مسئله مهدویت و ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله، جزو بنیادی ترین و زنده ترین مسائل دینی، اعتقادی و اسلامی به خصوص از منظر مکتب اهل بیت(ع) است، به همین دلیل دین پژوهان هر کدام به نوبه خود و طبق نیاز و اقتضائات زمان خود به نحوی درباره آن سخن گفته اند. از کسانی که جریان ظهور مصلح کل و عدل گستر جهانی در آثار و اندیشه او پرفروغ تجلی کرده مصلح بزرگ قرن بیستم امام خمینی(س) است.
یکشنبه, ۰۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰
استاد فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این جمله را با واسطه از حضرت استاد حسن زاده آملی نقل می کنم که فرمودند: «دیوان امام، امام دیوان هاست».
سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
استاد عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت برگزاری کلاس های عرفان اسلامی و تدریس کتاب «التمهید القواعد» قبل و بعد از پیروزی انقلاب گفت: آن حضیض و این اوج، به تحولی بازمی گردد که با تلاش های حضرت امام(س) به وجود آمد.
شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
گوشه هایی از بیانات امام راحل در وصف امام سجاد(ع)
پنجشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۲
نگاهی به رفتارهای خانوادگی امام خمینی(س)
یک روزی من به آقا گفتم خانم که داخل اتاق می آیند همان موقع به ایشان بگویید در را ببندند. گفتند: «من حق ندارم به ایشان امر کنم.» حتی به صورت خواهش هم از ایشان چیزی را نمی خواستند.
پنجشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
گزیده ای از سخنان حضرت امام(س) در باب اهمیت و عظمت مناجات شعبانیه
دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۷
گزیده ای از سخنان امام درباره اسارت و شهادت امام موسی کاظم(ع)
چهارشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۸:۳۳
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا(س) گفت: فقه و فلسفه در اندیشه امام خمینی(س) درهم تنیده شده بود و این نشان از فقه پویا و تفکر جامع الاطراف ایشان دارد.
سه شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
اگر زمانی وارد اتاق امام(س) می شدیم و ایشان مشغول خواندن قرآن بودند؛ از ما اجازه می گرفتند که خواندن آن صفحه را تمام کنند و بلافاصله آن صفحه را تمام می کردند و بعد به ما اظهار محبت می فرمودند.
یکشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
رباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازه گیری کنند؟ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری می خواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کرده اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است. پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که می توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست، کدام شخصیت می تواند ادعا کند که عبد الله است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است. و کدام شخصیت است که می تواند ادعا کند از خردسالی تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحی و حامل آن بوده است جز علی بن ابی طالب که وحی و تربیت صاحب
پنجشنبه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰
امام خمینی، بیش و پیش از آنچه سیاستمداری روشن بین باشد، عارفی بزرگ بود. در کوران حوادث بسیار مهم دهه شصت، این عارف بزرگ در دهکده جماران، همزمان با رهبری کشوری گرفتار جنگ و انقلاب، به زیست عارفانه خود ادامه داد.
دوشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵
نویسنده کتاب «شرحی بر چهل حدیث امام خمینی(س)» گفت: باید در هر خانه یک نسخه از این کتاب باشد، زیرا این اثر می تواند نقش یک درمانگر روح و روان را در هر خانواده ایفا کند. امام(س در این کتاب نقش یک طبیب را دارد که سعی می کند بیمار های پنهان نفس انسان را درمان کند.
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۹:۳۹
ای ازلیّت، به تربت تو مُخمّر/ وی ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر!
آیت رحمت ز جلوه تو هویدا/ رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
موضوع حقیقت محمدیه و امام شناسی در آثار امام با بیانی عرفانی و فلسفی و در قالب اصطلاحاتی خاص، تبلور ویژه ای دارد.
سه شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
پنجشنبه, ۰۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۸:۰
من یک خادمى از همه شماها هستم و قضیه رهبرى و غیر رهبرى در کار نیست؛ قضیه نهضت است و صف واحد، همه با هم. راجع به من یک قدرى تندروى فرمودند؛ و خصوصاً در حضور کسى از او این طور تمجید کنند، ممکن است که باور کند، غفلت کند و فاجعه به بار بیاورد.
شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۹:۱۹
امام خمینی در روز دهم اسفند ماه نگارش رساله (لا ضرر) در اصول را به پایان بردند.
پنجشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۶
معرفی چند پژوهش پیرامون شخصیت اخلاقی امام خمینی؛
امام خمینی(س) پیش از آن که یک سیاستمدار و انقلابی قاطع باشد یک مربی بزرگ و معلمی نمونه بود که توانست با دریافتی عمیق از اصول و مبانی اخلاق و تربیت الهی، خویشتن را در میدان سخت مجاهده با نفس و تزکیه ی دایمی بیازماید.
دوشنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳
در مذاهب فلسفی و عرفانی امام خمینی، انسان مختار است و می تواند ماهیت های گوناگونی را بپذیرد و اگر انسان ماهیتی را که مطابق فطرت انسانیش است بپذیرد و انتخاب کند به آخرین درجه کمال خود سیر خواهد کرد.
یکشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸
امام خمینی حکیم متأله ایرانی از مفاخر ساحت فلسفه و کلام و عرفان اسلامی هستند و در عرصه های علمی که در عصر خود در احیای تفکر فلسفی در ایران و جهان نقش مهمی را ایفاء نمودند
شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۹:۵۹
معرف حضرت صادق- سلام اللَّه علیه- بعد از اینکه خود پیغمبر معرف است، خود وجودش معرف است. این فقهى است که با زبان ایشان بسط پیدا کرده است
سه شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰
دوشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۰
فقیه بلندپایه و مرجع پرآوازه شیعه، امام خمینی(س) در طول نیم قرن تألیف و تدریس خویش، صدها عالم و فقیه وارسته و دهها کتاب علمی، فقهی و اصولی از خود به یادگار گذاشت.
یکشنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۲
حجت الاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی سالهای متمادی تحریر الوسیله را محور درس خارج خود قرار داده و شرح کتاب الحج آن را با نام «مشکاه الشریعه»، در دست انتشار دارد.
سه شنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰
آیت الله محمد جواد فاضل:
امام در روند تکاملی فقه مؤثر بوده است. امام در فقه و اصول ابتکاراتی دارد؛ مثلاً نظریه خطابات قانونیه امام از ابتکارات تأثیرگذار امام است.
شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
وقتی امام کار نوشتن تحریر الوسیله را به پایان رساند، یک شب حاج آقا مصطفی در درس شبانه خصوصی که نزد پدرم داشتیم به پدرم گفت: آقا سلام می رسانند و گفتند اسم کتاب را «تحریر الوسیله» می گذارم.
شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
دکتر حمید انصاری:
امام خمینی تحریر الوسیله را در دوران تبعید به شهر بورسای ترکیه آغاز فرموده و در نجف اشرف به پایان رساندند. کتابی که در این شرایط نوشته شده یک دوره تقریباً کامل فقه شیعه می باشد.
شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۹:۵۰
تاکنون شرح های زیادی بر «تحریر الوسیله» نوشته شده اند، اما «تفصیل الشریعه» جامع ترین و مفصل ترین شرحی است که تاکنون بر آن نوشته شده است.
جمعه, ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
نخستین بار است که این تفسیر به فارسی ترجمه و منتشر می شود. ترجمه این تفسیر را خلیل پروینی بر عهده دارد.
پنجشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۹:۳۵