در نجف که بودم از بعضی از افراد می شنیدم که امام خیلی با ما گرم نمی گیرد. من این مسأله را به مرحوم حاج آقا مصطفی منتقل کردم. ایشان گفت: ما این مسأله را به امام گفته ایم و امام فرموده اند: این از تسویلات و دسیسه های شیطان است؛ در حقیقت این نفس من است که مرا دعوت می کند با افراد بیشتر گرم بگیرم که تعداد علاقه مندانم بیشتر بشود ولی برای اینکه امر به من مشتبه شود شیطان می گوید: برای خدا و اسلام است! لذا من این کار را نمی توانم بکنم.
پنجشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۰
سید رضا مؤدب تشریح کرد:
مدیر گروه قرآن و حدیث دانشگاه قم معتقد است که مبانی عرفانی امام در تفسیر مغفول مانده است. حضرت امام شخصیتی عرفانی بودند و عرفان اصیل اسلامی در همه ابعاد زندگی شان از جمله تفسیرشان از قرآن کریم تأثیر داشت. تفسیر عرفانی مورد گفت وگوی مفسران و عالمان بوده برخی این تفاسیر را نپذیرفته اند و گفته اند که این تفسیر نوعی تفسیر به رأی است اما تفاسیر عرفانی وقتی که مصداقش امام یا عارفان بزرگ می شود جایگاه ارزشمندی خواهد داشت.
سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
گوشه ای از خاطرات آیت اللّه حسین مظاهرى از دوران تلمذ نزد حضرت امام؛
پیامبر اسلام (ص) با اصحاب خود چنان رفتار مى کرد که هر یک از آنها فکر مى کرد که او عزیزترین افراد نزد پیامبر است. امام هم در درس اینچنین بودند و به همۀ طلاب شخصیت مى دادند و همّ ایشان این بود که استعدادها را شکوفا کنند. حرف خوب را مى پذیرفتند و تشکر مى کردند، گویا درنظر مبارکشان بود امانتى را که پیش ایشان بود به دیگران تحویل دهند.
سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
حجت الاسلام حشمتی:
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دلایل به تعویق افتادن زمان برگزاری همایش بین المللی قرآن و امام خمینی (س) از برپایی این همایش در 8 آبان ماه سال جاری خبر داد.
دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
امام در عین حال که در مواضع اجتماعى و دینى، صلابت و قاطعیت از خود نشان می داد، کسى را از اظهارنظر باز نمی داشت و نظر مقبول و عادلانه دیگران را رد نمی نمود. در پاریس هم، سران احزاب و جنبش هاى سیاسى و مذهبى را براى دیدار و گفتگو پیرامون کشور و تغییر رژیم می پذیرفت و به آنان مجال طرح آراى خود را می داد. امام خمینى هیچ گاه از شنیدن نظر مخالف برآشفته نمی شد، بلکه به تحلیل آن می پرداخت و بطلان و عدم بطلان آن را یادآور می گشت.
دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
امام خمینی (س) در باب حکومتداری و حاکمان اشاره می کنند که حاکمان باید از عرش به پایین آمده و مردم را با خود همراه کنند تا به سمت سعادت روند که این حکایت از برداشت امام از اسفار اربعه ملاصدرایی می کند. عمده مبانی که امام(س) در عمل خود به کار می بستند، در علم ایشان جلوه گر بود تا جایی که وقتی می خواهند گورباچف را به اسلام دعوت کنند، به شرح فصوص ابن عربی او را ارجاع می دهند و نیز مبانی عرفانی و فلسفی.
یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی/«5»
چهارشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
سخنرانی مهم امام در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
اگر بخواهیم خودمان را بسنجیم و کسانى که مدعى هستند بسنجیم، باید ببینیم که این میزان؛ این دو تا میزانى که خداى تبارک و تعالى براى معرفى مؤمنها و غیر مؤمنها فرموده است، در خودمان هست یا نیست. به مجرد اینکه من یا شما ادعا کنیم که ما مؤمن به اللَّه هستیم، تا آن محکى که خداى تبارک و تعالى قرار داده است در ما نباشد یک ادعاى پوچى است.
چهارشنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵
دخترم! سرگرمى به علوم حتى عرفان و توحید اگر براى انباشتن اصطلاحات است- که هست- و براى خود این علوم است، سالک را به مقصد نزدیک نمى کند که دور مى کند العلم هو الحجاب الاکبر؛ و اگر حق جویى و عشق به او انگیزه است که بسیار نادر است، چراغ راه است و نور هدایت الْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللَّهُ فى قَلْبِ مَنْ یَشاءُ و براى رسیدن به گوشه اى از آن تهذیب و تطهیر و تزکیه لازم است، تهذیب نفس و تطهیر قلب از غیر او.
سه شنبه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
درس گفتارهای آداب الصلاة «1»
تفسیر بونو از مفاهیم عرفانی امام خمینی تفسیری کم نظیر است که می تواند خواننده را با برخی از ویژگی های خاص و به تعبیری نوآوری های انحصاری ادبیات عرفان نظری امام خمینی آشنا کند و تا حدودی جایگاه علمی و معنوی آثار عرفانی ایشان را نمایان سازد.
یکشنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰:۵۴
درسی از امام؛
آنچه از این فراز سخنان امام خمینی(س) برداشت می شود، گویا ترین شاهد بر بزرگی و جلالت شأن و جایگاه حادثه بعثت رسول اکرم است که با توجه به این حقیقت که در عالم آفرینش بزرگتر از وجود مقدس ایشان خلق نشده است، طبیعی به نظر می رسد که حادثه اى بزرگتر از بعثت او هم وجود ندارد. اما اگر به دنبال این باشیم که هدف از این عظیمترین حادثه را در منظر امام خمینی(س) بیابیم، به مواردی چند دست خواهیم یافت.
یکشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
حضرت امام(س) ابرمرد قرن حاضر و اسوه و الگوی سالکان راه خدای سبحان در عصر حاضر بود.او در طی قرون متمادی، برجسته ترین کسی است که در پرتو مکتب قرآن و عترت، هم در پهنۀ عرفان حماسی کامیاب بوده و هم در صحنۀ حماسۀ عارفانه ظفرمند است. مناجاتش مظهر عشق به معبود است و حماسه اش، سرشار از خشم مقدس و غضب مطهر.
همانطوری که در نجوای با حق، پیشرو است، در جهاد با باطل نیز گوی سبقت را از همگان ربوده است.
دوشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
به یاد دارم یک بار امام در درس اخلاقى که در قم داشتند، فرمودند: «کسانى که قدم در راه سازندگى خود برمى دارند برایشان گاهى روزنه هاى نورانیتى پیدا مى شود و این روزنه هرچه بیشتر محافظت گردد، بیشتر مى شود.» پس از جلسه از امام سؤال کردم براى حفظ این حالت و نورانیت چه باید کرد؟ فرمودند: «آن حالت را باید با ارتباط با خدا و ذکر خدا حفظ نمود. انسان تا مى تواند باید به یاد خدا باشد»
شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
سخن از اصول اخلاقى به میان نمى آید مگر به دو هدف: یکى شناخت که متضمن عوامل ایجاد کننده و بازدارنده و تأثیر آن بر عملکرد انسان است؛ دیگرى عمل به آن اصل که منجر به تغییر رفتار و حرکت مى شود. در نهایت باید تأثیر آن را ارزیابى کرد و براى این ارزیابى باید از معیارهایى که قابلیت سنجش آن اصل را دارد بهره برد. در این امر رهنمودهاى امام راهنماى ماست تا بتوانیم با سنجش به موقع خودمان ظلمت را از خود دور کنیم و وجودمان را به نور الهى مزیّن کنیم.
سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
در نگاه چنین حاکمى ـ یا به تعبیر دیگر، چنین مسافر سالکى ـ همۀ ممکنات، بالاخص انسان، از ارزش و منزلت ویژه اى برخوردارند؛ زیرا چنین مسافرى در سفر اول، وجود حقّانى همۀ موجودات را شهود مى کند و درمى یابد که همۀ موجودات با جنبۀ یلى الحقّى، مرتبط با خالق خویشند. و در این میان، انسان را داراى منزلت و جایگاه خاصى مى بیند که فقط خالق هستى سزاوار حاکمیت بر چنین موجودى است.
دوشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
حضرت امام در نوشته هاى خود به مشایخ، عرفا و حکماى بسیارى نظر داشته و از همگى به نیکى یاد کرده است و به دیگران نیز توصیه مى کند که هرگز در برخورد با آنان احترام را از یاد نبرند. ایشان گاهى در آثار خود تنها به ذکر نام بسنده مى کند ولى گاهى دیده شده آرا و نظریات برخى از بزرگان دیگر را آورده و با دیدگاهى عمیق و نقادانه به آنها پرداخته است.
چهارشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۹:۸
دربارۀ شخصیتی که هزار بعد الهی دارد که معرفت به هر بعد آن از حیطۀ قلم و زبان خارج است چه می توان گفت و چه می توان فهمید. شخصیت زهرای مرضیه و صدیقه طاهره (ع) را کسی نشناسد جز آنانکه دارای ابعاد الهی تا آخرین نقطۀ آن باشند و آن نیست جز پیامبران اولی العزم و خلص اولیاء همچون معصومین علیهم صلوات الله.
چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
حتى درباره ائمه هم من ندیده ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که براى حضرت زهرا- سلام اللَّه علیها- ست که آنکه من دیده ام که جبرئیل به طور مکرر در این 75 روز وارد مى شده و مسائل آتیه اى که بر ذریه او مى گذشته است، آن مسائل را مى گفته است و حضرت امیر هم ثبت مى کرده است.
سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
اگر بخواهیم دربارۀ سبک نثر آن بزرگوار بحث کنیم، بایستى هر دسته و شاید بهتر باشد که بگوییم هر نوشته را مجزا مورد مداقّۀ سبکى قرار دهیم و این خود کارى بس عظیم است. زیبایى سبک نثر امام بیشتر در پیام ها و نامه ها جلوه گرى مى کند و خامۀ روان و سیالش واقعاً در مواردى قابل رقابت و حتى قویتر از بسیارى از نویسندگان و ادیبان معاصر بوده به گونه اى که در خلق آن نوشته ها گروهى از انتساب آنها به حضرتش در شک و تردید بودند.
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد؛
همایش بین المللی «قرآن و امام خمینی(س)» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد 7 و 8 خردادماه سال آینده در تهران و قم برگزار می شود.
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
پروردگارا از تو یارى مى جوییم و به تو پناه مى بریم از شرّ وسواسِ خناس راهزن طریق انسانیت و راهبر یاران خود به جهنم پرتگاه طبیعت ظلمانى. ما را به صراط مستقیم که همانا برزخیت کبرا و مقام احدیتِ جمع اسماى حُسْناست راهبر باش؛ و درود فرست بر مبدأ ظهور و غایت و صورتِ اصل وجود و ماده آنکه هیولاى اولى و برزخیت کبراست؛ آنکه نزدیک شد و تعیّنات را رها کرد، سپس فرود آمد و (فاصله اش) به اندازه دو قوسِ وجود و دایره غیب و شهود شد یا نزدیکتر.
دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
لازم است، همان گونه که از کلام فلسفى حضرت امام خمینی (س) و نیز تفسیر ایشان لذت مى بریم، به همان اندازه از روح قرآن که در هنر ایشان دمیده شده، لذت ببریم.
سه شنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
حضرت امام سال ها نزد استادان بزرگ اخلاق و معرفت، مانند دانش اندوخت و سپس سال هاى متمادى به مطالعه و غور در این مسائل و تدریس آن ها پرداخت و علم را با عمل و ایمان قرین ساخت و خود، استادى بزرگ و موفق و تأثیرگذار شد و آنچه را یافت و چشید و تجربه کرد، نوشت. از این رو مطالب ایشان از غنا، عمق و پختگى ویژه اى برخوردار است و با بسیارى از کتاب هاى اخلاق تفاوت هاى فراوانى دارد.
یکشنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتى که دارند و کمکهاى بسیار ارزنده اى به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفة اللَّه و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات اللَّه و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران- مى کنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهى را ندارند.
چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
اسم «احمد» که به گفتۀ امام خمینی اسم ملکوتی پیامبر اعظم است، رمزی از تجلی احدیت در وجود ختمی مرتبت است و به جهت آن که حقیقت وجود آن حضرت تجلی احدیت است، اسم ملکوتی او «احمد» و اسم مُلکی او «محمد» است.
شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۸:۱
دکتر محمود شیخ:
استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی گفت: آن چه ما در روش، نگرش، بینش و رفتار امام خمینی مشاهده می کنیم، نشان دهنده همسویی عمیق او به این سنت است. همچنین سخنان او خارج از تعالیم اسلامی نیست و همچنین سلوک درونی و درک عوالم درون به نحو وجدانی و شهودی و سلوک درونی بر مبنای آموزه های طریقتی مورد توجه او بوده است.
سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
درسی از امام خمینی(س)
حضرت رضا علیه السلام درباره صفات مؤمن چنین فرموده اند: «مؤمن مؤمن نیست مگر اینکه در او سه خصلت باشد. روشى از پروردگارش و روشى از پیغمبرش و روشى از امامش. روش پروردگارش راز پوشى و روش پیغمبرش مدارا با مردم و روش امامش شکیبائى در هنگامه سختى ها و گرفتاری ها است.» آیا به واقع هرکدام از صفات و رفتارهای «راز داری و سرپوشی»، «مدارای با مردم» و «صبر و تحمل در برابر نا ملایمات» گم شده ما و جامعه ما نمی باشد؟
سه شنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
درس گفتارهای تفسیر کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی «1»
دکتر فاطمه طباطبایی در تشریح محتوای «شرحِ حدیث جنود عقل و جهل» اثر ارزشمند امام خمینی(س) گفت: امام نکته مهمی را تذکر می دهند و آن اینکه انسان، اگر احتمال دهد حب دنیا، عامل چنین مفسده ای است (کراهت از لقاء خداوند) و منتهی به سوء عاقبت می شود، باید لحظه ای آرام نگیرد تا این حب را از قلب خود بیرون کند امام می فرمایند البته با ریاضت علمی و به تدریج، می تواند این حب را از بین ببرد؛ زیرا به یک باره نمی تواند همه چیز را کنار بگذارد.
سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
در جوانى که نشاط و توان بود با مکاید شیطان و عامل آن که نفس امّاره است سرگرم به مفاهیم و اصطلاحات پُر زرق و برقى شدم که نه از آنها جمعیّت حاصل شد نه حال، و هیچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملک آنها به ملکوت برنیامدم و گفتم:
از قیل و قال مدرسه ام حاصلى نشد/جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش
چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
قدرى تفکر کن در حالات علىّ بن الحسین، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهاى لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیّت را به بندگان خدا تعلیم مى کند. من نمى گویم مناجات آن بزرگواران براى تعلیم عِباد است، زیرا که این کلام بى مغز باطلى است که صادر شده از جهل به مقام ربوبیّت و معارف اهل البیت؛ خوف و خشیت آنها از همه کس بیشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آنها از هر کس بیشتر تجلّى نموده.
چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵