• اخلاق و عرفان
به مناسبت سالروز تولد امام خمینی (س)

در روز چهارشنبه 1 / 7 / 1281 مطابق با 20 جمادی الثانی 1320 ه. ق. یعنی سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، از سلاله پاک آن بانوی اطهر در شهرستان خمین مولودی پای به عرصه هستی نهاد که او را روح الله نام نهادند که بعدها به امام خمینی (س) مشهور شد.

اهمیت، جایگاه و نقش دانشجو در نگاه امام
به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو؛

اهمیت، جایگاه و نقش دانشجو در نگاه امام

نظام آموزشی کشور همواره مورد توجه امام خمینی بوده است و به دانشگاهیان به ویژه دانشجویان جهت مقابله با توطئه ها و دسیسه های داخلی و خارجی هشدار داده است ، تأکیدات فراوانی بر حاکمیت و نفوذ فرهنگ اسلامی در دانشگاهها دارد و نسبت به تربیت انسان الهی ، خود باوری و خوداتکایی علمی و فرهنگی جهت تحقق استقلال موکداٌ توصیه های جدی نموده است که در این راستا به مناسبت 16 آذر روز دانشجو (روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب و استبداد و دیکتاتوری) گزیده ای از مطالب امام تقدیم دانشگاهیان به ویژه دانشجویان محترم می شود:

امام خمینی، قطعنامه ۵۹۸ و تعیین استراتژی دفاع

امام خمینی، قطعنامه ۵۹۸ و تعیین استراتژی دفاع

در پی اعلام قبول قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، امام خمینی (س) بنیانگذار جمهوری اسلامی در پیامی که به بهانه سالروز کشتار زائران ایرانی در مکه منتشر شده بود، به تشریح سیاست جدید جمهوری اسلامی در قبال جنگ تحمیلی و دلایل پذیرش قطعنامه پرداخت.

سیزدهم آبان تجلی خشم مردم علیه آمریکا
مصاحبه با مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی

سیزدهم آبان تجلی خشم مردم علیه آمریکا

انواع ولایت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولی فقیه

انواع ولایت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولی فقیه، سرپرستی جامعه در امور دین و دنیا، به دست فقیه دینی در عصر غیبت است.

حکم فقهی ولیمه تولد کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولیمه تولد کودک

حکم فقهی ولیمه تولد کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

از جمله مستحبات در هنگام تولد نوزاد ولیمه و اطعام مومنین است. این کار احترام و تکریم مقام و شکر گزاری به درگاه خداوند متعال است که نعمت فرزند را به پدر و مادر عطا کرده است.

امکان شناخت انسان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسان شناسی فلسفی

امکان شناخت انسان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسان شناسی فلسفی بر اساس ماهیت خود که ماهیتی عقلانی است، انسان کلی را مورد نظر قرار می دهد.

برهان امکان و وجوب از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان امکان و وجوب

برهان امکان و وجوب از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان امکان و وجوب یعنی اثبات وجود خداوند از طریق امکان ماسوا می باشد.

برهان تمانع در نگاه امام خمینی (س)

برهان تمانع

برهان تمانع در نگاه امام خمینی (س)

برهان تمانع، از براهین مهم کلامی در اثبات یگانگی خداوند است.

اثبات ضرورت خدا به شیوه متکلمان

برهان حدوث و قدم

اثبات ضرورت خدا به شیوه متکلمان

برهانی کلامی بر وجود خداوند ، مبتنی بر فرض آغازی زمانی برای آفرینش جهان را برهان حدوث و قدم گویند.

برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت

برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت یکی از با سابقه ترین برهان هایی است که فلاسفه الهی برای اثبات وجود خدا اقامه کرده اند. ارسطو نخستین فیلسوف الهی است که برهان حرکت را به صورت روشن مطرح کرده است؛ از این رو به برهان ارسطویی شهرت یافته است. برهان حرکت در فلسفه و الهیات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و به گونه های مختلف تقریر و تبیین شده است. این تقریرها بر اساس مطلق حرکت از حیث فاعلی و غایی، حرکت نفوس فلکی و نفوس انسانی، و حرکت جوهری استوار گردیده است.

برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان صدیقین

برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

اصطلاح صدیقین را نخستین بار «بوعلی سینا» با استفاده از آیات قرآن کریم در تسمیه برهانی به کار برد که بر اساس امکان ماهوی برای اثبات وجود خداوند سازمان داده بود.

برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

برهان نظم

برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

یکی از رایج ترین، کهن ترین و آشناترین، ساده ترین و عمومی ترین برهانی است که برای اثبات وجود خداوند ارائه شده است.

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ (فلسفه)

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ به معنی باطل کردن، متداول کردن و پی در پی آمدن است. اما در اصطلاح فلسفی عبارتست از انتقال نفوس اشقیا است بعد از فساد ابدان انسانی به ابدان دیگر که مناسب آن ابدان است در اخلاق و افعال.

جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزء لایتجزا

جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزءلایتجزّا، اصطلاحی در کلام و فلسفه اسلامی، به معنای کوچک ترین جزء جسم می باشد.

نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی

نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی در مقابل جسم طبیعی به کار برده می شود. جسم طبیعی همان امتداد جوهری در جهات سه گانۀ طول، عرض و عمق است اما جسم تعلیمی، امتداد عرضی در جهات سه گانه است که بر امتداد جوهری عارض می شود و مقدار و اندازۀ آن را مشخص می سازد.

صفحه 10 از 108 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >