
برنامهریزی چراغهای راهنمایی
با پیشرفت دانش الکترونیک و رایانه، کنترل کنندههایی درست شدهاند که قابلیت برنامهریزی دارند. در این
سیستم، مهندسان ترافیک، از وضعیت شلوغی هر تقاطع، جدولی درست میکنند و زمانهای مختلف چراغ سبز
را به حافظه کنترل کننده میدهند. این کنترل کننده براساس برنامهی تنظیم شده، چراغ را سبز و قرمز میکند.
اما این روش نیز رفته رفته کارایی خود را از دست داد. زیرا رفتار مردم شهر و خودروهای آنان هنگام عبور از
چهار راهها گاهی چنان پیچیده میشود که نمیتوان جدول درستی از نحوهی عبور و مرور آنها تهیه کرد.
کنترل هوشمند
امروزه چراغهای راهنمایی هوشمند تهران و شهرهای بزرگ کشورمان، با استفاده از سیستم خاصی به نام
«حلقههای اندوکتانسی» کنترل میشوند. در این روش که بر یک اصل سادهی علمی قرار دارد هر گاه از یک سیم
حلقه شده، برق عبور کند، در داخل آن میدان مغناطیسی ایجاد میشود. حالا اگر قطعهای آهن از وسط سیم حلقه
شده عبور کند، میدان مغناطیسی تغییرحالت پیدا میکند. در چهارراهها، زیر آسفالت هر مسیر، سیمپیچهایی
قرار داده شده است و خودروهایی که از تقاطع عبور میکنند، مانند قطعه آهن، میدان مغناطیسی این سیم پیچها
را تغییر میدهند. این تغییرات به رایانه اطلاع داده میشود و رایانه، براساس تعداد خودروهایی که در ثانیه در
سیمپیچهای زیر آسفالت تغییر حالت میکنند، زمان کمتر یا بیشتری را به چراغهای راهنمایی میدهد.
مثلاً وقتی که چراغ سبز است، تغییر میدان مغناطیسی به کنترل کننده رایانه میفهماند که تراکم
خودروهایی که در حال عبور از روی سیمپیچها هستند زیاد است، بنابراین چراغ، سبز میماند. اما اگر
تعداد خودروی عبوری کم شود، کنترل کننده زمان سبز را به تقاطع کناری یا مقابل میدهد. این سیستم
تا حد زیادی پاسخگوی شلوغی و ترافیک تقاطعها شده است به شرط آنکه کارگران با حفاریهای
مختلف خود، سیمپیچ زیر آسفالت را مختل نکنند!
در همین هنگام کیسه از دست کرایک
میافتد و تصادفا در گاری پاچا قرار
میگیرد.
مجلات دوست کودکانمجله کودک 229صفحه 19