دو هزار پایان نامه مرتبط با امام خمینی وانقلاب اسلامی وگردآوری مجموعه منابع اسنادی وکتابخانه ای به یکی از مراکز غنی در این راستا تبدیل شده است . ج- انجا

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
بازوی علمی شورای نگهبان

عالم وفادار انقلاب

بازوی علمی شورای نگهبان

پس از آنکه آیت الله ابوالقاسم خزعلی بعد از حدود ۱۹ سال عضویت در شورای نگهبان در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۷۸ از این نهاد استعفا دادند، مقام معظم رهبری در ۱۲ مرداد همان سال طی حکمی آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی را به جای ایشان به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب نمودند. در این حکم آمده است: «حضرات آیات و حجج اسلام آقای حاج سید حسن طاهری خرم آبادی و آقای حاج شیخ رضا استادی دامت افاضاتهما از آنجا که حضرات آیات آقای حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی و آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی پس از چند دوره با برکت عضویت در شورای محترم نگهبان، اکنون از عضویت آن شورای محترم کناره گیری کرده اند، اینجانب با تجلیل و تقدیر از ایشان و خدمات دوران بیست ساله این مأموریت، شما آقایان را به عضویت در شورای نگهبان که مرکز صیانت از احکام مقدس اسلام و قانون اساسی در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است، منصوب می کنم. امید است حضور آقایان باز هم بر غنا و کمال آن شورای محترم بیفزاید.»

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
گوشه ای از فعالیتهای مبارزاتی آیت الله طاهری علیه رژیم پهلوی

عالم وفادار انقلاب

گوشه ای از فعالیتهای مبارزاتی آیت الله طاهری علیه رژیم پهلوی

نوارهای سخنرانیهایشان به ایران آورده می شد و بعد در کل کشور پخش می گردید. مرحوم آقای طاهری خرم آبادی جزء علمایی بود که در این نوع کارها نقش بسزا و فعالی داشت. پیام ها و سخنرانیهای امام رحمه الله به شکل ویژه ای از سوی جامعه مدرسین قم پیگیری می شد. جامعه مدرسین حوزه به مناسبت های مختلف اطلاعیه های متعددی علیه رژیم طاغوت صادر می کرد. این اطلاعیه ها با امضای تعداد زیادی از مدرسین حوزه قم منتشر می شد. مرحوم آیت الله طاهری یکی از امضاکنندگان و گردانندگان این نوع کارهای مبارزاتی بودند. البته این فعالیت ها قسمتی از حضور آقای طاهری در مبارزات علیه رژیم طاغوت بود. مخالفت علنی علما با رژیم طاغوت باعث شد تا عده زیادی از آن ها تبعید شوند. از قم ۲۵ نفر تبعید شدند و از شهرستان های دیگر هم عده ای تبعید شدند. مثلاً رهبر معظم انقلاب که ساکن مشهد بودند تبعید شدند و آقای هاشمی رفسنجانی از تهران هم جزء تبعیدی ها و زندانی ها بود. این علما با هم در ارتباط بودند و در کارهایشان با هم هماهنگی می کردند. مرحوم آیت الله طاهری هم جزء این گروه بودند. فعالیت های انقلابی ایشان تا زمانی که مرحوم حضرت امام رحمه الله بنا بود از پاریس برگردند ادامه پیدا کرد. در زمانی که بختیار زمام کارها را بدست گرفت و تلاش می کرد تا امام رحمه الله به ایران بازنگردند، جامعه مدرسین به تهران آمدند. ما در مدرسه علوی جمع شده بودیم. همه آق

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
دولت خدمتگزار

دولت در کنار ملت باشد

دولت خدمتگزار

من به این مردم افتخار می کنم چرا که ما چنین مردمی را حتی در صدر اسلام هم نداشتیم و اگر این مردم نبودند ما هنوز هم در زندان و تبعید و گوشه خانه های خودمان بودیم؛ و این مردم اصلیترین حاکمان این کشور هستند. یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد. مردم ایران از هر قوم و قبلیه ای دارای ارزشند و حکومت، خدمت است و لازم است مسئولین خود را مدیون مردم بدانند و خدمتگزار مردم باشند.

دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
دولت و دولت مداری در کلام حضرت امام(س)

دولت در کنار ملت باشد

دولت و دولت مداری در کلام حضرت امام(س)

با مروری بر سیره حضرت امام (س) در ارتباط با با دولت و دولتمردان پس از انقلاب اسلامی، می توان دریافت که رفتار ایشان نشانگر حمایت توام با توصیه و نصیحت است.

دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۳:۳۴
ثروتی به نام حسین (۱) : سرمایه های اعتقادی در خدمت اصلاح جامعه - اصلاح از درون، مقاومت از بیرون

شب هجران تو آخر نشود

ثروتی به نام حسین (۱) : سرمایه های اعتقادی در خدمت اصلاح جامعه - اصلاح از درون، مقاومت از بیرون

همبستگی و وحدت یک ثروت اجتماعی به حساب می آید که می تواند نقش مهمی در تکامل و یا اصلاح جامعه داشته باشد. حال با توجه به اینکه وضعیت کنونی جامعه مان در شرایط خاصی قرار دارد و اشکالات و نقایص پوشیده گذشته، امروز در صحنه های مختلف و امتحانات گوناگون اجتماعی آشکار گردیده و جامعه را تهدید می کند، اصلاحی عمیق و متنوع و گسترده و جدی ضرورت می یابد؛ بنابراین لازم و ضروریست که بر نقاط پیوند و همبستگی مردم تکیه کرده و راه اصلاح را پیش گرفت؛ در این باره عقاید و باورهای مذهبی که یکی از پیوندهای مهم میان مردم مسلمان ماست می تواند فرصت خوبی را برای اصلاح فراهم نماید. عاشورا و امام حسین علیه السلام در جامعه اسلامی و شیعی ما، عامل مهمی است که مردم در آن بهم گره می خورند و جلوه ای از وحدت و همبستگی ملی و مذهبی را می آفرینند؛ بنابراین فرهنگ حسینی را باید فرصت مهم اجتماعی و ثروت عظیم فرهنگی دانست و از آن برای اصلاح جامعه و به ویژه شرایط سخت کنونی بهره برد.

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰
آموزه های اجتماعی کربلا (۲): عشق و مقاومت

شب هجران تو آخر نشود

آموزه های اجتماعی کربلا (۲): عشق و مقاومت

فضای سنگین سال های زندگی سید شهیدان که جریان تحریف سلطنت را به جای خلافت قرار داده و هرگونه راه نقد و اعتراض را مسدود ساخته بود و به سلطنت اموی چنان تقدس بخشیده بود که عملا هر نقد و اعتراضی اعتراض و نقد به خدا و پیامبرش به حساب می آمد یاری اسلام ،که به ظلم و ستم در انزوا قرار گرفته و در غربت تحمیلی اش فراموش گشته بود، حمایتی پرهزینه داشته و تنها از کسانی این مهم ممکن بوده که دلهایشان به آتش عشق افروخته بوده باشد عشقی که به موهبت الهی در قلب ها جای می گیرد و می تواند شمشیر دفاع بر دست های قدرت ایمان قرار دهد و مجاهدان دلیری را بی هراس از تیرهای سرزنش و نکوهش جاهلان مقصر و دانایان مکار به میدان آورد این عشق سراپای امام حسین و یارانش و حتی اهل بیت اسیر شده اش را پر ساخته است تحمل فشار اجتماعی ملالم از مکر و جهل، محتاج ایمان در مراتب عالی آن می باشد ایمانی که از عشقی عمیق جوشیده باشد و تا پای جان انسان را در آوردگاه مقاومت پایدار نگاه دارد بنابراین مقاومت و جهاد که امری اجتماعی می باشد که بر پایه فرهنگی ایمانی استوار می گردد قرآن کریم نیز در تحلیل میدان های نبرد و پیروزی ها و شکست هایش به تحلیل فرهنگ و اعتقاد پشتوانه جهاد و دفاع می پردازد تا به تحلیل نظامی بلکه تمام عرصه های زندگی حتی عرصه های اجتماعی را قرآن از همین منظر تحلیل می فرماید.

جمعه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
آموزه های اجتماعی کربلا (۱): تحریف حکومتی و حرکت اصلاحی عاشورا

شب هجران تو آخر نشود

آموزه های اجتماعی کربلا (۱): تحریف حکومتی و حرکت اصلاحی عاشورا

إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی عَلِیِّ بْنِ أَبیطالِب»؛ یعنی: «من از روی خود خواهی و خوشگذرانی و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، من فقط برای اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم.» (نامه امام حسین به محمد حنفیه مقتل خوارزمی؛ ج ۱، ص ۱۸۷-۱۸۹)

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۶
توصیه های امام خمینی (س) به مطبوعات و رسانه ها: انتقاد، غیر غرض وَرزی است

اهمیت خبر و خبرنگاری

توصیه های امام خمینی (س) به مطبوعات و رسانه ها: انتقاد، غیر غرض وَرزی است

وظیفه داریم ما که آن چیزهایی که در این جمهوری شده است بگوییم و برسانیم به مردم. انتقاد هم داریم البته که کوتاهی شده است، آنها هم باید نوشته بشود. نمی گوییم آن را ننویسند، آن را هم بنویسند، اما انتقاد، غیر غرض وَرزی است. یک قلم است که می خواهد یک مسئله ای که فرض کنید کوچک است بزرگش کند و چند مقابلش کند. تیتر بزرگ بنویسد و بعدش هم حرفهایی که هر چی دلش می خواهد بنویسد. گاهی هم تیترها مناسب با خود موضوع نیست.

یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
زندان قصر اولین زندان متمرکز تهران

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

زندان قصر اولین زندان متمرکز تهران

در زمان ریاست سوئدی ها بر شهربانی (نظمیه) تهران، زندان نظمیه در محل اداره شهربانی (بخشی از وزارت امور خارجه فعلی) در میدان توپخانه واقع بود. این زندان مرکب از دو یا سه اتاقک کوچک معروف به حبس نمره یک و چند اتاق و یک زیرزمین برای زندانیان عمومی بود. با ایجاد حکومت رضاشاه محل قبلی تکافوی خیل عظیم زندانیان را نمی کرد. لذا رئیس نظمیه تقاضای یک محل وسیع برای ایجاد زندان تهران را نمود. محلی که برای اینکار در نظر گرفته شد، همین قصر قاجار بود که دارای ساختمان های قدیمی و وسیع و متروکه بود. این مجموعه که در سال ۱۱۶۸ ش ساخته شده بود، محل مناسبی برای ایجاد زندان تشخیص داده شد. و بین ارتش، مخابرات و زندان تقسیم گردید. زندان قصر در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ ش، به دست رضاشاه افتتاح گردید. فاز اولیه زندان که در آن زمان افتتاح شد ۱۹۲ اتاق بود با گنجایش ۸۰۰ زندانی. بعدها و تا زمان ساخت زندان اوین در دهه چهل، این زندان تنها زندان پایتخت بود. در این دوران زندان قصر توسعه زیادی پیدا کرد. پس از انقلاب اسلامی این زندان محل حبس زندانیان غیر سیاسی بود. در سال ۱۳۸۳این زندان تعطیل وشهرداری شروع به تخریب بخشهائی از زندان نمود که باپیگیری کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب با ثبت زندان به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی ازتخریب آن جلوگیری ومتعاقباً بوسیله شهرداری به باغ موزه تبدیل گردید.سرانجام این باغ

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
انتقال امام به باشگاه افسران

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

انتقال امام به باشگاه افسران

امام خمینی در زندان باشگاه افسران تنها چند ساعت بیشتر نماندند. روز ۱۵ خرداد از ۵ صبح تا پاسی از شب را در بازداشتگاه افسران به سر بردند سپس به پادگان قصر (بی سیم) انتقال یافتند. حضرت امام می فرماید: «من توی حبس هم وقتی وارد شدم به آن باشگاه افسران ـ اول من را بردند توی باشگاه افسران ـ من وقتی وارد شدم دیدم یک جای خیلی خوبی است که همه چیز آماده است که منزلهای ما خواب ندیده ‏اند! به آن مأمورها گفتم خوب، این که از منزل ما بهتر است و بهتر هم بود، بعد هم ما را بردند در یک جای دیگر؛ همان مثل منزل خودمان، یک خرده ‏ای هم بهتر! وقتی هم که از حبسْ ما بیرون آمدیم، حبسش هم یک حبسی نبود که به ما یک بدی بگذرد ـ یک سختی ـ ما به واسطه آن بدی حالا با شاه ـ مثلًا ـ به هم زدیم! حبسشان هم یک حبسی نبود که برای ما ـ توی این حبس آنهایی که همراه ما بودند و مأمورین حبس بودند، با ما محبت می‏ کردند، به ما ارادت داشتند.

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
دستگیری و انتقال امام خمینی از قم به تهران

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

دستگیری و انتقال امام خمینی از قم به تهران

با توجه به مخالفت های حضرت امام با رژیم پهلوی و اقدامات روشنگرانه ایشان، به ویژه سخنرانی عصر عاشورای ۱۳خرداد ۴۲، رژیم شاه تصمیم به دستگیری امام گرفت. سحرگاهان پانزده خرداد مأموران رژیم به منزل امام هجوم آورده و پس از ضرب و شتم خدمتکار ایشان، در حالی که حضرت امام مشغول نماز شب بودند، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند. عمال رژیم ابتدا در صبح ۱۵ خرداد ایشان را به بازداشتگاه باشگاه افسران (پادگان بی سیم) بردند و سپس غروب همان روز به زندان قصر منتقل کردند که ۱۹ روز در آنجا محبوس بودند. سپس به پادگان عشرت آباد منتقل شده و پس از یک شبانه روز نگهداری سلول انفرادی، ایشان را در اتاقی زندانی کردند. با توجه به مخالفت های حضرت امام با رژیم پهلوی و اقدامات روشنگرانه ایشان، به ویژه سخنرانی عصر عاشورای ۱۳خرداد ۴۲، رژیم شاه تصمیم به دستگیری امام گرفت. سحرگاهان پانزده خرداد مأموران رژیم به منزل امام هجوم آورده و پس از ضرب و شتم خدمتکار ایشان، در حالی که حضرت امام مشغول نماز شب بودند، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند. عمال رژیم ابتدا در صبح ۱۵ خرداد ایشان را به بازداشتگاه باشگاه افسران (پادگان بی سیم) بردند و سپس غروب همان روز به زندان قصر منتقل کردند که ۱۹ روز در آنجا محبوس بودند. سپس به پادگان عشرت آباد منتقل شده و پس از یک شبانه روز نگهداری سلول انفرادی، ایشان را در اتاقی زندانی کردند.

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
امام خمینی(س) و احیاء شخصیت زن مسلمان

مصونیت حجاب

امام خمینی(س) و احیاء شخصیت زن مسلمان

زن مسلمان همو که در صدر اسلام از بطن تفکر اسلام متولد شده بود، او که همزاد و هماهنگ با اسلام بود و پس از یک دوره عزت، عظمت، شکوه، اقتدار، ارزش و قداست، در طول قرون متمادی در اسارت قید و بندهای مختلف حیات خود را از دست داده و مرده بود، در این دوره بازدم «روح الله» بر او زندگی دمید و با تفکر و بینش اسلامی حضرتش در جامعه ایرانی احیا شد.

شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
امام خمینی(س) و احیای شخصیت زن مسلمان در اسلام

مصونیت حجاب

امام خمینی(س) و احیای شخصیت زن مسلمان در اسلام

اصولاً در قرن اخیر یکی از اهداف استعمار غرب درایران تهاجم به ارزشهای دینی و سنتی از جمله «حجاب زن» بوده است. اقدام رضاخان علیه پوشیدگی زنان به تقلید از فرهنگ غرب نشانه عملی و خشن این تهاجم فرهنگی بود. مسأله حجاب از دیدگاههای مختلف علمی از جمله فقهی و روانشناختی قابل مطالعه و بررسی است.

شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۹
احیاء شخصیت زن از دیدگاه امام خمینی(س)

مصونیت حجاب

احیاء شخصیت زن از دیدگاه امام خمینی(س)

مهمترین افتخار زنان مسلمان امروز در سراسر دنیا این است که می توانند شعار اسلام تاب و تفکر قرآنی خود را به جهانیان برسانند. وضعیت فعلی دنیا بگونه ای است که زنان مسلمان برخلاف مردان شعار و شعور خود را به صورت ظاهر نیز با خود، همراه دارند. در حالیکه مردان باید برای مبارزه و اعلام نظر خود به وسائل ارتباط جمعی متوسل شوند.

شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۴۶
انتخابات شورای عالی قضایی و اینکه به چه دلیل پنج نفر از حکام شرع انتخاب شدند

جمع میان علم و عدالت

انتخابات شورای عالی قضایی و اینکه به چه دلیل پنج نفر از حکام شرع انتخاب شدند

انتخاب شورای عالی قضایی و حکام شرع دست ما نبود، این امر مربوط است به قانون اساسی. در قانون اساسی آمده است که سه نفر قاضی مجتهد عادل. پس باید نامزدها معلوم باشد که مجتهد هستند. کی باید تشخیص این اجتهاد را بدهد؟ ما فکر کردیم بهتر است این تشخصیص به عهده مقام رهبری باشد؛ البته ایشان چون مستقیما نمی توانستند این کار را عهده دار بشوند لذا آن را واگذار کردند به آیت الله منتظری. آیت الله منتظری هم چون کسالت داتند واگذار کردند به آیت الله مشکینی و دو تن از دوستان فقیه دیگرمان، آقایان [آیت الله] ملکوتی و [آیت الله] راستی، قرار شد که بررسی کنند ببینند از میان حدود 60 نفر کسانی که برای این منظور نامزد شده اند چه کسانی مجتهد هستند. خوب از میان آقایان حکام شرع چون کسانی بودند که از مدرسین ح.زه علمیه هستند یا نیستند. از میان آقایان قضات دادگستری چون آنها آشنایی نداشتند، تشخیص آن مشکل بود هیات نظارت بر انتخابات هم به همه آقایانی که نامزد بودند اطلاع داد که آقایان مشکینی و ملکوتی و راستی در قم آماده هستند. در روز دوشنبه هفته قبل که هر یک از دوستان فکر می کنند حایز مقام اجتهاد و فقاهت هستند با این آقایان مذاکره و دیداری داشته باشند تا ض من مذاکره و گفتگوی علمی آنها بتوانند تشخیص بدهند که آیا در میان قضات محترم دادگستری فردی که فقیه و مجتهد باشد و صاحب فتوا باشد، در مسائل اسلامی هست یا نه.

یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
دادگاه انقلاب و دادگاه ویژه

جمع میان علم و عدالت

دادگاه انقلاب و دادگاه ویژه

دادگاه انقلاب نوعی دادگاه ویژه از نوع محاکم اختصاصی تلقی نمی شود باید گفت همانطور که از اسمش مشخص است دادگاه انقلاب است. دادگاه ویژه یک وقت است که منظور از ویژه گروه خاصی است که اینجا منظور این نیست. مثل دادگاه ویژه معممین که من با آن مخالف بودم و بحمدالله لغو شد و دیگر دادگاه ویژه دوره انقلاب که همه انقلابها دادگاه انقلاب داشته اند. بنابراین دادگاه یکی از ضرورتها دوره انقلاب است یک وقت است در یک موقع عادی دادگاه ویژه درست می کنند مثل دادگاه های صنفی و امثال اینها. چنین چیزی را نمی توانیم داشته باشیم ولی یک وقت است که در دوره انقلاب مخصوص دوره انقلاب دادگاه درست می کنند اگر می خواهید می توانید به آن دادگاه ویژه بگویید ولی آن را با دادگاه ویژه در زمان عادی اشتباه نکنید. آنچه که همه سیستم های مترقی حقوقی آن را نفی می کنند. دادگاههای اختصاصی در شرایط عادیست که ما هم آن را نفی می کنیم.

یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
صفحه 2 از 13 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >