جناب حجت الاسلام دانشمند محترم آقای مفتح و دو نفر پاسداران عزیز اسلام به فیض شهادت رسیدند و به بارگاه ابدیت بار یافتند، و در دل ملت و جوانان آگاه ما حماسه آفریدند و آتش نهضت اسلامی را افروخته تر و جنبش قیام ملت را متحرکتر کردند. خدایشان در جوار رحمت واسعه خود بپذیرد و از نور عظمت خود بهره دهد. امید بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره ها برای اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۵۲

من عرض می کنم که وقتی بنا شد که ما به تکلیفمان عمل بکنیم، و ما آن راهی را که خدای تبارک و تعالی پیش پای ما گذاشته است آن راه را برویم، برای ما شکست هیچی نیست. برای اینکه از دو حال خارج نیست: یا این است که ما پیش می بریم که شکست هیچ نیست، و یا این است که نه، می آیند و ما را عقب می زنند، ما تکلیفمان را عمل کرده ایم، چه شکستی است؟ سیدالشهدا هم شکست خورد در کربلا، اما شکست نبود این. کشته شد و زنده کرد یک عالَمی را. امیرالمؤمنین هم در جنگها، در جنگ صفین شکست خورد، لکن شکست نبود این. او به خدمت اسلام بود و برای خدا کار می کرد. کسی که برای خدا کار بکند، هیچ وقت شکست تویش نیست، بُرد همیشه با آنهاست. شما خوف این را نداشته باشید که اگر یک چیزی برخلاف مثلاً مسلک مارکسیسم بگویید، بگویند که اینها چه عقب مانده هستند، خود آنها عقب مانده اند. همانهایی که ادعای ـ نمی دانم ـ کمونیستی و کذا می کنند، خود آنها از همه قلدرتر و از همه دیکتاتورترند، و ملتهایشان را همه به بند کشیده اند. آزادی در آن ممالک نیست برای کسی. همان طوری که در ممالک غربی هم آزادی نیست در کار، صحبت آزادی، حرف آزادی است. اگر آزادی باشد، این سیاه های بیچاره چه کرده اند که اینطور تحت فشارند؟
صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۵۰
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۳۶
حضرت امام همیشه از دیپلمات ها دفاع می کردند؛ در زمان جنگ بحث قطعنامه 598 را دیپلمات ها در زمان امام دنبال کردند. امام علیرغم آنکه بر ادامه جنگ تأکید داشتند ولی همزمان با تأکید بر دیپلماسی از اقدامات دیپلمات ها حمایت کردند و با وجودی که پذیرش قطعنامه برای ایشان بسیار سخت بود و آن را به نوشیدن جام زهر تعبیر کردند آن را پذیرفتند. امام دیپلماسی را به عنوان یک ابزار در کنار کار نظام و کار میدان نگاه داشتند. در واقع میدان و دیپلماسی در کنار هم دو ابزار مورد توجه امام بودند.
شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۱۶
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
قیم (فقه)
قیّم در لغت به کسی گفته می شود که امر یا امور دیگری قائم به وجود او باشد، چنان که امور محجورین هم قائم به قیّم می باشد.
مبنای نصب قیّم در فقه اسلامی، ولایت قاضی است، اگر محجور، ولیّ خاص نداشته باشد، سرپرستی و اداره ی امور او با قاضی است. حاکم شرع می تواند خودش آن را اعمال نماید یا شخصی را به عنوان نماینده خود برای سرپرستی محجور تعیین نماید که در فقه با تعبیر قیّم از آن یاد می شود.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی
علاوه بر شرط بلوغ، عقل، قصد و اختیار، مالک تصرف بودن نیز از شرایط متعاملین است که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح کرده اند، بر همین اساس بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
کفاره ی نذر
کفاره نذر به سبب ارتکاب گناه حنث نذر بر انسان واجب می شود و پرداخت کفاره مجوز حنث نذر نیست.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
کیفیت پرداخت دیه
دیه در قتل شبه عمد و خطا با یکی از امور زیر تعیین می گردد: شتر، گاو ،گوسفند ،حُلّه ،دینار و درهم است.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
لباس احرام
یکی از واجبات حج ، احرام بستن است و نحوه پوشش احرام برای مرد و زن متفاوت است که در ذیل به آن پرداخته شده است.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
لعان
لعان از اقسام ایقاعات می باشد.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
مبارات
طلاق مبارات مربوط به زمانی است که زن از شوهر زن و شوهر از یکدیگر کراهت داشته باشند و به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی رها شود.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
مجتهد
شخص دارای ملکه استنباط حکم شرعی فرعی از منابع معتبر را مجتهد گویند.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
مجتهد متجزی
مجتهد متجزی به شخص قادر بر استنباط حکم شرعی در بعضی از ابواب فقه اطلاق می شود.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
مراتب عاقله
عاقله، ضامن دیه قتل یا جراحت خطایی است.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
مرتد فطری
مرتد کسی است که از اسلام خارج شده و کفر اختیار نموده است بر دو قسم است: فطری و ملی که در ابواب مختلف فقه مانند طهارت، نکاح، ارث و حدود از آن بحث می شود.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
مرتد ملی
مرتد ملی، کافری است که در خانوادۀ غیر مسلمان به دنیا آمده وپرورش یافته است و بعد به اسلام گرائیده و پس از این گرایش دوباره از اسلام برگشته به کفر روی آورده است.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
مرجعیت دینی
از آنجایی که اجتهاد، هدف علم اصول فقه و ثمره آن است؛ در میان شیعه و اهل سنّت، دارای پایگاه ویژه ای می باشد، همه مشکلات ناشی از بی قانونی، در پرتو شایستگی و کاردانی اجتهاد پویا، حل و فصل می گردند.
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵