مجله نوجوان 152 صفحه 29
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 152 صفحه 29

و « قلعة متحرک هاول » را که پیش از این ، آنها را بررسی کرده ایم حتی تا مرحلة اسکار رساندند و نشان دادند که در زمینة انیمیشن های سینمایی نیز می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند . ژاپنی ها در ارائة اینگونه آثار از ویژگی های فرهنگی خود در داستان ها و سبک های هنری و نقاشی ژاپنی استفاده کرده اند و توانسته اند در جهان انیمیشن حرفی برای گفتن داشته باشند و جایگاه خود را بیابند . به نظر می رسد ژاپنی ها در عرضة انیمیشن های سه بعدی و حضور در این عرصه کمی عجله کرده اند و با دستپاچگی این کار را آغاز کرده اند . طعمة کوسه یک فیلم سه بعدی معمولی و حتی ضعیف است . در ایران اگر دوبلة موفقی روی آن گذاشته نشده بود مسلماً در عرصة رقابت با کارهای قدرتمندی همچون « نمو » و « داستان کوسه » نمی توانست به چشم بیاید . کاراکترها به هیچ عنوان زیبایی های بصری و حرکتی کارهای ذکر شده را ندارند و داستان فیلم یک داستان تکراری است . این داستان ، تقریباً مانند تمام داستان های فیلم های رزمی شرق آسیاست . شخصی ضعیف می خواهد در مقابل یک قدرت ایستادگی کند ، به سراغ پیری می رود و آن پیر استاد او می شود . او تعلیماتی می بیند و ظلم و ظالم را از پا در می آورد . این داستان بارها در کلیة آثار ژاپنی ، چینی ، هنگ کنگی و . . . تکرار شده است که البته همچنان جذاب به نظر می رسد چون کارگردان های مختلف با پرداخت های منحصر به فرد ، هر یک فیلی خاص را ارائه می دهند که بتواند از نگاهی خاص جذاب باشد . اگر کارگردان این انیمیشن هم مسیری خاص را انتخاب می کرداین فیلم به ورطة سقوط نمی افتاد و می توانست ژاپنی ها را در عرصة انیمیشن سه بعدی سینمایی مطرح کند ولی فیلم مورد بحث از ابعاد و اندازه های یک کار تلویزیونی تجاوز نمی کند . البته این را هم باید به یاد داشته باشیم که ژاپنی ها مردمانی سخت کوش هستند که مانند کاراکتر اصلی همین فیلم حتماً تلاش خواهند کرد و مطمئناً پیروز می شوند و در سال هایی نه چندان دور تجربة موفق خود را در زمینة سریال های کارتونی در سینمای سه بعدی هم تکرار خواهند کرد .

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 152صفحه 29