دوستان اسفنجی شما
کاوه کهن
حیف بود که ویژه نامه عروسک چاپ شود و ما به دنیای عروسک سازها سری نزنیم.
«محسن ایمان خوانی » یکی از عروسک سازهای جوان است که اگر چه دو هفتهای را
صرف پیدا کردنش کردیم اما بالاخره در یکی از روزهای تمرین نمایش جدیدش
توانستیم با او گپی خودمانی و عروسکی داشته باشیم.
این کارشناس تئاترکانون پرورش فکری، کارگردانی و گردانندگی و ساخت
عروسک را چند سالی است که به شکل حرفهای دنبال میکند. ایمان خوانی
فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی است و تا کنون تعدادی از عروسکهایش
از شبکههای تلویزیونی، سری به خانههای ما زدهاند.
آقای ایمان خوانی، چه شد که به سراغ دنیای عروسکها
رفتید؟
با تئاتر در یکی از کانونهای فرهنگی آموزش وپرورش
شروع کردم. آن زمان به حجم سازی خیلی علاقه داشتم.
یکی از دوستانم آن زمان در نمایش «میکی و کاراکادو »
اثر آقای غریب پور، عروسک گردان بود و من را به این
کار دعوت کرد. جو خوب و دانشجویی آن نمایش
مرا مجذوب کرد و عروسک گردانی را از سال
71 شروع کردم. زیر نظر استاد نعمتی شریف
به سمت کارگردانی پیش رفتم و سال 74 «یکی
داره غرق میشه» را نوشتم و کارگردانی کردم
که در جشنواره بین المللی عروسکی اجرا شد. بعد
از این سال بیشتر به عنوان عروسک ساز شناخته
شدم. «مجموعه ارتباطی» شبکه پنج، برنامه «طنز
صبحگاهی » و «وقایع درباریه » در شبکه اول از جمله
فعالیتهای من در صدا و سیما بود. باقی فعالیتم نیز
در کانون پرورش فکری ادامه پیدا کرد. حالا بیشتر
به عنوان یک شبیه ساز به سراغم میآیند.
کمی درباره شبیه سازی توضیح دهید.چه
نوع کارهایی در این بخش انجام دادهاید؟
ساخت عروسک شخصیتهای معروف
و مشهور که اغلب سیاسی هستند را
شبیه سازی میگویند چون تلفیقی از
کاریکاتور و طرح رئال (واقعی ) هستند.
در حال حاضر بیشتر، من و استاد
صادقیان شبیه سازی انجام میدهیم. آخرین
کارم «خانه عروسکها » برای شبکه سوم
است و عروسکهایی که برای برنامه طنز
«شبکه اختاپوس» کانال دو طراحی کرده ام؛
شامل بوش، بلر، کالین پاولو دو
عروسک اسحاق شارون و کانزولیزا
رایس است.
مجموعه سازی و
عروسک سازی چه تفاوتی با
هم دارند؟
ما در عروسک سازی
محدودیت استفاده از مواد
داریم. اگر طرحهایی که
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 06صفحه 18