کافِی بِاسنادِهِ عَن ابِی عَبدِالله ِ قالَ: قالَ رَسُولُ الله ِ ـ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ـ : «عَلَیکُم بِالعَفوِ؛ فَانَّ العَفوَ لا یَزِیدُ العَبدَ الاَّ عِزّاً، فَتعافَوا یُعِزَّکُمُ الله ُ».
و از حضرت باقر حدیث کرده که فرمود: «ندامت بر عفو افضل و آسانتر است از ندامت بر عقوبت کردن».
و از نهج البلاغه، از حضرت امیرالمومنین منقول است که فرمود: «چون قدرت پیدا کردی بر دشمن خود، از او عفو کن به پاس شکر بر قدرت پیدا کردن به او».
و فرمود: «اولَی النّاسِ بِالعَفوِ اقدَرُهُم عَلَی العُقُوبَةِ».
وَ فِی الکافِی بِاسنادِهِ عَن ابِی عَبدِالله ِ ـ عَلَیهِ السَّلامُ ـ قالَ: قالَ رَسُولُ الله ِ ـ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ـ فِی خُطبَةٍ: «الا اُخبِرُکُم بِخَیرِ خَلائِقِ الدُّنیا وَ الآخِرَةِ؟ العَفوُ عَمَّنَ ظَلَمَکَ، وَ تَصِلُ مَن قَطَعَکَ، وَ الاحسانُ الی مَن اساءَ الَیکَ وَ
کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 427 اعطاءُ مَن حَرَمَکَ».
عَن مُحَمَّدِ بنِ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ، بِاسنادِهِ عَن امِیرِ المُومِنینَ فِی وَصِیَّتِهِ لِمُحَمَّدِ بنِ الحَنَفِیَّةِ، قالَ: «لا یَکُونَنَّ اخُوکَ عَلی قَطِیعَتِکَ اقوی مِنکَ عَلَی صِلَتِهِ، وَ لا عَلَی الاساءةِ الَیکَ اقُدَرُ مِنکَ عَلی الاحسانِ الَیهِ.
و احادیث شریفه درباره عفو از ظالم و کظم غیظ بسیار است، از آن جمله دربارۀ کظم غیظ:
در کافی شریف، سند به حضرت سجّاد رساند: انَّهُ قالَ، قالَ رَسُولُ الله ِ ـ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ـ : «مِن احَبِّ السَّبِیلِ الی الله ِ ـ عَزَّوَجَلَّ ـ جُرعَتانِ: جُرعَةُ غَیظٍ تَرُدُّها بِحِلمٍ، وَ جُرعَةُ مُصِیبَةٍ تَرُدُّها بِصَبرٍ».
و در کافی، سند به حضرت باقر ـ علیه السلام ـ رساند که فرمود: «کسی که فرو نشاند غیظ خود را در حالی که قدرت دارد بر اجراء آن، مملوّ کند خدای
کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 428 تعالی قلب او را از اَمن و ایمان در روز قیامت».
عَن مُحَمَّدِ بنِ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ قالَ: «مِن الفاظِ رَسُولِ الله ِ ـ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ـ : مَن یَکظِمُ الغَیظَ یَاجُرُهُ الله ُ، وَ مَن یَصبِرُ عَلی الرَّزِیَّةِ یُعَوِّضُهُ الله ُ».
وَ بِاسنادِهِ عَن امِیرِالمُومِنینَ، عَنِ النَّبِیِّ ـ صَلَّی الله ُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ـ انَّهُ قالَ: «یا عَلِیُّ! اُوصِیکَ بِوَصِیَّةٍ فَاحفَظها، فَلا تَزالُ بَخَیرٍ ما حَفَظتَ وَصِیَّتی. یا عَلِیُّ! مَن کَظَمَ غَیظاً وَهُوَ یَقدِرُ عَلی امضائِهِ، اعقَبَهُ الله ُ امناً وَایماناً یَجِد طَعمَهُ ...» الحدیث.
ما این جا این جزو از شرح حدیث را خاتمه می دهیم، و تتمّه آن را با خواست خدا در مجلَّد دیگر قرار می دهیم، و از خدای تعالی توفیق اتّصاف و تحقّق به جنود عقل و احتراز و تبرّی از جنود شیطان و جهل می طلبم. وَالحَمدُلله ِ اوَّلاً وَ آخِراً وَ ظاهِراً وَ باطِنَاً.
به اتمام رسید این جلد در روز دوم شهر رمضان المبارک
هزار و سیصد و شصت و سه در قصبۀ محلات، در ایّامی که به
واسطه گرمای هوا از قم به آنجا مسافرت کرده بودم.
والسلام.
کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 429
کتابشرح حدیث جنود عقل و جهلصفحه 430