پرسش جدید
امام خمینی (س) در روز 12 بهمن در بهشت زهرا به هیچ عنوان وعده های اقتصادی ندادند. ولی در 9 اسفند یعنی 27 روز بعد از 12بهمن و یا 17 روز پس از پیروزی انقلاب، هنگام عزیمت به قم در منزل داماد خود آقای دکتر بروجردی طی پیامی 14 ماده ای برای ملت مطالبی نوشتند که در پایان بخش 3 چنین آمده است: «من به دولت راجع به مجانی کردن آب و برق و بعضی چیزهای دیگر فعلاً برای طبقات کم بضاعتی که در اثر تبعیضات خانمان برانداز رژیم شاهنشاهی دچار محرومیت شده اند -و با برپایی حکومت اسلامی به امید خدا این محرومیت ها برطرف خواهد شد- سفارش اکید نمودم که عمل خواهد شد.» (صحیفه امام/ ج6/ ص:262و 263)
حضرت امام(س) ضمن انتقاد از آزادی به شکل غربی آن که نوعی بی بند وباری بدون قید و شرط و در راستای رویارویی با اخلاق و سنت های انسانی و بر خلاف شرع و عقل بوده است، آزادی را در چهارچوب تعالیم اسلام، مصالح جامعه و قوانین مبتنی بر احکام الهی، نیازها و منافع عمومی مطلوب دانسته اند و معتقدنـد کـه قـوانین اسـلامـی آزادی سـالم و منطقی را برای همة انسانها تضمین نموده است. بدین جهت امام خمینی ضمن به رسمیت شناختن آزادیهای فردی و سیاسی، اندیشه و بیان، احزاب و اجتماعات، عقیده و مذهب، مشارکت آزاد مردم در تصمیم گیری ها و ... مواردی چون شرع و عقل، اخلاق و سنتهای انسانی، قانون، عدم توطئه چینی، عدم فساد انگیزی و عدم ضرر رسانی را تحت عنوان حدود آزادی مطرح می نمایند.
می دانیم که در عبادات، عمل باید به نیت خدا انجام شود، و مراد از آن برای درستی عمل و نیاز نداشتن به تکرار، در نزد فقیهان آن است که آن عمل را برای خواست دیگری انجام ندهد، و اگر تمام یک عمل ـ مانند نماز را ـ یا برخی از آن را برای نشان دادن به دیگری و خواست او انجام دهد، این عمل باطل است.
موضوع فوق امری اجتهادی و از موضوعاتی است که با جهان بینی، فلسفه، روانشناسی فردی و اجتماعی، عرفان و حتی سیاست ارتباط دارد.
دریافت وحی، نیاز به همراهی و سنخیت بین وحی کننده و پذیرنده وحی، و واسطه آن دارد.
قرآنی که الآن در دست ماست نازله هفتم قرآن است.
مهمترین مسئله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تعیین نظام سیاسی کشور بود. در این رابطه جریان های فکری و نیروهای سیاسی و اجتماعی، دیدگاه های مختلفی را در قالب الگوهای نظام سیاسی آینده مطرح نمودند...
در عبارات پایانی وصیت نامه امام خمینی(ره) تذاکراتی وجود دارد که ابتدا آن را مرور کنیم: اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهاى بى واقعیت به من داده مى شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود
اشخاص و موسسه های مذکور موظفند به منابع تایید شده توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) استناد نموده و یا تایید لازم را از این مرکز دریافت و به وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمایند.
باید با اخبار مردم را تعلیم کرد
فرزند عزیزم من، از خداوند منّان مسألت مى کنم که شما را با شهداى اسلام محشور نماید.
امام خمینی(س) به تبع معلم اول ارسطو و معلم ثانی فارابی و بسیاری از علمای اخلاق در جهان اسلام معتقدند که اخلاق بر چهار پایه: «شجاعت، عفت، سخاوت و عدالت» استوار است و هر فضیلتی حاصل شود لااقل روی دو پای...
بهترین منبع در این زمینه کتاب اسلام ناب در کلام و پیام امام خمینی (تبیان آثار موضوعی، دفتر پنجم)، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1376.
مام رضا (ع) فرمود: در تمامى حلال خداوند مصلحت است و در تمامى حرام مفسده، (انّا وجدنا کلمّا احلّالله تبارک و تعالى ففیه صلاح العباد و بقاؤهم ... و وجدنا المحّرم من الاشیاء لا حاجة بالعباد الیه و وجدناه مفسداً داعیاً الى الفناء و الهلاک)
با توجه به شرایط اجتماعى و اخلاقى موجود در زمان زندگانى امام خمینی(س)، دو مفهوم اخلاق و سیاست در اندیشه ایشان مورد بررسى قرار گرفته است.
من هیچ کانال خاصى ندارم.
حضرت امام(س) ضمن انتقاد از آزادی به شکل غربی آن که نوعی بی بند و باری بدون قید و شرط و در راستای رویارویی با اخلاق و سنت های انسانی و بر خلاف شرع و عقل است، امام خمینی آزادی را در چارچوب تعالیم اسلام،...
در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر ادعایی باید همراه با دلیل باشد، بنابراین این ادعا که بسیاری از فقها اجبار حجاب را جایز نمی دانند؛ نیاز به دلیل دارد و این که کدامیک از فقها و مراجع چنی...
رواج اصل توحید و نفی هر نوع ربوبیت ، در اندیشه امام خمینی مبارزه با قدرتهای سلطه گر بیشتر سو و جهت آگاهی بخشی به ملت خود و ملل دیگر داشته و هیچکس را تهدید نظامی نکرده اند .
پاسخ این سئوال مستلزم بررسی سیره عملی و نحوه نگرش و استراتژی مبارزاتی امام خمینی است. استراتژی مبارزاتی امام خمینی در جهت ایجاد یک نظام سیاسی، اصولا روی دو محور عمده تمرکز یافته است: حرکت فکری و حرکت ...
به عبارات زیر بنگریم: «من آمده ام تا پیوند خدمتگزارى خودم را به شما عزیزان عرضه کنم که تا حیات دارم خدمتگزار همه هستم؛ خدمتگزار ملت هاى اسلامى؛ خدمتگزار ملت بزرگ ایران؛ خدمتگزار دانشگاهیان و روحا...
با مروری کوتاه بر قوانین اسلامی و آیات قرآن، روشن می گردد که اسلام دین جامع و همه سونگر است که تمام ابعاد زندگی انسان را در نظر گرفته است. این دین همان گونه که مردم را به عبادت و یکتاپرستی دعوت می کند...
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصول فراوانی وجود دارد که برگرفته یا منطبق بر آرای فقهی و سیاسی امام خمینی(س) می باشد؛ در اینجا به تطبیق چند اصل با آرای امام(س) که مورد سؤال است اشاره می شود. ...
حضرت امام برای خود برنامه های ویژه ای در این خصوص داشته اند و به دیگران نیز سفارشاتی از جمله توبه و اصلاح نفس و توجه به حق تعالی و استغفار توصیه می کنند
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.