طواف صدر
طواف صدر، همان طواف زیارت می باشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
طواف عمره
طواف عمره ،طواف واجب خانه خداست که در ضمن انجام مناسک عمره انجام می شود.
عمره تمتع یک طواف واجب دارد به نام طواف زیارت. عمره مفرده دو طواف واجب دارد، یکی به نام طواف زیارت و دیگری به نام طواف نساء.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
طواف قدوم
طواف قدوم، نخستین طواف حاجی را گویند.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
طواف کعبه
گشتن دور خانه کعبه به مقدار مشخص و با شرائط خاص را طواف کعبه گویند.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
طواف نساء
طواف نساء، از واجبات حج و عمره مفرده می باشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
طواف واجب
منظور از طواف واجب، هر یک از دو طرف طواف زیارت و طواف نساء است.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
عده
عده در اصطلاح فقها، عبارت از تربص (حـالت انتظار) شـرعـی اسـت کـه زن بـعـد از طلاق و زوال نکاح و یـا وفـات لازم اسـت مـدتـی درنـگ کـرده، سـپـس شـوهـر دیـگـر اختیار کند. انواع عده، عبارت است از: ۱. عده طلاق؛ ۲. عده وفات؛ ۳. عده مفقود الاثر؛ ۴. عده آمیزش اشتباهی. که زن برای هر کدام از انواع یادشده، باید زمانی را در حالت انتظار سپری نماید.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
عده وفات
عده در اصطلاح فقها، عبارت از تربص (حـالت انتظار) شـرعـی اسـت کـه زن بـعـد از طلاق و زوال نکاح و یـا وفـات لازم اسـت مـدتـی درنـگ کـرده، سـپـس شـوهـر دیـگـر اختیار کند.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
عزائم
عزائم یعنی سوره هایی که دارای سجده واجب می باشند.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
عصر غیبت
عصر غیبت یعنی دوران غایب بودن امام معصوم علیه السّلام از انظار عموم است.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
عقیقه
یکی از مستحبات مؤکد هنگام تولد نوزاد عقیقه کردن قربانی در روز هفتم تولد نوزاد است. عقیقه چنان دارای اهمیّت است که برخی آن را واجب دانسته اند. ولی نظریه معروف در بین فقها، استحباب است. عقیقه بیمه سلامتی کودک است و او را از خطرها و حوادث و فریب های شیطان حفظ می کند.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
عقیم
عقیم، مرد ناتوان از بارور کردن تخمک زن و زن نازا را گویند.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
عنبر
عَنبر، ماده ای تیره رنگ و خوش بو می باشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
عهد (فقه)
عهد آن است که انسان با خدا پیمان ببندد که اگر به حاجت شرعی خود برسد کار خیری را انجام دهد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
عود
عُود چوبی قهوه ای رنگ، دارای بوی خوش هنگام سوختن می باشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
عیوب فسخ نکاح
نکاح، قراردادی مقدس است که از نظر شرع و عرف دارای ارزش و احترام ویژه ای می باشد؛ زیرا در پی این قرارداد است که کانون خانواده تشکیل می گردد و سرنوشت انسان ها در آن رقم می خورد. اما کانون خانواده در مواردی، بنابر عللی، تاب ادامه یافتن ندارد و از هم گسسته می شود که به دو صورت طلاق و فسخ به دلیل عیب، محقق می شود.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
غیبت امام زمان
غیبت امام زمان (عج) به معنای پنهان شدن ایشان از انظار می باشد، و این عقیده از باورهای بنیادی شیعه است.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
غیبت حضرت مهدی (عج)
یکی از دوره های زندگی حضرت مهدی (عج) دوره غیبت ایشان است.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
غیبت کبرا
غیبت کبرا بخش دوم و طولانی پنهان زیستی امام مهدی (عج) می باشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
فتوای مجتهد
فتوا، رأی مجتهد در احکام شرعی است.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
فسخ نکاح
در متون فقهی بعضی از عیوب ذکر شده است که فی الجمله سبب جواز فسخ نکاح می شود. و «این عیوب بر دو قسم است: مشترک و مختص»
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
فضولی
فضولی به کسی گویند که ملک غیر را بدون اذن او بفروشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
فقه و حکومت
فقه شیعه ، فقه اداره نظام معاش و معاد آدمی و عجین با حکومت است و تمامی مقررات و قوانین اسلام ، براساس دولت و حکومت و تشکیلات، بنا نهاده شده اند. این مهم را می شود از روح حاکم بر اسلام و تک تک ابواب و مسائل فقهی فهمید.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
فقیه
فقیه به معنای دارنده ملکه استنباط حکم فرعی شرعی از منابع معتبر می باشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
فقیه جامع شرایط
فقیه جامع شرایط، یعنی فقیه، دارای همه شرایط لازم برای مرجعیت می باشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
فلج
فلج عارضه توقف اعمال حرکتی در اعضای بدن به دلیل بیماری عصبی یا عضلانی می باشد.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
قرن (عیب)
قَرَن به فتح قاف و راء استخوانی است در فرج که مانع جماع می گردد و زنی را که دارای این عیب باشد قرناء گویند.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
قصاص توسط کودک
قصاص توسط کودک، از مباحث فقهی، به معنای اعمال قصاص یا اخذ دیه از جانی توسط کودک است.
به اتفاق فقها در مواردی که جنایت عمد بر کودک موجب قصاص شود و یا به هر دلیل جنایت بر کودک موجب دیه گردد، در تمام موارد ولی شرعی کودک در قصاص یا گرفتن دیه ولایت دارد. همچنین کودک در قصاص اعضا نمی تواند جانی را مورد عفو قرار دهد، زیرا کودک و مجنون مسلوب العبارة می باشند و اهل عفو نیستند، بنابراین نمی توانند در این خصوص تصمیم بگیرند.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
قضاوت
«قضاوت» که عبارت از داوری کردن برای رفع نزاع و کشمکش در میان مردم است، یکی از منصب های بزرگی است که از جانب خداوند متعال برای پیغمبر (ص) و امامان معصوم (ع) و از جانب آنان برای فقیه جامع الشرایط تعیین شده است.
پنجشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
جذام
یکی از انواع بیماریهای عفونی جذام می باشد که از آن در بابهای صلات، تجارت، نکاح، ظهار، عتق و قصاص سخن رفته است.
چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵