از میان شاگردان امام خمینی(س) سه شخصیت حاصل عمر یا پاره تن محسوب می شدند که در مورد دو تن از آنها این تعبیر را بکار برده اند. یکی آیت الله منتظری که از نظر فقهی دارای عمق و نوآوری بود و دیگری شهید ...
دوشنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵
با سلام و تشکر از سوال شما مخاطب گرامی، در پاسخ باید عرض کنیم که حضرت امام خمینی (س) دلبستگی به دنیا را منشاء انحطاط انسان دانسته اند . ایشان عالم طبیعت را یک مخلوق و همچنین جلوه ای از جلوه های خداوند برشمرده و احساس تعلق به آن را اسباب انحطاط بشر ذکر کرده اند...
پنجشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰
در 22 اسفند سال 1335 ساواک گزارشی در 1002 کلمه برای شاه از حوزه علمیه قم تهیه کرد که شاه بداند که کدامیک از مدرسین حوزه علمیه قم بیشترین طرفدار را دارد. در آن گزارش مرحوم آیت الله بروجردی با داشتن حدو...
سه شنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵
جمله مورد نظر را عیناٌ حضرت امام نگفته اند، اما امام در رابطه با فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام مطالبی را فرموده اند که این مطلب را می رساند و تقریباٌ مضمون آن است. به عنوان مثال امام نصر بزرگ خداوند...
سه شنبه, ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵
در سیره و اندیشه حکومتی امام، مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و دارای نقش محوری هستند. امام(ره) حرکت عظیم انقلاب اسلامی را مرهون دست آوردهای مردم بزرگوار و الطاف غیبی الهی می داند. بدین جهت مردم...
دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱:۵
با سلام و عرض تبریک روز جهانی کارگر به همه کارگران و تلاشگران عرصه صنعت، کشاورزی، معدن و خدمات که با همه توان چرخه زندگی جامعه را با وجود همه مشکلات بویژه در شرایط تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی کشور، به حرکت و چرخش درمی آورند، به اطلاع شما مخاطب محترم می رساند که قشر عزیز و زحمتکش کارگر به عنوان سربازان خط مقدم استقلال اقتصادی کشور در نظام جمهوری اسلامی ایران که منبعث از مبانی وحیانی و ولایی است...
یکشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰
اسطوره و اسطوره سازی از امام
سه شنبه, ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۶
ارتش جمهوری اسلامی ایران که امروز با اقتدار و صلابت ایستاده، ارتش تحول یافته دیروز است که مراحل مختلف دگرگونی را طی نموده و به مراتب والایی از رشد و توانمندی در ابعاد معنوی و آمادگی های رزمی و تسلیحات...
دوشنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۵
فضل پس از من از تو و ائمه ی بعد از توست» اشارتی است بدانچه گفتیم که مرتبه وجود حضرت علی و دیگر ائمه(ع) نسبت به حضرت رسول(ص) مانند نسبت میان روح با نفس ناطقه انسانی است
سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
همانطور که پرسش کننده محترم توجه دارند، بحث ارتداد گاهی از جهت تعریف، شرایط و احکام مرتبط با آن مطرح می شود که در فتاوا و آثار امام خمینی(س) آمده است و زمانی تعیین مصداق فرد مشخص مرتد مورد نظر می باشد...
سه شنبه, ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۷:۴
در باره ی نقش بنی صدر باید گفت که وی در کتاب خاطراتش به نام «درس تجربه»، با اغراق درباره نقش خود در این مسئله و مسائل دیگر سخن گفته است. از جمله می گوید که از طریق عباسقلی بختیار (برادرزاده شاپور بختی...
سه شنبه, ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵
اولین اصلی که در موضوع سیاست خارجی چه از حیث کلامی و چه از حیث فقه سیاسی بین شیعه و اهل سنت مشترک می باشد، اصل «دعوت» است. این اصل مبتنی بر چنین اعتقادی است که مسلمین وظیفه دارند به وجه احسن دیگران را به ارزشهای دینی دعوت کنند.
یکشنبه, ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴
برای پاسخ به سوال فوق مقدمات زیر ضرورت دارد: - جوهر اصلی اسلام در حوزه عمل، مبتنی بر اخلاق است. لذا بخش عمده ای از آثار امام خمینی(س) با نگاه عرفانی و فلسفی با موضوعات اخلاقی به نگارش در آمده است...
دوشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵
در پاسخ به سئوال کننده عزیز باید گفت در حقیقت سه سئوال در یک سئوال مطرح شده که عبارتند از: - حضرت امام(ره) چه انتظاری از دانشگاه داشتند؟ - چه برداشتی از دانشگاه داشتند؟ (البته ممکن است منظور...
سه شنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۵
امام خمینی(س) با درک درست از نقش زن و مسئولیت او در جامعه، در جهت هویت بخشی به زن مسلمان و احیای حقوق فردی و اجتماعی وی، اقدامات گرانسنگی را به انجام رساندند.
دوشنبه, ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
اندیشه سیاسی مبانی و اصول نسبتاً ثابت دارد اما آرای سیاسی متناسب با شرایط و موقعیت های مختلف می تواند تغییر کند. یکی از اصول ثابت اندیشه سیاسی امام خمینی(س) عدم سلطه گری و سلطه پذیری است که در قانون اساسی نیز همین معنا وارد شده است. بنابراین این سلطه چه از سوی آمریکا باشد و چه از سوی کشوری دیگر باید به نفی آن پرداخت.
سه شنبه, ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
روزنامه هایی که مضر به حال ملت نباشند و روزنامه هایی که نوشته شان گمراه کننده نباشد، آزادند.
دوشنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
خوشبختانه سئوال کننده محترم با فرض اینکه امام خمینی(ره) ابتدا مخالف نامزد شدن افراد روحانی برای تصدی ریاست جمهوری بودند، از چرایی رضایت بعدی ایشان سئوال دارند. حال آنکه تبلیغات دشمنان انقلاب و تایید ب...
یکشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵
امام(س) روی موضوع نه شرقی نه غربی نهضت اسلامی تاکید داشتند.
سه شنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۵
امام خمینی (س) در زمینه آنچه می توان ذیل حقوق شهروندی طبقه بندی کرد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ضمن طرح برخی مسائل فقهی و به ویژه، آن دسته از مسائلی که پس زمینه های کلامی هم دارند، با نگاهی به آینده و افقی هرچند در آن ایام دور از دسترس، توجهاتی به موضوعاتی کرده اند که نشان می دهد فقیهی با دغدغه های اجتماعی بوده اند.
سه شنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۸
اگر منبع اقتدار، مردم باشند، به هر مقدار ولی فقیه مقتدرتر شود، مردم سالاری واقعی تر خواهد بود...
یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۹
حضرت امام، آزادی را ذاتی هر دو مفهوم سلبی و ایجابی می داند. در آزادی به مفهوم سلبی: «مردم عقیده شان آزاد است. کسی الزامشان نمی کندکه شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید. کسی الزام به شما نمی کند که حتماً باید این راه را بروید. کسی الزام به شما نمی کند که باید این را انتخاب کنی. کسی الزامتان نمی کندکه در کجا مسکن داشته باشی. یا در آنجا چه شغلی را انتخاب کنی...
یکشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
در برهه ای از زمان که امام خمینی(س) در صدر اخبار جهان قرار گرفت، سرآغاز عصری است که شخصیت ایشان موضوعات دیگر را در درجه دوم و سوم قرار داد.
دوشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰
جمعه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۸:۳۷
خوب می دانید که من از همه کس به خلافت شایسته ترم. به خداسوگند تا هنگامی که اوضاع مسلمین روبه راه باشد و در هم نریزد، و به غیر از من به دیگری ستم نشود، همچنان مدارا خواهم کرد
شنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۹:۵۸
دلایل آن را می توان در نامه ای که در 26 فروردین برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرا نوشتند، به خوبی دریافت. زیرا نامه 6 فروردین برای توجه دادن به شخص مرحوم آیت الله منتظری نوشته شده بود و به دلیل آن که بیان برخی نقاط ضعف آقای منتظری در آن بود، اصولاً قصد انتشار آن را نداشتند.
شنبه, ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
گفتمان اسلام گرای امام خمینی در برابر گونه ی نخست از روشنفکری دینی نیز قرار می گیرد. این گونه از روشنفکری که به مثابه ی «گفتمان تدافعی » شناخته می شود، درتلاش بود تا انگاره های مدرن غرب را همساز با تفکرات اسلامی ، تفسیر کند، امام خمینی این گفتمان تدافعی را رد کرد. وی نمی خواست که اسلام را درون سنتی از تاریخ در حال پیشرفت جای دهد که در آن دستاوردهای عمده به عنوان مواردی اساساً ملهم از اسلام بازتوصیف شوند.
جمعه, ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
امام خمینی (س) با همراهی مردم و اصالت دادن به حضور آنان در صحنه و با شعار نه شرقی و نه غربی انقلاب اسلامی را به پیروزی می رساند.
یکشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۸:۵۸
هر چند به واقع شاید به دلیل بنیانگذاری و رهبری بزرگترین انقلاب در جهان اسلام، امام خمینی را بیشتر شاید بتوان در حوزه عمل سیاسی قرار داد تا اندیشه سیاسی، اما با مراجعه به آثار مکتوب و شفاهی و عمل سیاسی ایشان که از نخستین اثر سیاسی اش با عنوان کشف اسرار آغاز شد و با ترسیم ولایت مطلقه فقیه در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 پایان پذیرفت، بحث از ساختار اندیشه سیاسی حضرت امام به یک بحث جدید و کاملاً آکادمیک تبدیل شد
چهارشنبه, ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۳۴
یکی از موضوعات مهم درعرصه ی حاکمیت دولت ها شیوه ی برخورد آنان با مخالفان سیاسی است که خاستگاه آن از جهات مختلف قابل بررسی می باشد. نکته ی در خور توجه این که آیا مخالفت کردن از جمله مخالفت با حاکمیت یک جرم است؟ و یا مخالفت کردن و اختلاف نظر مردمان یک امر طبیعی و از لوازم انسان بودن است؟ بی شک پاسخ گزینه ی دوم است. اختلاف نظر یک امر طبیعی است. آنچه مهم است اینکه هم موافقان و هم مخالفان یک نظام، اعلام موافقت و مخالفتشان باید در چارچوب قانون و با ابزارهای مسالمت آمیز باشد. سیره ی امام علی(ع)، قانون اساسی جمهوری اسلامی و هم چنین سیره ی عملی و نظری امام خمینی نشان می دهد که مخالفان دولت از حقوقی مثل حق تشکیل حزب، داشتن مطبوعات و حق آزادی بیان و شرکت فعالانه در اداره ی امور عمومی برخوردارند و سلب هریک از این حقوق عملی برخلاف قانون اساسی است. همان گونه که متمسک شدن مخالفان نظام به ابزارهای خشونت آمیز نیز عملی برخلاف قانون اساسی است. همچنین مخالفان دولت در ابراز مخالفت خود در چهارچوب قانون عادلانه و بطور مسالمت آمیز دارای حقند. افزون بر این آن ها از حقوقی بهره مندند و حتی اگر متهم به انجام جرمی شوند، رسیدگی به اتهامشان، آنان را از حقوق دیگرشان محروم نمی کند.
چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴