استحاضه و احکام آن
خون استحاضه غالباً زرد، سرد و رقیق می باشد و بدون فشار و گزش و سوزش خارج می شود و همان طور که گذشت گاهی دارای اوصاف حیض است. و حداقل و حداکثر ندارد. و هر خونی را که زن قبل از بلوغ یا بعد از یائسه شدن یا کمتر از سه روز ببیند و خون دمل یا زخم یا نفاس نباشد، خون استحاضه است اگرچه به این صورت کلی، استحاضه بودن آن بی اشکال نیست. وهمچنین اگر خونی معلوم نباشد از دمل یا زخم است، در صورتی که زن دارای زخم و دمل نباشد بنابر احتیاط (واجب) استحاضه است. و همچنین است اگر خون از ده روز تجاوز کند، لیکن در این صورت استحاضه و حیض مختلط شده که جهت تعیین آن ها باید به تفصیلی که در حیض گذشت رجوع شود.
و اما احکام استحاضه؛ استحاضه سه قسم است: قلیله، متوسطه و کثیره. قسم اول (استحاضۀ قلیله): آن است که پنبه آلوده به خون شود بدون آن که با نفوذ و فرو رفتن در آن
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 66 از طرف دیگر نمایان شود. و حکمش آن است که برای هر نماز وضو گرفته و ظاهر فرج را در صورتی که آلوده شده بشوید و بنابر احتیاط (واجب) باید پنبه را عوض کرده یا تطهیر نماید.
قسم دوم (استحاضۀ متوسطه): آن است که خون در پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر نمایان شود ولی از پنبه به پارچۀ روی آن جاری نشود. و حکمش علاوه بر آنچه که در قلیله ذکر شد این است که (در هر شبانه روز) یک غسل برای نماز صبح بر او واجب است، بلکه بنابر اقوی برای هر نمازی که قبل از آن یا در بین آن خون استحاضۀ متوسطه ببیند، بنا بر این اگر بعد از نماز صبح مستحاضۀ متوسطه شود باید برای نماز ظهر و عصر غسل نماید و اگر بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضۀ متوسطه شود باید برای نماز مغرب و عشا، غسل نماید.
قسم سوم (استحاضۀ کثیره): آن است که خون از پنبه به پارچۀ روی آن جاری شود. و حکمش علاوه بر آنچه در قلیله و متوسطه گذشت و علاوه بر لزوم تعویض پارچه یا تطهیر آن این است که باید برای نماز ظهر و عصر یک غسل دیگر انجام دهد و هر دو نماز را با هم بخواند و برای نماز مغرب و عشا نیز یک غسل نماید و هر دو نماز را با هم بخواند، این در صورتی است که خون استحاضۀ کثیره را قبل از نماز صبح ببیند، ولی اگر بعد از نماز صبح مستحاضۀ کثیره شود باید در آن روز دو غسل نماید؛ یکی برای نماز ظهر و عصر و یکی برای مغرب و عشا و اگر بعد از نماز ظهر و عصر مستحاضۀ کثیره شود، یک غسل برای نماز مغرب و عشا می کند. و ظاهر آن است که در صورتی دو نماز را با یک غسل می تواند بخواند که آن دو نماز را با هم بخواند، و با هم خواندن دو نماز، رخصت است نه عزیمت (یعنی اجازه دارد که چنین کند ولی لازم نیست)، پس اگر دو نماز را با هم نخواند باید برای هر نماز یک غسل بکند. بنا بر این از مطالب گذشته معلوم شد که استحاضۀ صغرا (قلیله) حدث اصغر است، مانند بول، پس اگر این استحاضه ادامه پیدا کرد یا قبل از هر نمازی از نمازهای پنجگانه حادث شود مثل حدث مستمر است، مانند سلس البول است، ولی استحاضۀ کبرا (کثیره) و وسطی (متوسطه) هم حدث اصغر و هم حدث اکبر می باشند.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 67 مسأله 1 ـ بنابر احتیاط (واجب) مستحاضه باید در وقت هر نماز با داخل نمودن پنبه و مانند آن و کمی صبر خود را وارسی نماید تا بداند از کدام قسم از اقسام مستحاضه است تا طبق وظیفه اش عمل نماید. و وارسی قبل از وقت کفایت نمی کند مگر آن که بداند وضعش تا بعد از دخول وقت تغییر نمی کند. و اگر وارسی امکان نداشت در صورتی که دارای حالت سابقۀ معلومی از قلیله یا متوسطه یا کثیره بودن باشد بنا را بر آن حالت گذاشته و طبق وظیفه اش عمل می نماید. و اگر چنین حالت سابقه ای نداشت باید قدر متیقن را بگیرد، پس در صورتی که نداند استحاضه اش قلیله است یا غیر آن باید کارهای استحاضۀ قلیله را انجام دهد و اگر نداند استحاضه اش متوسطه است یا کثیره باید کارهای استحاضۀ متوسطه را انجام دهد. و احتیاط (مستحب) آن است که به وظیفۀ سخت ترین حالتی که احتمال می دهد عمل نماید.
مسأله 2 ـ در صورتی باید برای هر نماز وضو بگیرد و وظایف ذکر شده را انجام دهد که خون ادامه داشته باشد، پس اگر قبل از نماز ظهر، خون قطع شود باید فقط برای نماز ظهر وضو بگیرد و سایر وظایف را انجام دهد و برای نماز عصر و مغرب و عشا واجب نیست. و اگر بعد از نماز ظهر خون قطع شود، واجب است فقط برای نماز عصر وضو بگیرد و به همین منوال، بلکه اگر خون قبل از نماز ظهر قطع شود و برای نماز ظهر وضو بگیرد و تا مغرب و عشا وضویش باقی بماند با همان وضو، آن ها را می خواند و نیازی به وضو گرفتن مجدد ندارد.
مسأله 3 ـ بعد از وضو وغسل در صورتی که خون قطع نشود و یا ترس دیدن مجدد خون قبل یا در اثنای نماز را داشته باشد، باید فوراً نماز را بخواند، البته اگر مثلاً در اول وقت وضو بگیرد و غسل نماید و در وقت شروع وضو و غسل، خون قطع شود هرچند قطع شدن موقت باشد و بداند که خون تا آخر وقت نمی آید، جایز است نماز را تأخیر اندازد.
مسأله 4 ـ بعد از وضو و غسل باید از بیرون آمدن خون در صورتی که ترس ضرر نباشد، با داخل نمودن پنبه یا غیر آن و بستن پارچه جلوگیری نماید، پس اگر در جلوگیری
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 68 و بستن پارچه کوتاهی کرد و خون بیرون آمد باید نماز را اعاده کند، بلکه بنابر احتیاط (واجب) ـ اگر اقوی نباشد ـ باید غسل و وضو را هم اعاده نماید. اما اگر در اثر زیاد بودن خون ـ بدون کوتاهی ـ خون بیرون آید، مانعی ندارد.
مسأله 5 ـ اگر استحاضه از مرتبۀ پایین تر به بالاتر تبدیل شود، مثل این که استحاضۀ قلیله، تبدیل به متوسطه یا کثیره شود یا استحاضۀ متوسطه مبدّل به کثیره گردد، این تغییر به نمازی که طبق وظیفۀ پایین تر خوانده است ضرری نمی رساند و لذا اعاده اش لازم نیست، ولی نسبت به نمازهای بعد، باید طبق وظیفۀ مرتبۀ بالاتر عمل نماید و همچنین است نسبت به نمازی که در اثنای آن این تغییر پایین تر به بالاتر پیدا شود، پس باید این نماز را رها کرده و طبق وظیفۀ بالاتر از نو بخواند، بنا بر این اگر قلیله بعد از نماز صبح متوسطه یا کثیره شود نماز صبحش صحیح است و نسبت به نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشا مثل آن است که بعد از نماز صبح مستحاضۀ متوسطه یا کثیره شده باشد بدون آن که قبلاً قلیله باشد، پس باید در صورت اول (متوسطه شدن) یک غسل برای نماز ظهر و عصر بنماید و در صورت دوم (کثیره شدن) دو غسل: یکی برای نماز ظهر و عصر و یکی دیگر برای نماز مغرب و عشا بنماید بر خلاف این که قلیله قبل از نماز صبح یا در اثنای آن، متوسطه یا کثیره شود که باید برای نماز صبح غسل نماید، بلکه اگر قبل از تغییر به مرتبه بالاتر وضو گرفته باشد باید از نو وضو بگیرد، حتی اگر متوسطه بعد از غسل کردن برای نماز صبح کثیره شود باید از نو غسل نماید و در آن روز کارهای مستحاضۀ کثیره را انجام دهد، مثل آن که قبلاً مستحاضۀ متوسطه نبوده است. اما اگر استحاضه از مرتبۀ بالاتر به پایین تر تبدیل شود باید برای یک نماز کارهای مرتبۀ بالاتر و سپس کارهای مرتبۀ پایین تر را انجام دهد، بنا بر این اگر کثیره قبل از غسل کردن برای نماز صبح، قلیله شود و همچنان قلیله بماند باید برای نماز صبح غسل کند و برای نمازهای بعدی وضو کفایت می کند. و اگر کثیره بعد از نماز صبح، متوسطه شود، باید برای نماز ظهر غسل کند و برای نماز عصر و مغرب و عشا وضو کفایت می کند.
مسأله 6 ـ روزۀ مستحاضۀ قلیله صحیح است و در صحت آن وضو شرط نیست. اما غیر مستحاضۀ قلیله بنابر اقوی غسل های روزانه اش در صحت روزه اش شرط است. و در
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 69 کثیره بنابر احتیاط (واجب) غسل شبی که فردایش روزه می گیرد، ترک نشود.
مسأله 7 ـ اگر قبل از طهارت (وضو، غسل) خون استحاضه قطع شود، باید تحصیل طهارت کرده نماز بخواند و اگر بعد از طهارت و قبل از خواندن نماز، خون به علت بهبودی از استحاضه قطع شود باید طهارت را اعاده کرده نماز بخواند. و همچنین است اگر خون به طور موقت به اندازه ای قطع شود که بتواند در وقت، وضو گرفته و نماز بخواند، ولی اگر به اندازۀ وضو گرفتن و خواندن نماز در وقت، خون قطع نشود، به طهارت اولی اکتفا کرده نماز می خواند. و همچنین است اگر در این که زمان قطع موقت خون برای انجام آن ها کافی است یا نه شک داشته باشد. و بنابر احتیاط (واجب) زنی که می داند زمان قطع خونش برای هر دو کافی است ولیکن نمی داند که قطع خون به علت بهبودی است یا به طور موقت، باید دوباره تحصیل طهارت کند. و اگر در اثنای نماز، خون به علت بهبودی و یا به اندازۀ تحصیل طهارت و خواندن نماز قطع شود باید دوباره تحصیل طهارت کرده نماز بخواند و اگر قطع خون به اندازۀ انجام آن ها در وقت نباشد همان نماز را تمام کند. و اگر بعد از نماز خون قطع شود گرچه به علت بهبودی باشد، بنابر اقوی اعاده بر او واجب نیست.
مسأله 8 ـ از آنچه گذشت احکام، اقسام و وظایف مستحاضه نسبت به نماز و روزه معلوم شد، و اما نسبت به سایر احکام: بدون اشکال، باید مستحاضۀ قلیله برای طواف واجب فقط وضو بگیرد و اگر متوسطه یا کثیره است باید علاوه بر وضو غسل هم بکند و بنابر احتیاط (واجب) وضویی را که قلیله برای نماز گرفته و قلیله بودنش ادامه دارد، برای طواف واجب کفایت نمی کند و همچنین وضو و غسل متوسطه و کثیره که به منظور نماز تحصیل شده برای طواف واجب کفایت نمی کند، خصوصاً اگر متوسطه، طواف واجب را در غیر وقت نماز صبح و یا کثیره طواف را در غیر سه وقت نماز انجام دهد، که در این دو صورت بنابر احتیاط (واجب)، صحت طواف آن ها مشروط به وضو و غسل مستقلی برای طواف است. و اما طواف مستحب از آن جایی که مشروط به طهارت نیست، به خودی خود احتیاج به وضو و غسل ندارد؛ گرچه مستحاضۀ متوسطه و کثیره برای وارد شدن به مسجد الحرام احتیاج به غسل دارند اگر قائل به وجوب آن شدیم. و اما مسّ نوشتۀ قرآن
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 70 بدون اشکال برای قلیله بدون وضو و برای متوسطه و کثیره بدون وضو و غسل جایز نیست و بنابر احتیاط (واجب) وضو و غسلی را که به منظور نماز تحصیل کرده اند برای مسّ نوشتۀ قرآن کفایت نمی کند، پس باید برای خصوص آن وضو و غسل نمایند، البته ظاهر آن است که در حال خواندن نمازی که برای آن تحصیل طهارت کرده، تماس با نوشتۀ قرآن جایز است. و آیا مستحاضۀ کثیره و متوسطه در همۀ احکام، حکم زن حائض را دارد که بدون غسل آنچه بر حائض حرام است بر او حرام باشد، یا نه؟ بنابر احتیاط (واجب) قبل از آن که غسل استحاضه نماید، شوهرش با او نزدیکی ننماید، ولی ضمیمه کردن وضو به آن واجب نیست؛ اگرچه احوط (استحبابی) است و اگر پس از نماز قبل از آن که وقت نماز بگذرد، نزدیکی کند، غسلی را که برای نماز انجام داده کفایت می کند، اما اگر در غیر وقت نماز نزدیکی کند بنابر احتیاط (واجب) باید غسل مستقلی انجام دهد، همان طور که در طواف گفتیم. و اما توقف او در مساجد و داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد النبی صلی الله علیه و آله وسلم، بنابر اقوی بدون غسل جایز است؛ اگرچه احتیاط (مستحب) آن است که ـ چنان که در مورد نزدیکی با زن گذشت ـ بدون غسل مخصوص نماز یا غسل مستقل برای خصوص داخل شدن در مسجد در مساجد توقف ننموده و داخل مسجدین (مسجد الحرام و مسجد النبی) نشود. و اما صحت طلاقش ـ بدون اشکال ـ مشروط به غسل کردن نیست.
ترجمه تحریر الوسیله امام خمینی(س)ج. 1صفحه 71