ایرانیان، سخن رانده شده است. قدمت
و پیشینۀ این رشته از دانش و فن
مهندسی ایرانیان را از سرودههای
فردوسی میتوان دریافت. فردوسی
از جمشید، پادشاه پیشدادی، به عنوان نخستین انسانی که هنر غواصی و
صنعت کشتیسازی و دریانوردی را
به دیگران آموخت، نام برده است.
میتوان دریافت که دانشمندان
ایرانی در دورۀ تابندگی
نژاد آریا که در شاهنامۀ
فردوسی به نام دورۀ
پادشاهی جمشید نام
برده شده است، موفق
به اختراع کشتی و
فنون دریانوردی و
دریاپویی شدهاند.
کشتیرانی در آبهای
ایران از دیرباز انجام میشده و با توجه
به این سنت دریانوردی، نیاز به
کشتیسازی و سود جستن از
ابزارهای دریانوردی در
ایران وجود داشته است.
نخستین کشتیهایی
که در رودخانههای
میانرودان آمد و
شد میکردند، به
شکلهای گوناگون ساخته
میشدند و ابزار حرکت
دادن آنها پارو بوده است.
ناو جنگی
نبردناوهای ایرانی در زمان هخامنشیان، بزرگترین کشتیهای جنگی زمان خود بودند که سه ردیف پاروزن و بادبان داشتند و با سرعت 80 میل دریایی در روز حرکت میکردند. هر نبردناو شامل 200 جنگجو بود که 30 نفر از آنها سربازان زبدۀ فارسی
و تکاور بودهاند. نیروی دریایی ایران در زمان ساسانیان نیز قدرت مطلق در دریای پارس و اقیانوس هند بوده که زیر بنای فرهنگ دریانوردی و دریاپویی مسلمانان را تشکیل داد.
استرلاب
استرلاب، ابزاری بوده که در جهان باستان برای تعیین وضعیت ستارگان نسبت به کرۀ زمین به کار میرفته است.
استرلاب، در سه گونۀ استرلاب خطی، استرلاب صفحهای و استرلاب کروی ساخته میشد.
قطعات استرلاب نسبت به یکدیگر حرکت میکنند و میتوانند جهت ستارگان، ارتفاع جغرافیایی آنها و فواصل نسبی را مشخص کنند. استرلاب در دریانوردی، برای جهتیابی به کار میرفت.
استرلابهای ایرانی از برنج و آلیاژهای دیگر مس ساخته میشد. هرچند پارهای مورخان اختراع اولیۀ استرلاب
را به یونانیان و فینیقیان نسبت
میدهند اما سهم دانشمندان
ایرانی در اختراع انواع
گوناگون استرلاب و تکامل
و افزودن بخشهای مختلف
آن، انکارناپذیر است و از
سوی تمامی تاریخنگاران
ثبت شده است.
مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 187صفحه 27