روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

عناوین مطالب ویژه نامه ها

از ملکوت آسمان ها تا برهوت زمین

از ملکوت آسمان ها تا برهوت زمین

به نظر می رسد، امام خمینی(س) هم به عرفان به عنوان راه دسترسی به ملکوت آسمان ها می اندیشد و هم به سیاست به عنوان راه سامان دادن به سازوکارهای جاری این زمین برهوت برای تجمیع اهداف و ابزار و مسیر نیل به تحقق انسان متعالی؛ یعنی همان تحقق مضمون عرفان دینی؛ اما در این شیوه حوزه های عرفان فردی و سیاست جمعی با ابزار و شیوه های خود، هر کدام در سپهر خویش، قواعد خود را دارند و با هم خلط نمی شوند.

مفهوم سیاست خارجی یا روابط بین الملل

مفهوم سیاست خارجی یا روابط بین الملل

اصول و مبانی سیاست خارجی ای که امام خمینی(س) طراحی نموده و به صورت قوانین موضوعه تدوین و سعی در اجرای آن می شد، می توان در چند اصل خلاصه کرد. مهمترین مفهوم در این زمینه "استقلال" بود، این مفهوم، علیرغم فشارهای عظیم بین المللی و بحرانهای فراگیر داخلی، ابداً به معنای انزوای ایران از جهان نبود، بلکه امام خمینی حریم واقعی ملّت ایران و حرمت پایمال شدۀ ایشان را مرتباً مورد تأکید قرار داده و هر نوع رابطه ای را در مرز اصطکاک با این اصل مورد ارزشیابی منفی یا مثبت قرار می دادند. استقلال، در معنای نهایی می باید موجب پاره شدن تمام بندها و مجاری سلطه شود و هر کشوری که با سوء استفاده از ضعفهای داخلی و فساد حکومتگران سابق در ایران، مناسبات و منافع نامشروعی برای خود داشت،

روش عملی عرفای شیعه از دیدگاه امام خمینی(س)

روش عملی عرفای شیعه از دیدگاه امام خمینی(س)

مقام آرامش روح، حالتی است که انسان در رسیدن به خدا بدان دست می یابد. عرفان اسلامی معتقد است که انسان، کسی است که درد دوری از خدا و رسیدن به او را داشته باشد، پس اگر چنین اندیشه ای داشت، درد نجات بشریت را هم خواهد داشت.

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مستوفی مدیر گروه معارف موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س)

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین مستوفی مدیر گروه معارف موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س)

اباعبدالله الحسین در نامه ای که در جواب کوفی ها می نویسد، می فرمایند، امام چه کسی است؟ امام حاکم به عدل است و دستورات حق را اجرا می کند ولی این حاکمان می خواهند بر مال و جان افرادمسلّط باشند، قصر و کاخ بسازند، سودجویی کنند و منافع فراوان ببرند و چون این خواسته ها با محتوای اصلی اسلام همراه نیست، با تحریف اسلام حکومتشان ادامه پیدا می کند.

ویژگی ‏های عرفانی امام راحل

ویژگی ‏های عرفانی امام راحل

آری امام هم محیی دین شد و هم احیاگر عرفان؛ رموز دلدادگی و دلبری را از مکتب قرآن و خزاین غیبی اهل بیت علیهم‏ السلام آموخت، و مفاتیح غیبی را در سرّ الصلاة نجوا کرد و شریعت و طریقت و حقیقت را در مصباح الهدایه پیوندی دوباره داد.

بررسی ریشه های تاریخی و زمینه های اعتقادی نهضت عاشورا

بررسی ریشه های تاریخی و زمینه های اعتقادی نهضت عاشورا

امام حسین(ع) نه تنها خود، آگاهانه از شهادت استقبال کرد، بلکه می خواست یارانش نیز شهادت را آگاهانه انتخاب کنند، به همین جهت شب عاشورا آنان را آزاد گذاشت که اگر خواستند، بروند، اعلام کرد که هر کس تا فردا با او بماند، کشته خواهد شد. آنان نیز با توجه به همه اینها ماندن و شهادت را پذیرفتند.

تأثیر فرهنگ عاشورا و نمودهای عینی آن در اندیشه و زندگانی امام خمینی(س)

تأثیر فرهنگ عاشورا و نمودهای عینی آن در اندیشه و زندگانی امام خمینی(س)

امام(س) همۀ این رنجها و زخم زبانها، زندان و تبعیدها، خطرات و تهدیدها را تحمّل نمود و با جان و مال و آبروی خود در راه خدا و برای حفظ اسلام فداکاری کرد و در این راه، به جدّ گرامیش حسین بن علی(ع) اقتدا نمود؛ «حضرت سید الشهدا از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان وضع باید چه جور باشد و در خارج میدان وضع چه جور باشد»

اصول فرهنگ و تعالیم عاشورا

اصول فرهنگ و تعالیم عاشورا

در یک کلام «قیام عاشورا تکلیف بود، تکلیف الهی» و حسین(ع) نیز به تکلیف عمل می کرد و کاری به شکست و پیروزی ظاهری نداشت و این خود از عالیترین و مقدسترین «تعالیم فرهنگ عاشورا» است.

عاشورا در فقه

عاشورا در فقه

آنچه در عاشورا رخ داد از نظر زمینه ها، عناصر و عوامل شکل گیری و انجام آن، در بسیاری موارد منحصر به فرد است و به همین بیان، فرهنگ شکل گرفته ای از آن نیز هویتی ویژه دارد.

امام فرمودند اسناد را به هیچ مقامی تحویل ندهید خودتان منتشر کنید

امام فرمودند اسناد را به هیچ مقامی تحویل ندهید خودتان منتشر کنید

امام فرمودند: اسناد را به هیچ کس و هیچ مقامی تحویل ندهید و خودتان آن را منتشر کنید. در ضمن توضیحی دادند و توصیه‏ ای کردند. توضیح این بود: مطالبی که شما از طریق اسناد به دست آورده ‏اید...

درسی از امام خمینی(س)

درسی از امام خمینی(س)

استکبار که حاصل کبر و خود برتربینی و خویشتن بزرگ پنداری است، از آن رو که در زمینه تربیتی ناصحیحی زاده شده است، حاصلی جز سرکشی و طغیان نداشته و از قدمتی دیرینه در میان انسانها برخوردار است.

سخنرانی حضرت (س) امام پس از تسخیر سفارت آمریکا

سخنرانی حضرت (س) امام پس از تسخیر سفارت آمریکا

و آن مرکزی هم که جوانهای ما رفتند گرفتند- آن طور که اطلاع دادند- مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است. امریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند، و جوانهای ما بنشینند و تماشا کنند.

 آنها که از دیوار سفارت بالا رفتند

آنها که از دیوار سفارت بالا رفتند

شاید هیچ کس چنین تصور نمی کرد، که با بالا رفتن عده ای دانشجو از دیوارهای بلند آجری سفارت خانه آمریکا در صبح روز ۱۳ آبان ۵۸ مفهومی وارد گفتمان سیاسی انقلاب شود، که سایه اش تا سه دهه بر فراز سپهر قدرت سیاسی کشور سنگینی کند.

ماجرای تصرف سفارت آمریکا در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

ماجرای تصرف سفارت آمریکا در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

‏‏ادامه اشغال سفارت امریکا توسط دانشجویان، دولت امریکا را با شدیدترین بحران‏‎ ‎‏سیاسی چند دهه اخیر، روبرو کرد. آنها از یک طرف، با بازتاب گسترده این مسأله در‏‎ ‎‏جهان، روبرو بودند و از طرف دیگر، در جلب و جذب نظر مقامات ایران برای حل و‏‎ ‎‏فصل مسأله، عاجز و ناتوان به نظر می رسیدند.

دشمن شناسی امام

دشمن شناسی امام

‏‏ ‏‏‏ابعاد وجودی حضرت امام، سرشار از‏‎ ‎‏برجستگیها و خصایص ممتازی است که هر‏‎ ‎‏یک به نوبۀ خود و به تنهایی کافی است تا از‏‎ ‎‏امام چهره ای استثنایی و سرآمد معرفی کند.‏‎ ‎‏یکی از این ویژگیها، فراست و دقت فطری‏‎ ‎‏امام در شناخت دشمن و حربه ها و‏‎ ‎‏راهبردهای اوست. ‏

صفحه 12 از 28 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | بعدی >