روایت آیت الله محقق داماد از خواب امام خمینی در مورد میرداماد
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1391

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : محقق داماد،

روایت آیت الله محقق داماد از خواب امام خمینی در مورد میرداماد

روایت آیت الله محقق داماد از

خواب امام خمینی در مورد میرداماد

 

‏10 / 3 / 91- یک‏‎ ‎‏عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: دین اهدافی دارد و کلیه احکام‏‎ ‎‏اسلامی تابع مصالح و مفاسدی است که ممکن است ما آنها را از علم اصول یا‏‎ ‎‏گاهی از ادله شرعیه بفهمیم‏‎.‎‏ ‏‏به‏‎ ‎‏گزارش ستاد خبری بزرگداشت امام خمینی(س) به نقل از ایسنا، آیت الله دکتر‏‎ ‎‏مصطفی محقق داماد طی سخنانی در نشست بررسی اندیشه های فلسفی و عرفانی امام‏‎ ‎‏خمینی (ره) با اشاره به نقل قولی از مرحوم مهدی حائری یزدی فرزند آیت الله‏‎ ‎‏عبدالکریم حائری یزدی در مورد امام (ره) تصریح کرد: زمانی که پیش امام (ره)‏‎ ‎‏فلسفه می خواندیم قول داده بودند که وقتی درس تمام شد، از سال تحصیلی جدید‏‎ ‎‏کتاب های مرحوم میرداماد را تدریس کنند اما وقتی سال شروع شد، ایشان‏‎ ‎‏همچنان ادامه اسفار ملاصدرا را تدریس کردند. وقتی سوال کردیم که چرا منصرف‏‎ ‎‏شدید، فرمودند میرداماد را به خواب دیدم که گفت کتاب های من را درس ندهید و‏‎ ‎‏من این گونه تفسیر کردم که میرداماد آدم قدیسی است و هنوز کسی او را تکفیر‏‎ ‎‏نکرده است. اگر کتاب هایش را تدریس کنیم و مباحث روشن شود، شاید او را نیز‏‎ ‎‏تکفیر کنند‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏در ادامه با اشاره به مسئله فلسفه حقوق گفت: شاید این اصطلاح در ادبیات ما‏‎ ‎‏نباشد اما ناسپاسی است که به دانشی که در بستر تاریخ اسلام متولد شد و رشد‏‎ ‎‏کرد، به نام اصول فقه بی توجهی کنیم. علم اصول فقه کاملا در دامن اسلام‏‎ ‎‏رشد کرده است و بسیاری از مباحث ابتکاری و ابداعی در اصول فقه ما مطرح است‏‎ ‎‏که در فلسفه غرب نیست و آنچه در فلسفه اسلامی تحت عنوان فلسفه اصول فقه‏‎ ‎‏داریم، ابداعی است‏‎.‎

‏این‏‎ ‎‏استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دین اهدافی دارد و کلیه‏‎ ‎‏احکام اسلامی تابع مصالح و مفاسدی است که ممکن است ما آنها را از علم اصول‏‎ ‎‏یا گاهی از ادله شرعیه بفهمیم. از سوی دیگر فقها راه هایی را برای فرار‏‎ ‎‏انسان از حکم خدا استنباط می کنند که از آن ها به عنوان «علم حیل» یاد‏‎ ‎‏می شود.‏

‏محقق‏‎ ‎‏داماد افزود: در قرون اول و دوم هجری رساله هایی در مکتب های عقلانی و‏‎ ‎‏فکری تحت عنوان رساله الحیل یعنی کتاب هایی که راه چاره را برای قوانین‏‎ ‎‏شرعی نشان می داد، نوشته شد و روز به روز ‏


‏بر تعداد آن ها افزوده شد تا‏‎ ‎‏اینکه از قرن دوم اصحاب ائمه (ع) با راهنمایی ایشان علم علل الشرایع را با‏‎ ‎‏عنوان علل الاحکام نوشتند تا اهداف دین برای ما روشن شود‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏با بیان اینکه در قرن هشتم نیز شاطبی کتاب الموافقات را با هدف تشریح‏‎ ‎‏مقاصدالشریعه نوشت، اظهار کرد: یکی از شخصیت هایی که در قرن ما به بحث حیل‏‎ ‎‏توجه کرد، امام راحل بود. در عصر صفویه فتوا دادند که حیله های شرعیه برای‏‎ ‎‏فرار از معاملات ربوی مشروع است و در واقع راه را نشان دادند در حالی که‏‎ ‎‏قرآن ربا را جنگ با خدا می داند؛ لذا امام در کتاب بیع خود مطلبی را گفتند‏‎ ‎‏که ما آیات قرآن را می خوانیم و هدف دین را از وضع حکم به دست می آوریم. اگر آن هدف آسیب ببیند فتوا نمی دهیم‏‎.‎

‏این‏‎ ‎‏استاد فقه و حقوق خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) معتقد بودند که تحریم ربا‏‎ ‎‏به علت این است که علت یا حکمت آن ظلم است یعنی هدف دین این است که ظلم‏‎ ‎‏اتفاق نیفتد‏‎.‎

‏محقق‏‎ ‎‏داماد با بیان اینکه پرورش یافتگان مکتب قم خود مفسر قرآن بوده اند و توجه‏‎ ‎‏به فهم قرآن از ویژگی های این مکتب است، گفت: بیشتر مراجع تقلید قم تفسیر‏‎ ‎‏قرآن نوشته اند و فارغ التحصیلان آن رساله های تحصیلی قرآن دارند و این‏‎ ‎‏ویژگی، آن را از مکتب نجف و سامرا متمایز کرده است‏‎.‎

‏وی‏‎ ‎‏در پایان با بیان اینکه عدالت، رحم، مهربانی،  یسر، مروت و عطوفت خطوط‏‎ ‎‏قرمز و اصول پیش فقهی هستند تاکید کرد:  اگر دیدیم حکمی به این اصول آسیب‏‎ ‎‏می زند باید آن حکم را تعطیل کنیم زیرا هدف دین این است که این اصول رعایت‏‎ ‎‏شود.‏

‎ ‎

t1