• اخلاق و عرفان
نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

پرسش لازمه تفکر

پرسش لازمه تفکر

سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.

آب جاری و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب جاری

آب جاری و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آب روان جوشیده از زمین مانند آب چشمه و قنات آب جاری گفته می شود. آب جاری از اقسام آب مطلق است که در باب طهارت از آن بحث و در باب های دیگر مانند زکات و خمس نیز از احکام آن به مناسبت سخن گفته شده است.

آب چاه و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب چاه

آب چاه و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب چاه آب حاصل از کندن گودال عمیق است و از آن در باب های طهارت و احیاء موات سخن گفته شده است.

آب حمام و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب حمام

آب حمام و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب حمام همان آب های مورد استفاده در حمام برای استحمام و شستشو می باشد. امروزه آب دوش و شیر جایگزین حوضچه های قدیم شده و همان احکام را دارد. از آن در باب طهارت بحث شده است.

آب راکد از دیدگاه امام خمینی (س)

آب راکد

آب راکد از دیدگاه امام خمینی (س)

آب راکد به معنی آب ثابت است که از آن در باب طهارت بحث شده است.

آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب غصبی

آب غصبی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب غصبی، آب تصرف شده بدون رضایت صاحب آن است و بحث آن در باب طهارت آمده است.

آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب قلیل

آب قلیل و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

به آبی که کمتر از مقدار کر باشد آب قلیل گفته می شود. آب قلیل یکی از مطهرات است و در باب طهارت از آن بحث می شود.

آب کثیر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کثیر

آب کثیر و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

آب کثیر، مقابل آب قلیل است. فقیهان آب کثیر را درباره آب غیر قلیل، به کار برده اند که شامل آب کر، آب جاری، باران، چشمه، چاه و حمّام می شود. گاه، آب کثیر مقابل آب جاری به کار می رود که مراد از آن آب کرّ است. از این عنوان در باب طهارت بحث شده است.

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

اخلاق اسلامی

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

اسلام دینی است که تنها به یک سلسله پندها و اندرزهای فردی اکتفا نکرده است، بلکه دینی جامع و همه جانبه است که آنچه را که فرد و جامعه بدان نیازمند است، آنرا به عنوان یک واجب، فرض نموده است. براین اساس متناسب با اهمیت خاصی که یک علم برسرنوشت فرد و جامعه دارد مورد تأکید و ترغیب اسلام واقع گشته است و دانشمندان مسلمان خویش را ملزم به تدوین و تبویب آن علم در مقام تئوری و نظری کرده اند. علم اخلاق از جمله علومی است که همواره مورد توجه فرهیختگان مسلمان بوده است، که به مقتضای زمان و نوع گرایش بدان پرداخته اند. نوشته حاضر، تحقیقی اجمالی بر علم اخلاق اسلامی است.

امانت در نگاه امام خمینی (س)

امانت داری

امانت در نگاه امام خمینی (س)

ودیعه از «ودع» به معنای ترک کردن آمده است و چون در نزد امانت گیرنده ترک شده است ودیعه گویند و امانت از «امن» به معنای ایمنی و اطمینان و امانت را هم امانت گویند چون شخص امانت گذار از خیانت آن کسی که امانت پیش اوست مطمئن و ایمن است.

عوامل تعصب ورزی تقلید کورکورانه از دیدگاه امام خمینی (س)

تعصب

عوامل تعصب ورزی تقلید کورکورانه از دیدگاه امام خمینی (س)

تعصب یکی از رذائل اخلاقی است که مایه دوری از حق و محروم شدن از سعادت است. و به معنی وابستگی غیرمنطقی به چیزی تا آنجا که انسان حق را فدای آن کند.

تقوا از نظر عارفان از دیدگاه امام خمینی (س)

تقوا (عرفان)

تقوا از نظر عارفان از دیدگاه امام خمینی (س)

در سخنان صوفیان و عارفان، تقوا از مقامات عرفانی است و در نسبت با دو مفهوم مهم ورع و قلب معنا می یابد.

علت تکبر از دیدگاه امام خمینی (س)

تکبر

علت تکبر از دیدگاه امام خمینی (س)

خود بزرگ بینی را تکبّر گویند. کبر یکی از صفات رذیله می باشد که شخص دارای آن خود را برتر و بزرگ تر از دیگران می پندارد و دیگر افراد را خوار و حقیر می شمارد.

صفحه 34 از 58 < قبلی | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | بعدی >