مجله نوجوان 234 صفحه 23
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مترجم : زهرا سادات موسوی محسنی

ویراستار : سپیده اسلامی

ناشر مجله : موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : افشین علاء، محسن وطنی

موضوع : نوجوان

مجله نوجوان 234 صفحه 23

به سال 1320 ه .ق بار می گردد . در این سال مرحوم حسین خان معین الرعایا ، پدر بزرگ معینی کرمانشاهی (شاعر معاصر) با به کار گرفتن استادان چیره دست ، تکیه معاون الملک را با آیینه کاری و گچ بری های زیبا جهت برپایی مراسم مذهبی بنا نهاد . تکیه دارای یک گنبد و فاقد مناره است . بیشتر دیوارهای درونی بنا ، کاشی کاری شده و با تصاویری از پادشاهان ، سرداران ، رجال و بزرگان تزیین شده است . این بنا از سه قسمت مجزا شامل : حسینیه ، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است . حمام ها تعریف و تصوری که امروزه از حمام داریم با حمام های گذشته تفاوت دارد . در گذشته برخلاف امروز ، هر خانه دارای حمام مجزا و مستقل نبوده و حمام ها به صورت عمومی در محلات مختلف وجود داشته است . اهمیت حمام ها در گذشته به گونه ای بوده که مردم به خوبی می توانستند با توجه به کیفیت و کمیت حمام ها به بزرگی و توسعه یافتگی یک شهر پی ببرند که کرمانشاه نیز از این جهت موقعیت خوبی داشته است ، چرا که تعداد فراوان حمام ها و کیفیت ساخت آن ها این نکته را تأیید می کند . حمام ها دارای معماری خاصی بوده که نمونه های این حمام ها عبارت اند از : حمام حاج شهباز خان ، حمام حاج اصغر ، حمام بزرگ ، حمام پاچمن و . . . کلیساها چون درکرمانشاه علاوه بر مسلمانان ، عده ای مسیحی هم سکونت داشته و دارند ، نیاز به ساخت و بنای کلیساهای متعدد احساس می شد ، که این امر در دوران قاجاریه و بعد از آن اتفاق افتاد . سه کلیسا به نام های کلیسای قلب مقدس مسیح ، کلیسای پنطی کاستی و نمازخانه مسیحیان در این شهر بنا شد . این بناها دارای آجر کاری های زیبایی هستند و طاق ها و قوس های به کار رفته در تزیینات بناها ، انسان را به یاد کلیساهای باشکوه حکومت های مسیحی می اندازد . سراب نیلوفر این سراب در 21 کیلومتری شهر کرمانشاه قرار گرفته و گل های نیلوفر ، سطح آن را به صورت بسیار زیبایی پوشانده است . گل نیلوفر به دلیل تقدسی که داشته جایگاه ویژه ای در ادیان ، نقوش و معماری ایران باستان کسب کرده است . این سراب شبیه به یک استخر بسیار وسیع و برای انواع ورزش های آبی از جمله قایق سواری و شنا بسیار مناسب است . سراب نیلوفر با زیبایی های چشم نواز خود اوج آرامش را به جان می بخشد . آب این سراب زلال است ، به گونه ای که ساقه گل های نیلوفر از زیر آن نمایان بوده و با ورزش نسیم و حرکت آب این گل ها به رقص در می آیند . علاوه بر سراب نیلوفر در اطراف کرمانشاه سراب های زیادی وجود دارد که از آن می توان به سراب تنبر، خضر زنده ، تالاب هشیلان اشاره کرد . از جمله دیگر آثار باستانی شهر کرمانشاه می توان به مجموعه بازار ، مساجد و مقابر ، تکیه بیگلربیکی ، خانه های تاریخی ، موزه های متعدد مثل موزه سنگ ، خط و کتابت ، مردم شناسی ، تاریخی طبیعی ، تاریخ طبیعی محیط زیست و نمایشگاه تمبر و اسناد پستی ، موزۀ شهدا و دفاع مقدس ، پارک ها ، هرسین ، بیستون ، قلعه یزدگردی و . . . اشاره کرد که پرداختن به آن ها فرصت دیگری را می طلبد . بازی های محلی کرمانشاه بازی های محلی در هر منطقه در واقع بازتاب ویژگی های فرهنگی ، آیینی ، نگرش ها ، و روحیات مردم آن منطقه است و با ارزیابی آن می توان به بسیاری از زوایای زندگی و فرهنگ مردم آن منطقه پی برد . بازی کردن از اصیل ترین و ریشه دارترین بازی های محلی و هر بخش از آن پر از راز و رمز و مفاهیم خاص است . بازی کردی در گذشته های دور با توجه به ویژگی های زندگی مردم این منطقه و با هدف آماده سازی و تقویت نیروی جسمانی و روحی مردم مناطق کردنشین انجام می شده است . بازی های کردی به گونه های مختلف و هر کدام شامل مفاهیم عرفانی ، حماسی و اجتماعی و . . . است که بیننده را به اندیشه و تعمق وا می دارد در زبان محلی به این نوع بازی "بازی چوبی" می گویند . این بازی ها به صورت گروهی انجام می شود همه ، دست ها را در دست هم گره کرده و شانه به شانه هم به اجرای هماهنگ حرکات موزون پرداخته و در این حرکات ، خود را با سر چوبی (کسی که از بقیه مسلط تر و آماده تر است و در ابتدای گروه ، هدایت و هماهنگی را به عهده می گیرد) هماهنگ می کنند . جوزان مشخصات بازی : لوازم : دایره ، تعداد بازیکنان : شش تا ده نفر ، سن بازیکنان : هفت تا چهارده سال ، زمین بازی : زمین مسطح به ابعاد 10 * 10 متر جنسیت بازیکنان : پسر ، بازی بومی استان : کرمانشاه اهداف بازی : تقویت قوای جسمانی ، سرعت ، دقت ، و عکس العمل ، ایجاد نشاط و پر کردن اوقات فراغت . شرح بازی : ابتدا دایره ای به قطر چهار تا شش متر روی زمین ترسیم و بچه ها به دو گروه مساوی تقسیم می شوند ، سپس با قرعه کشی (پشک) یک گروه درون دایره می نشینند و گروه دیگر که بیرون دایره هستند ، می کوشند آن ها را از دایره بیرون بکشند . اگر کسی یا کسانی که درون دایره نشسته اند و توسط همگی یا یکی از افراد گروه بیرون از دایره ، به بیرون کشیده شوند و ناگهان بگویند "جوز" ، باید بلافاصله آن ها که سر پا و بیرون از دایره هستند بگویند "حلال" و زود به داخل دایره بپرند. همچنین بی درنگ یاران درون دایره نیز به محض شنیدن همین کلمۀ "حلال" از زبان یاران بیرون دایره ، باید به بیرون از دایره بیایند . وگرنه سوخته می شوند و باید با یاران درون دایره جابه جا شوند . این بازی به همین منوال ادامه می یابد و گروهی که بتواند بیشتر بیرون از دایره بماند ، برنده محسوب می شود . دوست نوجوانان سال پنجم / شماره 22 پیاپی 234 / 21 شهریور 1388

مجلات دوست نوجوانانمجله نوجوان 234صفحه 23