ثروتی به نام حسین (۱) : سرمایه های اعتقادی در خدمت اصلاح جامعه - اصلاح از درون، مقاومت از بیرون

شب هجران تو آخر نشود

ثروتی به نام حسین (۱) : سرمایه های اعتقادی در خدمت اصلاح جامعه - اصلاح از درون، مقاومت از بیرون

همبستگی و وحدت یک ثروت اجتماعی به حساب می آید که می تواند نقش مهمی در تکامل و یا اصلاح جامعه داشته باشد. حال با توجه به اینکه وضعیت کنونی جامعه مان در شرایط خاصی قرار دارد و اشکالات و نقایص پوشیده گذشته، امروز در صحنه های مختلف و امتحانات گوناگون اجتماعی آشکار گردیده و جامعه را تهدید می کند، اصلاحی عمیق و متنوع و گسترده و جدی ضرورت می یابد؛ بنابراین لازم و ضروریست که بر نقاط پیوند و همبستگی مردم تکیه کرده و راه اصلاح را پیش گرفت؛ در این باره عقاید و باورهای مذهبی که یکی از پیوندهای مهم میان مردم مسلمان ماست می تواند فرصت خوبی را برای اصلاح فراهم نماید. عاشورا و امام حسین علیه السلام در جامعه اسلامی و شیعی ما، عامل مهمی است که مردم در آن بهم گره می خورند و جلوه ای از وحدت و همبستگی ملی و مذهبی را می آفرینند؛ بنابراین فرهنگ حسینی را باید فرصت مهم اجتماعی و ثروت عظیم فرهنگی دانست و از آن برای اصلاح جامعه و به ویژه شرایط سخت کنونی بهره برد.

شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰
آموزه های اجتماعی کربلا (۲): عشق و مقاومت

شب هجران تو آخر نشود

آموزه های اجتماعی کربلا (۲): عشق و مقاومت

فضای سنگین سال های زندگی سید شهیدان که جریان تحریف سلطنت را به جای خلافت قرار داده و هرگونه راه نقد و اعتراض را مسدود ساخته بود و به سلطنت اموی چنان تقدس بخشیده بود که عملا هر نقد و اعتراضی اعتراض و نقد به خدا و پیامبرش به حساب می آمد یاری اسلام ،که به ظلم و ستم در انزوا قرار گرفته و در غربت تحمیلی اش فراموش گشته بود، حمایتی پرهزینه داشته و تنها از کسانی این مهم ممکن بوده که دلهایشان به آتش عشق افروخته بوده باشد عشقی که به موهبت الهی در قلب ها جای می گیرد و می تواند شمشیر دفاع بر دست های قدرت ایمان قرار دهد و مجاهدان دلیری را بی هراس از تیرهای سرزنش و نکوهش جاهلان مقصر و دانایان مکار به میدان آورد این عشق سراپای امام حسین و یارانش و حتی اهل بیت اسیر شده اش را پر ساخته است تحمل فشار اجتماعی ملالم از مکر و جهل، محتاج ایمان در مراتب عالی آن می باشد ایمانی که از عشقی عمیق جوشیده باشد و تا پای جان انسان را در آوردگاه مقاومت پایدار نگاه دارد بنابراین مقاومت و جهاد که امری اجتماعی می باشد که بر پایه فرهنگی ایمانی استوار می گردد قرآن کریم نیز در تحلیل میدان های نبرد و پیروزی ها و شکست هایش به تحلیل فرهنگ و اعتقاد پشتوانه جهاد و دفاع می پردازد تا به تحلیل نظامی بلکه تمام عرصه های زندگی حتی عرصه های اجتماعی را قرآن از همین منظر تحلیل می فرماید.

جمعه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
نخستین مراسم عزاداری امام حسین(ع) کی و کجا برگزار شد؟

شب هجران تو آخر نشود

نخستین مراسم عزاداری امام حسین(ع) کی و کجا برگزار شد؟

حماسه کربلا، بزرگ ترین و دلخراش ترین واقعه تاریخ است که پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال هنوز هم زنده مانده و پس از ۱۴ قرن به یاد آن واقعه اشک ها ریخته می شود و مراسم حزن و عزاداری به پا است.

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
ولایت عاشورایی امام خمینی و تداوم انقلاب اسلامی
چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
آموزه های اجتماعی کربلا (۱): تحریف حکومتی و حرکت اصلاحی عاشورا

شب هجران تو آخر نشود

آموزه های اجتماعی کربلا (۱): تحریف حکومتی و حرکت اصلاحی عاشورا

إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی عَلِیِّ بْنِ أَبیطالِب»؛ یعنی: «من از روی خود خواهی و خوشگذرانی و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، من فقط برای اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم.» (نامه امام حسین به محمد حنفیه مقتل خوارزمی؛ ج ۱، ص ۱۸۷-۱۸۹)

چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۶
توصیه های امام خمینی (س) به مطبوعات و رسانه ها: انتقاد، غیر غرض وَرزی است

اهمیت خبر و خبرنگاری

توصیه های امام خمینی (س) به مطبوعات و رسانه ها: انتقاد، غیر غرض وَرزی است

وظیفه داریم ما که آن چیزهایی که در این جمهوری شده است بگوییم و برسانیم به مردم. انتقاد هم داریم البته که کوتاهی شده است، آنها هم باید نوشته بشود. نمی گوییم آن را ننویسند، آن را هم بنویسند، اما انتقاد، غیر غرض وَرزی است. یک قلم است که می خواهد یک مسئله ای که فرض کنید کوچک است بزرگش کند و چند مقابلش کند. تیتر بزرگ بنویسد و بعدش هم حرفهایی که هر چی دلش می خواهد بنویسد. گاهی هم تیترها مناسب با خود موضوع نیست.

یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
آغوش گرم امام در دیدار با اسقف کاپوچی

دیدار با امام به روایت اسقف کاپوچی:

آغوش گرم امام در دیدار با اسقف کاپوچی

در فرودگاه هزاران نفر از برادران به استقبال من آمده بودند. به سوی منزل امام حرکت کردیم. ایشان مرا به گرمی در آغوش گرفت و روبوسی کرد. سپس در حالی که دست مرا در دست داشت خطاب به خبرنگاران فرمود: همگی استقبال از اسقف کاپوچی را مشاهده کردید. شما از دروغ هایی که مغرضین و دشمنان انقلاب اسلامی ایران پخش کرده ‏اند تا چهره این انقلاب را دگرگون نشان دهند، اشباع شده ‏اید.

سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۷:۴۷
حصر در منزل داوودیه

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

حصر در منزل داوودیه

غرض رژیم از بردن امام به داودیه، دور نگه داشتن ایشان از مراکز پر جمعیت تهران بود، چرا که می دانست اگر ایشان را در خود تهران آزاد سازد موجب پدید آمدن شور و هیجان و موج سهمگینی خواهد شد. ولی علی رغم کلیه تدابیر امنیتی، تدارکات، پیش بینی ها و پیش گیری های دامنه دار و همه جانبه هنوز ساعتی از آزادی امام نگذشته بود که خبر آن برق آسا در سراسر تهران انعکاس یافت و تهران را تکان داد؛ و مردم فوج فوج به دیدار امام در داوودیه رفتند. در نخستین ساعات ورود امام به داوودیه چند نفر از برجسته ترین علمای مهاجر و نیز علمای تهران به دیدار ایشان شتافتند. مردم به محض اطلاع برای دیدار امام روانه محل اقامت ایشان شدند، به طوری که خیابان ها و کوچه های اطراف، مملو از جمعیت مشتاق گردید و عبور و مرور خودروها به سختی صورت می گرفت. از نخستین ساعات صبح روز شنبه ۱۲ مرداد، مغازه داران تهران و شهرستان ها به مناسبت آزادی نسبی امام، بر سر در مغازه های خود پرچم نصب کرده و چراغانی نمودند و میان مردم شیرینی و شکلات توزیع کردند. هجوم سیل آسای مردم به سوی اقامتگاه امام موجب شد، ملاقات با ایشان در پایان روز دوم اقامت از سوی مأموران ساواک و شهربانی ممنوع شود.

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴
پادگانی که امام خمینی یک ماه و هفت روز در آن زندانی بود

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

پادگانی که امام خمینی یک ماه و هفت روز در آن زندانی بود

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
زندان قصر اولین زندان متمرکز تهران

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

زندان قصر اولین زندان متمرکز تهران

در زمان ریاست سوئدی ها بر شهربانی (نظمیه) تهران، زندان نظمیه در محل اداره شهربانی (بخشی از وزارت امور خارجه فعلی) در میدان توپخانه واقع بود. این زندان مرکب از دو یا سه اتاقک کوچک معروف به حبس نمره یک و چند اتاق و یک زیرزمین برای زندانیان عمومی بود. با ایجاد حکومت رضاشاه محل قبلی تکافوی خیل عظیم زندانیان را نمی کرد. لذا رئیس نظمیه تقاضای یک محل وسیع برای ایجاد زندان تهران را نمود. محلی که برای اینکار در نظر گرفته شد، همین قصر قاجار بود که دارای ساختمان های قدیمی و وسیع و متروکه بود. این مجموعه که در سال ۱۱۶۸ ش ساخته شده بود، محل مناسبی برای ایجاد زندان تشخیص داده شد. و بین ارتش، مخابرات و زندان تقسیم گردید. زندان قصر در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۰۸ ش، به دست رضاشاه افتتاح گردید. فاز اولیه زندان که در آن زمان افتتاح شد ۱۹۲ اتاق بود با گنجایش ۸۰۰ زندانی. بعدها و تا زمان ساخت زندان اوین در دهه چهل، این زندان تنها زندان پایتخت بود. در این دوران زندان قصر توسعه زیادی پیدا کرد. پس از انقلاب اسلامی این زندان محل حبس زندانیان غیر سیاسی بود. در سال ۱۳۸۳این زندان تعطیل وشهرداری شروع به تخریب بخشهائی از زندان نمود که باپیگیری کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب با ثبت زندان به عنوان آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی ازتخریب آن جلوگیری ومتعاقباً بوسیله شهرداری به باغ موزه تبدیل گردید.سرانجام این باغ

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
انتقال امام به باشگاه افسران

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

انتقال امام به باشگاه افسران

امام خمینی در زندان باشگاه افسران تنها چند ساعت بیشتر نماندند. روز ۱۵ خرداد از ۵ صبح تا پاسی از شب را در بازداشتگاه افسران به سر بردند سپس به پادگان قصر (بی سیم) انتقال یافتند. حضرت امام می فرماید: «من توی حبس هم وقتی وارد شدم به آن باشگاه افسران ـ اول من را بردند توی باشگاه افسران ـ من وقتی وارد شدم دیدم یک جای خیلی خوبی است که همه چیز آماده است که منزلهای ما خواب ندیده ‏اند! به آن مأمورها گفتم خوب، این که از منزل ما بهتر است و بهتر هم بود، بعد هم ما را بردند در یک جای دیگر؛ همان مثل منزل خودمان، یک خرده ‏ای هم بهتر! وقتی هم که از حبسْ ما بیرون آمدیم، حبسش هم یک حبسی نبود که به ما یک بدی بگذرد ـ یک سختی ـ ما به واسطه آن بدی حالا با شاه ـ مثلًا ـ به هم زدیم! حبسشان هم یک حبسی نبود که برای ما ـ توی این حبس آنهایی که همراه ما بودند و مأمورین حبس بودند، با ما محبت می‏ کردند، به ما ارادت داشتند.

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
دستگیری و انتقال امام خمینی از قم به تهران

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

دستگیری و انتقال امام خمینی از قم به تهران

با توجه به مخالفت های حضرت امام با رژیم پهلوی و اقدامات روشنگرانه ایشان، به ویژه سخنرانی عصر عاشورای ۱۳خرداد ۴۲، رژیم شاه تصمیم به دستگیری امام گرفت. سحرگاهان پانزده خرداد مأموران رژیم به منزل امام هجوم آورده و پس از ضرب و شتم خدمتکار ایشان، در حالی که حضرت امام مشغول نماز شب بودند، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند. عمال رژیم ابتدا در صبح ۱۵ خرداد ایشان را به بازداشتگاه باشگاه افسران (پادگان بی سیم) بردند و سپس غروب همان روز به زندان قصر منتقل کردند که ۱۹ روز در آنجا محبوس بودند. سپس به پادگان عشرت آباد منتقل شده و پس از یک شبانه روز نگهداری سلول انفرادی، ایشان را در اتاقی زندانی کردند. با توجه به مخالفت های حضرت امام با رژیم پهلوی و اقدامات روشنگرانه ایشان، به ویژه سخنرانی عصر عاشورای ۱۳خرداد ۴۲، رژیم شاه تصمیم به دستگیری امام گرفت. سحرگاهان پانزده خرداد مأموران رژیم به منزل امام هجوم آورده و پس از ضرب و شتم خدمتکار ایشان، در حالی که حضرت امام مشغول نماز شب بودند، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند. عمال رژیم ابتدا در صبح ۱۵ خرداد ایشان را به بازداشتگاه باشگاه افسران (پادگان بی سیم) بردند و سپس غروب همان روز به زندان قصر منتقل کردند که ۱۹ روز در آنجا محبوس بودند. سپس به پادگان عشرت آباد منتقل شده و پس از یک شبانه روز نگهداری سلول انفرادی، ایشان را در اتاقی زندانی کردند.

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
سیره امام جواد (ع)

به مناسبت سالروز شهادت امام محمد تقی (ع)

سیره امام جواد (ع)

فضائل و مکارم اخلاقی امام جواد (ع) به گونه ای بود که همگی حتی مخالفان و دشمنان بدان اعتراف کرده و با دیدن آن خصال برجسته ناخودآگاه مجذوب آن وجود الهی شده، زبان به مدح و ستایش می گشودند. زهد امام جواد (ع) نیز مانند دیگر فضایل ایشان نمود بسیار داشت. با اینکه مدتی در کاخ مامون زندگی می کرد و خلیفه نیز سعی داشت او را به سوی مظاهر مادی جلب کند ولی ایشان به هیچ وجه بدانها دلبستگی نداشت. امام جواد مومن را به سه نیاز واقعی اش توجه می دهد: توفیق خدایی، واعظ نفسانی و قبول نصیحت، برای هر چیزی زینتی می شمرد و از متوجه شدن انحصاری به زینت های مادی هشدار می دهد.

شنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴
حجاب و عفاف

مصونیت حجاب

حجاب و عفاف

باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است که، آن ارزشهای واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه های شیطانی با دست های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می شدند. اینها، این ارزشها زنده بشود.

شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰
مواجهه با بانوان بدحجاب به سبک امام

مصونیت حجاب

مواجهه با بانوان بدحجاب به سبک امام

پیام امام در پاسخ استعلام در مورد تعرض عده ‏ای از افراد ناآگاه و احیاناً ضد انقلاب، به بانوان بی‏ حجاب

شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
نظر امام درباره دادگاههای انقلاب

جمع میان علم و عدالت

نظر امام درباره دادگاههای انقلاب

در رابطه با دادگاههای انقلاب در طول این مدت به حکم ضرورت و مقطعی بودن برخی از کمی ها و کاستی ها و نقطه های ضعف برطرف شود ولی در دیداری که در خدمت امام داشتیم این مسائل را مطرح کردیم که به نظر می رسد اگر مقداری از این دادگاهها را کم کنیم تا بقیه دادگاهها با کیفیت بالاتری به کارشان ادامه بدهند و به موازات افزایش مقدورات کادرهای تربیت شده کافی مجددا شعبه ها را دایر کنیم نتیجه بهتر خواهد بود که امام هم تائید کردند بنابر اسن ما با تکیه روی کیفیت بهتر و بالاتر و تکیه روی کیفیت برتر و بالاتV و تکیه به این که کمیتها باید با رعایت کیفیت بالاتر و بهتر افزایش پیدا بکند، کارمان را ادامه می دهیم. منبع: (بهشتی از زبان بهشتی؛ ص ۱۸۲)

یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
انتخابات شورای عالی قضایی و اینکه به چه دلیل پنج نفر از حکام شرع انتخاب شدند

جمع میان علم و عدالت

انتخابات شورای عالی قضایی و اینکه به چه دلیل پنج نفر از حکام شرع انتخاب شدند

انتخاب شورای عالی قضایی و حکام شرع دست ما نبود، این امر مربوط است به قانون اساسی. در قانون اساسی آمده است که سه نفر قاضی مجتهد عادل. پس باید نامزدها معلوم باشد که مجتهد هستند. کی باید تشخیص این اجتهاد را بدهد؟ ما فکر کردیم بهتر است این تشخصیص به عهده مقام رهبری باشد؛ البته ایشان چون مستقیما نمی توانستند این کار را عهده دار بشوند لذا آن را واگذار کردند به آیت الله منتظری. آیت الله منتظری هم چون کسالت داتند واگذار کردند به آیت الله مشکینی و دو تن از دوستان فقیه دیگرمان، آقایان [آیت الله] ملکوتی و [آیت الله] راستی، قرار شد که بررسی کنند ببینند از میان حدود 60 نفر کسانی که برای این منظور نامزد شده اند چه کسانی مجتهد هستند. خوب از میان آقایان حکام شرع چون کسانی بودند که از مدرسین ح.زه علمیه هستند یا نیستند. از میان آقایان قضات دادگستری چون آنها آشنایی نداشتند، تشخیص آن مشکل بود هیات نظارت بر انتخابات هم به همه آقایانی که نامزد بودند اطلاع داد که آقایان مشکینی و ملکوتی و راستی در قم آماده هستند. در روز دوشنبه هفته قبل که هر یک از دوستان فکر می کنند حایز مقام اجتهاد و فقاهت هستند با این آقایان مذاکره و دیداری داشته باشند تا ض من مذاکره و گفتگوی علمی آنها بتوانند تشخیص بدهند که آیا در میان قضات محترم دادگستری فردی که فقیه و مجتهد باشد و صاحب فتوا باشد، در مسائل اسلامی هست یا نه.

یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
دادگاه انقلاب و دادگاه ویژه

جمع میان علم و عدالت

دادگاه انقلاب و دادگاه ویژه

دادگاه انقلاب نوعی دادگاه ویژه از نوع محاکم اختصاصی تلقی نمی شود باید گفت همانطور که از اسمش مشخص است دادگاه انقلاب است. دادگاه ویژه یک وقت است که منظور از ویژه گروه خاصی است که اینجا منظور این نیست. مثل دادگاه ویژه معممین که من با آن مخالف بودم و بحمدالله لغو شد و دیگر دادگاه ویژه دوره انقلاب که همه انقلابها دادگاه انقلاب داشته اند. بنابراین دادگاه یکی از ضرورتها دوره انقلاب است یک وقت است در یک موقع عادی دادگاه ویژه درست می کنند مثل دادگاه های صنفی و امثال اینها. چنین چیزی را نمی توانیم داشته باشیم ولی یک وقت است که در دوره انقلاب مخصوص دوره انقلاب دادگاه درست می کنند اگر می خواهید می توانید به آن دادگاه ویژه بگویید ولی آن را با دادگاه ویژه در زمان عادی اشتباه نکنید. آنچه که همه سیستم های مترقی حقوقی آن را نفی می کنند. دادگاههای اختصاصی در شرایط عادیست که ما هم آن را نفی می کنیم.

یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
پیشنهاد عفو عمومی؛ نظر امام خمینی

جمع میان علم و عدالت

پیشنهاد عفو عمومی؛ نظر امام خمینی

خیلی ها پیش من آمدند و اصرار کردند و گفتند: آقا اسلام دین رحمت هم هست همه اش دین قهر نیست ما بسم الله الرحمن الرحیم درپاریم، ما کجا بسم الله القاسم الجبارین داریم؟ بیایید و رحمت به این مردم نشان دهید و عفو کنید. امام فرمود: از بس آمدند و اصرار کردند من فرمان عفو دادم و حالا می بینم که اشتباه شده است. خوب شما مردم در آن موقع چه فکر می کردید؟ آیا شما مردم، آن موقع و یا حتی امروز فکر نمی کنید که انقلاب قهرش باید تا میکروب زدایی تقریبا کامل ادامه پیدا کند، همه جراحی های لازم را در این پیکر بیمار انجام بدهد و بعد شروع به ویتامین دادن بکند؟

یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
مروری بر دیدگاه های امام خمینی درباره نظارت مردمی بر دستگاه قضایی

به مناسبت هفته قوه قضائیه؛

مروری بر دیدگاه های امام خمینی درباره نظارت مردمی بر دستگاه قضایی

با اسم «اسلام» می خواهند این اسلام را در بین مردم خود مملکت، مشوّه نمایش بدهند، بد صورتش نمایش بدهند. این یک جرم بزرگی است که آنها مرتکب می شوند. ما هم اگر ساکت باشیم جرم است برای ما. باید بگوییم. باید شماها عمل کنید. کسانی که با اسم اسلام می آیند و می خواهند خرابکاری بکنند و مثلاً، یک کارهای زشتی بکنند و خلاف اسلام بکنند، بدانید اینها اسلامی نیستند، اینها ضد اسلام هستند، ضد انقلاب هستند.

سه شنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
نامه چمران به دکتر صادق طباطبایی

چمران جمع میان تقوا و تخصص

نامه چمران به دکتر صادق طباطبایی

صادق مهربانم سلام گرم برادرت را بپذیر. گرامی نامه تو را دیروز از مجلس ‏‎ ‎‏دریافت داشتم و سعی دارم الآن توسط برادر محمد صالح برای شما بفرستم. درباره ‏‎ ‎‏مطلب راجع به آقای صدر همانطور که می دانید سازمان امنیت شاه و سفیر پست ‏‎ ‎‏فطرتش قدر در بیروت به جان آقای صدر افتاده اند و تحریک هایی که آدمی را ناراحت ‏‎ ‎‏می کند. آقای صدر جوابی رسمی در رد مطالب تحریف شده می نویسند و برای شما ‏‎ ‎‏می فرستند، همچنین مقاله خود را در روزنامه های لبنان چاپ خواهند کرد و ما عین ‏‎ ‎‏روزنامه ها را برای شما خواهیم فرستاد.‏ ‏‏ضمناً از طرف جوانان مسلمان آمریکا مبلغ 3000 دلار برای کمک به رزمندگان ‏‎ ‎‏فلسطینی ارسال شده بود که به رهبر آنها داده شد و خیلی تشکر کرد و حتی از نوشته ها ‏‎ ‎‏و جزوه های فارسی شما درباره فلسطین یاد کرد و خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بود. به ‏‎ ‎‏او گفته شد که شما در آلمان کنگره اسلامی دارید. او گفت که پیامی شخصاً برای شما ‏‎ ‎‏تهیه خواهد کرد و یکی از نمایندگان خود را خواهد فرستاد تا در کنگره شما بخواند. ‏‎ ‎‏بنابراین لطفاً شما خود را آماده کنید.‏ ‏‏درباره حمید‏ چیزهایی نوشته بودید. برداشت شما صحیح است. آنچه خوبان همه ‏‎ ‎‏دارند او تنها دارد. شریعتی را آنطور می شناسد و غیره در حالیکه از ایران پرسیدم ‏‎ ‎‏شریعتی گفته که او را نمی شناسد. همچنین آزمایش های دیگری نیز کردم که نتیجه اش ‏

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
وصیت نامه چمران به امام صدر

چمران جمع میان تقوا و تخصص

وصیت نامه چمران به امام صدر

وصیت می کنم به کسی که او را بیش از حد دوست می دارم! به معبود من! به معشوق ‎‏من، به امام موسی صدر، کسی که او را مظهر علی می دانم، او را وارث حسین می خوانم، ‎‏کسی که رمز طائفه شیعه، و افتخار آن، و نماینده هزار و چهار صد سال درد، غم، حرمان، ‎‏مبارزه، سرسختی، حق طلبی و بالاخره شهادت است. آری به امام موسی وصیت می کنم...‏ ‏‏برای مرگ آماده شده ام و این امری است طبیعی که مدتهاست با آن آشنا شده ام. ‎‏ولی برای اولین بار وصیت می کنم. خوشحالم که در چنین راهی به شهادت می رسم. ‎‏خوشحالم که از عالم و ما فیها بریده ام. همه چیز را ترک گفته ام. علائق را زیر پا ‎‏گذاشته ام. قید و بندها را پاره کرده ام. دنیا و ما فیها را سه طلاقه گفته ام و با آغوش باز ‎‏به استقبال شهادت می روم.‏ ‏از اینکه به لبنان آمدم و پنج یا شش سال با مشکلاتی سخت دست به گریبان ‎‏بوده ام، متاسف نیستم. از اینکه آمریکا‏‏ را ترک گفتم، از اینکه دنیای لذات و راحت طلبی را پشت سر گذاشتم، از اینکه دنیای علم را فراموش کردم، از اینکه از همه زیبائیها و خاطره زن عزیز و فرزندان دلبندم گذشته ام، مت‏‏ا‏‏سف نیستم... از آن دنیای مادی و راحت طلبی گذشتم و به دنیای درد، محرومیت، رنج، شکست، اتهام، فقر و تنهایی قدم ‎‏گذاشتم. با محرومیت همنشین شدم. با دردمندان و شکسته دلان هم آواز گشتم. از دنیای سرمایه داران و ستمگران گذشتم و به عالم محرومین و مظلومین و

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
تبیین جمهوریت و اسلامیت‏‏ ‏

جمهوریت به تعریف امام

تبیین جمهوریت و اسلامیت‏‏ ‏

حکومت اسلامی حکومتی است بر پایۀ قوانین اسلامی. در حکومت اسلامی استقلال کامل حفظ می شود. ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری، فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلامی، یعنی محتوای آن فرم، قوانین الهی است.(صحیفه امام؛ ج 5، ص 398)‏

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
جمهوریت

جمهوریت به تعریف امام

جمهوریت

جمهوریت گفتمانی است که در نهایت معطوف به نفی سلطه است به همین دلیل تاکید بر آزادی مدنی (مثبت)، هم نافی آزادی لیبرالی (طبیعی و منفی) است و هم ضد جباریت فردی و ساختار توتالیتر. در حکومت جمهوری، اکثریت مردم کنترل سیاسی را اعمال می کنند، قدرت نهایی را در دست دارند و در موضوعات مهم سیاست ملی تصمیم می گیرند . لازمه چنین حکومتی آن است که هیچ کس صاحب مقام رسمی نباشد مگر آنکه مردم آزادانه او را قدرت داده باشند و قدرت او نیز در اختیار و تحت نظارت مردم باشد در جامعه جمهوری همه افراد مردم برابر و آزادند. آن چیزی که در شعار و خواسته مردم مسلمان ایران در سال ۱۳۷۵ از برجستگی و درخشندگی خاصی برخوردار بود و می توان آن را جز سوم این شعار محسوب کرد، "جمهوری اسلامی" بود. استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" یعنی مردم استقلال و آزادی خویش و مملکت را در سایه حکومت جمهوری اسلامی جستجو می کردند و با این بیان استقرار هر نوع حکومتی با هر پیشوند و پسوندی را نفی کرده و تنها حکومتی را طلب می کنند که هم استقلال و آزادی آنان را تامین کند و هم به هویت اسلامی و دینی آنان ارزش و اقتدار بدهد و لذا حکومت جمهوری اسلامی را بعنوان جز سوم شعار اصلی و اساسی و محوری خود انتخاب کردند.

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲۵
پیوند اسلامیت و جمهوریت در اندیشه امام

جمهوریت به تعریف امام

پیوند اسلامیت و جمهوریت در اندیشه امام

با چنین منطقی است که تناقض ادعایی میان اسلامیت و جمهوریت رفع می شود و اصل یکصد و هفتاد و هفت قانون اساسی که دو عنصر اسلامیت و جمهوریت را عناصر بلاتغییر نظام سیاسی موجود معرفی کرده است معنا و مفهوم منطقی پیدا می کند . اراده جمهور ملت، در جریان انقلاب نظم کهن را فرو ریخت و نظمی نو جایگزین آن ساخت . اراده ای که در نظم نوین و بر پایه قانون اساسی، سامان حیات سیاسی را رقم زد و جمهوریت خود را معطوف به اسلامیت کرد. تا زمانی که چنین اراده چنان جمهوری قوام و دوام داشته باشد قانون اساسی و اصول و محتوای اسلامیت آن تضمین حیات و بقا به خود می گیرد. طبق اصول قانون اساسی هم ابتنا نظام سیاسی جدید و هم جریان امور و ساز و کارهای آن منبعث از منطق و روح جمهوریت است . اصول ۵۶، ۵۷، ۶، ۷ بند ۸ اصل ۳، ۱۷۷ و ... مبین همین منطق جمهوریت و مردم سالاری است. در صورت بندی جمهوری اسلامی اگر اصل جمهوریت را اصلی ما تقدم و بنیادین هم ندانیم و برای آن قائل به موضوعیت نباشیم، حداقل آن است که جمهوریت برای اسلامیت، طریقیت دارد و در این حالت نیز قوام و بقا اسلامیت از منظر امام نظام وابسته به جمهوریت آن است. همچنان که برای تبیین رابطه دو رکن نظام، جمهوریت و اسلامیت اگر به نسبت فرم و محتوا نیز قائل باشیم آنچنان که در برخی اشارات امام خمینی هم بدان تفوه رفته است . باز هم حفظ محتوا جز با رعایت روشمندی و ساز وکارهای جمهوری

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲
مقصد نهضت

مقصد نهضت

‏‏نگذارید این انقلابی که حاصل شده و این نهضتی که حاصل شده و این چیزی که ما‏‎ ‎‏را پیروز کرده، نگذاریم سست بشود.

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۵۸
نامه به آقای محتشمی، وزیر کشور (عملکرد «نهضت آزادی»)

مجاهد نستوه

نامه به آقای محتشمی، وزیر کشور (عملکرد «نهضت آزادی»)

در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی مسائل فراوانی است که بررسی آن محتاج به‏‎ ‎‏وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندۀ این نهضت و همین طور‏‎ ‎‏عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت می دهد که نهضت به اصطلاح آزادی‏‎ ‎‏طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به امریکا است، و در اینباره از هیچ کوششی فروگذار‏‎ ‎‏نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکای جهانخوار را،‏‎ ‎‏که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطۀ او دارند از ستمکاری‏‎ ‎‏اوست، بهتر از شوروی ملحد می دانند. و این از اشتباهات آنها است.‏ ‏‏ در هر صورت، به حسب این پرونده های قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای‏‎ ‎‏نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده‏‎ ‎‏کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت‏‎ ‎‏موقت باقی مانده بودند ملتهای مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و‏‎ ‎‏مستشاران او دست و پا می زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می خورد که‏‎ ‎‏قرنها سر بلند نمی کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت‏‎ ‎‏برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار‏‎ ‎‏آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با‏‎ ‎‏دخالت بیمور

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
صفحه 23 از 221 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | بعدی >