گنجینه ای ماندگار/ یادگاری از یادگار امام

گنجینه ای ماندگار/ یادگاری از یادگار امام

نامه ای که حاج سیداحمد خمینی در شهریور ۱۳۶۷ خطاب به پدرش نوشت، خشت موسسه ای شد برای حفظ و نشر آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی؛ تمهیدی برای جلوگیری از اختلاف بر سر متون و فرمایشات امام خمینی. روزنامه اطلاعات آن روزها مثالی آورده بود از اشتباهی که درباره یکی از سخنرانی های امام رخ داده بود و لزوم تشکیل مجمعی برای انتشار صحیح آثار رهبر انقلاب را یادآور شد: «وقتی کلمه «محرم» (بر وزن معظم) در متن فتوا، «محرم» (بر وزن مرکز) نوشته و خوانده شود، موجب تغییر معنا و تاثیرات مهم در جامعه می شود. همین کلمه در نطق سال ۴۳ حضرت امام، در متن یکی از کتب تاریخی، «مجرم» (بر وزن مشکل) نوشته شده و توضیحات مطلب هم نشان می دهد که اشتباه چاپی نبوده است و تکرار این اشتباهات که بعضا بوسیله اهل دانش و تحقیق هم رخ داده است، از میزان اعتبار و صحت مطالب چاپ شده می کاهد.»؛ نامه ای که سیداحمد خمینی نیمه اول سال ۱۳۶۷ با عنوان "پدر عزیز و مراد بزرگوارم "خطاب به رهبر انقلاب نوشت.

جمعه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۲۴
رنگین ترین میدان انقلاب/ در ۱۷ شهریور ۵۷ چه گذشت؟

رنگین ترین میدان انقلاب/ در ۱۷ شهریور ۵۷ چه گذشت؟

در تاریخ انقلاب، روزهای فراوانی در حافظه تاریخی ملت جایگاه ویژه ای یافتند. از حادثه ۱۵ خرداد و کشتار روحانیون گرفته تا شهادت فرزند امام و روزهای پیروزی انقلاب و روز فتح خرمشهر و روز های دیگر. اما در میان روزهای تلخ و شیرین انقلاب ۱۷ شهریور از اهمیت بسیاری برخوردار است. در روز شگفتی که علاوه بر کوچه های اطراف میدان ژاله ؛ خیابانهای شمالی و جنوبی و غربی و شرقی آن میدان آکنده از جمعیت بود گویی همه مردم تهران به جوش و خروش در آمدند. گریه ها و فریاد ها برای تهیه پارچه به منظور درمان زخمی ها وضع ویژه ای را به تصویر کشیده بود. در آن شب تهران یکپارچه سیاه پوش و غرق ماتم شده بود و ملت مانند طفلی گمشده می گریست. روز ۱۷ شهریور مردم تهران علاوه بر راهپیمایی بزرگ روز عید فطر (۱۳ شهریور)، در روز ۱۶ شهریور در راهپیمایی بسیار عظیم تری با صدور قطعنامه ای خواستار برچیده شدن رژیم سلطنتی و برقراری حکومت اسلامی شدند.

پنجشنبه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
بازخوانی نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف/ هستی اعم از غیب و شهادت است

در پی درگذشت میخائیل گورباچف:

بازخوانی نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف/ هستی اعم از غیب و شهادت است

جناب آقای گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسأله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر این گونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.

چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
ضیافت رحمانی و آداب میهمانی

گزیده ای از صحیفه امام

ضیافت رحمانی و آداب میهمانی

در ماه رمضان، ما محتاج به اصلاح هستیم، محتاج به تهذیب نفس هستیم، تا آن دم آخر ما محتاجیم. پیغمبرها هم محتاجند. انبیای بزرگ هم محتاجند، منتها آنها احتیاج خودشان را فهمیده اند و دنبالش عمل کرده اند، و ما از باب اینکه حجاب داریم نتوانستیم بفهمیم و به تکالیف خودمان عمل نکردیم. امیدوارم که ان شاء الله این ماه مبارک رمضان به همه شما مبارک باشد. لیاقت می خواهد؛ آمادگی لازم است. با روسیاهی ها و قلبهای آلوده که به حجابهای ظلمانی پوشیده شده است این معانی و حقایق روحانی را نمی توان درک کرد. باید این حجابها پاره گردد و این پرده های تاریک و روشنی که بر قلبها کشیده شده و مانع وصال إلی اللّه گردیده کنار رود، تا بتوان در مجلس نورانی و با شکوه الهی وارد شد.

پنجشنبه, ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
تببین ویژگی های انقلاب فرهنگی در کلام امام

شورای انقلاب فرهنگی

تببین ویژگی های انقلاب فرهنگی در کلام امام

«من الآن باید بگویم که اطمینان دارم که با این جمعیتی که الآن، اعضای محترمی که الآن هستند در شورا، دیگر نگرانی‏ ای نسبت به دانشگاه‏ها و ان شاء الله سایر چیزها نباشد. مع ذلک البته مسأله چون خیلی مهم است و سرنوشت انقلاب اسلام بسته به اوست بقایش، از این جهت، باید همیشه این حساسیت را داشت. در همه امور باید حساس بود، اما فرق است ما بین آنی که ادامه باید این حساسیت پیدا بکند. یک چیزهایی که حل می ‏شود، مثلًا ما جنگ داریم، جنگ چیز مهمی نیست، حل می ‏شود، چیز مهمی نیست و بحمدالله خوب است وضع، و جهات سیاسی‏ ای که در دنیا هست، آنها هم حل می‏ شود و ان شاء الله، چیزهایی است حساس باید بود. اما مسئله دانشگاه یک مسأله فوق العاده است که این افرادی که از دانشگاه در می‏ آیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازنده آن کشور هستند، و در کشور ما، یا رو به اسلام می‏ برند کشور ما را، یا منحرفش می‏ کنند. این از چیزهایی است که از دانشگاه می آید این کار، چنانچه از حوزه‏ های علمیه می‏ آید این کار، از این جهت، خیلی مهم است این امر.»

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
پیام امام خمینی در مورد همه پرسی قانون اساسی

عالی ترین سند حقوقی

پیام امام خمینی در مورد همه پرسی قانون اساسی

قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر [ین‏] ثمره جمهوری اسلامی است، و رأی ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست. مبادا تحت تأثیر دشمنان اسلام رفته و از رأی دادن و حضور در حوزه ‏های رأی‏ گیری خودداری کنید. اسلام، بزرگتر از آن است که به واسطه یک اشکال قابل رفع، از اساس آن صرف نظر نمایید. اگر اشکالی باشد ممکن است در متمم- که در نظر گرفته‏ اند- رفع شود. عزیزان کُرد و عرب و بلوچ و ترکمن و سایر قشرهای محترم! اسلام برای همه و به نفع همه است، و جمهوری اسلامی ان شاء الله تعالی تأمین تمام نابسامانی ها را می ‏کند. عناصری که در اطراف- از آن جمله مناطق کردنشین و مناطقی که‏ برادران اهل سنت هستند- تبلیغ می‏ کنند که مانع از رأی دادن به قانون اساسی شوند، دوستان شما نیستند؛ دلسوز برای شما و کشور شما نیستند. از این تکلیف شرعی شما را بازندارند؛ و شما را باز در مقابل برادران خود قرار ندهند. اینجانب در روز اخذ آرا، رأی مثبت می ‏دهم و از تمام برادران و خواهران عزیز خود از هر قشری و در هر مسلکی هستند تقاضا می‏ کنم که به این قانون سرنوشت‏ ساز رأی مثبت بدهند. عزیزان من! امروز که ما در مقابل یک قدرت شیطانی قرار داریم- که کشور ما را می‏خواهند به تباهی بکشند- نگذارید اساس جمهوری اسلامی سست شود و دشمنان اسلام دلشاد شوند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و توفیق همگان را خواستارم.

دوشنبه, ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
نامه امام به مرحوم سید احمد خمینی در  تأیید صداقت و امانتداری ایشان

صادق و امانتدار

نامه امام به مرحوم سید احمد خمینی در تأیید صداقت و امانتداری ایشان

در اوج گیری اختلاف سلایق سیاسی به ویژه بین مسئولین و دست اندرکاران، بودند افراد و گروه هایی که نظرات و جهت گیری های حضرت امام را با اندیشه و تفکرات خویش مغایر می دیدند و به جای اصلاح مواضع خویش به فرافکنی و توجیهات غیر اخلاقی و تشکیک در صحت بیان مطالب به طریقی مرحوم حاج سید احمد آقا را که در مواردی واسطه بین حضرت امام و سایرین در امور سیاسی بود متهم به بی صداقتی می کردند؛ حضرت امام در پاسخ نامه حاج سید احمدآقا در این زمینه به تأیید صداقت و امانتداری ایشان پرداختند. این پاسخ مختصر چند سطری، جلوه ای بارز از عرفان بالا و خداخواهی محض حضرت امام و خلوص در کارها از یک طرف و از طرف دیگر بیانگر واقع بینی در امور اجتماعی و داشتن سعه صدر فوق العاده در جایگاه رهبری، در برخورد با کسانی است که متفاوت از آن حضرت فکر می کردند. متن نامه حجت الاسلام و المسلمین احمد خمینی به امام و پاسخ امام به این شرح است: نامه [به آقای سید احمد خمینی (تأیید صداقت و امانتداری ایشان)] زمان: ۳ آذر ۱۳۶۳/ ۳۰ صفر ۱۴۰۵ مکان: تهران، جماران موضوع: تأیید صداقت و امانتداری مخاطب: خمینی، سید احمد [بسم الله الرحمن الرحیم. از آنجا که همیشه واسطه بین حضرت عالی و مسئولین و غیر مسئولین در امور سیاسی این جانب می باشد و از آنجا که گاهی دستورات حضرت عالی با خطوط فکری بعضی از دست اندرکاران و یا گروه ها و افراد عادی برخورد ج

شنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰
پیامدهای داخلی اشغال سفارت امریکا در تهران

آبان پر خاطره

پیامدهای داخلی اشغال سفارت امریکا در تهران

اشغال سفارت امریکا در تهران با بسیاری از عناصر و گروههای سیاسی فعال و مردم روبه رو گشت. همچنین به دنبال اعلام خبر اشغال، امام خمینی، فرزند خود حاج احمد خمینی را جهت اطلاع از اهداف و دیدگاههای دانشجویان به سفارت اعزام کرد و وی بعد از گفتگو با دانشجویان و بررسی وضعیت داخلی سفارت در شامگاه دهم آبان به قم بازگشت تا رهبر انقلاب را از جزییات وقایع آگاه کند. در آن شرایط همه نگاهها به سوی قم دوخته شده بود تا با آشکار شدن موضع امام در قبال اشغال سفارت امریکا و ماجرای گروگانگیری، آیندۀ این بحران رقم زده شود. امام خمینی در نخستین سخنرانی که به فاصله یک روز از اشغال سفارت ایراد کردند ضمن تأیید اقدام دانشجویان مسلمان، امریکا را شیطان بزرگ نامیدند که با کمک او شیاطین کوچکتر در کشور در حال توطئه می باشند و به سفارت امریکا آنگونه که در اطلاعیه های دانشجویان تسخیرکننده آمده بود، لقب لانۀ جاسوسی دادند. امام طی سخنان مبسوطی اظهار داشت: آن مرکزی هم که جوانهای ما رفتند گرفتند ـ آنطور که اطلاع دادند ـ مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است. امریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند، و جوانهای ما بنشینند و تماشا کنند

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
گزیده ای از سخنان امام خمینی در مورد دفاع مقدس

هفته دفاع مقدس

گزیده ای از سخنان امام خمینی در مورد دفاع مقدس

من در اینجا از همۀ فرزندان عزیزم در جبهه های آتش و خون که از اول جنگ تا‏‎ ‎‏امروز به نحوی در ارتباط با جنگ تلاش و کوشش نموده اند، تشکر و قدردانی می کنم. و‏‎ ‎‏همۀ ملت ایران را به هوشیاری و صبر و مقاومت دعوت می کنم. در آینده ممکن است‏‎ ‎‏افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح نمایند که ثمرۀ خونها‏‎ ‎‏و شهادتها و ایثارها چه شد. اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفۀ شهادت بیخبرند و‏‎ ‎‏نمی دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و‏‎ ‎‏بندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه ای وارد‏‎ ‎‏نمی سازد. و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصلۀ طولانی را باید بپیماییم و‏‎ ‎‏در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. مسلّم خون شهیدان،‏‎ ‎‏انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده‏‎ ‎‏است. و خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست؛ و این ملتها و آیندگان‏‎ ‎‏هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت‏ ‏مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. خوشا به حال‏‎ ‎‏آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافلۀ نور جان و سر باختند! خوشا به‏‎ ‎‏حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند!

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
گردآوری، تدوین و ویرایش آثار امام و پژوهش های مرتبط

یادگار ماندگار

گردآوری، تدوین و ویرایش آثار امام و پژوهش های مرتبط

موسسه با کمک اندیشمندان و صاحبنظران نسبت به تهیه و تدوین آثار حضرت امام در راستای اهداف وجودی موسسه و چاپ ونشر تحقیقات مربوط به اندیشه های حضرت امام (س) اقدام نموده که اهم موارد به شرح زیر می باشد: آثار امام: آداب نماز، آوای توحید ، باده عشق ، ترجمه اجتهاد و تقلید ، ترجمه مصباح الهدایه ، ترجمه شرح دعای سحر ، ترجمه تحریرالوسیله (۲جلدی)، تفسیر سوره حمد ، تقریرات فلسفه امام ـ (۳ جلدی)، جلوه های رحمانی ، جهاد اکبر یا مبارزه با نفس ، حاشیه بر رساله ارث ملاهاشم خراسانی ، دیوان امام ـ یک دوم جیبی ، دیوان امام ـ قطع جیبی ،دیوان امام ـ پالتویی، دیوان امام ـ قطع وزیری، دیوان امام (با تعلیقات آقای رشاد)، دیوان نفیس اشعار امام ـ قطع رحلی(گلاسه)، رساله توضیح المسائل، رساله نجاه العباد ـ رساله عملیه، ره عشق ـ نامه عرفانی امام به خانم طباطبایی، سرالصلوه ـ بیان اسرار معنوی نماز، سرالصلوه ـ بیان اسرار معنوی نماز، شرح چهل حدیث، شرح حدیث جنود عقل و جهل، صحیفه امام (۲۲جلدی) ـ مجموعه سخنرانی ها و نامه ها و دستورات، کلمات قصار، پندها و حکمتها، محرم راز ـ اشعار عرفانی امام، منشور روحانیت ـ پیام امام به روحانیون، مناسک حج، موسوعه حضرت امام ـ (۵۰ جلدی)، نگارش نوین توضیح المسائل امام خمینی، نقطه عطف ـ اشعار عرفانی امام، وصیتنامه سیاسی ـ الهی(پالتوئی)، وعده دیدار،ولایت فقیه (حکومت اسلامی) ، اجازات امام خمین

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
زندگینامه سید حسن طاهری خرم آبادی

عالم وفادار انقلاب

زندگینامه سید حسن طاهری خرم آبادی

آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی به روز یکم خرداد ماه سال 1317 هجری شمسی در خرم آباد به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج سید حیدر طاهری خرم آبادی از شاگردان شناخته شده مؤسس حوزه، مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و از دوستان نزدیک حضرت امام (ره ) و آیت الله العظمی گلپایگانی (ره ) بود. مرحوم سید حیدر پس از سالها تحصیل و بهره مندی از محضر علمای بزرگ اصفهان، مشهد و قم با درخواست مردم خرم آباد به زادگاه خود بازگشت و تا آخر عمر به رسیدگی و ساماندهی امور مردم همت گماشت . آنچه که مرحوم حاج سید حیدر را از دیگران متمایز و مایه محبوبیت فراوانش در میان مردم بود همانا برخورداری از حلم و بردباری و عدم علاقه به زخارف دنیا و مادیات بود. آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی که تنها فرزند خانواده بود، در 9 سالگی در حالیکه به پدر به شدت وابسته بود به ناگاه او را از دست داد و در همان اوان کودکی طعم تلخ یتیمی را چشید. مادر ایشان نیز که زنی پاکدامن و از خاندان اشعریون قم بود، در حدود سال 1360 شمسی دار فانی را وداع گفت. آیت الله طاهری خرم آبادی تحصیلات خود را در یکی از دبستان های خرم آباد آغاز کرد. وی با پایان یافتن دوره ابتدایی، به مدرسه علمیه کمالیه رفت و طی دو سال جامع المقدمات و سیوطی را فرا گرفت .

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی به دولتمردان در هفته دولت

دولت در کنار ملت باشد

توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی به دولتمردان در هفته دولت

من، هم تبریک موفقیت آقایان در کسب اعتماد مجلس را عرض می کنم و هم هفته دولت را. من باید عرض کنم که دولت ما دولتی است که از بس حسن نیت دارد، مسائل خودش را ذکر نمی کند. از اول من مکرر این را گفته ام که شما کارهایی که می کنید به مردم بگویید. یک کاری شما در سیستان می کنید، در آن ور کشور مطلع نمی شوند. اگر آنجا یک کاری بکنید، آن طرف کشور مطلع نمی شوند. شما باید دائماً مسائلی را که، خدمتهایی را که کردید، و من می دانم خدمتهای بسیار زیاد و ارزنده ای بوده است اینها را ذکر کنید برای مردم. مقدس مآبی نکنید که مبادا خدای نخواسته چه بشود. الآن دنیا بر ضد شما، بر ضد حکومت شما، بر ضد اسلام حقیقتاً مجهز شده اند و می خواهند که یک چیزی پیدا کنند و عَلَم کنند و هر چی دلشان می خواهد بگویند. یکی از اموری که ممکن است گفته بشود این است که دولت برای مردم کاری نکرده. چنانچه دیدید که بعضی افراد گفتند این را که دولت کاری برای مردم نکرده. خوب! این برای این است که البته بعضیشان سوء نیت دارند. لکن مردم باید بفهمند که دولت چه کرده است برای مردم. این قاعده اش بود از اولی که دولت تأسیس می شود هر کاری که انجام می دهند برای مردم ذکر کنند که مردم بفهمند که چه کرده است دولت و چه کارهای بزرگی کرده است دولت. و حالا که مجال پیدا شده و «هفته دولت» است باید بیشتر این مطلب تعقیب بشود. و آقایان، از دو سه نفرشان، در یک روز مسائ

دوشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
منتخبی از سخنان امام خمینی درباره اهمیت محرم و صفر

شب هجران تو آخر نشود

منتخبی از سخنان امام خمینی درباره اهمیت محرم و صفر

محرّم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات‏‎ ‎‏رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است. امسال در ماه‏‎ ‎‏محرّم، نهضت حق در مقابل باطل تقویت می شود. من امیدوارم که نهضت اسلامی‏‎ ‎‏ایران، در این ماه محرّم مراحل آخر خود را طی کند.‏ محرّم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات‏‎ ‎‏رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است. امسال در ماه‏‎ ‎‏محرّم، نهضت حق در مقابل باطل تقویت می شود. من امیدوارم که نهضت اسلامی‏‎ ‎‏ایران، در این ماه محرّم مراحل آخر خود را طی کند.‏ ماه محرّم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد؛ ماهی که خون بر‏‎ ‎‏شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهۀ‏‎ ‎‏ستمکاران و حکومتهای شیطانی زد، ماهی که به نسلها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر‏‎ ‎‏نیزه را آموخت، ماهی که شکست ابر قدرتها را در مقابل کلمۀ حق به ثبت رساند، ماهی‏‎ ‎‏که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت، راهی که باید مشت گره‏‎ ‎‏کردۀ آزادیخواهان و استقلال طلبان و حق گویان بر تانکها و مسلسلها و جنود ابلیس غلبه‏‎ ‎‏کند و کلمۀ حق، باطل را محو نماید. امام مسلمین به ما آموخت که در حالی که ستمگر‏‎ ‎‏زمان بر مسلمین حکومت جائرانه می کند، در مقابل او اگر چه قوای شما ناهما

سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲
حصر در منزل داوودیه

عشرت آباد سخت ترین شبهای زندگی امام

حصر در منزل داوودیه

غرض رژیم از بردن امام به داودیه، دور نگه داشتن ایشان از مراکز پر جمعیت تهران بود، چرا که می دانست اگر ایشان را در خود تهران آزاد سازد موجب پدید آمدن شور و هیجان و موج سهمگینی خواهد شد. ولی علی رغم کلیه تدابیر امنیتی، تدارکات، پیش بینی ها و پیش گیری های دامنه دار و همه جانبه هنوز ساعتی از آزادی امام نگذشته بود که خبر آن برق آسا در سراسر تهران انعکاس یافت و تهران را تکان داد؛ و مردم فوج فوج به دیدار امام در داوودیه رفتند. در نخستین ساعات ورود امام به داوودیه چند نفر از برجسته ترین علمای مهاجر و نیز علمای تهران به دیدار ایشان شتافتند. مردم به محض اطلاع برای دیدار امام روانه محل اقامت ایشان شدند، به طوری که خیابان ها و کوچه های اطراف، مملو از جمعیت مشتاق گردید و عبور و مرور خودروها به سختی صورت می گرفت. از نخستین ساعات صبح روز شنبه ۱۲ مرداد، مغازه داران تهران و شهرستان ها به مناسبت آزادی نسبی امام، بر سر در مغازه های خود پرچم نصب کرده و چراغانی نمودند و میان مردم شیرینی و شکلات توزیع کردند. هجوم سیل آسای مردم به سوی اقامتگاه امام موجب شد، ملاقات با ایشان در پایان روز دوم اقامت از سوی مأموران ساواک و شهربانی ممنوع شود.

دوشنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴
 قلم و مسئولیت بسیار خطیر آن؛ قلم های ارشادی هدایتگر است

قلم و مسئولیت بسیار خطیر آن؛ قلم های ارشادی هدایتگر است

حضرت امام خمینی (س) می فرمایند: یک مسئولیت بسیار خطیر دارید پیش مردم، پیش ملتهای دنیا و بزرگتر اینکه پیش خدا مسئولیت دارید. چنانچه این روزنامه‏ ها ارشاد کنند مردم را، این یک اطاعتی است بالاتر از آن اطاعت هایی که انسان گوشه خانه خودش می‏کند؛ و بالاتر از آن ارشادهایی است که پیشترها می‏ کردند وغایتشان این بود که در یک مجلسی چند هزار نفری بود. ارشادی است برای یک ملت؛ ملت چند میلیونی. و اگر شما این قلمی که دستتان هست قلم ارشادی باشد، می‏توانید که یک ملت را به راه راست هدایت کنید و می توانید که مردم را از انحرافات نجات بدهید. (صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۹۸)

پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
حجاب و عفاف

مصونیت حجاب

حجاب و عفاف

باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است که، آن ارزشهای واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه های شیطانی با دست های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می شدند. اینها، این ارزشها زنده بشود.

شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰
نظر امام درباره دادگاههای انقلاب

جمع میان علم و عدالت

نظر امام درباره دادگاههای انقلاب

در رابطه با دادگاههای انقلاب در طول این مدت به حکم ضرورت و مقطعی بودن برخی از کمی ها و کاستی ها و نقطه های ضعف برطرف شود ولی در دیداری که در خدمت امام داشتیم این مسائل را مطرح کردیم که به نظر می رسد اگر مقداری از این دادگاهها را کم کنیم تا بقیه دادگاهها با کیفیت بالاتری به کارشان ادامه بدهند و به موازات افزایش مقدورات کادرهای تربیت شده کافی مجددا شعبه ها را دایر کنیم نتیجه بهتر خواهد بود که امام هم تائید کردند بنابر اسن ما با تکیه روی کیفیت بهتر و بالاتر و تکیه روی کیفیت برتر و بالاتV و تکیه به این که کمیتها باید با رعایت کیفیت بالاتر و بهتر افزایش پیدا بکند، کارمان را ادامه می دهیم. منبع: (بهشتی از زبان بهشتی؛ ص ۱۸۲)

یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
نامه چمران به دکتر صادق طباطبایی

چمران جمع میان تقوا و تخصص

نامه چمران به دکتر صادق طباطبایی

صادق مهربانم سلام گرم برادرت را بپذیر. گرامی نامه تو را دیروز از مجلس ‏‎ ‎‏دریافت داشتم و سعی دارم الآن توسط برادر محمد صالح برای شما بفرستم. درباره ‏‎ ‎‏مطلب راجع به آقای صدر همانطور که می دانید سازمان امنیت شاه و سفیر پست ‏‎ ‎‏فطرتش قدر در بیروت به جان آقای صدر افتاده اند و تحریک هایی که آدمی را ناراحت ‏‎ ‎‏می کند. آقای صدر جوابی رسمی در رد مطالب تحریف شده می نویسند و برای شما ‏‎ ‎‏می فرستند، همچنین مقاله خود را در روزنامه های لبنان چاپ خواهند کرد و ما عین ‏‎ ‎‏روزنامه ها را برای شما خواهیم فرستاد.‏ ‏‏ضمناً از طرف جوانان مسلمان آمریکا مبلغ 3000 دلار برای کمک به رزمندگان ‏‎ ‎‏فلسطینی ارسال شده بود که به رهبر آنها داده شد و خیلی تشکر کرد و حتی از نوشته ها ‏‎ ‎‏و جزوه های فارسی شما درباره فلسطین یاد کرد و خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بود. به ‏‎ ‎‏او گفته شد که شما در آلمان کنگره اسلامی دارید. او گفت که پیامی شخصاً برای شما ‏‎ ‎‏تهیه خواهد کرد و یکی از نمایندگان خود را خواهد فرستاد تا در کنگره شما بخواند. ‏‎ ‎‏بنابراین لطفاً شما خود را آماده کنید.‏ ‏‏درباره حمید‏ چیزهایی نوشته بودید. برداشت شما صحیح است. آنچه خوبان همه ‏‎ ‎‏دارند او تنها دارد. شریعتی را آنطور می شناسد و غیره در حالیکه از ایران پرسیدم ‏‎ ‎‏شریعتی گفته که او را نمی شناسد. همچنین آزمایش های دیگری نیز کردم که نتیجه اش ‏

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
جمهوریت

جمهوریت به تعریف امام

جمهوریت

جمهوریت گفتمانی است که در نهایت معطوف به نفی سلطه است به همین دلیل تاکید بر آزادی مدنی (مثبت)، هم نافی آزادی لیبرالی (طبیعی و منفی) است و هم ضد جباریت فردی و ساختار توتالیتر. در حکومت جمهوری، اکثریت مردم کنترل سیاسی را اعمال می کنند، قدرت نهایی را در دست دارند و در موضوعات مهم سیاست ملی تصمیم می گیرند . لازمه چنین حکومتی آن است که هیچ کس صاحب مقام رسمی نباشد مگر آنکه مردم آزادانه او را قدرت داده باشند و قدرت او نیز در اختیار و تحت نظارت مردم باشد در جامعه جمهوری همه افراد مردم برابر و آزادند. آن چیزی که در شعار و خواسته مردم مسلمان ایران در سال ۱۳۷۵ از برجستگی و درخشندگی خاصی برخوردار بود و می توان آن را جز سوم این شعار محسوب کرد، "جمهوری اسلامی" بود. استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" یعنی مردم استقلال و آزادی خویش و مملکت را در سایه حکومت جمهوری اسلامی جستجو می کردند و با این بیان استقرار هر نوع حکومتی با هر پیشوند و پسوندی را نفی کرده و تنها حکومتی را طلب می کنند که هم استقلال و آزادی آنان را تامین کند و هم به هویت اسلامی و دینی آنان ارزش و اقتدار بدهد و لذا حکومت جمهوری اسلامی را بعنوان جز سوم شعار اصلی و اساسی و محوری خود انتخاب کردند.

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۲۵
ابوالفضل انقلاب

مجاهد نستوه

ابوالفضل انقلاب

با تدبیر و نظر امام «حزب الله لبنان» توسط محتشمی پور پایه گذاری شد و در یک روند، حزب الله تشکیل شد و با مقاومت مردم لبنان پیروزی پس از سالها به دست آمد؛ پیروزی ای که افتخار جهان اسلام و اولین پیروزی اعراب در مقابل اسرائیل غاصب بود و شکست های گذشته را جبران کرد. اما متأسفانه اسرائیلی ها بعدها انتقام خود را از سید بزرگوار گرفتند و هر دو دست آقای محتشمی در جریان انفجار بسته پستی انفجاری قطع شد و همان وقت او به حق عنوان «ابوالفضل انقلاب» را به خود اختصاص داد. قبل از عملیات فتح المبین روانه جنوب شدم. با خود عهدم کردم که تا پیروزی کامل و آزادی خاک وطن در جنوب کشور بمانم و به عهد خود ماندم و بدون حتی یک روز مرخصی تا آزادی خرمشهر در جبهه حضور داشتم. «خرمشهر آزاد شد.» خدایش بیامرزد «حسین شیخ الاسلام» که با بیماری کرونا سال گذشته به خدا پیوست، تلفن زد و گفت، «محمد جان باید سریع برگردی به لبنان بروی». گفتم اتفاقا صدام حسین کمرش شکست و باید به زودی جنگ تمام شود. حکمی برای من نوشت: «آقای سبحانی به شما مأموریت داده می شود برای همراهی نیروهای اعزامی به لبنان اعزام شوید». گفتم چشم! و سریع به سوریه رفتم.

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۵۷
دیدگاه امام خمینی در مورد تحکیم پیوند ارتش با ملت

ارتش، پاسدار استقلال و تمامیت ارضی

دیدگاه امام خمینی در مورد تحکیم پیوند ارتش با ملت

‏‏پیوند ارتش با ملت از محوریترین تأکیدات حضرت امام (س) در قبل و بعد از پیروزی انقلاب‏‎ ‎‏است و ارتش مکتبی متکی به ملت خواسته ای اسلامی است که حضرت امام (س) همواره دنبال‏‎ ‎‏کرده و آن را تحفۀ الهی می دانستند. چرا که ضرورت وجود ارتش در کشور برای تأمین امنیت‏‎ ‎‏ملت در برابر هجوم بیگانگان و یا بازدارندگی آنان کاملاً آشکار است و اگر قرار باشد ارتش بتواند با‏‎ ‎‏اتکا بر خود در برابر تجاوزات دشمنان از تمامیت ارضی کشور دفاع کند، می بایست متکی به‏‎ ‎‏دریای خروشان ملت باشد. پشتیبانی محکمتر و حقیقی تر از ملت کیست؟ ارتشی که متکی به‏‎ ‎‏ملتش نباشد هرگز نخواهد توانست در مأموریتهایش موفق شود. چنانکه ارتش متکی به رژیم‏‎ ‎‏شاه نتوانست در برابر ملت مقاومت کند و رژیم شاه سرنگون گردید.‏ ‏‏«‏‏شما ان شاءالله ، پشتوانه ملت را دارید. شما عددتان فرض کنید چند هزار باشد، لکن پشتوانه تان‏‎ ‎‏سی و چند میلیون است، همۀ مردم است ... این پشتوانه را حفظ کنید که این پشتوانه آنچنان‏ قدرتی به شما خواهد داد که یکی تان در مقابل صد تا، در مقابل چند صد تا خواهید بود».

چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
‏دولت در اندیشه سیاسی امام خمینی

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی

‏دولت در اندیشه سیاسی امام خمینی

با ظهور طلیعه تمدن جدید و پیدایش بحران مشروعیت در ساختارهای اقتدار سنتی،‏‎ ‎‏منازعاتی طولانی در جهت رهایی از این بحران ها اتفاق افتاده است. مضمون بسیاری از‏‎ ‎‏انقلاب ها چیزی جز یافتن پاسخی به بحران مشروعیت در ساختار سنتی نیست.‏‎ ‎‏سلطنت، پایدارترین و غالب ترین ساختار سنتی در ایران است که طی یکی ـ دو قرن‏‎ ‎‏اخیر، دچار نوسانات شدیدی در باب مشروعیت شده است، طی این دوره، برای حل‏‎ ‎‏چنین بحرانی، دو راه برون رفتِ مهم در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی رخ داده‏‎ ‎‏است که ما از آن ها به «مشروطیت» و «جمهوریت» یاد می کنیم. اساساً خود کلمه‏‎ ‎‏مشروطیت از ریشۀ شارت یا چارت «‏‎charta‎‏» گرفته شده و آن به معنای منشوری است‏‎ ‎‏که به موجب آن، پادشاه بخشی از وظایف خود را به نخبگان سیاسیِ غیرِ دربار تفویض‏‎ ‎‏می کند. اگر آن را مشتق از کلمه «شرط» هم بگیریم راه دوری را نرفته ایم، زیرا هدف از‏‎ ‎‏این امر، مشروط و مقید کردن قدرت پادشاه به قانون اساسی است. گفتمانِ غالب بر ذهن‏‎ ‎‏روشن فکرانِ ایرانی حتی تا آستانۀ انقلاب اسلامی، مشروطیت است؛ یعنی راهی که در‏‎ ‎‏منزل اولِ آن، شاه قدرت خود را با دیگران تقسیم کرده و در منزل آخر آن، سلطنت‏‎ ‎‏می کند و نه حکومت. این راه برون رفت، برای حل مشکلی است که تنها لایۀ نازکی از‏‎ ‎‏نخبگان را در قدرت سهیم کرده و سپس طی منازعاتی طولانی و یا شکل گیری و تجمیع‏ منافع گروه های

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳
زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین احمد خمینی

رنج همراهی پدر

زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین احمد خمینی

سید احمد خمینی، دومین فرزند ذکور حضرت امام خمینی (س) متولد 24 اسفند 1324 در قم است. او از ابتدا تحصیلات را مانند طلبه ای عادی و بی اعتنا به شأن آقازادگی با سادگی آغاز کرد، و به فراگیری علوم دینی پرداخت. او در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در ساماندهی روابط پدر و فعالین و سیاستمداران نقش مهم و موثری ایفا می کرد. سیداحمد خمینی در دامان بانویی متقی پرورش یافت، مادر وی خانم ثقفی در ارتباط با کودکی فرزندش می گوید: او پسر خیلی آرام و پی حرف برویی بود که گاهی من به دخترها می گفتم: من در عرض ماه به این پسر پنج ـ شش ساله نباید بگویم؛ بکن یا نکن، ولی به شما دخترها که خیلی شیطان هستید، روزی چند بار باید امر و نهی کنم. احمدجان، آرام و سرگرم کار و بازی خود بود. سیداحمد خمینی در دامان بانویی متقی پرورش یافت، مادر وی خانم ثقفی در ارتباط با کودکی فرزندش می گوید: او پسر خیلی آرام و پی حرف برویی بود که گاهی من به دخترها می گفتم: من در عرض ماه به این پسر پنج ـ شش ساله نباید بگویم؛ بکن یا نکن، ولی به شما دخترها که خیلی شیطان هستید، روزی چند بار باید امر و نهی کنم. احمدجان، آرام و سرگرم کار و بازی خود بود. او دوران دبستان و دبیرستان را در قم پشت سر گذاشت، و در خلال تحصیل به ورزش به ویژه فوتبال علاقه مند شد. ایشان در این ارتباط میگوید: «در همان حدود یواش یواش مسابقات محلی فوتبال را شرو

یکشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
مفهوم شهادت

شُهَدا عِندَ رَبِّهِم یُرزِقون اند

مفهوم شهادت

شهادت از جمله مفاهیم والایی است که ویژۀ قیامها و انقلابهای مکتبی و الهی است.‏‎ ‎‏انقلاب ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده، بلکه با بهره گیری از فرهنگ غنی و متعالی‏‎ ‎‏اسلام، شهادت را که می رفت به دست فراموشی سپرده شود، روح و حیاتی تازه بخشید.‏‎ ‎‏نباید از نظر دور داشت که در جامعۀ ما استمرار فرهنگ شهادت، ریشه در سوگواریهای‏‎ ‎‏منبعث از قیام عاشورا داشته و احیای آن به دست مصلحان دین، با غبارروبی از چهرۀ‏‎ ‎‏تابناک قهرمانان صحنۀ کربلا صورت گرفته است. اگر سنت روضه خوانی و مراسم‏‎ ‎‏سوگواری نبود، شاید هرگز خاطره ای از حماسۀ حسینی باقی نمی ماند و لذا هرگز‏‎ ‎‏نمونه ای عینی و مجسم از شهید و شهادت که به مدد آن بتوان پای در میدان جهاد نهاد و‏‎ ‎‏پایمردی و جانفشانی کرد در دست نبود.‏ ‏‏ شهادت در این قاموس فدا کردن جان خویش در راه ارزشهای الهی و دستیابی به‏‎ ‎‏حیاتی ابدی است؛ به همین دلیل اگر کسی فاقد مایه های معنوی باشد، شهادت طلبی او‏‎ ‎‏معنایی نخواهد داشت. این خداباوری و معاداندیشی است که به شهادت معنا می دهد و‏‎ ‎‏از آنجا که در این نوع جهان بینی، شهید به حیاتی بالاتر و لایزال دست می یابد،‏‎ ‎‏جان نثاری اش معقول است؛ وگرنه عاقلانه نیست که کسی برای دستیابی به رفاه و زندگی‏‎ ‎‏دنیایی خود یا دیگران، از جان خویش درگذرد. شهادت و شهادت طلبی، میوۀ شجرۀ‏‎ ‎‏طیبۀ اعتقاد به «احدی الحسنیین» است

سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
اولین سخنرانی امام خمینی (س) در فیضیه

اولین سخنرانی امام خمینی (س) در فیضیه

این سخنرانی تاریخی، بعد از نخستین سخنرانی ایشان که در بدو ورودشان به ایران در بهشت زهرا انجام شد، دومین سخنرانی مهم امام است. در این سخنرانی حدود فعالیت مردم مشخص می شود. و بر لزوم حضور مردم برای ادامه انقلاب تأکید می شود و مهمترین مسأله تأکید امام بر جمهوری اسلامی است نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. منحرفین و دشمنان انقلاب و اسلام در اینجا محک زده می شوند. امام در این سخنرانی افکار مسموم غرب پرستان و شرق پرستان را مغشوش می کند و به ملت می آموزد که با دید بهتری مراقب باشند تا به سمت غرب و یا شرق کشانده نشوند و معیار تشخیص مردم را معین می کنند و از طرفی با تشویق کشاورزان و کارگران به کار کردن و دستور سازندگی خرابیها و دور ریختن آثار طاغوت از همه شئون زندگی، یک حکومت مستقل و متکی به خداوند را نوید می دهند.

چهارشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
شهدای ۲۹ بهمن تبریز

اوج عزت تبریز

شهدای ۲۹ بهمن تبریز

شمار کسانی که تا ظهر روز بیست و نهم به شهادت رسیدند شش تن بود. به گفته شاهدان – به احتمال زیاد – کسی توسط ارتش به شهادت نرسید و همه کسانی که گلوله خوردند توسط مأموران ساواک و شهربانی مجروح یا شهید شدند و شاید سهم نیروهای امنیتی در کشتار این روز بیشتر از شهربانی بود. «آن روز هر شهیدی داشتیم توسط ساواک به شهادت رسید. سربازان تیر مستقیم نزدند. » (الهی) شاهد دیگری می گوید: «ساواکی ها، نامردها بیشتر مردم را شهید کردند. اینها سوار ماشینهای شخصی بودند. به جایی که می رسیدند و می دیدند خیلی شلوغ است، بانک را آتش می زنند یا ادارات را، سر اسلحه را می دادند بیرون و به طرف مردم تیراندازی می کردند. » (گرجی) تعدادی از مردم نیز هنگام محاصره کلانتریها تیر خوردند. نیروهای شهربانی از داخل کلانتریها مردم را هدف قرار می دادند. آقای خرقانیان نیز می گوید: ساواکی ها، این لامذهب ها تو آمبولانس نشسته بودند. یکهو در آمبولانس را باز می کردند و به طرف مردم رگبار می بستند. » غیر از شش شهید روز بیست و نهم، هشت تن از مجروحان نیز طی چند روز بعد به شهادت رسیدند. مشخصات شناسنامه ای شهیدان قیام تبریز چنین است:

سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
زندگینامه سید صادق طباطبایی

آقای سخنگو

زندگینامه سید صادق طباطبایی

سید صادق طباطبایی برادر همسر سید احمد خمینی فرزند امام خمینی و خواهر زاده امام موسی صدر و همچنین از جمله افراد تأثیرگذار در سال های پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران بوده است. پدرش مرحوم آیت الله حاج سید محمدباقر سلطانی طباطبایی از سلسله سادات طباطبایی بودند که این خانواده حدود سیصد سال پیش از عراق به بروجرد منتقل شدند.‏ دکتر سید صادق طباطبایی فرزند آیت الله محمد باقر سلطانی بروجردی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم متولد شد.وی پس از گذراندن دوران دبیرستان در شهر قم و اقامت کوتاهی نزد امام موسی صدر برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. وی در رشته شیمی با درجه تخصص در شیمی آلی در دانشگاه آخن و سپس در دانشگاه بوخوم به تحصیل در رشته بیوشیمی پرداخت و سرانجام موفق به اخذ درجه دکتری در رشته بیوشیمی، در شاخه آنزیمولوژی و ژنتیک گردید و در سن ۳۲ سالگی استاد دانشگاه بوخوم شد. او در سال های حضورش در آلمان در کنار تحصیل و رشد علمی به فعالیت های اجتماعی و سیاسی نیز پرداخت. عضویت در اتحادیه انجمن های اسلامی اروپا و چند دوره دبیر روابط بین الملل آن سازمان گرفته تا انتشار فصل نامه عقیدتی سیاسی بخشی از فعالیت های سیاسی صادق طباطبایی در آن سال ها را شامل می شود. وی در سال ۱۳۵۷ همراه امام خمینی به ایران آمد تا در وزارت کشور معاونت سیاسی و اجتماعی آن وزارتخانه و برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی عهده دار شود. طباطبایی

یکشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
موجودیت جامعه اسلامی به‏ عنوان یک امت واحده

رویارویی جدی انقلاب با غرب دین ستیز

موجودیت جامعه اسلامی به‏ عنوان یک امت واحده

پس از جنگ عراق و ایران، رهبران سیاسی غرب تهاجم تازه‏ ای علیه اسلام انقلابی آغاز کردند. آنان در سالهای قبل در جریان دفاع ایران و در جریان رویارویی با حزب اللّه‏ لبنان و جنبش اسلامی فلسطین و جهاد اسلامی افغانستان و ماجرای مرگ انور سادات به‏ وسیله انقلابیون مسلمان مصری (۱۴ / ۷ / ۱۳۶۰) دریافتند که بیداری اسلامیِ رو به رشد را نمی‏ توان با سلاح و از طریق نظامی متلاشی ساخت. جبهه جدید، جبهه جنگ روانی فرهنگی و ایدئولوژیک بود. ایجاد جنگ بین شیعه و سنی نیز قبلاً با هوشیاری امام خمینی و مسئولین نظام اسلامی رنگ باخته بود. باید به ریشه‏ ها و محرک های اصلی این جنبش یعنی مبانی عقیدتی و مقدساتی که عشق به آنها وحدت اهداف و روش های حرکت اسلامی اخیر را سبب شده است، حمله می ‏کردند. ماجرای تدوین و انتشار وسیع کتاب مبتذل آیات شیطانی نوشته سلمان‏ رشدی و حمایت رسمی دولت های غربی از آن، سرآغازی بر فصل تهاجم فرهنگی بود. اگر جامعه اسلامی در مقابل توهین های این کتاب به پیامبر عظیم‏ الشأن اسلام از خود مقاومت نشان نمی‏ داد، خاکریز اول به راحتی فتح شده بود و پس از آن مبانی دینی و مقدساتی که اعتقاد به ماوراء طبیعت و ارزش های معنوی را در جوامع اسلامی باعث شده‏ اند، با انواع شیوه‏ ها مورد هجوم قرار می‏ گرفت. هویت اندیشه دینی و هویت وحدت بخش امت اسلامی را همین مقدسات تشکیل می‏ دهند و با مورد تردید قرار دادن اینهاست ک

شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
پیام تاریخی امام به مناسبت قیام ۱۹ دی مردم قم

پیام تاریخی امام به مناسبت قیام ۱۹ دی مردم قم

روسیاه باد رژیمی که علمای عظیم الشأن اسلام را با رژیم منحط خود و انقلاب خونین رسوای خود موافق معرفی می کند. رسوا باد رژیمی که از وحشت زدگی می خواهد با افترای به فقهای مذهب، ملت را اغفال کند. ملت ایران که پیشرو آن روحانیت است با انقلاب قلابی که به امر اجانب سودجو انجام گرفت سرسختانه مخالف است. ملت ایران اصلاحات ادعایی را که به بدبختی ملت و بازارسازی برای اجانب و ورشکستگی زراعت منتهی شد افساد و خرابکاری می داند. در کشوری که مردمش در این پنجاه سال حکومت جائرانه پهلوی روی آزادی ندیده اند، دم زدن از آزادی زنها مسخره و اغفال است. رژیمی که در مأموریت برای وطنش از جانب اجانب، سرلوحه خدمتش محو اسلام و احکام آن است و با تغییر تاریخ پر افتخار اسلام به تاریخ ستمکاران و روسیاهان تاریخ می خواهد اسم اسلام را محو کند، دم زدن از اسلام و قرآن کریم جز فریب و مضحکه عنوانی ندارد. باید این رژیم فاسدِ ارباب و نوکری بداند که وقت گذشته؛ و این تبلیغات تار عنکبوتی نمی تواند ملتی را که با کمال بیداری و هوشمندی بپاخاسته اغفال کند. خدای تعالی و اسلام عزیز پشتیبان ملت است.

جمعه, ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۹:۵۶
امام در نامه به گورباچف چه هشداری دادند؟

دعوت به توحید

امام در نامه به گورباچف چه هشداری دادند؟

دیر وقت به مجلس رسیدم. در اخبار امروز، ارسال نامه امام به گورباچف توسط هیأت مخصوص مورد توجه است. ۱- متن کامل نامه حضرت امام(س) به میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی در بخش ضمایم همین کتاب درج شده است. این نامه توسط هیأتی به سرپرستی آیت الله جوادی آملی از علمای حوزه علمیه قم و همراهی دکتر محمد جواد لاریجانی معاون وزیر امور خارجه و سرکارخانم مرضیه دباغ از اعضای دفتر امام خمینی، تحویل گورباچف شد. هیأت اعزامی از طرف امام خمینی (قدس سره) روز سیزدهم دی ماه ۱۳۶۷، تهران را به مقصد مسکو ترک و در روز چهاردهم به تهران برگشت و مدت توقف این سفر تاریخی در مسکو بیست و سه ساعت بود و در فرودگاه بین المللی با استقبال نماینده ویژه صدر هیأت رئیسه شوروی و برخی از مسؤولان بلند پایه سیاسی و امام جمعه مسکو و نیز با شرکت سفیر وقت ایران در شوروی و تنی چند از برادران سفارت ایران در مراسم استقبال روبرو شد. روایت آیت الله جوادی آملی از این سفر تاریخی، در بخش ضمایم همین کتاب درج شده است. ۲- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: « یک هیأت ایرانی پیام آیت الله روح الله خمینی را متضمن انتقاد از کمونیسم به میخائیل گورباچف رهبر شوروی تسلیم کرد. متن کامل پیام [امام] خمینی به گورباچف فاش نشده اما به نقل از احمد پسر رهبر و فرد مورد اعتماد وی، گزارش داد که این پیام در ارتباط با نقش مذهب در جامعه شوروی بوده است. رادیو ته

شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
صفحه 1 از 4 1 | 2 | 3 | 4