رنگهای مختلف، این رنگ، رنگ سفید است، آن رنگ، رنگ سیاه است، آن زرد است، تمام این مسائل، مسائل تفرقه افکن از این قدرتهای بزرگ و شیطانهای بزرگ است که بین ملتها و بین افراد انسانها می خواهند تفرقه بیندازند و ما از آن طرف می بینیم که اسلام تکیه کرده است بر اخوت با تعبیرهای مختلف. انَّمَا المُؤمِنُونَ اخْوَة از آن استفاده می شود که کانّه مؤمنین هیچ شأنی ندارند الّا برادری، همه چیزشان در برادری خلاصه می شود.
شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
اصطلاح «حریم خصوصی» نه در آیات قرآن و نه در روایات اسلامی استعمال نشده و موضع اسلام در مواجهه با مقولۀ حریم خصوصی، موضع به اصطلاح «تحویل گرایانه» است.یعنی، حریم خصوصی، در قالب احاله به حقوق و تکالیف دیگر، نظیر: حق مالکیت، منع تجسس، اصل برائت، منع سوء ظن و اشاعه فحشا و سب و هجو و قذف و نمیمه و غیبت و خیانت در امانت حمایت شده است.
سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
با توجه نقش محوری و بی بدیل قوه قضائیه در تأمین حقوق مردم حضرت امام(س) در نظام جمهوری اسلامی، قوه قضائیه را ملجأ و پناهگاه مردم ستمدیده قلمداد و بر استقلال آن تاکید ویژه دارند: «قوه قضائیه، که ملجأ و پناهگاه مردم ستمدیده است، قوه ای است مستقل و هیچ مقامی حق دخالت در آن را ندارد. و اگر کسانی پیدا شوند که ندانسته در امور قضایی دخالت می کنند، باید بدانند که بر خلاف دستورات شرعیه و نظام جمهوری اسلامی عمل کرده اند.»
دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
این فرمان از جهات مختلف قابل بحث و بررسی است و نکات ارزشمندی دارد که با تطبیق آن با شرع مقدس و موازین حقوق عرفی، زوایای مختلف آن قابل کشف و تبیین می باشد. در این فرمان قواعد حاکم بر مبانی حقوق اسلامی و اصول مسلم قانونگذاری از جمله اصل قانونی بودن جرم و مجازات، اصل تفکیک قوا، قاعده فقهی حرمت مال مسلمان و حرمت عرض مسلمین مورد تأکید قرار گرفته است.
دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «1»
دکتر فاطمه طباطبایی در تشریح محتوای «شرحِ حدیث جنود عقل و جهل» اثر ارزشمند امام خمینی(س) گفت: امام نکته مهمی را تذکر می دهند و آن اینکه انسان، اگر احتمال دهد حب دنیا، عامل چنین مفسده ای است (کراهت از لقاء خداوند) و منتهی به سوء عاقبت می شود، باید لحظه ای آرام نگیرد تا این حب را از قلب خود بیرون کند امام می فرمایند البته با ریاضت علمی و به تدریج، می تواند این حب را از بین ببرد؛ زیرا به یک باره نمی تواند همه چیز را کنار بگذارد.
سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
مشکل ترین بخش از رهبری حکیمانه امام، بعد از پیروزی انقلاب بود؛ ایشان باید هم با شرارتهای داخلی و خارجی مبارزه می کردند و هم با تدبیر و حکمت، کشور را اداره می کردند و با شیوه های بسیار موفق توانستند کشور را از خطر تجزیه و جنگ داخلی که ممکن بود کشور و انقلاب را نابود کند نجات دهند.
شنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
بیت الغزل اندیشه سیاسی امام خمینی(س) تأسیس حکومتی اسلامی بود که در آن کرامت، حرمت، شرافت وحیثیت شهروندان پاس داشته شود. در این اندیشه، همه چیز به مردم ختم می شود. کسانی که با عنوان محروم و مستضعف سال ها طوق فرمانبرداری توسط رژیم های گذشته ایران بر گردنشان گذاشته شده بود، در جایگاه واقعیشان به عنوان شهروند قرار گرفته اند.
شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
امام خمینی(س) مفهوم موازنۀ منفی را که در شعار «نه شرقی نه غربی» متراکم گردیده بود، گسترش بخشیدند و تصویر ژرفی از آن را در ارتباط با همزیستی صلح آمیز در پرتو استقلال و مصالح و منافع ملّی کشور ارائه نمودند. در حیطۀ این انگارۀ کلی، منافع ایران، جهان اسلام، ملل مستضعف و بالاخره رابطۀ متقابل با کل کشورها و ملتها، به ترتیب در اولویت سیاست خارجی ایران نمودار گردید.
دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
دیدار پرسنل نیروی هوایی با امام در حسینیه جماران
چهارشنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
به نظر امام خمینی(س) برابری انسان ها با اصل توحید فهمیده می شود. ایشان در این باره می فرماید: از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام می گیریم که همۀ انسان ها در پیشگاه خداوند یکسانند. او خالق همه است و همه مخلوق و بندۀ او هستند. اصل برابری انسان ها و این که تنها امتیاز فردی، نسبت به فرد دیگر بر معیار و قاعدۀ تقوا و پاکی از انحراف و خطاست.
سه شنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵
قیام امام حسین (ع) در سال شصت هجری جولانگاه و نمایشگاه این ارزشهای متعالی بود و فرزند پیامبر با چنین نهضتی، پویایی و تحرک آفرینی دین حضرت محمد را برای همیشه تاریخ ثبت کرد. امام خمینی (س) نیز با اقتدای به امام حسین (ع) توانست این نهضت عظیم را به ثمر رساند و مجدداً به احیای این ارزشها در جامعه اسلامی بپردازد.
شنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
سیاست ورزی صادقانه و مدیریت خیرخواهانه، ظلم ستیزی و مبارزه با ستم، عدالت ورزی و دادگستری، قانون گرایی، ترویج عملی و نظری مساوات و نفی امتیازات ویژه، آگاهی بخشی از روی صدق و راستی و پرهیز از نفاق و سوء استفاده از بی خبری مردم، دوری از عوام فریبی و دستاویز قرار دادن مقدسات برای پیشبرد مقاصد منفعت طلبانه و... و موارد بسیاری دیگر در آثار امام خمینی(س) درباره حضرت علی علیه السلام مطرح شده است.
چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۶
آنچه در حفظ نظام جمهوری اسلامی دخالت دارد که فعل یا ترک آن موجب اختلال نظام می شود و آنچه ضرورت دارد که ترک آن یا فعل آن مستلزم فساد است و آنچه فعل یا ترک آن مستلزم حَرَج است پس از تشخیص موضوع به وسیله اکثریت وکلای مجلس شورای اسلامی، با تصریح به موقت بودن آن ما دام که موضوع محقق است، و پس از رفع موضوع خود به خود لغو می شود، مجازند در تصویب و اجرای آن.
شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
معاون وزیرکار، رفاه و تامین اجتماعی
گرچه می توان صفت های مختلفی را برای امام مطرح کرد؛ اما واقعیت این است که در تعبیر امام محرومین و مستضعفین مناسب ترین صفت را برای امام خمینی بکارگرفته ایم.
یکشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۶
با توجه به درگیری رویاروی امریکای جهانخوار علیه اسلام و ایران و هماهنگی غرب و شرق و ارتجاع منطقه در مبارزه با انقلاب اسلامی و جلوگیری از پیروزی اسلام، به پیشنهاد رئیس جمهور محترم، جناب حجت الاسلام آقای خامنه ای- دامت افاضاته جنابعالی را با تمام اختیارات به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب می نمایم.
شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
مرحوم مدرس که به امر رضاخان ترور شد، از بیمارستان پیام داد: «به رضا خان بگویید من زنده هستم». مدرس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.
امریکا و دیگر ابرقدرتها بدانند ملت ما زنده است. اجتماعات عظیم این دو- سه روز شاهد زنده بودن انقلاب است. اینان با این تلاشهای احمقانه نمیتوانند انقلاب اسلامی ما را ترور کنند؛ نمیتوانند شخصیت انسانی- اسلامی مطهری و هاشمی را ترور کنند؛ هر چند ترورها حساب شده و سازمان یافته باشند و از لابه لای آنها جای پای ابرقدرتها و جنایتکاران بین المللی به چشم بخورد.
ملت با تمام قوا باید در مقابل دسیسه ها مقاومت کنند، توطئه ها را بشکنند؛ با کمال مراقبت انقلابی این جنایتکاران را شناسایی کنند و به دادگاه های انقلابی معرفی کنند. پاسداران انقلاب و رؤسای آنان موظفند از این شخصیت های ارزنده انقلابی حفاظت کنند و رفت و آمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند؛ اگر چه خود آنان راضی نباشند.
شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
امیرمؤمنان علی علیه السلام از آنجا که جایگاه رهبران و زمامداران حکومت در جامعه را همانند رشته تسبیح برای دانه های آن می داند که بهره گیری از دانه ها بدون آن، ممکن نیست.
سه شنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۸:۳۶
درباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازه گیری کنند؟ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری می خواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کرده اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است. پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که می توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست، کدام شخصیت می تواند ادعا کند که عبد اللَّه است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است.
دوشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۸
به مناسبت سیزدهم رجب میلاد با سعادت امیر المومنین علی(ع)
شناخت امیرالمومنین علی علیه السلام چه از نظر صفات جسمانی و چه از نظر خصال روحی، از اموری است که هر کسی را سر در گم می کند و هر چه انسان جلوتر می رود میزان حیرانی و سرگردانی او نیز بیشتر می شود.
یکشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۸:۱۴
افتخار و آفرین بر ارتشی که در اوج تصمیم جاودانه خود حصار تعبد طاغوت را شکست و «برج و باروی» رژیم سلطنت و حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را به آتش کشید و خود را از قیود حاکمیت ستمگران و مستشاران امریکایی که با هزاران آمال و آرزو برای منافعشان از ایران جزیره ثبات ساخته بودند، رهایی بخشید
چهارشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳
امام خمینی(س) از نادر افرادی بودند که با درک صحیح و جامع از مکتب اسلام و انبیا، به تمامی زوایای دین اشراف داشتند و سیرۀ عملی و نظری ایشان از قوانین الهی نشأت گرفته و دیدگاه دفاعی ایشان از کوثر اسلام ناب سیراب شده است. و اگر جنگ و دفاع یکی از ارکان اسلام به شمار نمی رفت، مطمئناً ایشان به آن توجهی نمی کردند چنان که در قرآن کریم «قتال» با مشتقاتش 170 مرتبه، «حرب» با مشتقاتش ده بار، «جهاد» با مشتقاتش 41 مورد و «دفاع» با مشتقاتش ده مرتبه تکرار شده است. به طوری که خداوند متعال خود را اولین مدافع مؤمنان و بندگان خویش دانسته و می فرماید: ان اللّه یدافع عن الذین آمنوا ان اللّه لا یحب کل خوان کفور.
اصولاً خدامحوری و دینگرایی پایۀ اصلی اندیشۀ ایشان بوده و همواره بر دفاع از حریم ارزشهای اسلام و قرآن تأکید کرده اند و حتی جنگها را به منظور توسعه اسلام در عالم بیان داشته اند، در دوران دفاع مقدس می فرمایند: «جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی شناسد».
یکشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
اﻣﺎم آﻧﻘﺪر از وﺿﻌﻴﺖ ارﺗﺶ، اﻃﻤﻴﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﻛﺮدﻧﺪ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ را از ﺧـﺎرج از ﺳﺎزﻣﺎن ارﺗﺶ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﻫ ﻴﭻ رده ای از آن، اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻜﺮدﻧﺪ و اداره ارﺗﺶ را در ﻫﻤﺎن زﻣـﺎن ﻫـﻢ از ﻃﺮﻳﻖ اﻋﻀﺎی ارﺗﺶ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ دادﻧﺪ
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰
گفتگو با امیر سرتیپ پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
حضرت امام(س) با آگاهی کامل از خواسته های اسلام و روند حوادث آیندۀ کشور و ضرورت تحقق این خواسته ها، جهد و کوشش بسیاری در این راستا نموده اند. یکی از خواسته های ایشان، برخورداری کشور از قوای مسلح کارآمد و متکی بر قدرت ایمان بوده است.
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
اگر در زمان رژیم شاه تلاش امام(س) در جهت خروج ارتش از سلطۀ خارجیان و پیوستن به ملت بود، اکنون می بایست ارتش به هم ریخته را سامان دهند و از عناصر وابسته پاکسازی نمایند و به ارتش انگیزه و هویت ببخشند و از نفوذ گروههای سیاسی به درون ارتش ممانعت و در نهایت به سمت ارتش مکتبیِ متکی به ملت هدایت کنند تا ارتش هویت خود را باز یابد و برای ایفای نقش خود که همان دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور است آماده گردد.
شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۶
در خمین در مکتبخانه مرحوم ملّا ابو القاسم تحصیل شروع و نزد مرحوم آقا شیخ جعفر و مرحوم میرزا محمد (افتخار العلماء) درس های ابتدایی، سپس در خلال آن نزد مرحوم حاج میرزا محمد مهدی (دایی) مقدمات شروع و نزد مرحوم آقای نجفی خمینی منطق شروع و نزد حضرت عالی ظاهراً «سیوطی» و «شرح باب حادی عشر» و منطق و مسلماً در «مُطَوّل» مقداری.
چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
من و حضرت امام خمینی و مرحوم حاج سید نورالدین و سه خواهر به نام های مولوده آغا و فاطمه و آقازاده همگی از یک پدر (مرحوم آقا مصطفی) و یک مادر (مرحومه هاجر آغا) به دنیا قدم نهاده ایم.
چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
داستان تلخ شهادت پدر را عمه بارها گفته بود و او باز برای دوباره شنیدن، گوش ها را تیز می کرد.
چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
نام خانوادگی از رسم دوران شناسنامه مانده است. قبل از آن بیشتر مردم با نام پدر شهره می شدند یا نام مکانی که در آنجا متولد شده یا سکونت داشتند، به آنان نام خانوادگی می داد.
چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷