عناوین مطالب اندیشه ها

کفاره ی نذر از دیدگاه امام خمینی (س)

کفاره ی نذر از دیدگاه امام خمینی (س)

کفاره نذر به سبب ارتکاب گناه حنث نذر بر انسان واجب می شود و پرداخت کفاره مجوز حنث نذر نیست.

دیه بر مبنای طبقات ارث از دیدگاه امام خمینی (س)

دیه بر مبنای طبقات ارث از دیدگاه امام خمینی (س)

دیه در قتل شبه عمد و خطا با یکی از امور زیر تعیین می گردد: شتر، گاو ،گوسفند ،حُلّه ،دینار و درهم است.

لباس احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

لباس احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از واجبات حج ، احرام بستن است و نحوه پوشش احرام برای مرد و زن متفاوت است که در ذیل به آن پرداخته شده است.

لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

لعان از اقسام ایقاعات می باشد.

مبارات از دیدگاه امام خمینی (س)

مبارات از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق مبارات مربوط به زمانی است که زن از شوهر زن و شوهر از یکدیگر کراهت داشته باشند و به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی رها شود.

مجتهداز دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهداز دیدگاه امام خمینی (س)

شخص دارای ملکه استنباط حکم شرعی فرعی از منابع معتبر را مجتهد گویند.

مجتهد متجزی دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد متجزی دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد متجزی به شخص قادر بر استنباط حکم شرعی در بعضی از ابواب فقه اطلاق می شود.

مراتب عاقله از دیدگاه امام خمینی (س)

مراتب عاقله از دیدگاه امام خمینی (س)

عاقله، ضامن دیه قتل یا جراحت خطایی است.

مرتد فطری از دیدگاه امام خمینی (س)

مرتد فطری از دیدگاه امام خمینی (س)

مرتد کسی است که از اسلام خارج شده و کفر اختیار نموده است بر دو قسم است: فطری و ملی که در ابواب مختلف فقه مانند طهارت، نکاح، ارث و حدود از آن بحث می شود.

مرتد ملی از دیدگاه امام خمینی (س)

مرتد ملی از دیدگاه امام خمینی (س)

مرتد ملی، کافری است که در خانوادۀ غیر مسلمان به دنیا آمده وپرورش یافته است و بعد به اسلام گرائیده و پس از این گرایش دوباره از اسلام برگشته به کفر روی آورده است.

مرجعیت دینی از دیدگاه امام خمینی (س)

مرجعیت دینی از دیدگاه امام خمینی (س)

از آنجایی که اجتهاد، هدف علم اصول فقه و ثمره آن است؛ در میان شیعه و اهل سنّت، دارای پایگاه ویژه ای می باشد، همه مشکلات ناشی از بی قانونی، در پرتو شایستگی و کاردانی اجتهاد پویا، حل و فصل می گردند.

مرجعیت شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

مرجعیت شیعه از دیدگاه امام خمینی (س)

مراجع و فقیهان شیعه که توانایی استنباط احکام دینی از طریق ادّله شریعت را دارند به منظور تعیین و رفع مسئولیّت از خود و دیگران به امر اجتهاد اشتغال می ورزند و در این باب کوشش می نمایند که از این عمل در عرف متشرعه اجتهاد و در اصطلاح قرآنی به تفقّه تعبیر می شود.

مرجعیت فقها از دیدگاه امام خمینی (س)

مرجعیت فقها از دیدگاه امام خمینی (س)

دکترین عالمان شیعه از دوران غیبت تا حکومت صفویان، مبارزه برای حفظ مرکزیت تشیع و تکاپو برای بقا بوده است. تلاشی که به شیعیان هویتی مستقل بخشید و آنها را از محو شدن در اکثریت سنی حفظ کرد. عالمان شیعه در مواقع حساس و خطرناک تدبیری برای ماندن شیعه می اندیشیدند. بعد از به قدرت رسیدن صفویان، شیعه به عنوان یک ملت یا امتی مجتمع در مرزهای جغرافیایی یک کشور شکل گرفت و دیگر شیعه به عنوان یک اقلیت شکننده در مقابل اکثریت قدرتمند قرار نداشت؛ بلکه خود دارای کشور، حکومت، قدرت و نظام است. از این به بعد اهل سنت دشمن خطرناک شیعه نمی باشند، بلکه در اثر مناسبات بین الملل پدیده ای سیاسی به نام استعمار به وجود آمده است که هدف مبارزات عالمان شیعی را تشکیل می دهد.

مرجعیت فقها در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

مرجعیت فقها در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

عصر غیبت، زمان امامت امام مهدی (عج) است که به دو قسمت غیبت صغری و غیبت کبری تقسیم می شود. بعد از غیبت صغری عصر مرجعیت فقیهان شیعه فرا می رسد. در این دوره فقها جانشینان امامان معصوم می شدند و به حل و فصل امور شیعیان پرداختند.

ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (س)

مسأله امامت و ولایت سیاسی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) یکی از موضوعات بحث برانگیز و محور اصلی نزاع دو مذهب شیعه و سنی بوده است.

افراد عاقله از دیدگاه امام خمینی (س)

افراد عاقله از دیدگاه امام خمینی (س)

در مقوله مورد بحث، یکی از موضوعاتی که به ویژه پس از وضع قانون مجازات اسلامی کشورمان در محافل فقها و علما و حقوق دانان مورد توجه قرار گرفته و درباره آن آرا و نظریات متفاوتی اظهار شده است، موضوع عاقله و مسئولیت آن در پرداخت دیه است. بیشتر فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی به مسئول بودن عاقله جهت پرداخت دیه در قتل خطای محض فتوا داده اند.

مصالحه در اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

مصالحه در اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

اداره اموال صغار در کلیه امور مربوط به اموال آنان، تا زمان بلوغ و رشد برعهده اولیا آنان است. اولیای کودک همان گونه که بر اموال او ولایت دارند و باید در جهت مصلحت او در آن تصرّف نمایند، بر تمامی حقوق وی که در ارتباط با امور مالی است مانند مصالحه نیز ولایت دارند.

مصلحت صغیر از دیدگاه امام خمینی (س)

مصلحت صغیر از دیدگاه امام خمینی (س)

بنابر اتفاق نظر علما ولایت و اداره کلیه امور مربوط به اموال صغار تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی،قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است. پس «در برطرف شدن حجر از بچه، بلوغ کفایت نمی‌کند، بلکه باید با بلوغ، رشد پیدا کند و سفاهت نداشته باشد» با این فرق که تصرف طفل در چیزهای بزرگ و با اهمیت قبل از بلوغ چه با اذن سابق و چه با اذن لاحق ولی، صحیح واقع نمی شود و از موارد فضولی نیست ولی بعد از بلوغ و قبل از رشد، فضولی بوده و با اذن ولی نافذ می شود.

صفحه 9 از 72 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >