اینجا شعر فارسیمدرسه
زهرا السادات محسنی
زنگ ادبیات در مدارس چگونه است؟
ادبیات مثل ریاضی و فیزیک و شیمی نیست که
برای درک و فهمش به هزار تا فرمول و قانون و قاعده نیاز باشد. زبان انگلیسی هم نیست
که مجبور باشی ترجمۀ تک تک لغات را حفظ کنی و گرامرش را باید یاد بگیری.
زبان ادبیات فارسی در حقیقت همان زبان مادری ماست یعنی زبانی که آن را میشنویم
و میفهمیم. به همین سادگی! امّا در اکثر کلاسهای ادبیات موضوع به این سادگی نیست.
معلّم به سختی درس میدهد. دانش آموز به سختی یاد میگیرد. به سختی امتحان میدهد
و به سختی نمره میآورد.
به نظر شما سر چشمه این همه مشقّت در کجاست؟
غذای جویده شده خوشمزهتر است
بعضیها معتقدند که مشکل اصلی این
است که کتابهای درسی خیلی سخت و پیچیده تألیف
شده است و اعتقاد دارند که موضوعات ادبی را میتوان خیلی سادهتر از این
توضیح داد امّا گروهی دیگر با این اعتقاد مخالفند و عقیده دارند که کتابهای درسی سال
به سال سادهتر و راحتتر میشود در عوض این دانش آموزان هستند که سال به سال
تنبلتر و گلاب به رویتان خنگتر میشوند.
حالا فعلاً به اینکه از این دو تا دیدگاه کدام صحیح است کاری نداریم ولی آنچه که
میتواند به ما در قضات بین این دو دیدگاه کمک کند این است که ببینیم دانش
آموزان عزیز در طول روز یا مثلاً در طول هفته چهقدراز وقت خود را برای
تماشای تلویزیون و بازی کامپیوتر و دیدن فیلم و انیمیشن و
چهقدر از وقت خود را صرف مطالعه میکنند.
طبیعی است که وقتی مطالعه دانش آموزان به کتابهای
درسی محدود شود کم کم ذهن دانش آموز آن
قدر کند میشود که دیگر شعرهای سادۀ حافظ و
سعدی را هم نمیفهمد یا خیال میکند که نمیفهمد
و با این پیش فرض سعی میکند که اصلاً به این
کتابها نزدیک نشوند، البتّه طبیعی است که تماشای
تلویزیون به اندازۀ مطالعه زحمت ندارد.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 158صفحه 4