مجله نوجوان 46 صفحه 32
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 46 صفحه 32

هنر جاده های سبز موسیقی فرهاد هراتی کلید اول: تئوری موسیقی دلم می خواهد بحث امروز را با جمع بندی مطالب گذشته آغاز کنیم. تا اینجا آموختیم که: 1- برای وارد شدن به دنیای موسیقی و یادگیری آن باید صبوری کنی و بدانی راهی طولانی در پیش داری. 2- کسب مهارت و حرفه ای شدن در رشته موسیقی تنها با ایجد تعادل در بین همه اولویتهای زندگی میسر خواهد بود. و اما مرحله بعد، مرحله بسیار حساس و دشواری است. این مرحله انتخاب نوع مسیر آموزش است که معمولا یکی از این راه هاست. 1- یادگیری موسیقی به طور خصوصی 2- یادگیری موسیقی در آموزشگاههای آزاد 3- یادگیری موسیقی در هنرستان و دانشگاه به هر سه طریق یاد شده می توان موسیقی را یاد گرفت ولی نکته مهم اینجاست که هنرجو سطح آموزش را برای خودش چگونه تعریف کرده باشد و مهمتر آنکه بداند در هر سه مورد یک نکته کلیدی وجود دارد و آن یادگیری علم تئوری موسیقی است که متاسفانه در بسیاری از اماکن آموزشی اصلا به آن توجهی نمی شود. تو دوست عزیز من مطمئن باش که اگر تئوری موسیقی را در ابتدا جزو برنامه های آموزشی خود نداشته باشی طولی نمی کشد که به بن بست موسیقایی خواهید رسید. من نوازندگان بسیار خوبی را سراغ دارم که فقط می توانند خوب ساز بزنند، آن هم بدون آن که بدانند چه می نوزاند. کافی است دو سوال علمی از این دوستان پرسیده شود، بماند که چگونه خود را توجیه می کنند و در خیلی جاها از حضور در محافل علمی فرار می کنند چون توضیحی برای عملکرد خود ندارد. جالب اینجاست که وقتی این قبیل افراد تصمیم می گیرند خودشان معلم شده و مشغول تدریس شوند تمامی نتهای موسیقی را به صورت زبان فارسی نوشته و یا از هنرجوی خود می خواهند به شیوه نواختن آنها نگاه کرده و ملودی اجرا شده را حفظ کند و این عمل مثل آن می ماند که ما شکل کلمات را حفظ کند و این عمل مثل آن می ماند که ما شکل کلمات را حفظ کنیم و بدون آنکه حروف را شناخته و از کاربرد آ نها اطلاعی داشته باشیم شروع به خواندن کتاب کنیم. تئوری موسیقی یعنی اولین قدم برای داشتن سواد موسیقی، یعنی سواد خواندن و نوشتن موسیقی. تا آنجا که وقتی از هر گوشه دنیا کتاب یا دفترچه نتی به دست ما می رسد بتوانیم آن را خوانده، نواخته و تجزیه و تحلیل کنیم بدون آنکه منتظر بمانیم تا ابتدا یک بار این موسیقی را بشنویم و سپس به تقلید آن بپردازیم. ای کاش می توانستم از تجربیات تلخ خودم و بسیاری از هنر جویان دیگر که در ابتدا فقط به صورت تجربی کار می کردیم خاطراتی را تعریف کنم تا بیشتر به اهمیت فراگیری علم موسیقی از طریق یادگیری تئوری موسیقی پی ببرید. البته منظور من این نیست که آموزش تئوری موسیقی را تمام کنید سپس به یادگیری ساز بپردازید. علم و عمل در کنار یکدیگر مفید هستند. وقتی یادگیری به طور حرفه ای از هنرستانها و دانشگاههای موسیقی شروع می شود جای هیچ نگرانی نیست ول یدر آموزش موسیقی در کلاسهای خصوصی و یا آموزشگاههای آزاد هنری باید بسیار هوشیار بود چون هنرجو حق دارد که خوب آموزش ببیند. این حق مسلم هنر جو است که در جریان یک سیستم صحیح آموزشی قرار بگیرد و خدا می داند وقتی مسیر آمزوشی از سوی کادر آموزشی غلط طراحی شود چه اتفاقها که نمی افتد که بدترین آن وازدگی هنرجو از موسیقی است. البته این تنها، تاکید من نیست بلکه تمامی اساتید موسیقی در ایران و جهان، پافشاری در یادگیری علم تئوری موسیقی دارند. فکر می کنم ادامه مبحث را بهتر است در هفته آینده پی بگیریم شاید بتوانم با رفتن به سراغ یکی دو تا از خاطراتم اهمیت این موضوع را برای شما بیشتر آشکار کنم. خدا نگهدار تعریف نت: علامتی است که به وسیله آن صداهای موسیقی نوشته، خوانده و سپس اجرا می شوند.

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 46صفحه 32