فلسفه اسلامی و چالش های جامعه امروز

فلسفه قواعد خاصی دارد، مضامین و مفاهیم خاصی دارد که قابل فهم برای عموم نیست، از این رو بسیار طبیعی است که در بطن جامعه نبوده و عده ای خاص بدان اشتغال دارند. این از جمله گفته هایی است که مدافعین یا موافقین مهجوری فلسفه و کنارگیری آن از جامعه می گویند. اما به نظر می رسد اگر فیلسوف در بین مردم زندگی نکرده و با ایشان ارتباط نداشته باشد، به مرور از واقعیت دور گشته و حقایق را به خوبی درک نمی کند.

عناوین مطالب فلسفه و کلام

برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت یکی از با سابقه ترین برهان هایی است که فلاسفه الهی برای اثبات وجود خدا اقامه کرده اند. ارسطو نخستین فیلسوف الهی است که برهان حرکت را به صورت روشن مطرح کرده است؛ از این رو به برهان ارسطویی شهرت یافته است. برهان حرکت در فلسفه و الهیات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و به گونه های مختلف تقریر و تبیین شده است. این تقریرها بر اساس مطلق حرکت از حیث فاعلی و غایی، حرکت نفوس فلکی و نفوس انسانی، و حرکت جوهری استوار گردیده است.

برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

اصطلاح صدیقین را نخستین بار «بوعلی سینا» با استفاده از آیات قرآن کریم در تسمیه برهانی به کار برد که بر اساس امکان ماهوی برای اثبات وجود خداوند سازمان داده بود.

برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

یکی از رایج ترین، کهن ترین و آشناترین، ساده ترین و عمومی ترین برهانی است که برای اثبات وجود خداوند ارائه شده است.

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ به معنی باطل کردن، متداول کردن و پی در پی آمدن است. اما در اصطلاح فلسفی عبارتست از انتقال نفوس اشقیا است بعد از فساد ابدان انسانی به ابدان دیگر که مناسب آن ابدان است در اخلاق و افعال.

جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزءلایتجزّا، اصطلاحی در کلام و فلسفه اسلامی، به معنای کوچک ترین جزء جسم می باشد.

نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی در مقابل جسم طبیعی به کار برده می شود. جسم طبیعی همان امتداد جوهری در جهات سه گانۀ طول، عرض و عمق است اما جسم تعلیمی، امتداد عرضی در جهات سه گانه است که بر امتداد جوهری عارض می شود و مقدار و اندازۀ آن را مشخص می سازد.

جسم طبیعی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم طبیعی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم طبیعی یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای جوهر قابل ابعاد ثلاثه است.

حقیقت  جسم  مرکّب  از دو جوهر مادّه  و صورت  از دیدگاه امام خمینی (س)

حقیقت جسم مرکّب از دو جوهر مادّه و صورت از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم ، از اقسام موجود بماهو موجود و از آن جهت که دستخوش تغییر می شود، موضوع علم طبیعی جسم نزد حکما لفظ مشترکی است به دو معنای جسم طبیعی و جسم تعلیمی.

جوهر در نگاه امام خمینی (س)

جوهر در نگاه امام خمینی (س)

جوهر در علوم فلسفه به معنی ذات است و در برخی متون با عنوان جوهره وجود یاد شده است. در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، جوهر به عنوان موجودی یاد می شود که قائم به خود است؛ برخلاف عرض که به موجود دیگری نیازمند است. تفاوت مفهوم جوهر در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی آن است که در غرب جوهر و عرض از مقولات وجودند و در فلسفه اسلامی از مقولات ماهیت.

صورت (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

صورت (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

صورت در لغت، شکل و قیافه ، هیئت ، تمثال و مانند آن را گویند. اما در اصطلاح فلاسفه ، صورت یکی از اقسام جوهر است و در تعریف آن گفته اند: «صورت، جوهر بالفعلی است که منشا آثار و خواص شیء است»

عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

مراد از عناصر بسیط، هر یک از عناصر چهارگانه در حال خلوص و محوضت و عدم اختلاط با یک دیگر است

معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است.

تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان در لغت اسم مکان از ماده مکن و به معنای جا، موضع و محل است.

استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا، برگرفته از واژۀ یونانی Hole و معنی لغوی آن چوب نتراشیده است و در اصطلاح فلسفه جزء بالقوه اجسام را گویند که جنبۀ قابلیت و استعداد هر جسمی می باشد. هیولا را از آن جهت هیولا نامیده اند که مادۀ اولی و اصلی اجسام می باشد و صورت های مختلفی را به خود می پذیرد؛ همانند چوب نتراشیده که به صورت های گوناگونی درمی آید.

نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار به معنای حالت حضور مرگ و در آستانۀ مرگ قرار گرفتن آمده است و در باب طهارت از آن بحث شده است.

اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی اراده در برابر کراهت وصف موجود قادر مختار، و آخرین جزء علت تامه فعل می باشد.

تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی از جمله مباحث حقوقی می باشد. کرامت انسان، ارزش فطری (Innate Value) (ذاتی) یا شایستگی هر انسان است که با وجود هویت و ماهیت انسانی هر فرد انسانی وجود می یابد و به عنوان مبنای فلسفی تمامی حقوق بشر شناخته می شود.

اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اِعادة مَعْدوم ، مفهومی فلسفی و کلامی که خاستگاه آن اعتقاد به معاد و حشر جسمانی است . مطابق این عقیده بدن های از میان رفته انسان ها باید در عالم آخرت بازگردانده شوند تا سزای نیک و بد اعمال خویش را در قالب جسمانی شان ببینند.

صفحه 5 از 7 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >