مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود رفت و به ملاء اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود.
پرتال امام خمینی (س): حجت السلام و المسلمین علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (س) با حجت الاسلام و المسلمین مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار کرد.
حسین بن علی(ع) نمونه بارزی از اخلاق و خصوصیات پیامبر خدا حضرت محمد(ص) بود. همو که در خانه علی و زهرا رشد کرده و با پیامبر خدا بالیده است و جایگاهش بر سینه مبارک رسول خدا بود، آنچه را در این محیط نورانی آموخته بود، یکجا در حماسه کربلا به نمایش گذاشت، از آن هنگام که از مدینه منوره حرکت خود را آغاز کرد و تا آن لحظه که بدن مبارکش در خون غلطید و به دست اشقیا، سر از بدنش جدا شد، در گفتار و کردار نمایشی عظیم از اخلاقیات اسلام و قرآن و پیامبر اسلام و وصی او امیر مؤمنان و مادرش زهرا(س) را جلوه گر کرد و همگان در این قامت، قیام او را دیدند و عده ای بی نظیر و سرافرازانه او را همراهی کردند.
امام خمینی در دوم شهریور ماه سال ۶۲ در دیدار با اعضای شورای عالی تبلیغات به وضعیت حوزه ها پیش و پس از انقلاب اسلامی پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن آقا نظری شاهرودی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مولف، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه است. ایشان مدتی ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را بر عهده داشته و برای انجام پژوهشی راجع به هزینه و درآمد دولت در اقتصاد اسلامی موفق به کسب جایزه کتاب سال حوزه، اثر برتر اولین دوره جایزه اقتصاد اسلامی در پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و پژوهش دینی برگزیده سال 82 از طرف دبیرخانه دین پژوهان کشور شده است.حریم امام با ایشان درباره اسلام ناب محمدی در اندیشه امام خمینی و تاثیر آن در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به گفت وگو پرداخته است.
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه گفتمان حضرت امام پایه هویت نظام است، گفت: طبیعتا به هر میزانی که بتوانیم در احیا، بازخوانی و بازتولید گفتمان امام و اجزاء و عناصر این گفتمان کار کنیم به همان میزان وظیفه خودمان را عمل کرده ایم. هر کسی داعیه انقلابی بودن دارد باید در مسیر خط امام حرکت کند و پرچم را همیشه به اهتزار در آورد.
چاپ نوزدهم کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» امام خمینی(س)، توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز امام همواره منادی وحدت بین ملتهای اسلامی بود واین مشی و سیاست هوشمندانه امام راحل بسیاری از توطئه های استکبار برای ایجاد تقابل شیعه – شیعه و فارس و عرب وسنی – سنی راخنثی کرد. همین سیاستهای وحدت بخش موجب شد تا بسیاری از جنبش های مبارز منطقه ای بر اساس تفکرات وحدت بخش امام به دور از گرایش های تفرقه امیز مذهبی تشکیل شوند.
امام معتقد بودند یک بخش از علوم اسلامی متخذ از کتاب و سنت است و بخش دیگر آن از عقل است. برائت عقلیه و قاعده اشتغال از عقل است. بسیاری از قواعدی که در فقه یا علم اصول یا در فلسفه و عرفان مطرح است الزاما چیزهایی نیست که شما بتوانید از کتاب و سنت استخراج کنید. اینها علوم اسلامی هستند اما علومی هستند که یک بخش آن از این منابع و بخش دیگر آن از منبع عقل، تجربه بشری و تحولات علوم استفاده می شود. نکته دیگری که لازم است در اینجا به آن اشاره شود، تفسیر خاص امام خمینی از جامعیت قرآن است. ایشان با نگاهی عرفانی می گوید قرآن به دلیل این که تمام دایره وجود و تجلیات غیب و شهود را زیر پوشش خود قرار می دهد و ترجمان عالم غیب و شهود است، جامع است؛ از سوی دیگر می گوید: چون تجلی قرآن از مرتبه غیب با اسم اعظم بوده و از آن مرتبه نازل شده، جامع است.
مهمترین حادثه در زندگی امام حسن علیه السلام جریان صلح معاویه با آن حضرت است. تحلیل این حادثه ضروری به نظر می رسد زیرا خود امام صلحش را حجتی بر آیندگان می داند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت، وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است.
امام خمینی که بیش از ۲ دهه در حوزه علمیه قم به عنوان فیلسوف و عارف بزرگ و مدرس یگانه فلسفه و عرفان شناخته می شد از اواسط دهه ۲۰ به بعد بیشتر تألیف و تدریس دروس اجتهادی فقه و اصول را وجهه همت خود قرار داد و در این میان تعلیق بر کتاب وسیلة النجاة آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی اولین نوشته فقه فتوائی ایشان بوده است. تعلیقه های حضرت امام بر این کتاب معروف فقهی در تاریخ دوازدهم شهریور ۱۳۳۲ به اتمام رسیده است.
جمعی از زائرین اباعبدالله الحسین (ع) از کشور ترکیه با حضور در جماران از بیت، حسینیه و نگارستان امام خمینی (س) بازدید کردند.
۱۱ شهریور ۱۳۶۳ ش ـ (۶ ذی الحجه ۱۴۰۴ ق) ـ تأکید امام بر رعایت مصالح اسلامی و عمل به قوانین ثانویه در دیدار اعضای شورای نگهبان، حضرت امام خمینی(س) در ملاقات با اعضای شورای نگهبان سخنان مهمی با تکیه بر محورهای زیر ایراد کردند.
افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) عصر چهارشنبه( نهم شهریور جاری) با سخنرانی آیت الله سید حسن خمینی و آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.
نظر به آن که رسالت اصلی پیامبران -علیهم السلام- ابلاغ می باشد و دین مداران نیز باید در جهت چنین رسالتی حرکت کنند و نسل های بعدی را نسبت به محتوای پیام آنها آگاه نمایند، تبلیغ در تمام ادیان کم و بیش اهمیت فوق العاده یافته و در اسلام تا آن جا پیش رفته که حتی گاه با جهاد توام میشود.
بحث خاتمیت و جامعیت دو بحث جداگانه است. جامعیت بحثی است که تمام ابعاد وجودی انسان را دربرمی گیرد و در بحث خاتمیت، فرازمانی بودن مطرح است. در تمام ازمنه «حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرامه حرام الی یوم القیامة» بحث خاتمیت و جاودانگی دین را پوشش می دهد. جاودانگی بحث خاتمیت را پوشش قرار می دهد و در جامعیت ذو ابعاد بودن آموزه های دینی مطرح است. دینی که جامع باشد جاودانگی دارد و فرازمانی است. جاودانگی دین یا به عبارتی خاتمیت را می توان در پرتو جامعیت تعریف کرد. دینی که جامع است می تواند دین جاودان و خاتم باشد و چنان چه دین جامع نباشد جاودانگی نیز نخواهد داشت.
پرتال امام خمینی (س): همایش سه ساله های حسینی همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه (س) در حرم مطهر امام خمینی (س) برگزار شد.
زمانی که من این پیام را دریافت کردم احساس کردم که شخصی که این پیام را نوشته بود متفکر و دلسوز برای سرنوشت جهان است. من از مطالعه این پیام استنباط کردم که او کسی است که برای جهان نگران است و مایل است من انقلاب اسلامی را بیشتر بشناسم و درک کنم.
جناب آقای گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسأله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر این گونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تاکید کرد: سیره نظری و عملی امام پیش روی ما هست و حتی اگر کسی بخواهد قرائت خودش را ارائه کند، ما فاصله زیادی نگرفته ایم. حتی اگر کسی بخواهد برداشت هرمونتیکی هم داشته باشد، قرائتی که مورد پذیرش همه و جامعه ما با آن آشنا بوده، پیش روی ما هست و کسی نمی تواند این را کتمان یا تحریف کند. حداقل الآن این وضعیت هست و ممکن است گذشت زمان شرایط را متفاوت کند و باید مراقبت شود.
ماهنامه فرهنگی آموزشی خردسالان دوست شماره ۶۰۰ و ۶۰۱ ویژه مرداد و شهریور توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) چاپ و روانه بازار نشر مجلات گردید.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.