اتریش است و به کارگردانی آقای بهروز غریبپور از بیست و دوم دی ماه شروع
شده و محل اجرای ما در سالن تازه تأسیس فردوسی، مقابل تالار وحدت و مدت زمان نمایش تا اوایل سال آینده خواهد بود.
تنظیم اپرای اثر نیز به عهده آقای لوریس چکناواریان و گروهی از خوانندگان ارمنی صورت میگیرد. حدود 60 عروسک در
این نمایش، داستان رستم و سهراب را
به تصویر میکشند. ساخت عروسکها و دکور مجموعه به عهده گروه آقای ورنر از
کشور اتریش است و اجرای آن با گروه
که قرار است همین نمایش
را در چند کشور خارجی نیز ادامه دهیم.
ساده ترین و سریع ترین روش برای ساخت یک عروسک خانگی چیست؟
فکر میکنم ساخت یک عروسک
پارچهای خیلی مناسب باشد. اگر عنصر
خلاقیت را در نظر بگیریم با هر وسیله ای
حتی توپ تخم مرغی و دستکش هم، شما
یک عروسک سخنگو خواهید داشت. تکنیکهایی که عروسک گردانهای بزرگ نیز گاهی از آنها استفاده میکنند.
چرا عنوان «عروسک » را به کار
میبریم؟
این اسمی است که از قدیم مصطلح
شده است. ببینید ما به عروسکهای
تزیینی و عروسکهای نمایشی (ماپت) در
کل، عروسک میگوییم. شاید این نام از
همان بازیچههای دختران گرفته شده که
به شکل عروسهای پارچهای بودهاند.
هزینه ساخت عروسکهای چقدر
است؟
معلولاً بین 200 تا 500 هزار تومان.
عروسکهایی را که برای صدا و سیما
میسازید، دیگر نمیبینید؟
در واقع خیر چون این عروسکها بعد
از پایان کار در آرشیو نگهداری میشوند
البته در صدا و سیما روش مناسبی
برای نگهداری عروسکها وجود ندارد.
اگر عروسکهایم را به خود من بسپارند بیشتر برای آنها دلسوزی میکنم. خود من بعد از این سالها هیچ عروسکی درخانه
ندارم.
دل کندن از عروسکها سخت
است؟ شاید اوایل سخت بود اما حالا
کمی حرفهایتر شده و به آن عادت کردهام،
مخصوصاً برای کارهای تلویزیونی زمانی به
سراغ من میآیند که تمام برنامه آماده
ضبط است و به همین خاطر کمترین زمان
طراحی و اجرا را خواهم داشت و فرصتی
برای دل بستن به عروسکهایم ندارم.
کدام عروسکهایتان را بیشتر
دوست دارید؟
کار وقایع درباریه را بیشتر دوست
دارم چون فرصت بیشتری برای فکر
کردن داشتم.
مشکی مو و چشمهای قهوهای یا مشکی
عروسک تأکید شده است اما به نظر من
هر عروسکی میتواند ایرانی باشد. شاید
بیشتر از طراحی عروسک باید به طراحی
کاراکتر (شخصیت) ایرانی فکر کنیم.
در دوره کودکی یا نوجوانی تجربه
داشتن یک عروسک را داشتهاید؟
نه، من از عالم هنر دور بودم. بیشتر
ورزش میکردم و به والیبال علاقه داشتم.
در یک دورهای، ورزش را رها کردم و به
شکل حرفهای به عروسک گردانی و بعد
عروسک سازی پرداختم.
آیا یک نوجوان میتواند عروسک
داشته باشد؟
یک سری محدودیتهای داریم که ریشه
سنتی دارند و ما را به محدود کردن خودمان
وادار میکنند درصورتی که کودکی که در
کلیه سنین، همراه ماست. کسی که روح
کوکی و یا طنز نداشته باشد دچار مشکل
است. اگر بگوییم هر نوجوان ایرانی حق
دارد یک عروسک داشته باشد شاید
این برداشت شود که منظور ما به شکل
ابتدایی و تزیینی آن است در صورتی که
حتی یک لنگه کفش پاره هم میتواند در
خلوت نوجوان با او ارتباط برقرار کند و
فضایی از ذهنش را مشغول کند. در فیلم Castaway (کشتی شکسته)، تام هنکس
در جزیره وقتی به تنهاییاش عادت میکند
با یک توپ والیبال ارتباط برقرار میکند و
آن توپ محرم راز او میشود.
نوجوانان چطور میتوانند علاقه
خودشان را به این هنر محک بزنند؟
برای انگیزه سنجی میشود از وسایل
بسیار ساده و در دسترس استفاده کرد.
حتی اگر امکان ساخت عروسک هم نداشته
باشند میتوانند با طراحی، ذهنیاتشان را
پیدا کنند. استفاده از خمیر نیز به تبدیل
ذهنیت دو بعدی به حجم و طرح سه بعدی
کمک میکند. کانونها و مراکز آموزشی
برای این رشته در سراسر کشور نیز
وجود دارد البته این رشته در شاخههای
مختلفی نیز در دانشگاه
تدریس میشود.
ازکارهای
جدیدتان
بگویید.
به جز
مجموعه
تلویزیونی «خانه
عروسک » به عنوان
عروسک گردان
در اپرای بزرگ
رستم و سهراب
مشغول فعالیت
هستم. اولین
اپرای عروسکی که
کار مشترک ایران و
با استفاده از گچ و چوب و غیره ساخته
میشوند قابلیت بازگشت و اصلاح
داشته باشند، موادی چون ابر و اسفنج
با یک اشتباه دیگر مسیر طراحی را تغییر
میدهند. به علاوه این که ما برای طراحی
نیز محدودیت داریم. مثلاً در همین
شبیه سازی امکان اغراق فراوان وجود
ندارد چون مخاطب عام ما باید در اولین
نگاه چهره را بشناسد.
به مخاطب اشاره کردید. مخاطب
عروسک چه قشری است؟
مخاطب عام یعنی هر قشری میتواند با
توقع خودش و به اندازه توانایی ذهنیاش
با عروسک ارتباط برقرار کند. بیش از هر
چیز، محتوایی که این ابزار میتواند منتقل
کند مهم است که شاید درجه بندی داشته
باشد. متن، شیوه اجرا و نحوه بکارگیری
ابزار مهم است. البته متأسفانه در جامعه
ما مخاطب عروسک، بیشتر کودکان شناخته
شدهاند که به طور حتم این طور نیست.
آیا نمایشهای ویژه نوجوانان در
ایران اجرا میشود؟
بله نمایشهای تولید شده که هدفش
ارتباط برقرارکردن با نوجوانان بود، از
جمله نمایش «لافکادیو» اثر امیر مشهدی
عباس و «نه زشت، نه زیبا» و «کودک
غریب» اثر حسن دادشکر و همین طور
«ترنج» که کارگردانی و نویسندگی آن
را خودم انجام دادم. اما یک اتفاق افتاد
و آن عدم استقبال نوجوانان بود. همان
نگرش کودکانه نسبت به عروسک در
خانواده باعث شده که نوجوانان احساس
شرم کنند تا در سنین پایین تر از خود
از نمایشها استفاده کنند درصورتی که
محتوای این نمایشها در مواقعی به هیچ
وجه مناسب کودک نیست و ویژه این رده
سنی ترتیب داده شده است.
عروسک استاندارد و جذاب و یا به
تعبیری مناسب مخاطب ایرانی چه
ویژگیهایی دارد؟
ما از مراحل مختلفی شامل متن، طرح
کارگردان و ذهنیت عروسک ساز
عبور میکنیم تا به خلق یک
عروسک برسیم. به نظر من
آن عروسکی موفق خواهد
بود که بتواند بر نقایص
خود پیروز شود. با خنده
و گریه اش مخاطب نیز
به واکنش تشویق شود.
البته باید به این نکته توجه
کنیم که عروسک یک ابزار است که
نیمی از راه را طی کرده؛ باقی فعالیت
به عهده عروسک گردان است که عمل
جانبخشی را با توجه به روانشناسی
حرکت و رفتار به نحو شایسته انجام
دهد. در خصوص عروسک ایرانی
بحثهایی داشتیم که در آنها به رنگ
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 06صفحه 19