این سوژه را مجدداً بسازند اثرشان تکراری یا تقلیدی
نامیده خواهدشد.
***
در مورد سریال پدر خوانده پیش از همه باید این نکته
را متذکّر شوم که نام تکراری یا سرقتی این سریال،
بزرگترین لطمه را به این کار تلویزیونی زده است چرا
که این نام به قدری در دنیای سینما معروف است که
تا 100 سال دیگر هم هیچ کس با شنیدن این نام به یاد
سریال آقای «ورزی» نمیافتد.
دربارۀ نویسندگی مخصوصاً دیالوگهای یخ و بیمزّۀ این
سریال خوش آب و رنگ بهتر است که چیزی نگویم.
کافی است همین-قدر بدانید که اگر روزی روزگاری
خواستید نویسنده بشوید اینجوری ننویسید.
در مورد بازیگری در این سریال، نکتۀ خاصّی وجود
دارد و آن اینکه حتّی بازیگران خوب در این سریال بد
بازی میکنند و این موضوع بیش از هر چیز نشان دهندۀ
ضعف کارگردان است.
در آخر از طرّاح و مجریان گریم این سریال که نهایت
سعی خود را در شبیه ساختن بازیگران به شخصیتهای
واقعی این سریال به کار گرفتهاند تشکّر و قدردانی
میکنیم.
عظیم شگفت زده شدهاند.
به تصویر کشیدن وقایع دربار شاهنشاهی ایران در
آخرین سالهای حکومت پهلوی طرح بسیار خوبی
بود و میتوانست در مرحلۀ اجرا به یکی از بهترین
سریالهای تلویزیون ایران و یکی از پرفروشترین سریالها
در کشورهای دیگر تبدیل شود امّا این طرح هم مثل
بسیاری از طرحهای خوب کشور ما به دست غیر
حرفهای و تازهکارها سپرده شد و عملاً این فرصت را
از باقی کسانی که به نسبت توانایی بیشتری برای انجام
این کار داشتند گرفت.
هر چند که اعتقاد دارم اهمّیت و سنگینی این سوژه
به حدّی است که تنها مرحوم علی حاتمی میتوانست
از پس ساخت آن بر بیاید اما بر این اعتقاد نیز هستم
که اگر چه امروز دست ما از دامان مرحوم حاتمی
کوتاه است امّا هنوز عرصۀ هنر ایران آنقدر از حضور
حرفهایها خالی نشده است که مهمترین سوژهها به
تازه کارترین کارگردانها سپرده شود.
در کشور ما هنوز کارگردانان بزرگی مثل بهرام بیضایی،
ناصر تقوایی، ابراهیم حاتمیکیا، سیدضیاءالدین درّی،
کیانوش عیّاری، مجید مجیدی، کیومرث پوراحمد، بهروز افخمی و امثال اینها نفس میکشند امّا با سهل انگاری
یک مدیر، این فرصت از همۀ اینها گرفته میشود و هر
کدام که بخواهند.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 158صفحه 9