ظهور اسلام و برخورد مسالمت آمیز آن با سایر ادیان و آیین ها از جمله اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان موجب شد که مراسم و آداب مربوطه، به یکباره از جامعه اسلامی ایران رخت بر نبندد، فقط با مسلمان شدن تدریجی ایرانیان از وسعت آنها کاسته شد. طی گذشت ایام، زمانی که برخی از سنت ها و آداب در تضاد آشکار با اعتقادات و رسوم گذشته قرار می گرفت ایرانیان می کوشیدند سنت کهن ملی را در قالب سنن اسلامی باز یابند و به عبارت روشن تر سنت های ملی ایرانی را با سنت های اسلامی در آمیختند.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
نقش امام خمینی(س) در گرامیداشت عید نوروز و تغییر نگاه ایرانیان به آن برجسته بوده است. پیام های نوروزی هر ساله ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی که حاوی تبریک سال نو و همچنین رهنمودهای مهمی در اداره کشور بوده است، احترام نوروز را نزد مردم دوچندان کرده و توجه آنها را به ایجاد تحول در حیات مادی و معنوی همراه با تحویل نوروز و نو شدن طبیعت معطوف کرده است.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
استقلال کشور در گرو استقلال مراکز فرهنگی
امام خمینی (س) درصبح 23 خرداد 1360 در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی و شورای عالی جهاد دانشگاهی تهران و شهرستان ها به مناسبت سالروز تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی، درمورد اهمیت نقش دانشگاه در استقلال و یا وابستگی کشور سخنرانی کردند. متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است: بالاتر چیزی که دشمنهای کشورهای مستضعف و کشورهای اسلامی از طرف مخالفین با بشریت انگشت رویش گذاشتند، دانشگاه است؛ برای اینکه آنها خوب می دانند که اگر دانشگاه در خدمت آنها باشد، یعنی همه کشور در خدمت آنهاست. دانشگاه است که اداره امور کشور را می کند و دانشگاه است که تربیت نسل آینده و حاضر را می کند. و چنانچه دانشگاه در اختیار چپاولگرهای شرق و غرب باشد، کشور در اختیار آنهاست. آن قدری که دانشگاه هدف بوده است؛ جاهای دیگر نبوده است.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
نمی توان به دانشگاه در اندیشه امام پرداخت و از دو مقوله استقلال دانشگاه و انقلاب فرهنگی غافل شد. واقعا دانشگاه مطلوب امام چه بود؟ چرا باید انقلاب فرهنگی رخ می داد و این روند اکنون به کجا رسیده است؟ دانشگاه مستقل یعنی چه؟ آیا این استقلال از نهاد قدرت داخلی است یا ابرقدرت های خارجی؟ این مباحث و مباحثی از این دست، محتوای گفتگویی است که ظهر آخرین روزهای فروردین ماه در پژوهشکده بهداشت جهاد دانشگاهی با دکتر علی منتظری رییس پیشین جهاد دانشگاهی و از دانشجویان خط امامی دهه شصت انجام شد. او در این گفتگو، بعد ایجابی دانشگاه مستقل را وابستگی تمام عیار آن به مردم عنوان کرد. این گفتگوی جالب در خرداد ماه سالجاری توسط اصغر زارع کهنمویی با دکتر منتظری انجام شده است. ادامه این مصاحبه را بخوانید:
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴
هاشمی تروجنی ، نویسنده، مقاله پنجه استعمار و دانشگاه مستقل به سابقه دیرینه تاسیس اوّلین دانشگاه در ایران می پردازد و معتقد است: دانشگاه یکی از مراکز مهم و تعیین کننده در سرنوشت هر جامعه است و لذا استعمارگران که ابتدای قرن نوزدهم به طور مستقیم با عهدنامه های مختلف، حضورشان را در ایران تثبیت کرده بودند، نسبت به دانشگاه که تأثیرگذارترین نهاد فرهنگی و عامل بیداری جامعه و رو در رو قرار گرفتن قدرت اجتماعی جامعة ایرانی با استعمارگران بود نمی توانستند بی تفاوت باشند، به همین دلیل با قتل امیرکبیر(موسس دارالفنون)، اولین برخورد با دانشگاه به وجود آمد و دکتر پولاک و هیأت همراه وی را از ایران اخراج و معلمانی دست نشانده خود را جایگزین آنها کردند و دارالفنون، از مسیر خود خارج شد. بعد از مشروطه و روی کار آمدن رضاخان، ایجاد دیوان سالاری به عنوان ابزار قدرت، احتیاج بیشتری به نیروهای متخصص و کارآزموده برای ادارة جامعه داشت و دانشگاه تهران، اولین دانشگاهی بود که به هدف تأمین نیروهای دیوان سالاری دورة جدید به وجود آمد.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
دکتر منوچهر اکبری
نوشتار حاضر که به قلم دکتر منوچهر اکبری به رشته تحریر درآمده با اشاره به اینکه نگاه امام خمینی به عنوان عالم و فقیهی سترک و مرجع و روحانی اسلامی یک نگاه توحیدی است، مطلب را آغاز می کند و معتقد است هر دستگاه، نهاد، ارگان و سازمانی را در جهت اهداف الهی تعریف و مأموریت پذیر می داند به دیگر زبان اینکه اگر در جهت کسب رضایت حضرت حق نباشد، او را غیر اصولی، زائد، و البته غیر مفید و حتی مضر به حال جامعه می داند. دانشگاه را به عنوان یک «کارخانه انسان سازی» می داند. دانشگاه را به عنوان یک «کارخانه انسان سازی» می داند. دانشگاه از جمله مراکزی بود که خلاف نظر نگاه بسیاری از علمای اصل عصر خویش، برای دانشگاه اهداف، توان، ظرفیت و جایگاه و پایگاه و کارایی و اهمیت آن توجه ویژه داشت. حرکت و جهت دانشگاهها را از آغاز نهضت رصد می کرد. آن را جایی بسیار مهمی دانست. تا آنجا که سرنوشت و سعادت و شقاوت یک ملت را با دانشگاه گره می زد.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
دکتر علی آدمی محقق و پژوهشگر، مقاله جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نگاه امام خمینی با این مقدمه آغاز می کند که: در اندیشه اسلامی ، همواره علم و علم آموزی با تهذیب و دینداری همراه بوده است و این ، حکایت از تقدس فرایند تعلیم و تربیت دارد . تاً کید مکرر قران در تهذیب و تعلیم ، دو رسالت بزرگ پیامبران ،الگوی روشنی را فراروی کسانی می نهد که گام در راه پیامبران می گذارند و رسالت آموزش و راهبری را بر دوش می کشند.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶

رضا تابش مولف مقاله بنیان های اخلاق سیاسی در چکیده مقاله هدف از نگارش آنرا اینگونه بیان می کند: اخلاق و سیاست از مفاهیم عمده در حوزه فلسفه سیاسی است که از دیرباز ذهن بسیاری از متفکران را به خود مشغول کرده است. امام خمینی (ره) از جمله اندیشمندان و عالمانی است که تأملاتی عمیق هم در زمینه اخلاق و هم در حوزه سیاست داشته است. از این رو، هدف اصلی در این مقاله بررسی ارتباط اخلاق و سیاست از منظر ایشان می باشد. مفروض اصلی مقاله حاضر این است که از دیدگاه امام خمینی (ره) میان اخلاق و سیاست رابطه تعاملی به معنای تأثیر و تأثر متقابل برقرار است. بر این اساس،می توان اذعان نمود که میان اخلاق و سیاست، رابطه تداول وجود دارد، به عبارت دیگر، اخلاق سیرت سیاست و سیاست صورت اخلاق است. در همین راستا، دیدگاه های عام و رایج در قبال اخلاق و رابطه اخلاق و سیاست مورد مداقه قرار گرفته و دیدگاه امام خمینی (ره) در این حوزه بررسی شده است. پژوهشگر مقاله در ادامه به مباحث : اخلاق زیستی و همسازی اجتماعی؛ داخلاق عقلی و فلسفی؛ اخلاق عرفانی؛شیوه اخلاقی امام خمینی؛ اخلاق سیاسی از منظر امام خمینی ؛رویکردها در باب اخلاق و سیاست؛نظریه یگانگی اخلاق و سیاست؛ارتباط متقابل اخلاق و سیاست؛ عدالت و اخلاق و همچنین آزادی و اخلاق مبسوط می پردازد.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
مقاله «دانشگاه مستقل» که به قلم دکتر سید علی قادری به رشته تحریر در آمده با این جمله آغاز می شود که: امام خمینی در 31 شهریور 58 به مناسب شروع سال تحصیلی پیامی به دانشگاهیان نوشتند و سخن خود را با پنج سلام آغاز کردند: «سلام بر دانش و دانشگاه و دانشگاهیانی، سلام بر جوانان برومندی، سلام بر دانشجویان و استادان، و سلام به همه قشرهای دانشجو (صحیفه امام ج 10 ص 78) . در سلام های فوق هم تقدیر از گذشته اکثریت دانشگاهیان قابل انتزاع است و هم جهت گیری ها برای آینده. چرا که یکی از خصوصیات لحن امام وقتی محبوب هایش مورد خطاب قرار می گرفتند این بود که بایدها را به صورت هست ها بیان می کردند.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
خرمشهر آزاد شد اما دوام نیاورد، سایه های سنگین قبرها، بر شانه های زخمی نخل ها، آری، خنده های بی هویت اجانب پست دوام نیاورد و حنجره شعله ور شده شهر، بعد از آن همه سکوت، ترکید.حجم آوار و تیر و ترکش و زخم را پشت سرگذاشت و جاده های غریب خود را فراموش نکرد.
سکوت شهر را درهم شکستند و غزل بلند غم و درد را بر دیوارهای شهر نوشتند آتش زدند؛ تمام دلخوشیهای اهالی را. باغچه های اقاقی و اطلسی را زیر سنگینی تانکها، شکستند.
خمپاره ها، جواب بیگناهی شد و کوچه ها، آواری از فروریختن را باور کردند و مرغهای زندگی، از شهر بال گشودند و مرگ تلخِ سراپای شهر را، در هم کشید ...
و این چنین، «خرمشهر»، لباسی از خون و ویرانی بر تن کرد و «خونین شهر» شد.
«خرمشهر» به سوگ نشست و تازیانه های هیولاهای آهن، دل دیوارهای شهر را از هم گسست و این همه سال، در شولای سیاه شب گم شد از میان تیغ و باروت، از لابه لای تلّ خاکستر و تنفر، نسیمی، تل شهر را نوازش می داد. و ستارگان شب، در خود نمی گنجیدند. ـ و این چنین شد که سایه های سنگین تبرها دوام نیاورد و شاخه های شهر، بعد از مرگی دردناک، دوباره نبض زندگی گرفتند.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
در خرمشهر صحنه ای دیدم که یادم نمیرود؛ تانکها در اطراف خرمشهر به گِل نشسته بودند و نمی توانستند حرکت کنند. فرماندهای به نام «سرهنگ ستاد جمیل نجم الدین» آن موقع مسئولیت فرماندهی را به عهده داشت. او به خاطر اینکه تانکها به دست نیروهای ایرانی نیفتد، به هلیکوپترهای عراقی دستور داد که آنها را منهدم کنند. هلیکوپترها هم با موشکهایشان این تانکهای پیشرفتۀ T62 که متعلق به گردان «المهلب» بود را هدف قرار دادند و همه را به آتش کشیدند.**
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
در اسلام دو گونه جنگ است که یکی را جهاد می گویند و آن کشورگیری است با شرطهایی که برای آن شده است و دیگری جنگ برای استقلال کشور و دفع اجانب از آن است." ایشان در مورد این دو نوع جنگ، قائل به تمایز بوده و در ذکر هر یک از آنها می فرمایند:
"جهاد که عبارت از کشور گیری و فتح ممالک است، پس از آن که دولت اسلامی با وجود امام یا به امر امام تشکیل شود و در این صورت، اسلام بر تمام مردان، که به حد بلوغ رسیده باشند و افتاده و عاجز نباشند ومملوک - که از افراد اجانب است - نباشند، واجب کرده است که برای کشور گیری حاضر شوند و قانون اسلام را در سرتاسر ممالک جهان منتشر کنند. در مورد دفاع هم می فرمایند:
"قسم دوم از جنگ اسلامی که به نام دفاع اسم برده شده و آن جنگیدن برای حفظ استقلال کشور و دفاع از اجانب است، به هیچ وجه مشروط به وجود امام یا نایب امام نیست و کسی از مجتهدین نگفته که دفاع را باید با امام یا جانشین آن کرد، بلکه بر تمام افراد توده واجب است به حکم اسلام از کشور اسلامی محافظت کنند و استقلال آن را پابر جا نمایند."
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
دریابان علی شمخانی در مقاله ای با عنوان «حماسه فتح خرمشهر هویت ملت ایران» به تحلیل عملیات بیت المقدس که در دهم اردیبهشت آغاز شد و پس از 24 روز در روز سوم خرداد 61 منجربه آزادسازی خرمشهر گردید، پرداخته است
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
سردار محسن رشید دوست ندارد در مورد خرمشهر گفت وگوی یکطرفه داشته باشد و تصورش بر این است که هر چه این سالها گفته شده، کفایت می کند. او می خواهد به موضوع فتح خرمشهر به صورت چالشی پرداخته شود تا شاید از دل آن، نکاتی به دست آید که تاکنون گفته نشده است. ماجرای خرمشهر و آزادی آن برایش به خاطره ای تاریخی تبدیل شده و با یادآوری هر موضوع گاهی لبخند و گاهی ابروا نش در هم می رود. او از اینکه برخی به شبیه سازی اتفاقات جنگ با اوضاع کنونی کشور می پردازند، گلایه دارد و می گوید: آنچه در فتح خرمشهر و دوران جنگ رخ داد، در زمان و مکان های دیگر قابل شبیه سازی نیست و افرادی که این کار را می کنند، در اشتباه هستند ... . گفت وگو با رئیس سابق مرکز مطالعات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با هم می خوانیم
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
پایان نامه «تاثیر پذیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی از اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی(س)» به کتابخانه و آرشیو افزوده شد.
چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
سفیر فدراسیون روسیه همراه با دبیر دوم سفارت و معاون بازرگانی استان مرکزی عصر روز دوشنبه از بیت تاریخی حضرت امام راحل (ره) در شهرستان خمین بازدید کردند.
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
پایان نامه «تاثیر اندیشه های حضرت امام خمینی(س) در روابط بین الملل» به کتابخانه و آرشیو افزوده شد.
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
آیت الله هاشمی رفسنجانی در روزنوشت خاطرات خود از بیست و سوم شهریور ماه 1367 به نقل قول و توصیه های متقاوتی از حضرت امام(س) درباره رابطه با کشورهای اروپایی و آمریکا اشاره کرده است.
سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
رئیس جمهور در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
دکتر حسن روحانی در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تاکید امام (ره) به دوری سپاه از بازی های سیاسی، از زمان روزهای جنگ بوده است. امام از روز اول بر این نکته تاکید کردند که سپاه پاسداران باید متعلق به کل ملت ایران باشد و اگر روزی نیاز به حضور همه داشتیم آن کس که می تواند همه مردم را به نام بسیج و زیر پرچم اسلام و کشور جذب کند، سپاه است.
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۳
یک روز دکتر علی محمد بشارتی زنگ زد به دفتر حضرت امام و گفت: در رابطه با سیاست خارجی سوالی از حضرت امام دارند. مورد سوال در باره قطع رابطه با انگلستان، پس از صدور حکم قتل سلمان رشدی بود.
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۷
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
رزش و اهمیت تبلیغ در دنیا در مجامع بشری و در اسلام و روش هدایت قرآن روشن و غیرقابل انکار است. قرآن مجید پیامبران را مبلغ دستورات خداوند و تذکردهنده به آنچه در فطرت و نهاد انسانها قرار داده معرفی میکند از جمله به سوره اعراف آیه 59 الی 62 و آیه 65- 68 که درباره دعوت حضرت نوح و هود، وارد شده توجه شود
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا
داوند متعال در قرآن کریم پیامبران و فرستادگانش را به ابلاغ کنندگان رسالت می ستاید و آنان را تبلیغ کنندة دین و نصیحت کنندة امین می داند، آنجا که قرآن از زبان پیامبر می گوید: اُبلغکم رسالات ربّی وأنا لکم ناصحٌ أمین؛1 رسالت های پروردگارم را به شما ابلاغ می کنم، و من خیر خواه امینی برای شما هستم. قرآن از میان همه اوصاف برجسته و بارز پیامبران به دو نکته از آنها اشاره می کند و می گوید: الذین یبلغون رسالات الله ویخشونه ولایخشون أحداً إلا الله؛2 رسولان کسانی بودند که رسالت های الهی را تبلیغ می کردند و فقط از خدا بیم داشتند و بس. و رسول گرامی اسلام را نیز تنها ابلاغ کننده و رسانندة دین الهی می داند و می فرماید: ما علی الرسول الا البلاغ؛3 پیامبر وظیفه ای جز رساندن و ابلاغ پیام الهی ندارد.
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
بررسی نقاط ضعف و قوت نهادهای تبلیغی در عرصه دین
تبلیغات دینی به عنوان یکی از مسائل بنیادین جامعه اسلامی همواره مورد توجه ویژه امام خمینی(س) بوده است. ایشان با تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی گامی مهم را در این زمینه برداشتند. برای بررسی نقاط ضعف و قوت نهادهای تبلیغی در عرصه دین و همچنین آشنایی بیشتر با دیدگاه حضرت امام(س) در رابطه با امرمهم تبلیغات دینی، به گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی نشسته ایم. حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی در این مصاحبه به تشریح دیدگاه های حضرت امام(س) در زمینه تبلیغات دینی و تجربیات خوشان پرداخته است.
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
امام نمی خواستند تبلیغات دینی حکومتی شود
تبلیغات دینی و رساندن پیام اسلام به مخاطبان و علاقمندان در دیدگاه حضرت امام خمینی(س) دارای اهمیت مضاعفی است. برای تشریح دیدگاه حضرت امام(س) و بررسی نقاط ضعف و قوت نهادهای تبلیغی در عرصه دین به گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاون فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نشسته ایم. حجت الاسلام و المسلمین حشمتی علاوه بر اینکه سال ها از مدیران حوزه تبلیغات بوده و مسوولیت معاونت سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشته ارتباط نزدیک و رودرو با مردم از طریق امامت مسجد را نیز حفظ کرده و همچنان که خود نیز در مصاحبه بیان می کند این شیوه سنتی تبلیغ را دارای مزایا و محسنات بسیاری می داند.
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
به اعتقاد حضرت امام عرفان اسلامی، تفسیر انفسی آیات، روایات و مناجات اهل بیت علیهم السلام است. به دیگر سخن، عرفان حضرت امام عبارت است از عرفان ناب اسلامی که ریشه در معارف و آموزه های دینی دارد. عنصر دیگری که در ماهیت عرفان امام خمینی نقش مهمی دارد و اساساً در عرفان اسلامی، تحول و انقلاب بزرگی پدید آورده است، هماهنگی عرفان و حماسه مقدس است. امام خمینی فقاهت، حکمت فلسفی، معرفت عرفانی، سیاست و مدیریت اسلامی را در خدمت شناخت آموزه های وحیانی و پیاده کردن آن قرار داد. امام خمینی با بهره مندی از چنین عرفان پویایی و با آگاهی از ژرفای معارف دینی توانست با ایجاد رستاخیز بزرگ اسلامی، امت اسلامی را بیدار کند و بر مبنای آموزه های دینی، نظام سیاسی نوینی تشکیل دهد که برای جهان معاصر پدیده ای ناشناخته و غیر قابل پیش بینی بود.
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
دکتر حمید انصاری
دشواری و پیچیدگی مفهوم اخلاق، و بخصوص اخلاق اجتماعی از یکسو و جامعیت شخصیت حضرت امام و قلههای رفیعی که آن بزرگ در وادی معنویت و سیر و سلوک عرفانی و اخلاقی طی کرده است و رازها و رمزها و زوایای ناشناخته و بعضاًدست نیافتنی آن روح متعالی و مهذّب از سوی دیگر چنان است که امکان ارایه مطلبی جامع را در نوشتاری محدود نمیدهد و اساساً حق آنست که در این باب، ارباب فضایل، و علم و اخلاق و بزرگانی که سالها از آبشخور مکتب تربیتی و اخلاقی امام سیراب شدهاند سخن بگویند.
بدون تردید رفتارهای اخلاقی و آداب معاشرت و اخلاق اجتماعی حضرت امام ریشه در مبانی اعتقادی و اصول اندیشه دینی او دارد. اخلاق اجتماعی امام و رفتارهای تربیتی او بر همان اصولی مبتنی است که قیام و انقلاب، سیاست و رهبری، و فقه و فقاهت او بر آن اصول مبتنی است. عرفان امام و نظام معرفتِ دینیِ حاکم بر تار و پود وجود امام که او را در عرص فقه و فقاهت: مرجع مؤمنین، و در پهن سیاست و حکومت: رهبر مسلمین، قرار داده است و همین عرفان و نظام معرفتی و عقیدتی است که وی را در عرص اخلاق و رفتارها و روابط اجتماعی نیز امام و اسوه ساخته است.
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۷
امام، اخلاق و سیاست نام کتابی است درباره اخلاق و نسبت آن با سیاست از دیدگاه امام خمینی. بخش اول کتاب مزبور نگاهی دارد به اصول اخلاق نظری امام و آموزه های اساسی ایشان در باب اخلاق؛ بخش دوم تأملی دارد بر رابطه اخلاق و سیاست؛ و بخش سوم به سیاست اخلاقی و عناصر اخلاقی در سیاست می پردازد.
نویسنده این کتاب حجت الاسلام سیدحسن اسلامی است. ایشان دارای ترجمه و تألیفاتی چند در موضوعات مختلف است در کتاب امام، اخلاق و سیاست با به چالش کشیدن نسبت میان اخلاق و سیاست تعارض و تقارن آن را مورد ارزیابی قرار می دهد. وی معتقد است: از نظر سیاستمدار چیزی به نام مقولات ثابت یا آرمانهای یکسان اخلاقی برای بشر وجود ندارد.
دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۶