امام در دیدار با هیاتی از مقامات سوریه با اشاره به اجتماع مسلمانان فرمودند: اگر هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برد.
در پی پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق، یادگار امام بیانیه ای را منتشر کرد.
جمعی از روحانیون در روز ۲۵ فروردین ۱۳۶۷ در نامه ای به حضرت امام خمینی(س) خواستار تشکیل مجمعی با عنوان «مجمع روحانیون مبارز» شدند. امام در پاسخ با این درخواست موافقت خود را اعلام کردند و این اختلاف نظر و انشعاب را امری طبیعی تلقی کردند.
پرسش این است که آیا راه حل نهایی برای توانمندسازی فقه جهت پاسخگویی به نیازهای انسان امروز در دیدگاه امام خمینی فرایند پیش بینی شده در دستورالعمل نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است یا اینکه ایشان توقع و تفکر دیگری داشته اند؟ با توجه به تفاوت و تعارض دیدگاه فقهای شورای نگهبان در موضوع مصوبات مجلس شورای اسلامی، قبل از سال ۱۳۶۷ و پیش از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت، راه حل هایی مورد تجربه قرار گرفت که معلوم شد علاج اساسی نمی باشد.
مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.
ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک، که عید وصال است، ما هم حظّی ببریم که بتوانیم در این مشکلاتی که بر ما وارد می شود، سرفراز بیرون بیاییم. (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۲۸۵)
روایت عکس، عنوان مجموعه جدیدی از پرتال امام خمینی(س) است که نسبت به گویا سازی عکس های مربوط به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران(این شماره عکسی قدیمی از مرحوم آیت الله اشراقی، داماد حضرت امام) اقدام کرده و افراد و شخصیت های حاضر را معرفی می گردند.
اخیراً در فضای مجازی قطعه فیلمی از یکی از سخنرانان مذهبی منتشر شد که در آن ادعا شده؛ امام خمینی در زمانی که در تبعید و خارج از ایران بوده است(یعنی سال 1343 به بعد) به واسطه آقای عراقی(یکی از مبارزین انقلاب) از طیب درخواست می کند که سالگرد عزاداری 15 خرداد 1342 از بین نرود. اما اصل داستان از چه قرار است؟
امام خمینی در جامعیت دین نگاه اعتدالی داشت. دیدگاه افراطی را که معتقد است تمام معارف بشری را می توان از قرآن، یا قرآن و سنت گرفت و نیازی به عقل، دانش و تجربه بشری نیست، رد می کرد؛ همانگونه که دیدگاه تفریطی که می گوید قلمرو دین تنها در مسائل مربوط به ارتباط انسان با خدا منحصر است، قبول نداشت. ایشان بر این باور بود که مقصود از جامعیت دین این نیست که همه مسائل نظری و عملی مربوط به زندگی مادی و معنوی انسان، خواه در سطح مسائل کلی و کلان، و خواه در زمینه مسائل جزئی و خاص توسط پیامبران الهی بیان شده باشد و مطالعه کتب آسمانی، انسان را از هرگونه بحث و کاوش فکری در شناخت انسان و جهان و جوانب حیات بشری بی نیاز سازد، بلکه مقصود این است که دین در راستای هدف و رسالتی که دارد یعنی هدایت انسان به سمت کمال واقعی و همه جانبه او، از بیان هیچ نکته لازمی فروگذار نکرده است. بنابراین جامعیت دین را باید نسبت به هدف و رسالت دین مورد تحقیق و بررسی قرار داد، نه فراتر یا فروتر از آن.
هیچ کدام از مشکلات اقتصادی و اجتماعی که امروز کشور ما با آنها روبرو هست، و در این ۳۰، ۴۰ ساله با آنها روبرو بوده، ناشی از فقه جعفری نیست. به خاطر اینکه دولتمردان و حاکمان ما خیلی وقت ها اصلا سر این مسائل معطل نمانده اند. عقیده من این است که مشکلات اقتصادی إلی ماشاءالله هست، اما هیچ کدام آنها ناشی از فقه ما نیست؛ تورم و این قیمت های افسار گسیخته ناشی از فقه و فتوای فقهای ما نیست. ناشی از بعضی مشکلات مثل تحریم ها، کارشکنی ها و ناکاربلدی ها است که باید در جای خودش مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
در زمینه مباحث عرفانی اولین کتابی که به قلم امام خمینی نوشته شده است،کتاب «شرح دعاء السحر» به زبان عربی میباشد. نگارش این شرح ارزشمند در سال ۱۳۴۷ ق / ۱۳۰۷ ش به پایان رسیده است.
امام خمینی فلسفه ملاصدرا را با رویکرد عرفانی تفسیر کرده است؛ در نتیجه فلسفه امام را می توان تلفیقی هماهنگ میان حکمت متعالیه و عرفان به شمار آورد که خود اندیشه فلسفیِ تازه ای است. افزون بر این که در بسیاری از مباحث، سرفصل های جدیدی را گشوده که در گفته های فلاسفه گذشته، سابقه نداشته است. پژوهش حاضر نتیجه می دهد که نظام فلسفی امام خمینی در مواردی متمایز از نظام های فلسفی فلاسفه پیشین است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در دیدار نوروزی با معاونان، مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: جامعه ما هم به این سمت برود که حاکمان، مدیران و مسئولین خودشان را از مردم جدا ندانند و خودشان را با مردم و در خدمت مردم بدانند و دردشان درد مردم باشد. یک دوره ای در زمان امام این اتفاق افتاد و مدلی که از امیرالمؤمنین(ع) گفته می شد را در رفتارهای امام به عنوان رهبر اسلامی و کارگزاران امام دیدیم.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در مراسم شب احیای شب قدر (21 رمضان) در حرم امام خمینی (س) گفت: یادگار امام بزرگوار در تعبیر زیبایی گفتند که در 22 بهمن همه بودند، همه موافق بودند و در میدان؛ اما در رای دادن به جمهوری اسلامی برخی نظرشان جمهوری اسلامی نبود، اما ملت جمهوری اسلامی را انتخاب کرد. برخی قید دیگری هم می زدند، مثل لیبرال ها که آن موقع دولت دست آنها بود، می گفتند جمهوری دموکراتیک اسلامی، یا فقط جمهوری. امام فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد.
سیدحسن خمینی درباره تأکید امام در مصاحبه هایشان در پاریس بر نظام جمهوری تصریح کرد: واقعیت این است که اگر هر کس آن مقطع زمانی را رصد کند، هرچه امام می گفتند مردم قبول می کردند. حداکثر ۹۸ درصد رأی آری به جمهوری اسلامی می شد ۹۷ درصد. یعنی اگر امام همان موقع می گفتند خلافت اسلامی، همه می گفتند همان درست است.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.