مجله نوجوان 101 صفحه 19
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 101 صفحه 19

روان شناسی در شطرنج بازی روانی در شطرنج نقشی بسیار مهمتر از آنچه که به نظر می رسد دارد . به خصوص در سطح بالاتر . حتی می توان گفت در مسابقات دو جانبه قهرمانی جهان ، عامل روانی حداقل همان قدر اهمیت دارد که مهارت بازیکنان . در سطح آماتوری انواع گوناگونی از جنبه های روانی به چشم می خورد . برخی از آماتورها فقط موقعی خرسندند که حمله می کنند و اگر حریف بداند که فلان بازیکن برای حفظ حمله دست به هر کاری میزند . ممکن است او را به دادن قربانیهایی غیرمنطقی تشویق کند . دیگران ، برعکس بیش از اندازه به شعار «اول امنیت» چسبیده اند و فقدان ابتکار عمل در آنها اغلب باعث باختشان می شود . آماتورهایی هستند که برای دست زدن به عملیات بی تابی می کنند و اگر حریف به قدر کافی صبر کند ، آنها اغلب در اشتیاق دست زدن به عملیات ، مرتکب اشتباهی می شوند . نکته های سیاه و سفید بازی سریع بازی شطرنجی است که در آن کلیه حرکتها باید در زمان مشخص شده ای بین 15 تا 60 دقیقه انجام شود . برای ادعای برد براساس اتمام زمان حریف ، مدعی باید هر دو ساعت را متوقف کند و به داور اطلاع دهد . برای آنکه ادعای فرد صحیح باشد بعد از توقف ساعت ها باید پرچم مدعی سقوط نکرده و پرچم حریفش سقوط کرده باشد . بازی بلیتس بازی شطرنجی است که در آن کلیه حرکتها باید در زمان مشخص شده ای کمتر از 15 دقیقه انجام شود . ساعت شطرنج ساعت شطرنج از دو ساعت معمولی که در یک جعبه قرار گرفته تشکیل شده است یکی از آنها زمان حرکتهای شما و دیگری نیز زمان حرکتهای حریفتان را ضبط می کند . وقتی نوبت حرکت مثلاً با بازیکن سفید است فقط ساعت مربوط به او کار می کند و ساعت بازیکن دیگر متوقف است . یک سری از مسابقات رسمی بر این اساس است که هر بازیکن باید در یک ساعت 24 حرکت انجام دهد و چون هر بازیکنی در فاصله ای که بازیکن دیگر باید حرکت کند می تواند آزادانه به بازی فکر کند . بنابراین به طور میانگین هر بازیکن برای هر حرکت خود تقریباً 5 دقیقه فرصت داد که زمانی کافی برای فکر کردن است . همچنین اگر شما حرکتهای بدیهی و واضح خود را به سرعت انجام دهید آنگاه برای حرکتهایی که احتیاج به فکر بیشتری دارد زمان بیشتری در اختیار خواهید داشت . بازیکنی که محدوده زمانی اش (این محدوده ممکن است یک ساعت یا حتی 5 دقیقه باشد) . تمام شود بازنده است . اگرچه ممکن است از نظر امتیاز برتر از حریفش باشد . توجه کنید که در هر ساعت یک زبانه یا پرچم کوچک قرار دارد که عقربه دقیقه شمار به محض رسیدن به آن موجب افتادن آن می شود و پایان یافتن زمان آن بازیکن را نشان می دهد .

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 101صفحه 19