مجله نوجوان 158 صفحه 4
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 158 صفحه 4

اینجا شعر فارسیمدرسه زهرا السادات محسنی زنگ ادبیات در مدارس چگونه است؟ ادبیات مثل ریاضی و فیزیک و شیمی نیست که برای درک و فهمش به هزار تا فرمول و قانون و قاعده نیاز باشد. زبان انگلیسی هم نیست که مجبور باشی ترجمۀ تک تک لغات را حفظ کنی و گرامرش را باید یاد بگیری. زبان ادبیات فارسی در حقیقت همان زبان مادری ماست یعنی زبانی که آن را می­شنویم و می­فهمیم. به همین سادگی! امّا در اکثر کلاسهای ادبیات موضوع به این سادگی نیست. معلّم به سختی درس می­دهد. دانش آموز به سختی یاد می­گیرد. به سختی امتحان می­دهد و به سختی نمره می­آورد. به نظر شما سر چشمه این همه مشقّت در کجاست؟ غذای جویده شده خوشمزه­تر است بعضی­ها معتقدند که مشکل اصلی این است که کتابهای درسی خیلی سخت و پیچیده تألیف شده است و اعتقاد دارند که موضوعات ادبی را می­توان خیلی ساده­تر از این توضیح داد امّا گروهی دیگر با این اعتقاد مخالفند و عقیده دارند که کتابهای درسی سال به سال ساده­تر و راحتتر می­شود در عوض این دانش آموزان هستند که سال به سال تنبل­تر و گلاب به رویتان خنگ­تر می­شوند. حالا فعلاً به اینکه از این دو تا دیدگاه کدام صحیح است کاری نداریم ولی آنچه که می­تواند به ما در قضات بین این دو دیدگاه کمک کند این است که ببینیم دانش آموزان عزیز در طول روز یا مثلاً در طول هفته چه­قدراز وقت خود را برای تماشای تلویزیون و بازی کامپیوتر و دیدن فیلم و انیمیشن و چه­قدر از وقت خود را صرف مطالعه می­کنند. طبیعی است که وقتی مطالعه دانش آموزان به کتابهای درسی محدود شود کم کم ذهن دانش آموز آن قدر کند می­شود که دیگر شعر­های سادۀ حافظ و سعدی را هم نمی­فهمد یا خیال می­کند که نمی­فهمد و با این پیش فرض سعی می­کند که اصلاً به این کتابها نزدیک نشوند، البتّه طبیعی است که تماشای تلویزیون به اندازۀ مطالعه زحمت ندارد.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 158صفحه 4