پرتال امام خمینی (س) مسابقه کتاب خوانی به مناسبت سی وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با محوریت کتاب «تحولات اجتماعی و انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (س)» برگزار میکند.
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی به مناسبت درگذشت هوشنگ ابتهاج نوشت: زبان شعر هوشنگ ابتهاج سعدی گونه است و از پیچیدگی های سبک هندی فاصله دارد و کمتر رندی های حافظ را همراه دارد و اگرچه در چند غزل طنین ترقص مولانا را همراه شعر خود کرده اما باز هم استحکام اشعارش به سعدی می ماند. و همین هم طعم سخن او را دلنشین تر می سازد.
در دیدگاه امام خمینی مصلحت، ارتباط تنگاتنگی با مفهوم ولایت دارد و در همه مسائل مرتبط با ولایت در فقه، مانند قیّم بر صغیر، نکاح فرزند غیر بالغ، تصرف در مال فرزند و دیگر موارد، در مورد تصرف های ولیّ، موضوع مصلحت را مطرح کرده است. از نگاه ایشان ولایت فقیه نیز در امور سیاسی و اجتماعی به مصلحت عامه مقید است و در تزاحم میان مصالح، بنا به تشخیص حاکم اسلامی مصلحتِ مهم تر مقدم است و این مصلحت، مقید به احکام اولی نیست؛ بنابراین ولی فقیه می تواند مالکیت اشخاص را در جهت مصالح عمومی مسلمانان محدود کند. اهمیت رعایت مصالح مسلمانان به اندازه ای است که به نظر امام خمینی پذیرفتن منصبی که سلطان ستمگر داده، به نیت برآورده شدن مصالح و دفع مفاسد از بندگان خدا، جایز است.
شعری که هوشنگ ابتهاج به مناسبت بازگشت امام خمینی به کشور در 12 بهمن 1357 سرود در صفحه اول روزنامه کیهان در آن زمان چاپ شد.
امام خمینی در بیست و یکم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر حل مشکلات با تفاهم تاکید کردند.
هوشنگ ابتهاج در گفت وگو با یکی از مجلات کشور در سالها پیش گفت: سیاوش کسرایی رفته بود نزد امام و آمده بود و گفته بود چشم هایش ابهت داشت و نمی شد به آن نگاه کرد. احسان [طبری] خیلی از آقای خمینی شعر برای ما خواند.
وزارت محترم اطلاعات در پاسخ رسمی به این استعلام وجود هرگونه سندی در این باره را قاطعانه تکذیب نموده است و شخص آقای نقاشیان هم ضمن اشاره به اینکه آنچه مطرح کرده است صرفا یک احتمال ابتدایی بوده که دلیل روشنی برای اثبات آن موجود نیست، در ضمن مصاحبه ای که در جماران منتشر می شود ادعای خود را تصحیح کرده است.
یکی از مهم ترین حقوق اساسی مردم در جامعه، حق تعیین سرنوشت است. این حق، از جمله حقوقی است که قانون اساسی بسیاری از کشورها آن را برای مردم برسمیت شناخته است. از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) حق تعیین سرنوشت از حقوق اساسی مردم می باشد که بموجب آن، هر ملتی باید سرنوشت خودش را خودش معین کند...
انقلاب اسلامی ایران که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان ی میثاق ملی تبلور پیدا کرده است، کرامت انسانی را در سطح بسیار بالایی به رسمیت شناخته است؛ در قانون اساسی بر حقوق شهروندی همه انسان ها تاکید کامل شده است. هرچند در رسمیت شناختن چهار دین تاکید کرده است.
سخن حق و در موضع بگویید؛ در غیر این تا جایی که می توانید بین دو گزینه شنیدن و حرف زدن، شنونده باشید و یاد بگیرید. بعضی ها امام یک مسجد هستند و آنقدر مردم از او ایراد می گیرند و مورد سؤال قرار می دهند، شنونده باش؛ این خیلی هنر بزرگی است.
امام خمینی: با زنده بودن نام مبارک حضرت سیدالشهدا اسلام زنده نگه داشته می شود.
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ظهر تاسوعا در حسینیه جماران گفت: امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) از نوع نازلی نیست که در ذهن من و شما نقش بسته یا نوع نازلی که ناشیانه آن را در جامعه اعمال می کنیم و بعضی اوقات بدون علم، توجه، مهارت، تسلط بر امر، شناختن جوانب و امر به معروف و نهی از منکری داریم که به جای اصلاح، افساد می کند. امام حسین(ع) اصلاح را در طبقات پایین جست و جو نمی کند و ریشه فتنه را نشانه می گیرد. امر به معروف و نهی از منکر را در حد عالی خودش در نزاع با انحراف و اعوجاجی به کار می گیرد که توسط بنی امیه در اسلام ایجاد شده بود.
اگر ما قصد از بین بردن منکر یا اشاعه معروفی را به وسیله یک منکر داشتیم، یک معروف در جامع مستقر نخواهد شد. درد امروز جامعه ما هم در بخش های مختلف همین است. ما خیال نکنیم با معصیت و مسیر کج می توان منکری را از جامعه برداشت یا معروفی را در جامعه مستقر کرد.
ما ملت امام حسین(ع) و در مکتب امام حسین(ع) هستیم؛ این در مکتب امام حسین(ع) بودن، شجاعت را به آدم یاد می دهد. پسر علی(ع) اهل خفت پذیرفتن نیست. زینب کبری(ع) گفت لشکر دارد حمله می کند و امام حسین(ع) فارغ از آنچه که شنیده، با یک دنیا شعف گفت که الآن خواب جدّم رسول خدا(ص) را دیدم و به من گفت خیلی زود پیش ما می آیی و خبر شهادتم را به من داد.
شهاب مرادی شب تاسوعا در حرم امام خمینی(س) گفت: آیا قیام لله و مهاجرت از خود به معنای جدایی از مردم است؟! جبرئیل به رسول خدا(ص) گفت اگر عبادت ما روی زمین بود، سه عبادت را انتخاب می کردیم؛ آب دادن به مردم، کمک کردن به یک آدم عیال وار و پوشاندن گناهان. آب دادن به دیگران و کمک کردن به یک آدم عیال وار برای جبرئیل اینقدر مهم است. ان شاء الله با رفع شدن مشکلات اقتصادی کشور و بهبود اوضاع، باید به صورت قانون، روش و سبک زندگی قانونی طوری باشد که عیال واران بیشترین خدمات اجتماعی را در این نظام داشته باشند نه اینکه بگویند فلان کشور بهتر است. واقعا بعضی ها در گرفتاری های سخت هستند.
نامه حضرت آیت الله خامنه ای به حضرت امام خمینی (س) جهت درخواست برای ترفیع درجه ی خلبان شهید عباس بابایی و موافقت امام راحل منتشر شد.
آیت الله مرتضوی: امام خمینی(س) امر به معروف و نهی از منکر را در سطح «حکومت» معنا می کنند/ برخی رفتارهایی که صورت می گیرد اساسا ربطی به دین ندارد/ منظور امام از حفظ نظام «نظام اجتماعی» است برخی رفتارها دارد نظام و انقلاب را تضعیف می کند. ما مدعی هستیم که می خواهیم جلوی این را بگیریم؛ ما حافظ نظام هستیم. مدافع واقعی آن قاضی عزیز نیست که به استناد ماده کش داری به نام «تشویش اذهان عمومی» یا «تبلیغ علیه نظام» من که دلسوزانه انتقاد می کنم یا حتی دلسوزانه هم نیست ولی حرفم درست است را محکوم کند. اگر او قصد محکوم کردن دارد اول باید سراغ این رفتارها و کردارها برود؛ اینها تشویش اذهان عمومی و تبلیغ واقعی علیه انقلاب و نظام است نه اینکه کسی در فضای مجازی چیزی بگوید.
پرتال امام خمینی (س): دومین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در حرم مطهر امام خمینی (س) با سخنرانی حجت السلام و المسلمین شهاب مرادی برگزار شد.
امام مصلحت را نه در راستای توسعه شریعت بلکه در راستای محدود کردن احکام شرعی تفسیر می کند/ اگر مصالح نظام اقتضاء کند به استناد آن می توان قلمرو شریعت را محدود کرد / مصلحت در راستای حل چالش قانون و شریعت طرح شد که از دوران مشروطه همواره مطرح بود / بعدها مصلحت به ابزاری برای توسعه اقتدار شخصی و نه اقتدار نهاد دولت تبدیل شد
ما باید به فکر خودمان باشیم، خودسازی کنیم، خودمان را بشناسیم و نقاط ضعفمان را پیدا کنیم. کسانی که در طول تاریخ کنار اهل بیت(ع) نتوانسته اند موفق شوند، کسانی هستند که خودسازی نکرده اند و با خودشان مدارا کرده اند و مبارزه و جهاد نکرده اند. چرا اینقدر دنیا برای آدم جذاب می شود؟ افکار عمومی خیلی برای مردم کوفه مهم بود؛ مثل سیاستمداران کوفه که حرف مردم برای آنها مهم بود و جامعه چه چیزی را می پسندد و نمی پسندد، مهم بود.
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در سوگواره احلی من العسل در حرم امام خمینی(س) گفت: رسم روزگار این است که پسرها و دخترها یا از پدر و مادر خودشان دیندارتر می شوند و یا دین پدر و مادرشان را کنار می گذارند؛ چون پسرها و دخترها تغییر می خواهند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.