روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

عناوین مطالب ویژه نامه ها

بحران در کاخ سفید

بحران در کاخ سفید

«هامیلتون جردن» رئیس ستاد کارکنان کاخ‏‎ ‎‏سفید وقتی ساعت چهار و نیم صبح روز‏‎ ‎‏چهارم نوامبر 1979 (سیزدهم آبانماه‏‎ ‎‏1358) به وسیله تلفن از ماجرای‏‎ ‎‏گروگانگیری جاسوسان آمریکایی مطلع‏‎ ‎‏می شود با حالتی که لاقیدی او را نشان‏‎ ‎‏می دهد، خطاب به منشی مخصوص رئیس‏‎ ‎‏جمهوری می گوید: «این امید هست که مثل‏‎ ‎‏وقایع ماه فوریه گذشته، با دخالت دولت‏‎ ‎‏ایران، کار فیصله یابد و گروگانها آزاد شوند»‏‎

تسخیر سفارت آمریکا از زبان یادگار امام

تسخیر سفارت آمریکا از زبان یادگار امام

«خبر دادند که آقای بازرگان در اعتراض به حرکت دانشجویان استعفای خود و کابینۀ دولت موقت را نوشته – و ظاهراً – عازم قم می باشد. ساعتی به پخش اخبار سراسری بعدازظهر از رادیو نمانده بود. این اولین بار نبود که رئیس دولت موقت استعفایِ اعلام نشده می داد. با شناختی که از برخوردهای ایشان و دولت موقت داشتم، مطمئن بودم که این اقدام یک حرکت تاکتیکی برای گرفتن امتیاز و تحت فشار قرار دادن دانشجویان است.

چگونه 13 آبان جاودانه شد

چگونه 13 آبان جاودانه شد

برگزاری موفقیت‏ آمیز انتخابات مربوط به تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و مشارکت گسترده مردم، امیدهای امریکا را در سرنگونی قریب‏ الوقوع نظام اسلامی، بر باد داد. جبهه دشمنی ها علیه انقلاب اسلامی با رهبری امریکا و مشارکت دول استکباری دیگر فعال تر شد. امریکا درصدد بود تا با استفاده از ستون پنجم خویش نظام اسلامی را درگیر مشکلات داخلی کند. گروهک های ضد انقلاب با استفاده از کمک های خارجی به سرعت سازماندهی شده و در گنبد کاووس و کردستان و دیگر مناطق دست به تشنج‏ آفرینی زدند. گروهک تروریستی فرقان، اندیشمند برجسته و عضو شورای انقلاب، علامه مرتضی مطهری را در تاریخ 12 / 2 / 58، آیت ‏الله‏ قاضی طباطبائی را در تاریخ 10 / 8 / 58، و دکتر محمد مفتح را در تاریخ 27 /9 / 58، حاج مهدی عراقی و پسرش را در تاریخ 4 / 6/ 58 و تیمسار قرنی رئیس ستاد ارتش را در تاریخ 3 / 2 / 58 ترور کردند و در ترور آقایان هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی ناکام ماندند.

آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است

آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است

مبارزه با ظلم و نفی استکبار، از اصول اساسی اندیشه مبارزاتی حضرت امام(س) بوده و همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

مروری بر تجلّی عرفان و اخلاق در انقلاب اسلامی ایران

مروری بر تجلّی عرفان و اخلاق در انقلاب اسلامی ایران

همان گونه که چهرۀ عرفانی شخصیت امام، راهنمای شناخت بارز ابعاد عرفانی انقلاب اسلامی ایران بود و امام با هشدارهای مکرّر، بیراهه رفته ها را به شاهراه عرفان و ارزش های معنوی سوق می داد و خود، سکان دار انقلاب در راستای اهداف عرفانی اش بود، می توان از این تجربۀ بزرگ چنین نتیجه گرفت که رهبری، چهرۀ تمام نمای معنویت و عرفان انقلاب و نظام اسلامی است.

عرفان متعالی امام خمینی(س)، پرتوی از عرفان حسینی

عرفان متعالی امام خمینی(س)، پرتوی از عرفان حسینی

بزرگترین مشخصهٔ عرفان متعالی امام این است که آیینهٔ عرفان حسینی است. به نظر ما کشف این نکته کلید راز شناسایی شخصیت و نظام ارزشی رزمندگان و شهیدان انقلاب اسلامی و هنر و ادبیات مقاومت است. باید دانست که امام راحل براساس تاثیر و تاثر میان محب و محبوب، روح و شور عرفان حسینی را به نسل انقلاب دمیده است.

توصیه امام خمینی(س) به خطبا و نوحه سرایان و عزاداران

توصیه امام خمینی(س) به خطبا و نوحه سرایان و عزاداران

رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است، نه برای اینکه جنگ کرده و کشته شده، برای اینکه جنگ برای خدا بوده است

بزرگداشت قیام عاشورا، از شعائر الهی است

بزرگداشت قیام عاشورا، از شعائر الهی است

ما باید حافظ این سنتهای اسلامی، حافظ این دستجات مبارک اسلامی که در عاشورا، در محرّم و صفر، در مواقع مقتضی به راه می‏ افتند، [باشیم؛]

اهمیت و نقش عزاداری در احیای اسلام و مکتب سیدالشهدا و حفظ ملت و کشور

اهمیت و نقش عزاداری در احیای اسلام و مکتب سیدالشهدا و حفظ ملت و کشور

این خون سید الشهداست که خونهای همه ملتهای اسلامی را به جوش می‏ آورد و این دسته‏ جات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می‏ آورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می‏ کند.

اهداف قیام عاشورا و نتایج و آثار قیام اباعبدالله(ع)

اهداف قیام عاشورا و نتایج و آثار قیام اباعبدالله(ع)

سید الشهدا بحق بود و با عده قلیلی مقابله کرد و در عین حالی که به شهادت رسید و فرزندان او هم به شهادت رسیدند، لکن اسلام را زنده کرد و یزید و بنی امیه را رسوا کرد.

اعتراض به وضعیت موجود، انگیزه آغازین حرکت امام(ع)

اعتراض به وضعیت موجود، انگیزه آغازین حرکت امام(ع)

اعتراض و امر به معروف و ... اگر هم اثر فعلی نداشته باشد، در آینده اثر دارد. لازم نیست که امر به معروف اثر فوری داشته باشد، بلکه اگر اثر آتی و دور دست مهمی هم داشته باشد، برای انجام آن کفایت می کند. بنده فکر می کنم که امام خمینی(س) هم در صدد این چنین امر به معروفی بود؛ یعنی اگر ایشان را با عوامل غیب مرتبط ندانیم، حدسشان این بود که ایشان را از بین می برند، ولی در عین حال می دانست که این حرکت ادامه یابد. این، پیروی از کار امام حسین است.

دیدگاه امام خمینی درباره شکل و صورت بندی حقوقی نظام سیاسی

دیدگاه امام خمینی درباره شکل و صورت بندی حقوقی نظام سیاسی

برداشت اصیل اسلام، ما را به ترقی جامعه‏ای که سرشار از استعدادها و قوای انسانی و عدالت اجتماعی است، راهنمایی می‏کند. قبل از هر چیز ما به محتوای اجتماعی رژیم سیاسی آینده دل بسته ‏ایم. صحیفه امام، ج4، ص

صفحه 13 از 28 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | بعدی >