در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
امام تأکید بر حفظ وحدت کلمه، هدف و مقصد، لزوم هوشیاری در مقابل توطئه ها و مفسده جویی ها، ضرورت حفظ حریم روحانیت، احترام به نیروهای نظامی و انتظامی، برخورد مناسب مطابق موازین شرعی با زندانیان و رسیدگی سریع به جنایات آنها و پرهیز از تجمل و اسراف و رأی به «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم را سفارش و در آخر از مردم تهران و کسانی که با تلگراف و نامه بازگشت ایشان به ایران را تبریک گفته بودند، تشکر و قدردانی کردند.
نسخه جدید ترجمه کتاب «چهل حدیث» حضرت امام خمینی(س) به همت و حمایت رایزنی فرهنگی کشورمان در تایلند چاپ و منتشر شد.
ملاقات «آرداک مانوکیان» اسقف اعظم ارامنه ایران به همراه جمعی از هموطنان ارمنی در روز هفتم اسفند ماه 57 با امام خمینی، یکی از هشت دیدار این روز بود. در این دیدار اسقف اعظم ارامنه اظهار داشت: حضرت آیة اللّه مدتها بود اشتیاق زیارتتان را داشته و از یک هفته قبل هم درست در همین روز همه اعضای این هیئت به اتفاق شرفیاب شدیم.
یک ساعتی که از پرواز گذشت قسمت بالای هواپیما را آماده کردند و امام به آنجا رفتند و یکی از همراهان هم روی پله ها مستقر شد که افراد متفرقه بالا نروند تا امام بتوانند استراحت کنند.
یکی از بارزترین وجهه زندگی خصوصی ایشان احترام و عشق فوق العاده به همسر بود. نکته دیگر این بود که امام در کمک به نیازمندان بسیار دست و دلباز بودند.
راستی این چه روزی است. فکر می کنم خواب می بینم و اصلًا باورم نمی شود چنین روزی را که امام، این پیر جماران، نامه ام را بخواند و هدیه ناقابلم را بپذیرد. ای خدا من، می توانم این سعادت را داشته باشم!؟ امام عزیز، اینک با پول خود و با دست خود برایت ژاکتی بافتم به این امید که وسیله ای باشد در قیامت شاهد بگیرم که ای خدا، من امام عزیز را و نایب امام زمانت را دوست دارم. تو روا مدار دستی که برای این امام ژاکت بافته از درگاهت ناامید برگردد.
امام خمینی (س) که در درک وقایع و پند پذیری از آن، چه از سرگذشت گذشتگان و چه از تحولات دوران حیات پربارشان و به کارگیری این عبرتها و انتقال آن به جامعه همت منحصر به فرد و قابل تحسینی داشتند، به موارد متعددی از این باب چه در دوران مبارزه و قبل از پیروزی انقلاب و چه پس از آن اشاره دارند.
تا اینکه حرکت سیاسی امام(س)در سال 42 آغاز شد. این حرکت نیز با سرکوب قیام 15خرداد در مقطعی به نتیجه نرسید.
یک کلمه هم با کسانى که قلم دستشان است و بیان در اختیارشان. من باید عرض کنم که بعض از زبانها از چماق بدتر است! چماق کشى و چماق بازى از بدترین چیزهایى است که در آخر سلطنت محمد رضا درست شد. از باب اینکه ضعیف شده بود، مى خواست با چماق خودش را تقویت کند. حالا هم همین مسأله هست: لکن آن چماق زبان و چماق قلم بالاترین چماقهاست که فسادش صدها برابر چماق هاى دیگر است.
امیدواریم که سلام گرم ما را بپذیرید و وجودتان از هر گونه بیماری و ناراحتی دور باشد. ما می خواستیم همان طور که در کتاب تعلیمات دینی و اخلاق کلاس پنجم بود، نامه ای به شما بنویسیم و مانند امام محمد تقی(ع) که فرماندار سیستان را نصیحت کرده بود، شما را نصیحت کنیم. اما متوجه شدیم که این کار، اشتباه بزرگی است و گناه دارد؛ چون شما خود شخصی بزرگ و با تقوا و پرهیزکارید.
این پیام در قالب عباراتی روان با ادبیاتی چنان فاخر و شعف انگیز بیان شده است که خواننده را به نهایت شور و اشتیاق می کشاند و با خود به دنیای علم و حکمت و عرفان و معرفت رهنمون می سازد.
حجت الاسلام حاج شیخ فضل اللَّه محلاتى شهید عزیز را که من و شما او را مى شناسیم که عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و باید گفت یکى از چهره هاى درخشان انقلاب بود و در این راه که راه خداوند است تحمل سختیها نمود و رنجها کشید و با قامت استوار ایستادگى کرد، اجازه ورود در محضر شهداى صدر اسلام مرحمت نماید.
من با یک التهاب و یک حالت روحی خاصی رفتم داخل اتاق امام و معانقه کردم و نشستم. ایشان یک نگاهی به من کردند و گفتند شما آقا صادق هستید یا آقا جواد؟! من از حافظه و حضور ذهن ایشان خیلی تعجب کردم گفتم ماشاء الله! و سپس به ایشان گفتم به چه دلیل خودم را معرفی نکرده بودم. برخورد به یاد ماندنی و جالبی بود.
سید صادق طباطبایی برادر سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی همسر سیّد احمد خمینی و خواهر زاده امام موسی صدر دارفانی را وداع گفت.
حاکم اسلامى باید بکوشد تا همواره پایبند اصولِ اخلاقى باشد و از حدودِ آن تجاوز نکند، این کار گرچه دشوار مى نماید؛ اما شدنى است. تنها راه حفظ اقتدارِ سیاسى و تأمین مصالحِ واقعى نظام اسلامى در درازمدّت، پایبندى به اصولِ اخلاقى و دورى گزیدن از هرگونه فریبکارى به هر قیمتى است و هیچ دولتمرد مسلمانى نمى تواند این اصل را نادیده بگیرد. سخن آخرِ امام براى حفظ اقتدار سیاسى و تأکید ایشان بر اخلاق باید همواره نصب العین ما باشد.
یکی از مسائلی که در حول و حوش فعالیت های مجلس خبرگان مطرح شد شایعه تصویب قوانینی بر ضد زنان در آن مجلس بود. قضیه از این قرار بود که گروهی از عناصر ضد انقلاب به همراه جمعی از گروه های معاند ـ که می کوشیدند از هر وسیله ای، عاملی برای ایجاد آشوب و جنجال درست کنند ـ با انتشار بیانیه ای (در تاریخ 6 آبان 1358)، مجلس خبرگان را متهم کردند که درباره مسائل مربوط به طلاق و ازدواج و حقوق زن و مرد، قوانینی به ضرر زنان تصویب کرده است.
اگر بخواهیم دربارۀ سبک نثر آن بزرگوار بحث کنیم، بایستى هر دسته و شاید بهتر باشد که بگوییم هر نوشته را مجزا مورد مداقّۀ سبکى قرار دهیم و این خود کارى بس عظیم است. زیبایى سبک نثر امام بیشتر در پیام ها و نامه ها جلوه گرى مى کند و خامۀ روان و سیالش واقعاً در مواردى قابل رقابت و حتى قویتر از بسیارى از نویسندگان و ادیبان معاصر بوده به گونه اى که در خلق آن نوشته ها گروهى از انتساب آنها به حضرتش در شک و تردید بودند.
همه اقلیتها مطمئن باشند که اسلام با اقلیتها همیشه به طور انسانی، به طور عدالت، رفتار کرده است و همه در رفاه هستند. و اینها هم مثل سایر اقلیتها جزئی از ملت ما هستند، و ما و آنها با هم در این مملکت زندگی می کنیم ان شاء اللَّه. شما هم که زرتشتیها هستید و همیشه خدمتگزار این ملت و این مملکت بودید، باید به کار خودتان ادامه بدهید و وحدت کلمه را حفظ کنید. از خداوند تعالی توفیق همه ملت ایران را خواهانم.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.