سید حسن خمینی در پیامی به حاج سید محمود مرعشی درگذشت برادر گرامی وی را تسلیت گفت.
شنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵
فلسفه اسلامی در روند تکاملی خود به مرحله سوم؛ یعنی حکمت متعالیه با حکمت صدرائی رسید.
صدرالمتألهین با پی افکندن مبانی و مؤلفه های پدید آورنده حکمت متعالیه، چنان بنایی از اندیشه و تفکر فلسفی را به دنیای فکر و فلسفه عرضه کرد که طی چند قرن اخیر همه متفکران و فلسفه پژوهان را متوجه خود کرده است.
امام خمینی(س) در جایگاه فیلسوف و فقیه بزرگ عصر خود، پس از فراگرفتن حکمت متعالیه بیش از دو دهه در حوزه علمیه قم مدرس برجسته فلسفه صدرائی بوده و در کتاب های متعدد خود از صدرالمتألهین به عظمت و بزرگی یاد کرده است.
شنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
مراسم چهلم سید مرتضی سلطانی طباطبایی، فرزند آیت الله العظمی سید محمدباقر سلطانی(ره)، برادر مرحوم سید صادق طباطبایی و خواهرزاده امام موسی صدر با حضور بیت معظم امام راحل و خانواده مرحوم، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی برگزار شد.
شنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۰
درپی درگذشت مادر گرامی محمود زمانی قمی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی این ضایعه را به وی و خواهر زاده آن مرحومه جواد امام تسلیت گفت.
شنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۳۶
فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح المبین قطعی و مسجل می پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود. از این رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح المبین، در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می شد
شنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۰
دیدار سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با سفیر فلسطین
حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، گفت: روز قدس یک میراث ماندگار امام است و الآن هم در سایه همین سیاست ها و عنایات و توجهات حضرت امام تقریبا مسأله فلسطین برای ملت ایران یک مسأله اساسی و جزو اعتقادات ما و چیزی فراتر از ملاحظات سیاسی است
دوشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با صلاح زواوی، سفیر فلسطین در تهران دیدار کرد.
دوشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰
یکی از خصلتهای ذاتی تشیع، از آغاز تاکنون، مقاومت و قیام در برابر دیکتاتوری و ظلم است که در تمامی تاریخ شیعه به چشم می خورد؛ هر چند که اوج این مبارزات در بعضی از مقطع های زمانی بوده است. در صد سال [اخیر] حوادثی اتفاق افتاده است که هر کدام در جنبش امروز ملت ایران تأثیری داشته است: انقلاب مشروطیت، جنبش تنباکو و... قابل اهمیت فراوان است.
شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰
در پی پاسخ مقاومت به جنایت های اخیر رژیم صهیونیستی؛
جمعه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۷:۴۶
وظیفۀ سالک الی اللّه آن است که خود را به قرآن شریف عرضه دارد؛ و چنانچه میزان در تشخیص صحّت و عدم صحّت و اعتبار و لا اعتبارِ حدیث آن است که آن را به کتاب خدا عرضه دارند و آن چه مخالف آن باشد باطل و زخرف شمارند، میزان در استقامت و اعوجاج و شقاوت و سعادت آن است که در میزان کتاب اللّه درست و مستقیم در آید و چنانچه خُلق رسول اللّه قرآن است، خلق خود را با قرآن باید متوافق کند تا با خلقِ ولی کامل نیز مطابق گردد و خلقی که مخالف کتاب اللّه است زخرف و باطل است.
پنجشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
از آداب قرائت، که موجب تأثیر در نفس نیز هست و سزاوار است که شخص قاری مواظبت آن کند، ترتیل در قرائت است. و آن، به طوری که در حدیث است، عبارت است از حد توسط بین سرعت و تعجیل در آن، و تأنّی و فتور مفرط که کلمات از هم متفرق و منتشر گردد.
چهارشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵
کسی که خود را عادت داد به قرائت آیات و اسماء الهیّه از کتاب تکوین و تدوین الهی، کم کم قلب او صورت ذکری و آیه ای به خود گیرد، و باطن ذات محقّق به ذکر اللّه و اسم اللّه و آیت اللّه شود.
سه شنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
مطلوب در تلاوت قرآن شریف آن است که در اعماق قلب انسان تأثیر کند و باطن انسان صورت کلام الهی گردد، و از مرتبه ملکه به مرتبه تحقق رسد.
دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
یکی از وصایای رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، وصیت به تلاوت قرآن است. و فضل تلاوت و حفظ و حمل و تمسک و تعلم و مداومت و مزاولت و تدبر در معانی و اسرار آن بیش از آن است که به فهم قاصر ما درست آید.
یکشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
اول آیه ای که به رسول اکرم، به حسب روایات و تواریخ، وارد شده است، آیۀ إقرَأ بِاسْمِ رَبِّکَ «سورۀ عَلَق، آیۀ ۱: «بخوان به نام پروردگارت» است. این آیه اولین آیه ای است که، به حسب نقل جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است و از اول به «قرائت» و به تعلم دعوت شده است.
شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
تا تزکیه نباشد تعلیم کتاب و حکمت میسور نیست؛ باید تزکیه بشود نفوس از همۀ آلودگیها؛ که بزرگترین آلودگی عبارت است از آلودگی نفس انسان و هواهای نفسانیه که دارد.
جمعه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
امام خمینی(س) از همان آغاز مبارزات خود در دهه چهل، در مواضع خود مسئله فلسطین را نیز مطرح کرد و مواضع ایشان در این مسئله، همواره صریح و روشن بوده است، ایشان تا زمانی که در ایران حضور داشت و همچنین در سالهای طولانی تبعید، از این مسئله مهم اسلامی غافل نبوده و «آنچه گفتنی بود» را گفته است چنانکه در سال ۱۳۴۳ در این باره می فرماید...
جمعه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
انگیزۀ نزول این کتاب مقدس و انگیزۀ بعثت نبی اکرم برای این است که این کتاب در دسترس همه قرار بگیرد و همه از او به اندازۀ سعۀ وجودی و فکری خودشان استفاده کنند.
پنجشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
پیغمبر اسلامی که قرآن را آورده است و قرآن و سنت او اساس اسلام است، اساس او بر اخوت و برادری است. مؤمن باید برادر مؤمن باشد، این حکمی است که در قرآن است.
چهارشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
قرآن کتابی است برای انسان سازی، در تمام مراحلی که انسان طی می کند، قرآن در همۀ مراحلش دعوت دارد و راه دارد. و تمام قصه هایی که در قرآن نقل شده است ـ گاهی هم تکرار شده است، برای این بوده است که مسئله اهمیت داشته است ـ این قصه ها راهنمای مردم بوده است و برای تهذیب بوده است.
سه شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
مردی را دیدم که کارگزارش را نه برای اختلاس های نجومی، که فقط برای قبول دعوت یک نوکیسه بصری و نشستن بر پای سفره یک دلال سوداگر، چنان تهدیدی می کند، که مو را به تنش راست...
سه شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
غایت تربیت، حرکت در «صراط مستقیم» است. و منتهی الیه این صراط مستقیم؛ کمال مطلق است، الله است. دعوت شده است که ما تحت تربیت انبیا برویم و تحت تربیت بزرگان از اولیا واقع بشویم، تا آنها ما را هدایت کنند به راه مستقیم.
دوشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
جهاد نفس، جهاد اکبر است. برای اینکه همۀ جهادها اگر بخواهد نتیجه داشته باشد و بخواهد انسان در جهادها پیروز بشود موکول به این است که در جهاد نفس پیروز باشد.
یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
آیت الله العظمی جوادی آملی
زیر مجموعه این دعاهای ما، طهارت دل می خواهد، شرح صدر می خواهد، کینه زدایی می خواهد، عداوت زدایی می خواهد، دهها بیماری را کنار گذاشتن می خواهد، آن گاه قرآن را به دست گرفتن می خواهد، قرآن به سر گذاشتن می خواهد و این مطالب را از ذات اقدس الهی مسئلت کردن می خواهد، از کریم, متاع ماندگار خواستن شایسته است. اگر خدای ناکرده کینه ای نسبت به دیگران داریم بگوییم خدایا من از او گذشتم تو از او بگذر، حقی داریم بگذریم تا با صفای ضمیر، با شرح صدر دلی بخواهیم داشته باشیم که جای غیر او نباشد تا او محبت خود را، ارادتمان را، به قرآن که ثقل اکبر است و همچنین ارادتمان را به عترت طاهرین (علیهم السلام) که ثقل اصغر است در قلب ما مستقر بکند.
شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲
در قرآن کریم آیات زیاد راجع به امور معنوی؛ یعنی آن وجهۀ انسانی که از عالم غیب است، [وجود دارد]. تا مدتها وضع اینطور بود که توجه به آن احکام اجتماعی و سیاسی و اینها که در اسلام بود، توجه کم بود یا نبود. کم کم دستجاتی پیدا شدند که مسائل اجتماعی و مسائل سیاسی و مسائل روز را عنوان کردند و اینها از این طرف افتادند؛ یعنی توجهشان به صِرفِ همین اجتماعیات و احکام سیاسی و احکام حکومتی [بود] و به [طرف]این ورق نگاه کردند.
شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
مراسم رونمایی از کتاب «در جست و جوی مصلحت»، جدیدترین کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، حسین علایی، علی مطهری، پیروز حناچی، حسین کمالی، علیرضا علوی تبار و ... در خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.
شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۰
قرآن کریم ـ که در رأس تمام مکاتب و تمام کتب است حتی سایر کتب الهیه،آمده است که انسان را بسازد؛ انسان بالقوه را انسان بالفعل و موجود بالفعل کند.
جمعه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰
انبیا هم برای این آمده اند، همه انبیا آمده اند برای اینکه دست انسان را بگیرند و از این چاه عمیقی که در آن افتاده است- آن چاهی که از همه عمیق تر است، چاه نفسانیت انسان است- در آورند و جلوه حق را به او نشان بدهند.
پنجشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰
طبق قانون اساسی مصوب سال 1358 رهبر یا اعضای شورای رهبری میبایست «صلاحیت علمی و تقوایی لازم برای افتاء و مرجعیت» را داشته باشند و به اصطلاح، شرط رهبریت، مرجعیت بوده است. حضرت امام در نامه خود به رئیس مجلس بازنگری قانون اساسی درباره فرض شورایی بودن رهبری چیزی مرقوم نکرده بودند ولی درباره قید و شرط «مرجعیت» چنین اظهار نظر کردند: «من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط «مرجعیت» لازم نیست».
پنجشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۶
کتاب خدا کتاب معرفت و اخلاق و دعوت به سعادت و کمال است؛ کتاب تفسیر نیز باید کتاب عرفانی اخلاقی و مبیّن جهات عرفانی و اخلاقی و دیگر جهات دعوت به سعادت آن باشد. مفسِّری که از این جهت غفلت کرده یا صرف نظر نموده یا اهمّیّت به آن نداده، از مقصود قرآن و منظور اصلی انزال کتب و ارسال رسل غفلت ورزیده. و این یک خطائی است که قرنها است این ملت را از استفاده از قرآن شریف محروم نموده و راه هدایت را به روی مردم مسدود کرده.
پنجشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰