در ادبیات اسلامی ورع به معنای پرهیزکاری، خداترسی و یا همان تقوا است. حضرت امام در توضیح این معنا می نویسد: الورع به معنای تقوی یا شدت تقوی و کمال پرهیزکاری است و یا از ورّع به معنای «ردّ» مأخوذ باشد زیرا که نفس را ردّ می کنی از مشتهیات خود و ارتکاب آن ها. آن را یکی از منازل سالکین و منازل سایرین شمرده اند. ورع عبارت است از نگاهداری کامل و آخر مرتبه حفظ نفس و در عین حال ترسناک بودن از لغزش یا سختگیری بر نفس است برای تعظیم حق
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
در پی به شهادت رسیدن آیت الله دکتر بهشتی و 72 تن از یاران ایشان در دفتر حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران، حضرت امام خمینی (س) پیامی خطاب به ملت ایران صادر کردند. در بخشی از این پیام که در تاریخ 9 تیر 1360 صادر شد، ایشان فرمودند که بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان شد.
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
پاسخ آیت الله خامنه ای به پیام محبت آمیز حضرت (س) امام پس از ترور ایشان؛
آیت الله خامنه اى در واکنش به پیام امام خمینی با صدور پیامى اظهار داشتند: بعد از چهار روز که از این حادثه بر من مى گذرد به فضل الهى و به کمک و تلاش بی دریغ کارکنان عزیز این بیمارستان خودم را در وضع بسیار مناسب و خوبى مى بینم. هر وقت به یاد این مى افتم که این حادثه موجب شده امام عظیم الشأن ما اظهار لطف کنند و در پیامشان اظهار دلسوزى بکنند و ملت بزرگ و قهرمان ما دست به دعا بردارد و دعا کنند در خودم احساس شرمندگى مى کنم.
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (منشأ بروز اختلاف)
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۱۰
سخنرانی در جمع مسئولان بنیاد شهید و ... (اهمیت حفظ نظام ـ نقش روحانیت)
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۰
سخنرانی در جمع روحانیون تهران (شهدای هفتم تیر ـ وظایف مردم و مسئولان)
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۰
دیدار علما و شخصیتهای داخلی با امام در قم
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۰
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۰
یکشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۰
یک بار خانم امام ناراحتی معده پیدا کرد که قرار شد به بیمارستان منتقل شوند و نمونه برداری شود. امام به من فرمودند لحظه به لحظه وضعیت خانم را تلفنی بپرس و به من اطلاع بده که نشانگر توجه و اهتمام خاص امام به وضع مزاجی خانم بود. همزمان با اینکه خانم را آماده عمل در بیمارستان می کردند، امام به من پنجاه هزار تومان پول دادند و فرمودند اینها را ببر و در میان مردم مستضعف جنوب شهر تقسیم کن که معلوم شد ایشان برای بهبودی خانم صدقه می دهند.
شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم و خاندان حسین بن علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب می باشید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوء قصد به شما عواطف میلیونها انسان متعهد را در سراسر کشور و جهان جریحه دار نمودند.
شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۵۶
دیدار قضات با امام در حسینیه جماران
شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۰
حضرت امام در طول مدت چهارده سالی که در نجف اشرف اقامت داشتند، هر شب، سه ساعت بعد از غروب آفتاب ـ در تمام فصول سال ـ به عزم زیارت حضرت امیر المؤمنین(ع) از منزل خارج می شدند. مسافت بین خانه تا صحن مطهر را به طور پیاده در حدود هفت دقیقه طی می کردند. از در قبله وارد صحن و از کفشکن ضلع زاویه جنوبی ایوان عبور و بعد از اذن دخول در رواق، به حرم مطهر مشرف می شدند. پایین پا زیارت مختصری می خواندند.
جمعه, ۰۵ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۵
در ادبیات آیینی ما «بصیرت» با تعابیری چون: بینش، فهم عمیق، درک قلبی و یا آگاهی مفهوم سازی می شود. این ویژگی به واسطه معرفت عمیق و تفکر و تدقیق حاصل می شود؛ آن گونه که امام خمینی(س) در این باره می نویسد: و آن اعم است از تفکری که از مقامات سالکین است؛ زیرا که آن را خواجه انصاری چنین تعریف فرموده: بدان که تفکر عبارت است از جستجو نمودن بصیرت قلب و چشم ملکوت مطلوب خود را برای ادراک آن.
پنجشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۲۹
مدیرعامل موسسه عروج وابسته به نشر و تنظیم آثار امام خمینی (س) از عرضه 30 عنوان کتاب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره قرآن کریم در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خبر داد.
چهارشنبه, ۰۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
به مناسبت سالروز تعلیقه امام خمینی بر کتاب «مصباح الانس»
«تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس» از آثار عرفانی امام خمینی (س) و به زبان عربی است. موضوع کتاب، عرفان نظری و شرح مباحث مهمی چون صفات، اسماء و افعال الهی با نگرش عارفانه است.
چهارشنبه, ۰۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
ولایت و ولایت پذیری پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت او دارای دو بعد می باشد: اوّل، جنبه اعتقادی آن است که گذشت و دوم، بعد عاطفی و درونی نسبت به پیشوایان دین است. از این رو، در کنار ولایت، محبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) نیز قابل بحث می باشد؛ به گونه ای که این جنبه با عنوان تولا و تبرّا در ردیف فروع دین قرار می گیرد. تولا به معنای دوست داشتن دوستان خدا، و تبرّا به مفهوم بیزاری از دشمنان او است.
چهارشنبه, ۰۳ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۵۸
قرآن کریم یک سفره اى است که خداى تبارک و تعالى به وسیله پیغمبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند.
سه شنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
محمد هاشمی رفسنجانی:
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار این مطلب که درست است انسان قرآنی داریم، اما با یک گل بهار نمی شود، اظهار کرد: جامعه زمانی اسلامی خواهد بود که صفات رذیله در افراد آن نباشد و این خواسته امام بوده است. امام به دنبال جمهوری اسلامی ای بودند که انسان در آن خداگونه باشد، چه حاکم چه غیر آن. در چنین جامعه ای همان طور که گفتم ظلم، تبعیض، منیت و استبداد جایی ندارد.
سه شنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۲۶
چمران جمع میان تقوا و تخصص
عشق هدف حیات و محرک زندگی من است. زیباتر از عشق چیزی ندیده ام و بالاتر از عشق چیزی نخواسته ام.
دوشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰
منشأ بروز صدور اختلاف و لزوم هوشیاری ملت
دوشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۰
سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (منشأ بروز اختلاف)
دوشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱:۰
جناب امیر المؤمنین، علیه السلام، و اولاد معصومین آن بزرگوار در مناجات «شعبانیه» عرض می کنند: إلهی، هب لی کمال الانقطاع إلیک، و أنر أبصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک حتّى تخرق أبصار القلوب حجب النّور، فتصل إلى معدن العظمة، و تصیر أرواحنا معلّقة بعزّ قدسک.
یکشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
در آیات الهی و روایات نورانی معصومین(ع) از امیدواری به رحمت و لطف خداوند تعبیر به «رجا» شده است که در مقابل آن، صفت «قنوط» یا ناامیدی از رحمت خدا قرار دارد. حضرت امام خمینی(س) در این باره می نویسد: رجاء، از فطریّات است، و قنوط برخلاف فطرت مخموره و از احتجاب است. و نیز مبدأ حصول رجاء حسن ظنّ به خدای تعالی، و مبدأ قنوطِ از رحمت، سوء ظنّ به ذات مقدّس است.
یکشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
حضرت امام خمینی (س) به صیانت و مراقبت از بیت المال و وجوه شرعی مردم بسیار حساس بودند تا جایی که برای هزینه یک تلفن هم مراقب بودند که از محل بیت المال هزینه نامناسب نشود به طوری که در نامه به اعضای دفترشان نوشته اند: «حتی المقدور سعی کنید در تلفن افراط نشود؛ چون با سهم مبارک امام تأمین می شود.»
یکشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
یک روز حاج احمد آقا از دفتر امام به ستاد جنگ های نامنظم در اهواز تلفن کردند و گفتند که امام می فرمایند: «دلم برای دکتر چمران تنگ شده است بگویید به تهران بیاید.» دکتر که در آن روزها در منطقه سوسنگرد از ناحیه پا مجروح شده بود، پس از شنیدن این پیام راهی تهران شد و به محضر امام شرفیاب گردید. در معیت ایشان نقشه ها و کالک های منطقه عملیاتی را به خدمت امام بردیم.
یکشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲:۰
امام در حال رفتن به سر سفره افطاری
شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱:۰
حضرت امام(س) درباره این آیه «اللهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَعَلَى اللهِ فَلْیَتَوَکّلِ الْمُؤْمِنُونَ» فرموده است: کلمه شریفه توحید را قرار داده و پس از آن امر فرموده که مؤمنین بر خدای تعالی توکل کنند، اشاره ممکن است باشد به مرتبه بالاتری از مقام اوّل و لهذا مؤمنین را که در آیة سابقه از خواصّ آنها «توکّل علی الله» را قرار داده بود، در این آیه شریفه امر به توکّل فرموده. شاید این ذکر کلمه توحید اشاره به آن باشد که پس از مقام ایمان و کمال آن جلوه توحید فعلی در قلب سالک ظاهر شود.
جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۰
در دیدار دکتر فاطمه طباطبایی عضو هیئت علمی و مدیر گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و همسر مرحوم سید احمد خمینی با رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه، زمینه های گسترش اندیشه های حضرت امام خمینی (س) در روسیه بررسی شد.
پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴