معنا و مفهوم عرفان/1
اگر آثار منثور عرفانی امام یکسره تحت تأثیر عرفان ابن عربی است، دیوان اشعار امام رنگ و بویی دیگر دارد و یادآور تعالیم عرفانی مکتب خراسان است. گویی که امام در اواخر دوران حیات خویش به این مکتب روی آورده است.اما عرفان نزد امام چه معنایی داشته است ؟در این نوشتار می کوشیم که عرفان را معنا کنیم و مراد خویش را از این واژه معین نماییم. پس ازارائه تعریفی از عرفان، آن را به دلایلی به چهار معنا افزایش می دهیم و در بسط و شرح هر یک از معانی می کوشیم. در این قسمت به بسط دو معنا از عرفان همت خواهیم گمارد بعد از ارائه و بررسی این معانی، در قسمت های بعد به بررسی رابطة میان عرفان اسلامی و تصوف خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که تصوف، نه عین عرفان اسلامی، بلکه یکی از شعب و تقسیمات آن است. این بحث در بررسی رای امام خمینی (ره) پیرامون عرفان و تصوف، بسیار سودمند و راهگشا خواهد بود.
یکشنبه, ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
سیرو سلوک عرفانی امام خمینی(س)/2
چهارشنبه, ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰
سیرو سلوک عرفانی امام خمینی(س)/1
شاید بتوان دو خصوصیت عمده و برجسته برای این نحله های شبه عرفانی ذکر کرد. اول این که معمولاً شریعت و احکام دینی در این نحله ها جایگاهی ندارد و اعتنا به آن ها را لازم نمی دانند و عرفان، در مقابل آن ها قرار می گیرد و دیگر این که، «معرفت» در این نحله ها جایگاهی ندارد و تنها در پی ارائه ی تکنیک ها و راه کارهایی اند که فرد بتواند به وسیله آن ها، به آرامش دست پیدا کند.
شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
درس گفتار شرح کتاب آداب الصلوة/6:
سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰
دوشنبه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰
درس گفتار شرح کتاب آداب الصلوة پروفسور یحیی بونو/5:
البته این روایت منسوب به امام صادق علیه السلام می باشد و ممکن است از یکی از بزرگان در عرفان بوده باشد؛ چنان که امام خمینی(ره) نیز در نامه ی خود به سرکار خانم طباطبایی در جواب درخواست ایشان راجع به معرفی کتب عرفانی و فلسفی، تنها دو کتاب را معرفی می نمایند که یکی شرح منازل السائرینِ خواجه عبدالله انصاری و دیگری مصباح الشریعه منسوب به امام صادق علیه السلام است که به احتمال قوی تر، به نقل یکی از عرفای بزرگ می باشد. هر دو کتابی که حضرت امام خمینی به سرکار خانم طباطبایی معرفی نموده اند، شبیه زبان روایت نبوده، لکن در معنا این چنین است و حتی بیشتر همچون مطالبی است که در ادعیه یافت می شود.
سه شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱
دکتر محمود شیخ بررسی کرد:
در چهار بعد سلوک عملی، مباحث عرفان نظری، رویکرد اجتماعی و ادبیات عرفانی تأثر امام از حکمای تهران به ویژه مرحوم شاه آبادی آشکار است.
در مسئله سلوک عملی و تبیین روش سیر الی الله، امام تابع مرحوم شاه آبادی است و در تبیین خود به عشق به عنوان اساسی ترین ویژگی فطرت توجه می کند و با توجه به تعلق این عشق به خود و دنیا و در نتیجه پدید آمدن رذایل اخلاقی و معاصی بر تغییر جهت این عشق از خود و دنیا به حق با تکیه بر ریاضت در دو عرصه اخلاق و عبودیت تأکید می کند.
شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
انسان شناسی عرفانی امام خمینی/2
به اعتقاد امام خمینی(س) در میان اعمال انسان، هر چه خوبی و نیکی است به خداوند باز می گردد و هر چه بدی و زشتی است به اعمال صاحبان آن منتسب می شود
چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۹:۳۹
درسگفتارهای آداب الصلوة/4
دراویش قونیه در رقص سماع خود می چرخند، در حالی که یک دست را بالا و دست دیگر را پایین می گیرند؛ بدین معنا که با یک دست از بالا می گیرند و با دست دیگر به پایین می رسانند، غافل از آن که اگر در این وسط چیزی از من آن ها باشد، حجاب و مانع رساندن پیام خواهد گشت و درواقع چیزی از پیام باقی نخواهد ماند. لکن اگر من نباشد، آن گاه این جریان تحقق خواهد یافت.
دوشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰
درباره عرفان امام خمینی/1
امام بیشتر از جهله متصوفه، بر ظاهرگرایانِ صرف خرده می گیرد و در سرتاسر آثارش می توان شواهدی از انتقادات گزنده بر ظاهرگرایان یافت. او کسانی را که مردم را به صورت محض دعوت می کنند و از آداب باطنی باز می دارند و می گویند شریعت جز صورت و قشر، معنی و حقیقتی ندارد، شیاطین طریق و خار راه می داند که سالک باید از شر آنها به خدا پناه برد؛ زیرا نور فطرت را در انسان می کُشند و حجاب های تقلید و جهالت و عادت و اوهام را به روی آن میکِشند و بندگان خدا را از وصول باز داشته، قلوب صافی بندگان را به دنیا و جهات مادّی و جسمانی و عوارض آن متوجه و از روحانیّات و سعادات عقلیه منصرف و عوالم غیب و بهشت آخرت را در مأکولات و مشروبات و منکوحات و دیگر مشتهیات حیوانی منحصر می کنند و می پندارند که هدف از انزال کتب و رسالت انبیا، اداره بطن و فرج است.
یکشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
انسان شناسی عرفانی امام خمینی(س)/1
آیا انسان فقط همین جسم است و غیر از این ساحت، ساحات وجودی دیگری ندارد؟ این سؤال البته معرکه ی آراء گوناگون بوده است و متفکران و اندیشمندان، نظرات متفاوتی را درباره آن بیان کرده اند. عده ای به تک ساحتی بودن انسان معتقدند و حتّی ذهن را بخشی از بدن و به تعبیری همان مغز می دانند. عده ای دیگر، با اعتقاد به چند ساحتی بودن انسان، از مراتبی چون ذهن (mind) که همان آگاهی است، نفس (soul) که فاعل آگاهی است و روح(spirit) که ساحت عدم تفرّد آدمی است، نام می برند
سه شنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
دکتر ببوک علیزاده بررسی کرد:
همه جنبش های عرفانی نوپدید، سکولار هستند؛ یعنی کاری، نفیا واثباتا، به دین ندارند. از همین رو هرگز جاذبه ی عرفان های دینی همچون عرفان اسلامی، عرفان مسیحی و عرفان یهودی را نخواهند داشت؛ چراکه عرفان های دینی، به یک امرفطری فوق العاده قوی، یعنی خدا جویی وخدا پرستی، تمسک می جویند
شنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰
درس گفتارهای آداب الصلواة/3
یحیی بونو در این گفتار به حرکت جوهری ملا صدرا می پردازد و تفاوت آن با سایر نظراتی که وجود دارد. این بحث بسیار مهم است چرا که به حقیقت وجود انسان و نسبت آن با نفس و بدن مربوط می شود. ملاصدرا به دلیلی که بونو می گوید متوجه نکته ای می شود که گذشتگان از عرفا به آن توجه نداشتند.
دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
آن چنان که گفته اند، عرفان اسلامی دو رکن رکین دارد؛ اول مسئله توحید که ذیل مباحث وحدت شخصی وحود سامان می یاید و دیگر موحد، که مسئله انسان کامل، راوی آن است. ویلیام چیتیک، عرفان شناس معاصر، معتقد است که اگر چه که از کتاب های محی الدین عربی، می توان وحدت وجود را دریافت اما این واژه در هیچ کدام از آثار وی به کار نرفته است. به اعتقاد وی، مسئله اصلی ابن عربی انسان کامل است.
یکشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
جهان شناسی عرفانی امام خمینی/5
ماجرای انسان کامل به اعتقاد امام، از حضرت واحدیت آغاز می گردد. آن جا که به دلیل تجلّی مقام احدیت، اسماء و صفات خداوند پدید آمدند. در میان این اسماء و صفات، اسم اعظم الله به دلیل جامع بودن بر همه ی آن ها برتری یافت...
یکشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
معنای عشق در گفت و گو با دکتر اصغر میرجمال/2
امام(ره) تنها عارفی هستند که در تاریخ عرفان اسلامی ما با تکیه بر آراء عرفانی و رابطه ی عاشقانه ی انسان با خدا برمبنای اصل وحدت وجود، توانستند سیاستی را پابه گذاری نمایند که در پی حاکمیت جلوه ای از جلوه های بی کران حضرت حق یعنی ولایت الهی است و این تلاش امام(ره) است که نظریه ی ولایت فقیه ایشان را هم حتی عرفانی می کند و از ولی فقیه چهره ای و جلوه ای ارائه می دهند که هم سیاست مقتدرانه حضرت ختمی مرتبت(ص) و علی بن ابیطالب را نشان می دهد و هم سلوک عارفانه و زاهدانه و عاشقانه ی پیامبر(ص) و علی بن ابیطالب(ع) را متجلی می سازد.
شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
معنای عشق در گفت و گو با دکتر اصغر میرجمال/1
در سنت عرفانی عارفان مسلمان، جهان هستی را جلوه و تجلّی حضرت عشق می دانند. وقتی حضرت عشق، که از هرگونه تعیّن و تقیّدی پاک و منزه است در چهره های گوناگون ظهور می یابد و در شئوناتی از شئون خویش ظاهر می شود جهان هستی متظاهر می شود. از جمله شئونات حضرت عشق، دو شأن عاشق و معشوق است که جنبه مظهریت و مرآتیت حضرت عشق هستند.
چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲:۰
درس گفتارهای آداب الصلوة«2»
باید گفته شود اولین نمازی که پیامبر به جا آوردند، در شب معراج و در ،قاب قوسین او ادنی، و مستقیما در مقابل پروردگار و بدون آموزش جبرئیل بود. ذکر این نکته ضروری است که با وجود آن که زمان ادای نماز پیامبر، همان طور که بیان گردید در شب بود، ولی ایشان نماز ظهر به جای آوردند. اما علت این امر چیست؟ معراج پیامبر به معنای بازگشت به همان زمان استوای حقیقت محمدیه است و همان طور که بیان گردید، آن زمان، مقام ظهر است؛ ولو سفر پیامبر، سفری در باطن وجود باشد.
سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
تحلیل قیام امام حسین(ع) به روایت دکتر فاطمه طباطبایی:
امام حسین(ع) به همه انسان ها می آموزد که افعال خود را با انگیزه ای الهی پیوند بزنند تا جاودانه شود و همه باید بدانند، برای داشتن زندگی انسانی، باید در مقابل بدی و زشتی و پلشتی بی تفاوت نباشند.
دوشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
درسی از امام خمینی(س) به مناسبت میلاد پنجمین امام شیعیان؛
اصغرمیرشکاری: در فرازی از مقدمه وصیت نامه سیاسی – الهی امام خمینی(س) درباره حضرت امام باقر(علیه السلام) چنین ملاحظه می شود: «ما مفتخریم که "باقر العلوم" بالاترین شخصیت تاریخ است و کسى جز خداى تعالى و رسول- صلى اللَّه علیه و آله- و ائمه معصومین- علیهم السلام- مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، از ما است.» (صحیفه امام،ج21،ص397)
دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
مروری بر سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی در ۲۴ سال قبل در باره ضرورت درک صحیح قرآن از سوی همه مسلمانان
امروز قرآن مورد کینه و بغض استکبار است؛ زیرا استکبار به خوبی فهمیده است که قرآن، این کتاب الهی ما، چنان غنی است که اگر به آن عمل شود مسلماً افراد ظالم و جائر و زورگو از صحنۀ زندگی مسلمانان محو می شوند و به جای آنان افراد متدین و متعهد و عامل به قرآن قرار می گیرند
شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
کتاب شریف قرآن، چنانچه خود به آن تصریح فرموده کتاب هدایت و راهنمای سلوک انسانیت و مربی نفوس و شفای امراض قلبیه و نوربخش سیر الی الله است.
شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱
جمعه, ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
به مناسبت تالیف کتاب شرح جنود عقل و جهل
شرح جنود عقل و جهل یکی از تالیفات اخلاقی امام خمینی (س) است که ایشان به آثار اجتماعی برخی صفات اخلاقی همانند عدل، تعدیل قوه غضبیه، ثبات و پایداری نفس، سعه صدر و عزت نفس، رفق و مدارا با مردم و غیره اشاره کرده است.
شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
حضرت امام خمینی(س) دارای 24 اثر در فلسفه، کلام، منطق، اصول، فقه، اخلاق، حکومت اسلامی، علم الاجتماع، آداب و مباحث حقوقی، اقتصادی و سیاسی هستند. آثارشان نشان از آن دارد که امام جلیل القدر از سنین خردسالی به طور جدّی در راه آموختن علوم و معارف الهی و اسلامی تلاش کرده و همه را به خوبی فرا گرفته اند. در بیست و پنج سالگی دست به قلم برده، فقه اکبر و فقه اصغر را نوشتند.
دوشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
گزیده بیانات حضرت امام (س) درباره ضرورت ساده زیستى؛
از اهم مسائلى که باید تذکر بدهم، مسأله اى است که به همۀ روحانیت ودست اندرکاران کشور مربوط مى شود و همیشه نگران آن هستم که مبادا این مردمى که همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خدمت نموده و به ما منّت گذاشتند، به واسطۀ اعمال ما از ما نگران بشوند، زیرا آن چیزى که مردم از ما توقع داشته و دارند و به واسطۀ آن دنبال ما و شما آمده اند و اسلام را ترویج نموده و جمهورى اسلامى را بپا کردند و طاغوت را از میان بردند، کیفیت زندگى اهل علم است.
شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «لا تحکموا علی الرجل بشیء حتّی تنظروا الی من یصاحب فإنّما یعرف الرجل بأشکاله وأقرانه وینسب إلی أصحابه»؛ در مورد کسی داوری نکنید، مگر اینکه ببینید با چه کسی همنشین است. پس به درستی که فرد با دوستان و همنشینانش شناخته می شود و به دوستانش منسوب می گردد.
جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰
من و تو اگر این حقیقت را باور کنیم و حیله های شیطانی و نفسانی بگذارند واقعیات را آن طور که هستند ببینیم، آن گاه از مدح مداحان و ثنای ثناجویان آن طور پریشان می شویم که امروز از عیبجویی دشمنان و شایعه سازی بدخواهان. و عیبجویی را آن گونه استقبال می کنیم که امروز از مداحی ها و یاوه گویی های ثناخوانان. اگر از آنچه ذکر شد به قلبت برسد از ناملایمات و دروغ پردازیها ناراحت نمی شوی و آرامش قلب پیدا می کنی، که ناراحتی ها اکثراً از خودخواهی است.
جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳