انسان و آزادی در قرآن

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی ایازی

انسان و آزادی در قرآن

در میان پیامبران بزرگ، در فرجام نبوت، پیامبر اسلام، با رسایی و شفافیت از جایگاه انسان سخن گفته است؛ ظرفیت های وجودی او را نشان داده و حقوق انسانی او را یادآور شده و از او دفاع کرده است؛ کتاب آسمانی وی نیز قرآن کریم است. برای مسلمانان جای بسی افتخار است که اگر اُمانیسم با داعیه ای محدود از انسان گرایی در سده های اخیر، در غرب سربرآورد و شعار اصالت انسان را سر داد، چهارده قرن پیش، شخصیتی در جزیرة العرب و در بطن توحش جاهلی، جنگ و خون ریزی، ستم و نادانی و تحقیر انسانیت، از کرامت وجودی او سخن گفت و او را به ارزش هایی والاتر از آنچه خود می شناخت و در نهاد او نهفته بود، فراخواند و راه های رسیدن به کمال و آرمان های سعادت آفرین را نشان داد.

دوشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱
عکاسی که اولین تصاویر رهبر انقلاب در فرانسه را ثبت کرد

عکاسی که اولین تصاویر رهبر انقلاب در فرانسه را ثبت کرد

میشل ستبون عکاس فرانسوی که مهمترین بخش از تاریخ انقلاب اسلامی را ثبت و ضبط کرده است امسال برای دومین سال پیاپی به ایران آمده تا نتیجه سفر سال گذشته اش را به تماشا بنشیند، او در مرور خاطراتش بار دیگر درباره عکس هایش از انقلاب و همچنین شناسایی خانه امام خمینی(س) پس از 35 سال سخن گفت.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
ماجرای عکسی از امام خمینی که به دست بازاریان تکثیر شد

در گفتگو با میشل ستبون عکاس فرانسوی مطرح شد؛

ماجرای عکسی از امام خمینی که به دست بازاریان تکثیر شد

«میشل ستبون» عکاس 26 ساله فرانسوی از جمله اولین عکاسانی بود که به محض ورود امام خمینی(س) به فرانسه، موفق به ثبت تصاویری از ایشان شد. از آن جمله عکس معروفش از حضرت امام است که به رهبر ایران زیر درخت سیب در باغ نوفل لوشاتو موسوم است.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
رعایت آداب معاشرت در رفتار و گفتار حضرت امام(س)

رعایت آداب معاشرت در رفتار و گفتار حضرت امام(س)

رعایت مردم در معاشرت جمعی، حاکی از اعتقاد و پایبندی به حقوق آنان است که همواره مدّ نظر و مورد عمل امام خمینی بوده است. سکوت و بی تفاوتی در هنگام مشاهده اقدام های ناپسند نسبت به مردم، نقش به سزایی در کاهش اعتبار اخلاقی و اجتماعی رهبران و نیز تضعیف روابط عاطفی شان دارد. از این رو حضرت امیر(ع) از مالک اشتر می خواست که محل حکمرانی خود را بی حاجب و نگهبان نگهدارد تا مردم به آسانی با او دیدار و گفت وگو کنند.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
مدینه فاضله از دیدگاه امام خمینی(س)

دکتر ناصر نیکوبخت

مدینه فاضله از دیدگاه امام خمینی(س)

امام خمینی، با درک و شناخت کامل از آدم و عالم، با جامعیت در علوم نظری وعملی، با زهد و وارستگی و شجاعت و قدرت در تصمیم گیری، چهارچوب حکومت اسلامی را مشخص کرد و جامعۀ آرمانی خود را بارها و بارها در طی مصاحبه ها، سخنرانی ها، تقریرات، ترسیم کرد. او با زندگی ساده و بی تکلّف، با این که در قلب ها جای داشت، آن همه عظمت و بزرگی را به رنگ ریا نیالود و جان قدسی خویش را اسیر آفت حقیقت سوز مقدس مآبی نکرد.

یکشنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

امام خمینی(س) نمونه کامل و مصداق بارز این سخن شریف امام صادق(ع) است که: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم...»؛ ایشان در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خویش چنان زیست که گفته اش بر کرده اش پیشی نگیرد. همچنان که اجداد طاهرینش که رهبران مطلق بشریت می باشند چنین بودند.

شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱:۴۶
امام خمینی و مسیحیت رابطه ای براساس احترام متقابل

پیامبر عدل و رحمت

امام خمینی و مسیحیت رابطه ای براساس احترام متقابل

امام خمینی که رفتار و برخوردهای ایشان برگرفته از تعالیم اسلام و سیره پیامبر اسلام (ص) بود به گونه ای با غیرمسلمانان رفتار و سلوک داشت که هر شخصی که با ایشان ارتباط و برخوردی داشت شیفته و مجذوب اخلاق و حسن سلوک او می شد. ایشان به خصوص در دوران کوتاه چهارماهه ای که در کشور فرانسه و در میان مردم مسیحی این کشور اقامت داشت روابط بیشتر و برخوردهای احترام آمیزی با آنان برقرار کرد که متقابلا برخوردهای صمیمانه از سوی آنان را به دنبال داشت.

جمعه, ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
چرا امام از نجف به پاریس مهاجرت کرد؟

علی اکبر محتشمی پور

چرا امام از نجف به پاریس مهاجرت کرد؟

امام گفت: من هرجا بروم سجاده ام را پهن می کنم و به فعالیتم ادامه می دهم.

جمعه, ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۹:۵۵
علل شکل گیری انقلاب اسلامی در گفتگوی امام با روزنامه نگار مصری

محمد حسنین هیکل

علل شکل گیری انقلاب اسلامی در گفتگوی امام با روزنامه نگار مصری

جزیره ثبات و آرامش ایران همراه با اختناق بود. هر اختناقی انفجاری را به وجود می ‏آورد. اختناق همگانی به دنبالش انفجار همگانی است.

جمعه, ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۹:۸
امام خمینی(س) در رویارویی با انحرافات فکری

دکتر فتحی پکن

امام خمینی(س) در رویارویی با انحرافات فکری

امام خمینی می فرماید: از جمله توطئه هایی که اثر گسترده ای در کشورهای مختلف و کشور عزیز ما به جا گذاشته، و پیوسته آثار آن در حد وسیعی پا بر جاست، این است که دولت های تحت سلطۀ استعمار را وادار کردند بیگانه از هویت خود زندگی کنند، تا مجذوب و مبهوت غرب و شرق شوند.

سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
بانوی کربلا، اسوۀ زن مسلمان

به مناسبت اربعین حسینی و بزرگداشت مرحوم خواهر دباغ

بانوی کربلا، اسوۀ زن مسلمان

قیام عاشورا، عشقبازی شیفتگان مقام ربوبیت و عاشقان جمال جمیل است و حماسه کربلا درس شجاعت، شکیبایی، استقامت، اخلاص، ایثار، مناعت، ایمان، یاد خدا، تسلیم، توحید و همه فضایل انسانی است. پدیده انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (س)، رخدادی منحصر به فرد در تاریخ سرزمین ماست که به فرمودۀ امام راحل، پرتوی از عاشوراست. بانو مرضیه حدیدچی(خواهر دباغ) یکی از زنانی است که با تأسی به بانوی کربلا، بار انقلاب را بردوش کشیده و نماد زن مبارز، انقلابی و مسلمان ایرانی است.

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱:۱۱
انا الحق، از حلاج تا امام خمینی(س)

انا الحق، از حلاج تا امام خمینی(س)

ویژگی خاص گفتار امام در این باره آن است که شرایط دریدن حجاب علم را هم به تفصیل برای خواننده بیان می کنند. پس شرط دریدن حجاب علم، عنایت خداوند متعال است؛ یعنی حتماً باید الهامی از سوی خداوند به عارف برسد و بدون یاری گرفتن از آن، نمی توان به چنین مرحله ای رسید.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
پرداختن به آرا و سیره امام خمینی (س) یک ضرورت تاریخی

دکتر علی داستانی

پرداختن به آرا و سیره امام خمینی (س) یک ضرورت تاریخی

اندیشه حضرت امام پویا، تاثیرگذار و راهگشاست بدین جهت این اندیشه باید تبیین وترویج شود و با کمک و استفاده از آن مسائل مختلف جامعه را پاسخ گو بود و معضلات و بحران ها را مدیریت و حل و فصل کرد. بنابراین بازخوانی اندیشه، آرا و سیره حضرت امام یک ضرورت تاریخی برای حال و آینده است تا آحاد ملت بویژه نسل جوان جامعه ما با این مهم آشنایی پیدا بکند.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
امام خمینی و ماهیت عرفان در ادعیه و مناجات

امام خمینی و ماهیت عرفان در ادعیه و مناجات

حضرت امام (س) به متون ادعیه و مناجات از حیث منبعی که سرشار از معارف ناب الهی است، افزون بر جنبه های عبادی و لطیف ترین و عمیق ترین ارتباط میان بنده و خالق توجه داده، به جنبه معرفتی آن بسیار تأکید نموده است. ایشان معتقدند آنچه را که در قرآن از معارف به رمز آمده، در ادعیه و مناجات با تفصیل بیشتری ذکر گردیده است. پس باید معارف را از ادعیه معصومین علیهم السلام آموخت، چون طرف خطاب در ادعیه حق سبحانه است.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

علی اکبر صالحی

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

حضرت امام هدف و مقصد ما را از اول روشن کردند هدف ما رسیدن به آرمان هایی است که دین حنیف اسلام برای ما ترسیم کرده و ما در آن جهت در حرکت هستیم البته راه طول و درازی داریم تا به قله این آرمان ها و ایده آل های خود برسیم. تا به امروز در این سی و سه سال، خوشبختانه ملت به پیروی از ارشادات امام عزیز و رهبری عزیزمان، توانسته اند راه را به خوبی بپیمایند. ما هر چند گاهی در پیمایش این راه، گاهی با کندی و گاهی هم با تندی حرکت کرده ایم اما جهت را هرگز گم نکرده ایم.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰
عارفانه ها در دیوان حضرت امام

عارفانه ها در دیوان حضرت امام

بسیاری از مفاهیم و مضامینی که در غزلیات امام خمینی(س) دست مایۀ شعر شده اند، پیش تر در شمار معانی و قواعد عرفانی، جایی برای خود یافته اند. بدین رو، دیوان امام(س) یکی از چندین مجموعه های شاعرانه است که صدف وار، گوهر عرفان را در آغوش دارند و آن را در خود، چنان می پرورند که شایستۀ آویختن برگوش حقیقت شود.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۶
منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

دکتر فاطمه طباطبایی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی نه آن است که شیعه ها سنی شوند و نه آن است که سنی ها شیعه. و نه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند بلکه، امام می گویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت داشته باشیم

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۸:۳۷
میلاد دو نور

میلاد دو نور

ولادت حضرت محمد(ص) به اتّفاق نظر شیعیان در ۱۷ ربیع الاول در سال عام الفیل است، ولی برخی از مسلمانان، این واقعه را در روز دوازدهم این ماه دانسته‏ اند. اما آنچه که نزد همه مسلمانان مشترک و مورد پذیرش است این است که میلاد پیامبر اکرم تحولی بزرگ در زندگی بشریت به وجود آورد. حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)، ششمین امام شیعیان نیز در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری، در مدینه، چشم به جهان گشود.

شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۸:۳۸
هدف نهایی از تشکیل حکومت در اندیشه امام خمینی(س)

سید حبیب حسینی رنانی

هدف نهایی از تشکیل حکومت در اندیشه امام خمینی(س)

از نگاه امام(س) استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و رفاه، همه از امور ضروری برای حکومت اسلامی است؛ اما این ها فقط مقدمه برای رسیدن مردم به اخلاق اسلامی هستند تا با فراهم شدن شرایط، افراد بتوانند به تهذیب نفس بپردازند.

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی(س)

تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی(س)

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(س) در شرایطی طلوع کرد که جامعۀ سیاسی ایران با عبور از گذرگاههای حساس تاریخی و آکنده از تجربیات و مبارزات سیاسی، رهبری جدید و توانمندی را انتظار می کشید. پذیرش این رهبری و محتوای ایدئولوژیک انقلاب، امری دفعی و تصادفی نبود، بلکه انتخابی بود که در فرآیند مبارزات ملت ایران در تاریخ دویست سالۀ معاصر و در بستر آزمون رهبران و شیوه های مختلف سیاسی و مبارزاتی به دست آمد.

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
امام همیشه زنده/ یادآوری و درد دلی به بهانۀ تولد پیامبر خوبی ها

امام همیشه زنده/ یادآوری و درد دلی به بهانۀ تولد پیامبر خوبی ها

موضوعی که حضرت امام(س) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر آن پافشاری داشتند، عدم اختلاف بین مردم، روحانیون، انقلابیون و گروه های مختلف بود و آن را آفتی بزرگ برای پیروزی می دانستند. از این رو خود ایشان نیز در اختلافات وارد نمی شد و دیگران را نیز به پرهیز از آن توصیه می کرد.

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۹:۳۶
دلایل هجرت امام خمینی(س) از عراق به فرانسه از زبان ایشان

دلایل هجرت امام خمینی(س) از عراق به فرانسه از زبان ایشان

من مختصراً قصه ای که واقع شد عرض می کنم. ما که از ترکیه وارد عراق شدیم، بعد هم وارد نجف، از طرف دولت عراق کراراً آمدند و اظهار داشتند که عراق مال شماست، و هر جا باشید، هر جا بخواهید، هر کاری داشته باشید انجام می دهیم. تا دولتها تغییر کرد. یکی پس از دیگری تغییر کرد، و منتهی شد به این اواخر، که ما مقتضی دیدیم بیشتر از آن مدت در عراق فعالیت بکنیم.

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۸:۱۲
چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ بقای اجتماع و مدینة انسانی است و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
نشاط در آموزه های عملی حضرت امام خمینی(س)

نشاط در آموزه های عملی حضرت امام خمینی(س)

بررسی دوران پربرکت نوجوانی و جوانی حضرت امام(س)، بهترین الگوی عملی برای نسل جوان خواهد بود. با مطالعه روحیه با نشاط و تلاش پرثمر آن حضرت پی می بریم که نشاط ناشی از شور درونی بوده که باعث شتاب آهنگ رشد و تحول روحی و معنوی و در نتیجه خلاقیت و ابتکار در آن بزرگوار فرصت ظهور پیدا کرد

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
عوامل مؤثر بر تربیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی(س)

حجت الاسلام و المسلمین همت بناری

عوامل مؤثر بر تربیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی(س)

تهذیب اخلاق و سیر و سلوک، در اندیشه و سیرۀ امام خمینی(س) جایگاه ویژه ای دارد؛ امام(س) تهذیب نفس و پای بندی به مسائل اخلاقی را پیش درآمد موفقیت در سایر ابعاد زندگی انسان می دانستند و در کنار علم و دانش و سیاست و حکومت داری، بر آن تأکید می نمودند.

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۸:۰
میلاد پیامبر اسلام(ص)

انقلاب اسلامی ایران جلوه ای از نهضت حضرت محمد (ص)

میلاد پیامبر اسلام(ص)

امام (س) بشدت با این اندیشه که دین افیون توده ها و ساخته و پرداخته قدرتمندان و حاکمان بوده است تا به وسیله آن مردم و افراد تحت ستم رام بشوند را محکوم کرده و نجات ستمدیدگان و محرومان از دست ستمگران را از اهداف بعثت انبیاء برشمرده اند. به عبارت دیگر وظیفه اصلی انبیا و اولیای الهی را قیام به قسط و اقامه عدل می دانستند.

شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص)  از منظر امام خمینی

حصین صالحی مالستانی

علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص) از منظر امام خمینی

امام خمینی، با توجه به بینش عرفانی خود، علم غیب و علم لدنی پیامبر را از زاویه مظهریت پیامبر اکرم (ص)، از اسم اعظم حق بررسی کرده است، وی ضمن اعتقاد به داشتن چنین علمی برای پیامبران الهی به طور عام، علم لدنی و علم غیب پیامبران را دارای مراتب متفاوت می¬داند که پیامبر خاتم (ص) در اوج قله وصل به مبدء غیب قرار دارد.

شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱:۰
وقف، نردبانی به سوی جامعه آرمانی اسلام

حجت الاسلام و المسلمین رضا هوشیاری

وقف، نردبانی به سوی جامعه آرمانی اسلام

در ارتباط با آثار و ثمرات وقف ما باید دو محور آن را مورد بررسی قرار دهیم، محور اول اثرات فردی وقف است و محور دوم آثار و ثمرات اجتماعی وقف است. از آثار فردی وقف می توان به موارد زیر اشاره کرد، یکی تزکیه نفس و پالایش درون واقف است، یعنی آن کسی که مال را وقف می کند این سبب پاکی نفس و پالایش درون آن شخص می شود، دوم از بین رفتن روحیه مال اندوزی و دنیاطلبی و تعلقات و وابستگی های مادی است، سومین مطلب از آثار وقف اعتلای فرد به مراتب ارزشمند انسانی و معنوی است، و چهارم جلب خشنودی پروردگار عالم و بسته نشدن پرونده عمل خیر واقف است، مادامی که آن عین موقوفه موجود است و دیگران از منافع آن بهره می برند برای شخص واقف و وقف کننده ثواب نوشته می شود اگر چه فرد از دنیا رفته باشد.

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
آسیب شناسی روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(س)

آسیب شناسی روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(س)

بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی(س) در سطح ساختاری نشان می دهد که روابط بین الملل مطلوب، مبتنی بر توزیع عادلانه قدرت، تعاملات اقتصادی متقارن و حفظ هویت های فرهنگی کشورهاست.

سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
صفحه 67 از 226 < قبلی | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | بعدی >