در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
یکی از شگفتی ها درباره امام این است که امام نخواست ریسک کند یا دنبال قهرمان شدن باشد یا دنبال این باشد که یک حرکت سیاسی کند و بگوید هر چه بادا باد، بلکه امام روی منطق فقاهت عمل می کرد. پس اگر نتوانیم بر اساس امر به معروف و نهی از منکر حرکت ایشان را توجیه کنیم، باید روی اساس حفظ اسلام توجیه بکنیم.
در این دیدار که به صورت گفتگو بین امام خمینى و اساتید و اعضاى جامعه اسلامى دانشگاهیان انجام گردیده است ابتدا نماینده دانشگاهیان اظهار داشت: آقایان که خدمتتان رسیده اند از دانشگاههاى مختلف ایران هستند. عضو جامعۀ اسلامى دانشگاهیان، که جامعه اى است براى تشکّل استادهاى مسلمان در دانشگاه هاى مختلف ایران.
بعد از فوت مرحوم آیت اللّه بروجردی در جلسه ای که علمای طراز اول در منزل آن مرحوم تشکیل دادند، ایشان شرکت در دادن شهریه مرحوم آقای بروجردی را نپذیرفتند و معروف بود که پس از پیشنهاد به ایشان فرموده اند: من همان خادم طلاب که بوده ام، هستم. این معنویات و توجه شان به اسلام و خدا باعث شده بود که تقریباً همۀ طلاب حوزه در حد عشق به وی علاقه داشتند.
خطبه عقد حضرت امام خمینی(س) در روز 26 بهمن 1308 هجری شمسی (مطابق با 15 رمضان 1348 هجری قمری) با خانم خدیجه ثقفی فرزند آیت الله محمد ثقفی در حرم شاه عبدالعظیم منعقد شد.
امام خمینى نگارش وصیتنامه سیاسى- الهى خویش را در تاریخ 26 بهمن 1361 به پایان رسانده و نسخه اى از آن را طى پیامى به تاریخ 22 تیر 1362 نزد خبرگان اولین دوره مجلس خبرگان رهبرى به امانت سپردند. امام خمینى در سالهاى بعد، وصیتنامه را مورد بازبینى قرار داده و با انجام تغییراتى، دو نسخه از متن اصلاحى را به نمایندگان خویش در مجلس خبرگان و آستان قدس رضوى سپردند.
به نظر می رسد که امام خمینی(س)، به عنوان فقیهی برخاسته از مکتب اسلام و به عنوان کسی که صاحب تألیفات متعددی در حوزه فقهی هستند، از همین نظرگاه نیز به کتاب آیات شیطانی و مسأله ارتداد مؤلف آن می نگریستند و این فتوا ریشه در مبانی فقهی ایشان داشته است؛ لذا ایضاح و تبیین مبانی فقهی ایشان در این باب ضروری به نظر می رسد.
25 بهمن ماه سالروز صدور حکم امام خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی است. امام خمینی با حکم شجاعانه خود علاوه بر نشان دادن قدرت مرجعیت و آمادگی و هوشمندی تاریخی آنان،امواج ناشی از خشم و اعتراض جهان اسلام علیه این اقدام موهن را سازماندهی و با روشن ساختن تکلیف فقهی و ابعاد این ماجرای خطرناک به همگان فهماند که در دفاع از ارزش های اسلامی،درمقابل هر گونه اهانت به اسلامو ساحت پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) استوار ایستاده است.
از شما مى خواهم که اولًا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوبگران مغرض به عملیاتى از قبیل غارت، آتش سوزى، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمى و فنى و صنعتى و هنرى و اتلاف اموال عمومى و خصوصى دست بزنند. دشمن براى خراب کردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان دست به چنین کارها مى زند تا نهضت ما را ارتجاعى و وحشیانه قلمداد نماید.
اسلام بود که شما را راه انداخت و به شما همچو قدرتی داد که در مقابل این قدرتهای شیطانی بزرگ ایستادید و نترسیدید. این قدرتی بود که خدا به شما داد؛ و الاّ ما که بندگان ضعیفی هستیم که چیزی نداریم... این قدرت خدا بود. این چیزی بود که خدا به شما عنایت کرد و باید این عنایت خدا را حفظ کنید. حفظ این عنایت خدا، که منشأ همۀ پیروزیها ان شاءاللّه خواهد شد به این است که این قدمهای دیگری هم که ما باید برداریم، همه با هم پشتیبانی کنیم.
زندگی سید مصطفی خمینی از طریق کشاورزی و درآمد املاکی که داشت اداره می شد. در اوضاع نابسامان اجتماعی آن روزها بزرگترین پناهگاه و پشتیبان مردم در مقابل تعدی خوانین و زورگویان و متجاوزان بود و عاقبت در سفری که به همین منظور و جهت حل و فصل امور و جلوگیری از تجاوزات زورگویان داشت، بین راه خمین به اراک به شهادت رسید و نهایتاً جنازه ایشان به نجف منتقل و در وادی السلام دفن شد.
ما این انقلابى که کردیم و ملت ما کرد، این را به حسب آن طورى که از اول نداى او بلند شد و الان هم این ندا بلند است، این انقلاب براى اسلام بوده است نه براى کشور، نه براى ملت، نه براى به دست آوردن یک حکومت؛ براى اینکه اسلام را از شرّ ابرقدرتها و جنایتکارهاى خارجى و از شرّ سلیقه هاى کج داخلى و داخل اسلامى نجات بدهد.
تلاش بی وقفه حضرت امام خمینی(س) در جهت وحدت آفرینی، تنها منحصر به مردم ایران نبوده و دنیای اسلام را دربر می گیرد. آن بزرگوار بزرگترین خطر برای وحدت دنیای اسلام را چنین معرفی می کند: «در سده هاى اخیر آتش افروز این معرکه خطرناک قدرتهاى جهانخوار شرق و غرب مى باشند،که از وحدت بیش از یک میلیارد مسلمان وحشت دارند، و با تمام قوا، مستقیماً یا به دست عمال منحرف خود، به این اختلافات دامن مى زنند.» (صحیفه امام، ج19، ص: 321)
آخرین جلسه شورای سیاستگزاری هشتمین جشنواره بین المللی شعر یار و یادگار با حضور اعضای این شورا برگزار شد.
دفتر اول و دوم «پرسش ها و پاسخ ها» که برگرفته از 300 پرسش و پاسخ محتوایی در حوزه اندیشه امام خمینی(س) است از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.
حضرت امام با هوشیاری و همه جانبه نگری در پیامی در روز 20 بهمن 57 به ملت ایران بر نداشتن سخنگو تاکید ورزیدند.
امام خمینی(س) انسان فرهیخته و خود ساخته ای بود که با تکیه بر ارزشهای الهی و باورهای دینی، در برقراری عدالت فردی و تعدیل قوای نفسانی در وجود خویش به جایگاه والائی رسیده بود و آن چه را که حتی در خانواده و رفتار با همسر و فرزندان یا در محیط گسترده تر و سلوک با دوستان و سایر انسانها و یا در کلاس درس و برخورد با طلبه ها و شاگردان، با اعتدال و از موضع انصاف عمل کرده و ملکه عدالت در وجود خویش را عملا تعریف کرده بود، این کلاس درس آموزی را به صحنه اجتماع و در میان مردم کشور خویش گشود و در کنار رفتار سنجیده مبتنی بر عدالت و داد که ثمره نفس تزکیه شده اش بود، ضمن بر شمردن زیانها و ضررهای حاصل از حکومت ستم پیشه پهلوی، برای حکومت مردان در نظام اسلامی و ضرورت وجود نفس مزکی برای برقراری و گسترش عدالت، چنین درس آموزی دارند:« آن کسی که به یک ملتی سلطه دارد، به یک ملتی حکومت دارد، این چنانچه عدالت پرور باشد، دستگاه او عدالت پرور خواهد شد؛ قشرهایی که به او مرتبط هستند قهراً به عدالت گرایش پیدا می کنند.»
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.